אא

נופשון באי סיציליה

חופשה ים תיכונית קצרה עם ניחוח איטלקי, נופים מרהיבים מצוקים נישאים עם עיירות וכפרים ציוריים, אתרים היסטוריים, חופי ים ארוכים, הר געש פעיל, מולדת המאפיה וכמובן אוכל משובח

||| |||

חברת אשת טורס עומדת לשווק בקרוב חבילות נופש קצרות לאי סיציליה שבאיטליה. המדובר הוא במוצר בלעדי וחדש של החברה, אשר יאפשר חופשה קצרה של 3-4 לילות בסיציליה, להבדיל מהמצב כיום בו הטיסות הישירות לאי הינן לשבוע בלבד. החל מחודש ספטמבר ועד לחודש דצמבר תשווקנה ע"י אשת טורס חבילות נופש של 4 לילות , או 3 לילות בסופי שבוע , בעלות של כ-400 יורו לאדם בממוצע, וזאת במלון בדרגה של 4 כוכבים. חבילות הנופש תתרכזנה בחלקו המזרחי והאטרקטיבי של האי סיציליה, כאשר הבסיס ומקום הלינה הוא בעיר המקסימה סיראקוזה, ממנה ניתן לצאת למגוון טיולים למקומות ולאתרי התיירות הפופולאריים שבאזור, ביניהם העיר קטניה, עיירת הנופש טאורמינה, והר הגעש אתנה. הטיסות הישירות לאי תתבצענה באמצעות חב' WIND JET, כאשר שעות הטיסה המיועדות מאפשרות ניצול מירבי של ימי החופשה באי. המוצר החדש יימכר הן כחבילות נופש - הכוללות טיסה לקטניה, העברה למלון בעיר סיראקוזה המרוחקת כ-45 דקות נסיעה ושהות של 3 או 4 לילות במלון – והן כחבילות של מיני טיול מאורגן עם מדריך. לחלופין, ניתן יהיה לרכוש מאשת טורס כרטיסי טיסה בלבד, או כרטיסי טיסה ורכב, ולתור את האי באופן עצמאי.

סיציליה הוא האי הגדול ביותר במזרח התיכון, ומצוי במרחק של כ-3 שעות טיסה בלבד מישראל. האי אשר ממוקם בקצה הדרומי של איטליה, ומהווה מחוז נפרד של המדינה, נושק למגף האיטלקי המפורסם, כאשר בינו ובין היבשה מפריד מיצר צר ברוחב של 3 ק"מ. מיקומה של סיציליה בין אירופה לבין אפריקה, והיותה מקום מפגש וכור היתוך של תרבויות רבות ושונות לאורך השנים, אשר השפיעו על התפתחותה והקנו לה צביון מיוחד, הופכים את הביקור באי למעניין ולמושך במיוחד.

האי הוא אמנם חלק מאיטליה, אולם אין ספק כי יש לו מאפיינים, ייחוד, חן וקסם משל עצמו. העובדה כי רבים מתושבי הצפון העשיר המפותח של איטליה רואים באי "בן חורג", עני ונחשל, ואף משווים אותו לכדור שנבעט החוצה ע"י המגף האיטלקי, כפי שזה מצטייר במפה, אין בה כדי לפגוע בגאוותם של בני המקום. תושבי האי רואים עצמם קודם כל סיציליאנים, ורק אחר כך איטלקים, ומתגאים בייחודיות, בהיסטוריה ובתרבות העשירה של המקום. החמימות, הפשטות, האותנטיות, הלבביות ושמחת החיים של תושבי סיציליה, בדומה לשכניהם מדרום איטליה, נותנות אווירה מצוינת, והופכות את השהות באי לנעימה ונוחה מאד.

נופש באי סיציליה טומן בחובו אפשרויות רבות. לצד חופשה פסטורלית ושלווה בחופי הים הכחול, עם אוכל סיציליאני משובח, יין טוב, ושיטוט בנחת ברחובות ובסמטאות של הערים העתיקות, קיימת כמובן גם האפשרות לחופשה פעילה יותר, עם טיולים למקומות ואתרים שונים באי, בהם ניתן להתרשם מנופיו עוצרי הנשימה, מהטבע המרשים, מהאתרים ההיסטוריים ומשכיות החמדה, מהעיירות הציוריות השוכנות במרומי צוקים נישאים, מכפרי הדייגים והנמלים הקטנים, מהמקדשים, הכנסיות והמצודות, וכמובן מהר הגעש אתנה, שהוא מוקד המשיכה והאטרקציה המרכזית של סיציליה. חלק מנופיה של סיציליה הוא נוף ים תיכוני מישורי ומוכר, עם עצי זית, הדרים וכרמים, בעוד שחלק אחר הוא נוף הררי ופראי של הרים וולקניים גבוהים מאד. מזג האוויר בתקופת הקיץ הוא חם מאד והביל, והזמן האופטימלי לחופשה באי הוא בחודשים ספטמבר-נובמבר, או בחודשי האביב אפריל – יוני.

בסיציליה יש אוכל נהדר, ולא בכדי נחשב האוכל הסיציליאני לאחד הטובים באיטליה. לטענת המקומיים, מקום הולדתה של הפסטה האיטלקית הוא בשדות החיטה הגדולים של סיציליה. דגים ופירות-ים הם כמובן בין המאכלים הנפוצים באי, ואלה מתובלים בתיבול עשיר ומגוון, ההופך את הארוחה לחוויה גסטרונומית של ממש. היין המפורסם ביותר הוא יין המרסלה, המיוצר בעיירה מרסלה, אולם מאחר וזהו יין מתוק, הרי שהוא מתאים יותר כאפרטיף, או כקינוח לארוחה. ואם בקינוחים עסקינן, אי-אפשר שלא להתענג מן הקינוחים הסיציליאניים המסורתיים, ובראשם המעדן המקומי "קאנולי" - שהוא גליל של בצק אפוי ממולא בגבינת ריקוטה מתוקה, בתוספת צימוקים ושברי פיסטוקים -, או בגלידה הסיציליאנית הנפלאה, אשר נחשבת למשובחת מבין הגלידות האיטלקיות, שעל איכותן וטעמן אין צורך להכביר במילים. חובבי המתוקים לא יוותרו אף על הקסטה הסיציליאנית ועל המרציפנים המעולים, אשר מיוצרים באי.

מפאת גודלו של האי, המשתרע על שטח של למעלה מ-25,000 קמ"ר , בודאי שלא ניתן לטייל בכולו, או למצותו, במסגרת של חופשה קצרה. יחד עם זאת, במהלך החופשה אפשר להתרכז במקומות החשובים ובאטרקציות המרכזיות שבחלקו המזרחי והמועדף של האי. להלן, על קצה המזלג, מוקדי העניין הבולטים בחלק הזה של סיציליה:

סיראקוזה
העיר סיראקוזה, המרוחקת כ-45 דקות נסיעה משדה התעופה של קטניה לכיוון דרום, הינה עיר קטנה יחסית, רגועה ונינוחה, ויש האומרים כי היא העיר המתורבתת והאלגנטית ביותר בסיציליה. בעבר הרחוק, בתקופה בה שלטו היוונים באי, נחשבה סיראקוזה כאחת הערים המרכזיות והחשובות ביותר, ועד היום נשתמרו בעיר אתרים היסטוריים וארכיאולוגיים רבים. בפארק הארכיאולוגי "ניאפוליס" מצויים התיאטרון היווני המפואר והשמור, אשר נחצב כולו בסלע במאה ה-5 לפנה"ס, מחצבת גן העדן, מערת האוזן של דיוניסוס, האמפיתיאטרון הרומי ועוד שרידים, ממצאים ועתיקות המלמדים על התפקיד החשוב שמילאה העיר בהיסטוריה של האי. בנה המפורסם של העיר סיראקוזה הוא המתמטיקאי הנודע ארכימדס.

סיראקוזה שוכנת על מפרץ יפהפה, עם נמל טבעי, כאשר גשר עתיק מחבר בין היבשה לבין חצי-האי אורטיג'ה, - שבו מצוי החלק העתיק והיפה של העיר. בחלק זה של העיר, סמטאות צרות מובילות בין בניינים עתיקים, שנבנו בימי הביניים, אל מוקדי העניין המרכזיים, בהם בניין העיריה, מקדש אפולו, כיכר ארכימדס, הקתדרלה הבארוקית שנבנתה על שרידי מקדש האלה אתנה, ומעיין ארטוזה. בעיר העתיקה של סיראקוזה היה בעבר אזור יהודי, בו שבו חיה קהילה יהודית עד שנת 1492, ומנתה בשיאה כ-3,000 יהודים. שריד לאותה תקופה, הוא מקווה עתיק יומין אשר נתגלה באקראי לפני כ-20 שנה במהלך שיפוצו של מלון קטן – ALLA GIUDECCA – באורטיג'ה. המקווה מצוי מתחת למלון, ולאחר ירידה במדרגות תלולות עם פנס לחדר תת-קרקעי במעבה האדמה, מתגלות בריכות קטנות, מלאות מי תהום, אשר שימשו לטהרה. הביקור במקווה מותנה בתיאום טלפוני מראש, וכרוך בתשלום סכום של 5 יורו.

קטניה
קטניה היא העיר השנייה בחשיבותה בסיציליה, לאחר עיר הבירה פאלרמו. העיר אשר מונה כ-350,000 תושבים נחשבת ל"בירתה" הבלתי רשמית והתוססת של סיציליה. העיר שוכנת למרגלותיו של הר הגעש אתנה, ובשל קרבתה להר נפגעה פעמים רבות מהתפרצויותיו השונות. בשנת 1693 החריבה רעידת אדמה חזקה את רובה של העיר, והיא נבנתה מחדש מאבני בזלת בסגנון בארוקי טיפוסי. סמליה של העיר הינם מזרקת פיל הבזלת, הנושא על גבו אובליסק מצרי, שבכיכר דאומו. בסמוך מצוי שוק הדגים המקומי והתוסס "לה פשריה", שוק ססגוני וקולני, הקיים במקום למעלה מאלף שנים. רחוב הקניות הראשי של קטניה הוא ויה אתנה, ובנוסף ניתן לערוך קניות גם ברחוב ויטוריו עמנואל השני, בו חנויות יוקרה עם מותגים ידועים, לצד חנויות זולות יותר. בקטניה אין מוקדי עניין רבים, והיא משמשת יותר כשער כניסה לאי הודות לשדה התעופה הבינלאומי שבה, וכעיר גדולה בה ניתן לערוך קניות, לאכול במסעדות טובות, כשמעל מתנוסס במלוא הדרו הר הגעש אתנה. מרבית התיירים עורכים בה סיור קצר של כחצי יום בהגיעם לסיציליה, או כשהם חולפים על פניה בדרכם דרומה לסיראקוזה או צפונה להר האתנה.


האוניברסיטה בקטניה


הכניסה לשוק הדייגים

טאורמינה
עיירת הנופש המפורסמת ביותר בסיציליה היא טאורמינה, אשר ממוקמת על צוק גבוה, ומתחתיו שני מפרצי תכלת מרהיבים. טאורמינה היא מקום הקיט המועדף על עשירי איטליה, ומושכת אליה תיירים רבים מכל רחבי העולם, ונחשבת כאחת העיירות היפות ביותר באיטליה כולה. הנוף הפנורמי הנשקף ממנה, הן לעבר הים היוני והן לעבר פסגותיו של הר האתנה, פשוט עוצר נשימה. המוני תיירים גודשים את המדרחוב הראשי והמטופח של העיירה היפיפייה, שאורכו כ-750 מ', ומשוטטים בהנאה בסמטאותיה הציוריות והתלולות, עם מרפסות פורחות וגרמי מדרגות מקסימים, ובהן חנויות מזכרות, קרמיקה, מרציפן, בגדים, מסעדות, גלידריות ובתי קפה ועוד. בכיכר הגדולה נמצאת מרפסת, ובה תצפית מדהימה על המפרץ הכחול שפרוש מתחת, עם הסירות, היאכטות וכלי השייט שנראים מלמעלה מיניאטוריים. המראה הנשקף, ממש כמו בגלויה, סוחט קריאת התפעלות מכל צופה העומד במרפסת ומביט מטה. מוקדי עניין נוספים בטאורמינה הם התיאטרון היווני העתיק, הנחשב לשני בגודלו בסיציליה , וכן הגנים הציבוריים, גני טראביליאן. במקום פועל רכבל, מדי 15 דקות, אשר מאפשר ירידה מהעיירה אל חופי הים הנפלאים אשר מצויים למרגלותיה.

סבוקה
הסרט המזוהה ביותר עם סיציליה הוא "הסנדק", ואחד הכפרים בו צולמו הסצינות המרכזיות הוא הכפר הציורי והררי סבוקה , המצוי לא הרחק מטאורמינה. כפר זה הפך למוקד עליה לרגל של רבים ממעריצי הסנדק, וקנה את עולמו לאחר הצלחתו האדירה של הסרט. בכניסה לכפר הקטן מצוי הבר הידוע ויטלי, עם סוכת גפנים בחזיתו, שבו צולמה הסצינה בה מבקש מייקל קורליאונה מהבעלים את ידה של בתו. תמונות של הסרט מעטרות את קירות הבר, וכן את קירותיו של בית הקפה שממולו, שם ניתן לשתות גרניטה סיציליאנית וליהנות מנוף שובה עין, ולדמיין את חיי המאפיה הסיציליאנית ומשפחת קורליאונה. הליכה של מספר דקות בכביש קטן, במעלה הכפר, מוליכה אל הכנסייה, שם צולמה סצינת החתונה. בפועל, מאז סוף שנות ה-90, לאחר הרצח של שני השופטים פלקונה וברסולני בשנת 1992, אשר זעזע את סיציליה, מיגרו השלטונות את שרידיה של המאפיה, וכל אשר נותר כיום הוא זיכרונות מן התקופה בה היוותה המאפיה חלק בלתי-נפרד מן התרבות ואורח החיים הסיציליאני.


הוקרה לבמאי סרט 'הסנדק' קופולה בכפר סבוקה

הר הגעש אתנה
האתר הפופולרי ביותר באי סיציליה הוא כמובן הר הגעש אתנה, המתנשא לגובה של כ-3,320 מ'. בסיציליה מספר הרים וולקניים, אך גאוות בני המקום הוא האתנה, אשר נחשב להר געש הפעיל הגדול ביותר באירופה . מדי שנה יש התפרצויות של לבה ואפר וולקני מ- 16 הלועות של ההר, כשהאחרונה בהן התרחשה לפני מספר חודשים, בינואר 2012. בהתפרצויות גדולות מתנשאים האש ותימרות והעשן לגובה עצום של 1000 מ', ונראות ממרחק רב. טיפוס אל הר הגעש, כשתנאי ההר ומזג-האוויר מאפשרים זאת, הוא חוויה שאין להחמיצה, ומומלץ להקדיש יום שלם לטיול בהר. לא ניתן להגיע לפסגתו של ההר, שעוטה שלג במרבית השנה, אולם ניתן להגיע לגבהים של כ-2,500 מ' באמצעות אוטובוסים מיוחדים ורכבל. דרך אחרת להגיע למרומי ההר הוא באמצעות טיולי ג'יפים עם מדריך מקומי, כשאחת החברות המובילות בתחום זה היא אתנה דיסקברי .

האתנה, מעבר להיותו הר געש, הוא בעצם שמורת טבע ענקית. הטיפוס להר הוא דרך כפרים סיציליאנים טיפוסים, שבתיהם העתיקים בנויים, מטבע הדברים, מאבני בזלת שחורות. נוכח העובדה כי ההר פעיל כל הזמן, והלועות שבו הם פתוחים, עם מסלולים מיוחדים שנבנו לניתוב הלבה, לא נמצאים נשקפת סכנה לתושבי הכפרים שבהר, אם כי רעידות אדמה חזקות שאירעו בעבר, כמו בשנים 1972 ו-2002, גרמו להרס של חלק מן הכפרים, ולשיפוצם מחדש. בזכות האדמה הוולקנית העשירה במינרלים ובחמצן, הצמחייה במקום עשירה ומגוונת, ומשתנה בהתאם לגבהים השונים. סוגים רבים של עצים, כרמים וגידולים שונים, מתגלים לאורך הדרך העולה במעלה ההר, ביניהם עצי בננה, לימון, זיתים, תפוחים וערמונים, כמו גם חוות חקלאיות לגידולים שונים. חלק מן הדרך עוברת ביערות, והניגוד בין הבזלת השחורה לבין היערות הירוקים הוא מדהים. סביבה מתחלפת עם חגיגה של צבעים, וריחות פריחה משכרים. בירידה מן ההר ניתן לעצור ביקב העתיק, הפועל במקום מאז שנת 1727, ליד הכפר מילו, ללגום כוסיות יין מקומי, ולהתפעל מן הנוף הפסטורלי של הכרמים והים הנשקף מרחוק.


לע של הר געש באתנה

אין ספק, כי האי סיציליה מהווה יעד קרוב ואטרקטיבי לחופשה קצרה, במהלכה ניתן לצאת לטיולים מהנים על בסיס יומי למקומות שהוזכרו לעיל, או למקומות אחרים בחוף המזרחי, דוגמת נוטו וראגוזה. זהו יעד חדש, יחסית, לרבים שכבר מיצו את היעדים הקלאסיים המוכרים שבאירופה, או את הנופשונים באיי יוון וקפריסין. אוכל מצוין, טיולים, נופים, שמש, תושבים מאירי פנים - יותר מזה אנחנו לא צריכים.

הכותב היה אורח של חברת אשת טורס.

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: מדריך יעדיםאיטליה

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: