אא

חילופי דורות בסוכנויות הנסיעות - מה אוריש לבאים אחריי

על פי מאמר, שפורסם באתר TRAVEL MARKET REPORT, חשוב להקדיש מחשבה ולתכנן מראש העברה מסודרת של סוכנות הנסיעות הפרטית ליורשים או לקונים עתידיים, כדי שהלקוחות יחושו בנוח לעבוד עם הגורם החדש.

Shutterstock Shutterstock
בשבוע שעבר קראתי מאמר מעניין, שפורסם במקור באתר האינטרנט TRAVEL MARKET REPORT.

כותרתו של המאמר תפסה את עיני ותרגומה החופשי הוא "סוכנות הנסיעות שלך בלעדייך - מבטיחים את העתיד".

חלק ניכר מסוכנויות הנסיעות, גם כאלו החברות ברשתות קמעונאיות, נמצאות בסופו של יום בבעלות פרטית. חלקן בבעלות משותפת וחלקן בבעלות פרטית מלאה.

אנו נמצאים במהלך תקופה של 'חילופי דורות' בחלק גדול של הסוכנויות בבעלות פרטית ועל פי כותבת המאמר, בכל מקרה נדרשת תוכנית העברה מסודרת של העסק ליורשים או לקונים בעתיד, גם במקרים בהם פרישה מתוכננת עדיין לא באופק. זהו פרט שחלק ניכר מבעלי הסוכנויות לא מקדישים לו מחשבה מספקת.

במאמר מצוטט יועץ ניהול סוכניות נסיעות, רוברט גו'סלין, כאומר 'אנשים רבים חיים בהכחשה שמשהו יקרה, אבל אם הם אינם מתכוננים לאפשרות הם משאירים מאחוריהם בלאגן לאלו שיבואו במקומם. חייבת להיות תוכנית לעסק, שתיקח בחשבון את האפשרות הגרועה ביותר'.

עסקים משפחתיים
לדברי היועץ גו'סלין, גם סוכנויות משפחתיות, המופעלות על ידי הדור השני ושלישי, אינן מקדישות מספיק מחשבה לתכנון ירושה מתאים. במקרים רבים ההורים אינם רוצים לוותר ולהעביר סמכויות ובטח שלא לפרוש ולתת לילדיהם לנהל את העסק עוד בחייהם. 'בעתיד העסק יהיה שלך אך כעת אני המנהל', הוא משפט שגור בעסקים אלו.

חוסר תכנון מראש, לדבריו והמתנה למצב בו הבעלים נפטר או לא יכול לתפקד היא טעות נוראית.

הנושאים העיקריים אותם יש לקחת בחשבון בתכנון העברה מסודרת של סוכנות נסיעות הם:
• מי מתאים לרשת את הסוכנות ?
• האם יש למכור את הסוכנות, במידה ואין יורשים מתאימים לניהול?
• אם יש למכור את הסוכנות, כיצד יש לבצע הערכת שווי של הסוכנות?
על בעלי הסוכנות להתייעץ עם יועצים משפטיים, כרקע להכנת תקופת המעבר בינם לבין יורשיהם.

כיצד להכין את היורש/ת לתפקיד/ה
אם הסוכנות מועברת ליורשים, המעוניינים בניהולה הפעיל של הסוכנות יש להכינם מראש לביצוע התפקיד. לדברי מומחים, שרואיינו במאמר זה, תקופת הסמכה זו עשויה לקחת 3-5 שנים, תלוי בגודל הסוכנות ובהיקף פעילותה העסקית. יש לדאוג לכך שחלק נכבד מההכשרה ליורשים יבוצע על ידי עובדים מקצועיים בסוכנות ולא על ידי הבעלים.

'לחלק את העוגה'
בחלק מהמקרים, לבעלי הסוכנות יש ילד אחד, המעוניין לנהל את הסוכנות ואילו שאר הילדים אינם מעוניינים בסוכנות. במצב מעיין זה, מציעים היועצים לשקול להשאיר את הסוכנות לילד המעוניין לנהלה ואילו את שאר הנכסים לחלק בין הילדים האחרים.

העובדים נכנסים לנעלי הבעלים
קיימים מקרים לא מעטים בהם הילדים של הבעלים אינם מעונינים בכלל בסוכנות הנסיעות ואילו עובדים בסוכנות מעוניינים להישאר בה ולרוכשה. במקרה כזה, רצוי לוודא שאכן היורשים אינם מעונינים בסוכנות ולא יתחרטו בהמשך.

הערכת השווי
במקרים רבים הסמנכ"ל בסוכנות נחשב ליורש הטבעי של העסק, במידה והיורשים הטבעיים אינם מעונינים בסוכנות. במצב כזה חשוב להחליט מראש, מוקדם ככל האפשר, על מנגנון מוסכם להערכת השווי של הסוכנות, למקרה שבו חס וחלילה הבעלים לא יהיה מסוגל לתפקד מסיבה כל שהיא.

פרישה ויציאה לגמלאות של פרילנסריים
בסוכנויות, שעובדות עם פרילנסרים, צריכה להיות תוכנית לתהליך פרישה מסודר של אותם עובדים ותיקים. הסיבה לכך היא שחלק ניכר מהלקוחות של אותם פרילנסררים משויכים אליהם. בנק לקוחות נאמנים אלו עלול להעלם או לעזוב עם יציאת הפרילנסרים לפנסיה.

אחת ההצעות המוצעות במאמר היא לערוך הסכם מראש על רכישת לקוחות/מאגר נתונים וידע מאותו פרילנסר. בדרך זו מבטיחה הסוכנות את מיטב הסיכויים להמשכיות עבודת הפרילנסר שפרש וכן נוטעת גם בלב הפרילנסר תחושה שהעבודה עליה הוא שקד, במשך שנים רבות מול לקוחותיו, ממשיכה גם לאחר פרישתו.

אין ספק שהנגיעה בנושא הפרילנסריים רלוונטית בעיקר בסוכנויות מוטות עסקים ולאו דווקא בכאלו שעובדות מול לקוחות פרטיים מזדמנים.

הבטחת המשכיות שרשרת הערך של הסוכנות
בעלי סוכנויות נסיעות, הרוצים בהמשך הצלחתם של העסקים אותם הם בנו וניהלו במשך מיטב שנות חייהם, חייבים להבטיח שהלקוחות הנאמנים, עליהם הם נשענו במשך שנות פעילותם, יהיו מעוניינים להמשיך לעבוד מול הסוכנות גם לאחר עזיבת הבעלים. ברור שלקוחות שלא יכירו מראש את הגורם, שייקח על עצמו את ניהול הסוכנות לאחר עזיבת הבעלים, יעזבו את הסוכנות באופן די מהיר.

בשורה התחתונה: אחת העצות החשובות במאמר זה היא: 'דאג לכך שלקוחותיך כיום יחושו בנוח לעבוד עם מישהו לצדך'.

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: טור אישי

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: