אא

לגלות את פורטוגל

ישראייר תפעיל החל מחודש יוני טיסות ישירות לליסבון - הזדמנות מצוינת להכיר ולגלות את פורטוגל, ״פספורטניוז״ הצטרף לסיור מרתק במדינה קטנה ומסקרנת,הנחבאת אל הכלים בקצה היבשת

|||||| ||||||

לאחר שנים רבות בהן לא התקיימו טיסות ישירות בין ישראל לפורטוגל, תחל הקיץ חברת ישראייר להפעיל טיסות שבועיות סדירות ליעד זה.

החל מיום 11/6/13 ועד תום תקופת החגים, תצא מדי יום שני בבוקר טיסה שבועית מתל-אביב לליסבון, ובחזרה, במטוסי האיירבאס החדשים של החברה, וזוהי הזדמנות מצוינת לצאת לחופשה מהנה של 7 ימים במדינה הקטנה והמקסימה, להכיר ולגלות מקרוב את אותה ארץ ממנה יצאו לפני מאות שנים מגלי ארצות פורטוגזיים ידועים כמו ואסקו דה גמה, פרדיננד מגלן ואחרים.

חברת ישראייר, באמצעות נתור, משווקת חבילות נופש, חבילות של "טוס וסע", טיולים מודרכים, טיולים מיני-מאורגנים וטיולים מאורגנים, ונותנת מגוון רחב של אפשרויות לנופש בפורטוגל. טיולים מאורגנים ל-7 לילות משווקים במחיר של החל מ-1299 $, חבילות תיור ל-7 לילות הכוללות שהייה בבתי מלון בליסבון במחיר של החל מ-899 $, חבילות טוס וסע במחיר של החל מ-799 $, וכרטיסי טיסה בלבד במחיר של החל מ- 699 $.

אין ספק כי פורטוגל, אשר רק בשנת 1976 השתחררה מהשלטון הדיקטטורי והפכה לדמוקרטיה, מתפתחת בקצב מרשים מאד, מסקרנת ומושכת אליה מטיילים רבים, ותופסת תאוצה בשנים האחרונות כיעד תיירותי ואטרקטיבי. לא עוד מדינה החוסה בצלה של ספרד, שכנתה הגדולה, כי אם מדינה בעלת אופי משלה, גאווה לאומית, תרבות עשירה והיסטוריה מרתקת, אשר יש לה בהחלט מה להציע לבאים בשעריה.

ערים גדולות ומודרניות, שאינן ערים אירופאיות קלאסיות אלא משלבות ניחוחות ים תיכוניים ודרום-אמריקאים, ובעלות צביון מיוחד ואווירה אחרת, רצועות חוף יפיפיות לאורך האוקיינוס האטלנטי, נהרות רחבים, כפרי דייגים, עיירות עתיקות, כפרים ציוריים, עמקים מרהיבים, יערות מוריקים, רכסי הרים, כנסיות ומנזרים מתקופות שונות בהיסטוריה, מונומנטים מרשימים ומבנים ארכיטקטוניים יפים.

כל אלה, לצד היותה של פורטוגל מדינה נינוחה ומסבירת פנים, זולה יחסית, עם אקלים נוח, כדורגל מצוין, אוכל טוב ויין משובח, הופכים את הביקור בה לחוויה של ממש. אם בעבר נהגו לבקר בפורטוגל כבדרך אגב, במסגרת טיול לספרד, הרי שכיום הופכת המדינה הקטנה והנחבאת ליעד בפני עצמו. פורטוגל היא מדינה קטנה בת כ-10 מיליון תושבים, המצויה בקצה המערבי ביותר של יבשת אירופה, ונושקת לאוקיאנוס האטלנטי.

שתי הערים המרכזיות בה הן עיר הבירה ליסבון, שנמצאת בטבורה של המדינה, ובה מתגוררים כ- 2.5 מיליון תושבים, והעיר פורטו, שבצפון המדינה, שהינה השנייה בגודלה ובחשיבותה, ונחשבת כבירת הצפון. ביניהן שוכנת עיר שלישית, פחות מוכרת, קוימברה, שהיא עיר אוניברסיטאית המקבצת אליה סטודנטים רבים מרחבי פורטוגל וממדינות נוספות באירופה, באשר האוניברסיטה העתיקה שלה נחשבת כאחת המובילות באירופה. ביקור בפורטוגל הוא בראש ובראשונה ביקור בליסבון ובסביבותיה.

מעבר לסיור ולטיול בעיר ובאתריה המרכזיים, ניתן כמובן לצאת לטיולים מסביב לבירה, הן לחלק הדרומי של פורטוגל ולחופים היפים, השקטים ושטופי השמש באזור זה, והן לאזור שמצפון לליסבון, בו מצוי חלק גדול ממוקדי העניין והאטרקציות של המדינה. אפשר כמובן לטייל בליסבון עצמה מספר ימים, ולא לשבוע, אולם האופציה המועדפת והמומלצת היא להתמקד בציר שבין ליסבון לפורטו, ולא לפסוח על הביקור בעיר היפה פורטו. המרחק בין שתי הערים הוא מרחק של כ-317 ק"מ, כאשר קיימים קווי אוטובוס ורכבות המחברים בין ערים אלו, לצד האפשרות של שכירת רכב באופן עצמאי, ונסיעה בין המקומות המרתקים שלאורך המסלול בין ליסבון ופורטו. חופשה של שבעה ימים בפורטוגל טומנת בחובה את האפשרות ליהנות הן מליסבון, הן מפורטו, והן ממה שביניהן. העיר ליסבון (המכונה "ליסבואה" בפי המקומיים) בנויה על שבע גבעות נישאות, וחוצה אותה נהר הטז'ו הנשפך לאוקיאנוס האטלנטי.

המבנה הטופוגרפי המיוחד של העיר, עם הרחובות התלולים, העליות והמורדות, מזכיר את סן פרנסיסקו, ואף הגשר הארוך שמעל נהר טז'ו, "גשר ה-25 באפריל" שנבנה ב-1966, דומה לגשר הזהב המפורסם של אותה עיר, ותוכנן ע"י אותו ארכיטקט. המבנה המיוחד של העיר מאפשר נקודות תצפית מצוינות ממרומי הגבעות, מהן נשקף נופה המרהיב של ליסבון. דרך נוחה להגיע אל פסגות העיר היא באמצעות הקרוניות החשמליות הצהובות ("טראם") הפועלות בעיר מאז שנת 1901, ונחשבות אחד מסמליה של ליסבון. באמצעות אותן קרוניות עתיקות, ניתן גם לסייר ברחבי העיר, להתרשם ממראותיה, ולספוג מעט מן האווירה שבה.

דרך אחרת להגיע ליעדים שונים בעיר, החוסכת את המאמץ הכרוך בטיפוס רגלי ברחובות המשופעים, הינה באמצעות נסיעה בארבעת קווי המטרו הפרושים ברחבי העיר. ליסבון מחולקת למספר רבעים, השונים זה מזה באופיים ובהיסטוריה שלהם, כאשר הרבעים המעניינים ביותר נמצאים במרכזה של העיר. הרובע הידוע ביותר הוא רובע Belem, בו מצויים מרבית המקומות האטרקטיביים של ליסבון, בהם המנזר הענק והמרשים ז'רונימוס והכנסייה שלצדו, אשר נחשב לאחד ממוקדי התיירות הפופולריים של פורטוגל, ומייצג את עוצמתה בתקופת תור הזהב, בה יצאו יורדי ים פורטוגזיים למסעות רחוקים מעבר לים וגילו ארצות שהפכו למושבות פורטוגזיות. במנזר זה אשר נבנה במאה ה-15 קבורים מגלה הארצות המפורסם ואסקו דה גמה, המלך מנואל הראשון, ועוד אישים חשובים מאותה תקופה. ברובע Belem , על גדות הנהר, נמצא גם את מגדל בלם שנבנה בשנת 1515, ונחשב כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו, ובסמוך אליו את ארמון הנשיא (פאלאסיו דה בלם), את הקומפלקס הגדול של מרכז התרבות, את המוזיאון הימי, ואת המונומנט המרשים של אנדרטת מגלי הארצות.

בסמוך למנזר ז'רונימוס, מצוייה הקונדיטוריה ANTIGA CONFEITARIA DE BELEM, שנוסדה בשנת 1837, ונחשבת למוסד קולינארי בעל-שם, ובה נמכר המאפה האורגינלי הלאומי הטוב ביותר בפורטוגל, עוגיית ה-Pastéis de Belém. באולמות הרבים שבמקום יושבים הסועדים ואוכלים דבר אחד בלבד – פסטייה דה בלם - סוג של עוגייה עם בצק עלים וקרם מתוק המוגשת כשהיא חמה, היישר מן התנור. תורים ארוכים משתרכים מחוץ לקונדיטוריה, אשר בה נמכרות מדי יום חול כ-8,000 עוגיות, ובסופי שבוע כ-25,000 עד 30,000 עוגיות . יש הטוענים כי מי שביקר בליסבון ולא טעם את עוגיית הפסטייה דה בלם בקונדיטוריה זו, כאילו לא ביקר בליסבון מעולם.

נקודת עניין נוספת בליסבון היא הגבעה הגבוהה ביותר עליה בנוי מבצר סנט ג'ורג', אשר מהווה נקודת תצפית מצוינת על העיר, על נהר טז'ו, ועל רובע התיירות באיישה (Baixa) הפרוש למרגלותיה. מבצר סנט ג'ורג' שימש בעבר ארמון מלכותי, וכיום מצויה בו מסעדת קאסה דו לאו ("כלוב האריות"). הירידה מהמבצר מוליכה לרובע אלפמה העתיק, דרך סמטאות אבן קטנות וצרות, לרבות לאזור היהודים, הג'ודריה, הנמצא ברובע זה. רובע אלפמה, אשר היה בעבר אזור של פשע ועוני, הפך בשנים האחרונות לרובע איני, בו מתגוררים אנשי בוהמה, ובחודשי הקיץ גודשים אלפי מקומיים את רחובותיו הקטנים בלילות, מבלים בבתי הקפה, רוקדים לצלילי המוסיקה, ויוצרים סוג של קרנבל.

מרכזה של העיר ליסבון, מאופיין בכיכרות, בפסלים, במזרקות, בשדרות רחבות, בבניינים נמוכים, ובמדרחובים שוקקים. שדרה ירוקה ורחבת-ידיים, ובה חנויות יוקרה ומותגים ידועים, מובילה למרכז העיר, שם מצויים בתי קפה, מסעדות, חנויות, רשתות אופנה מובילות, ומתחמי הקניות. אזורי הקניות של ליסבון מרוכזים ברובע באישה (Baixa) וברובע שיאדו (Chiado), והמחירים נמוכים לעומת המחירים בישראל. אזור הבילויים של ליסבון הוא ברובע באיו אלטו ("העיר העילית"), שם מתנקזים חיי הלילה, כשהמוני צעירים מציפים את רחובות האבן הקטנים, אשר נסגרים בלילה לתנועת כלי רכב. עשרות פאבים קטנים פרושים לאורך הרחובות, והמבלים מתגודדים מחוץ להם, באווירה שמחה ועולצת, עם כוסות שתייה של אלכוהול הנשפך כמים. אפשרות אחרת של בילוי, היא במופעים חיים של מוזיקת הנשמה הפורטוגזית, מוזיקת ה-Fado, באחד הברים או המועדונים שבעיר. מבחינה גסטרונומית, האוכל בפורטוגל הוא מצוין, ובמיוחד הדגים ומאכלי הים, כמתבקש לגבי מדינה השוכנת לחוף האוקיאנוס האטלנטי. אחת המסעדות הטובות בליסבון היא מסעדת קאייש (Kais), הנמצאת על גדות נהר הטז'ו. מסעדה זו, אשר נמצאת בהאנגר ענק ששימש בעבר כמחסן לייבוש דגים ואיחסון דגים, עם תקרה בגובה עצום, עוצבה להפליא, וארוחת ערב במסעדה זו הינה בהחלט הנאה צרופה. מסעדה טובה אחרת ממוקמת במלון דום פדרו הנחשב לאחד ממלונות הפאר של ליסבון.

במרחק קצר של כ-30 ק"מ צפונית מערבית לליסבון מצויה עיירת נופש הררית ועתיקה בשם סינטרה, הנחשבת כעירם של רוזנים ומלכים. דרך יפיפייה, טובלת בירוק וביערות, עם נוף טבעי עוצר נשימה, מובילה אל העיירה הקסומה הנמצאת במעלה ההר. העיירה מפורסמת בשל הארמונות, המבצרים והמבנים המפוארים שהוקמו בה בתקופות שונות, ובמרכזה נמצא הארמון הלאומי ("פאלאסיו נסיונאל") ששימש בעבר את משפחת המלוכה, ובו חדר ברבורים וחדר עורבי הנחל. הנוף הפסטורלי האופף את העיירה, רחובותיה הציוריים, הכרכרות עם הסוסים, הבתים הצבועים בגוונים שונים, נותנים תחושה מהנה של שיטוט במקום שכאילו נלקח מן האגדות. צפונית לליסבון, לאורך רצועת החוף הארוכה, מצויים עיירות נופש וקייט, וחופים יפים, אותם פוקדים בחודשי הקיץ תושבי ליסבון וסביבתה. טיילת ארוכה, מסלולי הליכה ורכיבה באופניים, מסעדות, בתי קפה, מבצרים מהמאה ה-16 ומגדלורים עתיקים פרושים לכל אורך הדרך. שתי עיירות הנופש הבולטות ביותר הן העיירה אסטוריל (Estoril), שבה מצוי אחד מבתי הקזינו הגדולים ביותר באירופה בתוך גן מטופח ומרהיב, והעיירה קשקאיש (ֹֹֹֹֹCascais).

רבים מעשירי פורטוגל, לרבות כוכבי הכדורגל הידועים של המדינה, מחזיקים בתי קיץ ווילות מפוארות בעיירות הללו, ובעיירה קשקאיש מצוי בית הדירות היקר ביותר בפורטוגל. עיירה זו הייתה בעבר כפר דייגים, הפכה למקום נופש פופולרי בחופשת הקיץ, הודות לחופים החוליים היפים שבה. בסופי שבוע בקיץ שוקקת קשקאיש חיים, והבארים, המסעדות, המועדונים ובתי המלון הקטנים שבעיירה מלאים בנופשים. אחת האטרקציות של פורטוגל, היא קאבו דה רוקה, הנקודה מערבית ביותר ביבשת אירופה.

המדובר הוא במצוק תלול שגובהו 144 מ', אשר נושק למימיו הכחולים של האוקיאנוס האטלנטי, ובראשו מגדלור שנבנה בשנת 1772. על קירותיו של המצוק ועל הסלעים העצומים שמתחתיו מתנפצים גלי האוקיאנוס, והנוף הפנוראמי הנשקף ממעל הוא פשוט עוצר נשימה. לאורך הצוק, בין שלל פרחים הפורחים במיני צבעים, ישנו שביל חולי קצר להולכי-הרגל, שמאפשר נקודות תצפית על המפגש המרהיב בין הים לבין היבשה. במקום מנשבות לרוב רוחות חזקות, ולעיתים גם ערפל, ואלה דווקא מוסיפים נופך והילה להיותך בנקודה מיוחדת במינה, בקצה היבשת.

בלשכת התיירות המקומית בקאבו דה רוקה, ניתן לקבל תעודה בה מוטבע שמך ותאריך ביקורך, והמעידה כי ביקרת בנקודה המערבית ביותר באירופה, "במקום בו היבשה מסתיימת והים מתחיל". על ציר הדרך שבין ליסבון לפורטוגל, במרחק של כשעה וחצי מליסבון, נמצאת עיירה ציורית קסומה מימי הביניים הקרויה אובידוש. רחוב מרכזי אחד ויפהפה, ממנו מסתעפות סמטאות אבן ציוריות, מוליך משער הכניסה לעיירה, הבנוי בצורת צריח, ועד למבצר שבקצהו השני (שהפך כיום למלון בוטיק).

8,000 תושבים חיים בין חומות וצריחים בעיירה העתיקה, שבה נשתמרו סממנים ושרידים של תקופות שונות, ולמשוטט בה נדמה כי הזמן במקום עמד מלכת. בתים לבנים, הצבועים בקצותיהם בצבעים שונים, גגות רעפים עתיקים, חלונות בעלי מסגרות אבן, פנסים יפים, שלטים מסוגננים, מדרגות וסמטאות מרוצפות באבנים קטנות, שיחי בוגנוויליה, חנויות לממכר יינות, מוצרי קרמיקה ושעם, חנויות למזכרות ודוכני מזון פזורים משני צדדיו של הרחוב המרכזי. המאפיין את העיירה הוא משקה מקומי של ליקר דובדבנים בשם ג'יניה (ginja), הנמכר בכל פינה, כשהוא מוגש בכוס שוקולד קטנה, הניתנת לאכילה לאחר השתייה. הפורטוגלים מכנים את העיירה אובידוש כאחד משבעת פלאי תבל של פורטוגל, ובהחלט שווה לבקר בה.

בהמשך הדרך צפונה, ניתן לעצור לאתנחתא גם בעיירה אלקובסה, עיירה קטנה המפורסמת בזכות מנזר מריה דה אלקובסה המצוי במרכזה, ובו קבורים מלך ומלכה שלא הצליחו להינשא למרות אהבתם זה לזו. מאלקובסה ממשיכים הלאה, מרחק נסיעה של כ-15 דקות, לכיוון נזארה. עיירת החוף נזארה, התפתחה מכפר דייגים ידוע, שהתפרסם בזכות דגי הסרדינים והמקרלים שלו, למקום גדול של קיט ונופש. בנזארה מתגוררים כ-10,000 תושבים, אך בתקופת הקיץ מספר השוהים בעיר מכפיל ואף משלש את עצמו, בהיותו אזור נופש מועדף. במקום רצועת חוף רחבה ומדהימה, עם חול רך זהוב וים כחול, המזכירה את החופים של ריו דה ז'נרו בברזיל.

התפתחותה של נזארה מסמלת את התפתחותה של פורטוגל מאז הצטרפה זו לאיחוד האירופי, ורבים מתושבי העיירה שעסקו בעבר בדייג, עוסקים כיום במלונאות, בהשכרת חדרי נופש, ובמתן שירותי תיירות לתיירים ולנופשים הרבים הפוקדים את המקום. בעיר התחתית של נזארה, לצד החוף, ניתן לראות עדיין את סירות הדייגים, ואת הסרדינים התלויים על רשתות לאורך החוף לשם ייבושם והמלחתם, וכמובן לאכול במסעדות הדגים הרבות. אחת ממסעדות הדגים הטובות ביותר היא מסעדת סנט מיגל, הצופה אל חוף הים המשתרע מתחת למצוק ענק, מצוק סיטיו, בו בנוי החלק האחר של נזארה. העלייה למצוק היא באמצעות קרונית רכבל (פוניקולור), או באמצעות רכב. הרוכלות שבמרומי הצוק לבושות עדיין בתלבושת המסורתית של האזור, אולם גולת הכותרת היא כמובן הנוף הניבט ממעל, אשר גורם למתבונן להחסיר פעימה, וסוחט ממנו קריאת התפעלות. נקודה נוספת בה ניתן לעצור לביקור קצר, וללגום כוס קפה, היא העיירה באטליה, בה נמצאת הכנסייה המרשימה והגדולה "מריה של הנצחון", שנבנתה בשנת 1836, ונחשבת כאחת מיצירות הפאר של האומנות הגותית מנואלית הפורטוגזית. פנינת טבע בפורטוגל היא יער בוסאקו, יער לאומי ושמורת טבע, שהינו מוותיקי היערות באירופה ומאחרוני יערות פורטוגל.

יער בוסאקו הוא בעל חשיבות היסטורית עבור הפורטוגלים, בשל קרבות רבים שהתרחשו בו במהלך ההיסטוריה של המדינה. ביער הירוק מצוי ארמון גדול שנבנה בסוף המאה ה-19, לצד בתים ומבנים שונים מהמאה ה-16, גנים מטופחים, אגמים, מפלים, וכמובן עצים עתיקים בני מאות שנים. ניתן לטייל בתוך היער ברכב, בכביש אבנים המטפס עד לנקודה הגבוהה ביותר של ההר, בגובה של 500 מ'. במהלך חופשות סופה"ש נוהגים רבים מתושבי האזור לערוך ביער פיקניקים, קמפינגים, או טיולים רגליים במסלולי ההליכה השונים, וכן לעסוק בפעילויות ספורטיביות מגוונות כמו רכיבה על אופני שטח ורכיבה על סוסים.

עוד מקום קסום של נוף וטבע בפורטוגל הוא עמק הדואורו, הקרוי על-שם נהר הדואורו החוצה אותו. בכביש המתפתל לאורך הנהר, אשר מקורותיו מתחילים בספרד ומסתיימים בפורטו, על רקע נופים מוריקים ומהממים של גבעות וגפנים, פזורים ברחבי העמק הרומנטי כפרים קטנים ופסטורליים. המסלול עובר בין הכרמים שעל מדרונות ההרים, משני צדי הנהר הרחב והמתעקל, וניתן לעצור ביקבים שבעמק, בהם מיוצר יין הפורט (port) הנודע. זהו המקום היחיד בו מיוצר יין הפורט, ששמו הולך לפניו בכל העולם כיין מעולה לקינוח, ומשם הוא משווק לרחבי פורטוגל ולמדינות רבות אחרות בעולם. בחוות הכרמים של משפחת פאצ'קה, Quinta Da Pacheca, בסמוך לעיירה רגואה שבעמק הדואורו, מצוי יקב מפורסם שבו ניתן לטעום את יין הפורט, לבקר במרתפי היין, בהם מתבצעת עדיין מדי שנה, בחודש ספטמבר, דריכת הענבים ברגליים, באמצעות עובדים מיוחדים המגויסים לשם כך. בחווה זו מלון בוטיק מקסים, בן 15 חדרים מעוצבים, וכן מסעדה מצוינת, עם יחס חם ואירוח לבבי, ובהחלט מומלץ להתארח במקום ללילה אחד בדרך לפורטו, המרוחקת כ-80 ק"מ משם.

אפשרות אחרת ללינה, על אם הדרך מליסבון לפורטו, היא בעיר קוימברה, העיר השלישית בגודלה, בה מצויה האוניברסיטה העתיקה והיפיפייה.

העיר פורטו, בירת הצפון של פורטוגל, היא העיר היפה במדינה, והאווירה בה קצת שונה לעומת העיר הגדולה ליסבון. עיר צעירה, צבעונית וסוערת יותר לעומת הבירה הפורטוגלית, וניכרת בה השפעה דרום אמריקאית. העיר אשר מונה כ-1.5 מיליון תושבים, בנויה משני צידיו של נהר הדואורו הנשפך אל האוקיאנוס האטלנטי, כאשר 6 גשרים מרהיבים, שונים אחד ממשנהו בסגנונם, מחברים בין שני חלקי העיר. הגשר המפורסם ביותר הוא גשר שנבנה בסגנון מגדל אייפל, ותוכנן ע"י המהנדס הצרפתי גוסטבו אייפל. פורטו ההיסטורית הוכרזה כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו, ובין אתריה הבולטים של העיר נמנה את ארמון הבורסה, הקתדרלה, שוק בוליאו הציורי, אזור שפת הנהר ברובע ריביירה, תחנת הרכבת הייחודית "סאו בנטו", פארק קריסטל ומדרחוב סנטה קטרינה. כנסיית קלירגוש ומגדל הפעמון הגבוה שלה מהווים את אחד מסמליה של העיר.

הכותב היה אורח של חברת ישראייר

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: מדריך יעדיםפורטוגל

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: