אא

יעקב סודרי חוגג ומסכם שנה ברשת פתאל

סודרי, בעל ותק של יותר מ-30 שנה בענף המלונאות, המזוהה יותר מכל עם רשת מלונות דן, חצה לפני שנה את הקווים והצטרף לצוות המוביל של דוד פתאל, כמנהל הפיתוח העסקי של הרשת ואחראי על ניהול בתי המלון בירושלים, באר שבע ורחובות.

Shutterstock Shutterstock

לפני מספר שבועות, כאשר מלון הרודס ת"א מרשת פתאל אירח את השפים של המנהיגים המובילים בעולם לארוחה מיוחדת, ניצל הבעלים דוד פתאל את ההזדמנות והזמין במיוחד את יעקב סודרי המופתע. פתאל רצה להודות באופן מיוחד לסודרי על הפתיחה המוצלחת של מלון הרשת ברחובות, שיבח אותו בפני הכל, ואף נתן לו בונוס כספי מיוחד. סודרי, שלא רגיל למחוות כאלה, נראה נבוך מה.

סודרי מזוהה יותר מכל כ'מר מלון דן' התל אביבי, בו הוא שימש כמנכ"ל במשך כ-12 שנה. לפני כשנה הוא הגיע לרשת פתאל במסגרת המהפך הניהולי, שהרשת עברה, כאשר עזבו אותה גדי פריבר וענת סטריק דהאן.

סודרי הגיע מרשת קראון פלזה, שאף היא עברה מהפך במבנה הבעלות, ובה הוא שימש כמנכ"ל הרשת.
אגב, בענף המלונאות מדברים על כך, שבבוא היום סודרי מסומן כמי שעשוי להחליף את רפי שדה בתפקיד מנכ"ל רשת פתאל.

יעקב, כיצד אתה מסכם שנה ברשת פתאל לאחר מעבר חד מצידך?
"אני אכן חוגג שנה ברשת פתאל ומאד נהנה. שנה מאד מאתגרת, עבודה מאד יצירתית. יש לי כמה כובעים. כובע אחד זה אחריות על בתי מלון בירושלים, ב"ש ורחובות, וכובע אחר הוא הפיתוח העסקי של הרשת. הרוח, הדינמיות, הקצב, היצירתיות, החזון של הבעלים. הכל ביחד יוצר חוויה שאני מאד שמח איתה".

לא מכבר דוד הפתיע אותך על פתיחת המלון ברחובות, ואולי קצת הביך אותך...
"אני, ברשותך, אדבר יותר על המלון ופחות על הבונוס. פתחנו מלון מדהים בפארק המדע ברחובות, שנושק למכון וייצמן. מלון בן 116 חדרים, מלון בוטיק עם עיצוב מאד ייחודי. מלון שמכוון עסקית. לדעתי זה חסר תקדים, שמלון מלא כמעט לחלוטין כל יום מאז הפתיחה שלו".

מה תמהיל האורחים של המלון?
"כ-70% אנשי עסקים ו-30% פלחים משלימים. יש נופשים שבאים בסופי שבוע, זוגות רומנטיים. בנינו תכנים בסופי שבוע. סיורי קווים ומנזרים. הפלח העיקרי הם אנשי עסקים. יש את פארק המדע, ואיירפוט סיטי נמצא רבע שעה משם. לא מעט אנשי עסקים מעדיפים את המלון בגלל הפקקים בת"א. המלון עצמו מדהים, מאד נוח, פונקציונלי. התגובות לגבי המלון מאד חיוביות ויש כבר אורחים חוזרים".

לא תכננתם כזו הצלחה...
"ההצלחה הייתה מתוכננת, אבל לא כזו גדולה וכל כך מהר".

בוא ניגש להפתעה של דוד פתאל. היית נבוך?
"זה חלק מסוד ההצלחה של דוד. ההתמקדות בהון אנושי, היכולת לסחוף אחריו אנשים, הפרגון. הופתעתי, אבל לא מכך שדוד עשה את זה".

סודרי, 55, נמצא בענף המלונאות 31 שנה. בין השאר הוא עבד בארה"ב שנתיים, במלון בסן פרנסיסקו. הוא בעל תואר ראשון במינהל עסקים, למד באוניברסיטת קורנל בארה"ב, בה עבר 7 קורסי קיץ, אחד מהם של מנכ"לי מלונות. סודרי עשה בעבר גם שנה התמחות באירופה, באנגליה והולנד. 28 שנה היה ברשת דן, בה צמח וגדל והתפתח. לאחר מכן הוא עבר לתפקיד מנכ"ל רשת מלונות אפריקה ישראל, תפקיד בו שימש במשך יותר משנתיים, עד החלפת הרכב הבעלות של הרשת.

גם אחיו של יעקב, יוסי, היה במשך שנים רבות מלונאי, לאחר שספג בבית את אווירת המלונאות של האח הבכור, והתפתח בענף בדרכו.

סודרי, נשוי+3, סב לנכדה קטנה. את אורנה אשתו הכיר, כאשר שימש כקצין ביטחון במלון דן אכדיה והיא הייתה פקידת קבלה. בפן המשפחתי תמיד יזכרו את מלונות דן, כי הבת הגדולה נולדה, כאשר עבד במלון לגונה, הבן האמצעי נולד במלון דן קיסריה, ואילו הבת הקטנה נולדה, כשאבא עבד במלון דן אכדיה. סודרי אומר כי: "רשת דן ומשפחת פדרמן היו עבורי, גם מהזווית המקצועית וגם מהזווית האישית, הרבה יותר ממקום עבודה".

יעקב, איך הגעת דווקא למלונאות?
"הייתי אמור להיות מאבטח מטוסים, אבל נפצעתי בקורס. אני עדיין לא יכול לישר את יד שמאל. אני הרצלייני, וכשהתחילו הלימודים באוניברסיטה, באתי לראיון בדן אכדיה. עמי פדרמן ניהל אז את המלון. ראו שאני בענייני ביטחון, הציעו לי להיות קצין ביטחון, הסכמתי מיד, והשאר היסטוריה. במשך הזמן התקדמתי. הייתי חשב שכר, מנהל משאבי אנוש, פתחתי את לגונה באילת, חזרתי להיות סמנכ"ל, עד שסגרתי ברשת את 28 השנים".

אחרי כל מה שעברת במלונאות, מה נותן לך את האדרנלין והמרץ כאילו התחלת אתמול?
"אני מאד אוהב את המקצוע ואת מה שאני עושה. מאד התחברתי לקצב של משפחת מלונות פתאל. היו לי כמה הצעות, ומכיוון שהתפקיד הזה היה מאד מאתגר, שמחתי להצטרף לרשת. אני חושב שאני גם יודע להתאים את עצמי מחדש. העשייה שלי מגוונת. השילוב של תפעול ואחריות על מלונות בשלוש ערים ופיתוח עסקי, אלה תכנים שעוזרים לאדרנלין בדם".

באת מניהול רשת. היית גם ברשת דן לפני כן. איך אתה רואה את ההבדלים בין הרשתות?
"עבדתי עשרות שנים ברשת מלונות דן. בעצם צמחתי שם. הכרתי שם את אשתי, ילדיי מתחברים לכל מלון. רשת נהדרת, סולידית, רשת שרצה מרתון. יש לי הערכה עמוקה ואדירה למשפחת פדרמן ולכל מה שהרשת הזו מסמלת. עבדתי באפריקה ישראל, ברשת הולידיי אין, קראון פלאזה, שזוהי רשת שיש לה מימד בינלאומי. אני גם פתחתי מלון במוסקבה, הייתי מעורב בבתי מלון ברומניה, בגרמניה. המימד הזה היה מאד מאתגר. אני חושב שברשת פתאל יש משהו שאין ברשתות האחרות".

והוא?
"זה האנרגיה החיובית, היצירתיות, החדשנות, הפתיחות המחשבתית. ההשקעה בהון האנושי והיכולת לסחוף למטרה, אלו דברים שמאד ייחודים לרשת, ולדעתי, הם חלק מסוד ההצלחה".

פתאל זו קונספציה שונה מרשת דן?
"כל מה שצברתי ברשת דן ובאפריקה ישראל זה מאד מגוון, וזה נתן לי את הכלים והידע לדברים שאני עושה כיום".

כאחראי על מלונות ירושלים, כמה החשש הביטחוני מפריע?
"ירושלים זו עיר ואזור יחיד, שב-2011 לא עשו טוב יותר מ-2010 מבחינת התיירים שהגיעו למלונות. המצב הגיאו פוליטי, בטחוני וכלכלי השפיעו על החלטה של תיירים להגיע. שנה מאתגרת. כן הכרזה, לא הכרזה, על מדינה פלסטינית, אנשים לא חיכו, ביטלו ובחרו יעד אחר. עם כל הגורמים האלה סיימנו את 2011 יותר טוב משנת 2010 במלונות ירושלים, קצת טוב יותר. שדרגנו את המלונות. ב'לאונרדו אין' בכניסה שיפצנו שתי קומות, ב'לאונרדו' שיפצנו את כל 400 החדרים, וגם ב'לאונרדו פלאזה' שיפצנו שלוש קומות. אנחנו בונים ספא מחדש ומתכננים עד סוף 2012 שהמלון ישנה את המיצוב ויהפוך להיות הרודס עם השקעה כספית גדולה. זהו מלון שיש בו את השף הכי טוב בארץ, שלום קדוש, עם שירות מעולה. המלון בתהליך שדרוג המוצר הפיזי והמלונאי מעבר לרמה המקצועית והקולינארית הגבוהה. השקענו לא מעט כסף בחדרים ובשטחים הציבוריים".

למעשה, אתה חלק מהכוורת החדשה של פתאל, שכוללת את רפי שדה, רוני אלוני, אותך, יחד עם דוד פתאל. אתה רואה את עצמך נשאר ברשת עוד שנים רבות?
"אני מאד נהנה ולא חושב רחוק. אני רואה את עצמי עם דוד שנים קדימה וברשת. בדיוק ישבתי היום ישיבה של שלוש שעות על מלון הרודס הרצליה, שיהיה מלון מדהים בעוד שנתיים וחצי. סיפוק גדול לעבוד עם רפי ודוד. אני מתחבר ליעדים שהחברה חרטה על דגלה, שאיפה למצוינות. יש התקדמות יפה של החברה. רפי שדה נחשב בעיני רבים וגם בעיניי כמלונאי אולי מספר אחד בארץ".

רפי ואתה הבאתם טאצ'ים, שחסרו לרשת?
"יותר מטאצ'ים. רפי כמנכ"ל ואני בתפקידי תורמים מהניסיון המצטבר שלנו תחת המטריה והעידוד של דוד. הרשת גדלה, השתנתה, החברה עברה מהפכה. דוד כבעלים כיוון את המשימה העיקרית למצוינות בתחום השירות והאיכות במוצר המלונאי. לראיה התוצאות של סקר מרקטסט. אני אומר לך בכנות וגאווה, כל יום שעובר אנחנו מתקרבים למטרה".

האם הכותרות על כן תקיפה באירן, לא תקיפה באירן, יכולות לגרום לכך שתיירים לא יגיעו לכאן? הנושא מעורר מבחינתכם דאגה ומחשבה?
"אני 31 שנה במקצוע, ולא זוכר שנה שאי אפשר לסמן 4 איומים שצריכים בעצם לעצור את האופטימיות. אנחנו חבורה של אנשים ומאמינים אופטימיים במוצר התיירותי, בייחודיות של מדינת ישראל כמוצר תיירותי. כמובן שיש חשש. כמובן שזה לא טוב לתיירות, משפיע, גורם למעט הזמנות ויוצר ביטולים. אנחנו רצי מרתון. עברנו מכשולים, ומאמין שנעבור גם את זה. אם לא היינו אופטימיים, היינו בתחום אחר".

ישנה כיום הוועדה להוזלת המוצר התיירותי. אתה מאמין שאפשר להוזיל באמת את המחיר?
"אני מאמין שנכון לקחת את המלונאות בארץ ולהבין את העלויות הייחודיות שיש כאן, כמו אבטחה, כשרות ועלויות אנרגיה גבוהות מהממוצע בעולם. התנודות והתקורות גבוהות. הדרישה מאד מאתגרת להוזיל את המחירים, כי אז נאבד את הכדאיות בפתיחת ובניית בתי מלון חדשים".

סודרי חובב טניס, ובמשך שנים הוא שימש כפרטנר של בני הזוג, יצחק ולאה רבין ז"ל, כאשר שיחקו יחד במגרש שבמלון דן אכדיה.




יעקב סודרי עם לאה רבין


איך התחלת לשחק איתם טניס?
"בזמנו הם שיחקו פעם ברמת אביב ופעם במגרש בדן אכדיה. הם היו משחקים זוגות. יום אחד חסר להם פרטנר והצטרפתי כבן הזוג של לאה. מאז הייתי פרטנר קבוע שלהם. נוצר קשר מעבר לבן זוג למשחקי הטניס. לאחר ששיחקנו היינו יושבים עוד חצי שעה-שעה לשיחה על הכל. הקשר שלי עם לאה היה מאד מיוחד. הם היו מגיעים לאירועים משפחתיים שלנו".

ואיפה מצא אותך הרצח של יצחק רבין?
"הייתי באיזה כנס מלונאים, ולאחר מכן המשכתי לשחק עם לאה. גם היינו מקיימים טורניר לזכרו של יצחק, כאשר פעם אחת אני ולאה אף לקחנו את הגביע".

מה עוד אתה אוהב לעשות בזמנך החופשי?
"אני אוהב טיולים אתגריים ומאתגרים. מאצ'ו פיצ'ו, רפטינג 100 קילומטר בפרו, וכמובן, משחק טניס. יש רביעייה, שרצה יחד כבר 20 שנה, שמורכבת מרפי ויינר, מנכ"ל רשת טמרס, פרופ' רענן שמיר, רופא ילדים, ומתי בש, יבואן מוצרי ספורט. בזמנו שיחקתי 5 פעמים בשבוע, כיום זה רק פעמיים בשבוע. אנחנו אמורים לרוץ בסוף חודש מרץ 10 ק"מ, קבוצת מנהלים של פתאל, כאשר דוד פתאל אמור להוביל את הקבוצה. אנחנו מתאמנים לקראת זה כל יום".

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: מלונאות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: