אא

עיר היהלומים: כיצד הפכה נתניה לאימפרייה תיירותית

רצועת חוף מרהיבה, מלונות אקסקלוסיביים, מרכזי יוקרה והכול במרחק חצי שעה מתל-אביב. לאחר שנים בהן דשדשה מאחור, מתהווה נתניה כאחד מיעדי התיירות המובילים של ישראל. "פספורטניוז" מדווח מהעיר שעבורה מודרניזציה איננה מילה גסה

צאו מהשגרה. עבור אלו מכם שמאסו בחופשה השגורה באילת, ים המלח או הכנרת, מעניק "פספורטניוז" השבוע טעימה מנערת חן תיירותית נוספת שעושה בימים אלו קאמבק של ממש. תכירו את נתניה, גן עדן של נופים, ים ומודרניזציה והכול במרחק 20 דקות בלבד מתל-אביב.

רקע

נתניה הינה העיר השמינית באוכלוסייתה במדינת ישראל וקרויה על שמו של נתן שטראוס, פילנתרופ אמריקני, יהודי וציוני בכל רמ"ח איבריו שהחליט להשקיע את כל מרצו במטרה להקים עיר בישראל. שניים מראשי ארגון "בני בנימין" שעבדו תחתיו באותה תקופה, גייסו תרומות עבור העיר ובתמורה הבטיחו למעסיקם כי היישוב שיוקם ייקרא על שמו: "נתן –יה (לכבוד בורא עולם)".

כמו שכתב יהונתן גפן בשירו: "נתניה היא תמצית ההוויה הישראלית. ההווה אומר כי את כל מה שקורה בישראל הגדולה, תוכלו למצוא כאן בנתניה". בנוסף, זכתה נתניה להכרה רשמית כעיר העברית הראשונה ב-1948 (!).

חזון של אישה אחת

את מרים פיירברג (ראשת העיר של נתניה, כך יש לומר בעברית תקינה) רובכם מכירים בעיקר בזכות החיקוי הנהדר של רועי בר נתן בתוכנית הסאטירה "ארץ נהדרת", אולם מאחורי אותו חיקוי גאוני עומדת כבר למעלה מתריסר שנים אישה שהצליחה לחולל בנתניה שינוי קוסמי בו נכשלו רבים וטובים לפניה. פיירברג שחגגה בסוף השבוע יום הולדת 62, הצליחה במשך שלוש קדנציות (מתמודדת גם לבחירות הקרובות מטעם סיעת "נתניה אחת") להפוך את תדמית העיר ב-180 מעלות בדגש על הפן המיתוגי והשיווקי שלה כעיר תיירות ראשונה במעלה.

בין הרפרטואר המרשים שנזקף לזכותה: מלחמה חסרת פשרות מול ארגוני הפשע המקומיים ומסע לטיהור שמה מסטיגמת "האלימות והעולם התחתון בעיר", התמודדות עם פיגועים והתקפות טרור, הקמת סניפים לתאגידי הענק IKEA ו-eBay בעיר לצד חברות ישראליות מצליחות כמו "סלקום" וחברות היי-טק נוספות, בניית שכונות חדשות (קריית השרון במזרח וגלי הים לאורך מישור החוף, עיר ימים בדרום), הפרטת משקי המים והביוב, הקמת אצטדיון מרהיב, בניית מעליות לחוף הים והרשימה עוד ארוכה.

"יש לנו ראש עיר יוצאת דופן בקנה מידה ארצי", מבהירה אולגה לוריא, סמנכ"לית האגודה לעידוד התיירות בעיר. "את היכולות שלה בשטח כולנו רואים הלכה למעשה מדי יום. אין אח ורע למי שהיא חוללה בנתניה ועל כך מגיעות לה כל המילים הטובות. הרבה אנשים לא יודעים, אבל ממוצע הלינה הגבוה ביותר במלונות ישראל הוא בנתניה (5.5 ימים בממוצע), קרוב ל-600 אלף תיירים פקדו את העיר ב-2012 (עלייה של 10% מ-2011) וקצב ההתקדמות רק הולך וגדל. המטרה כעת היא להצליח לעשות קפיצת מדרגה משמעותית נוספת קדימה ולהגיע לרף של כמיליון תיירים בשנה".

עושים היסטוריה

את תחילת הסיור ערכנו השבוע בדרום העיר אל מול האנדרטה לניצחון הצבא האדום על גרמניה הנאצית במלחמת העולם השנייה. כזכור, רק לפני שנה נחנך המונומנט בקול תרועה רמה עם ביקורו המתוקשר של נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין שבליווי פמלייתו הגיע לחלוק כבוד לאירוע בטקס החניכה.

האנדרטה המוצבת בסמוך לטיילת המצוק, בית יד לבנים ובתוך רחבת זיכרון גדולה של מספר דונמים המיועדת בנוסף גם לחללי מערכות ישראל בני העיר ונפגעי פעולות טרור ואיבה, כוללת שני מרכיבים מרכזיים: האחד בונקר שחור הבנוי משני קירות נפרדים המהווים סינתזה של תקופת הלחימה האינטנסיבית בנאצים לצד שואת יהודי אירופה בקיר הנגדי. החלק השני מצוי ביציאה מן הבונקר ובנוי משתי כנפיים מרהיבות המסמלות את הניצחון, התקווה והשלום.

מדי חודש מהווה האנדרטה מקור עלייה לרגל מצד אלפי וטרנים, תיירים וסתם סקרנים המעוניינים לחוות מקרוב את היצירה האמנותית באמצעות עמדות הסברה קוליות ורב-גוניות. על פי הערכה גסה של גורמים בעירייה עברו באנדרטה מאז הקמתה כבר עשרות אלפי בני אדם.

לאחר שעברנו בהצלחה את שיעור ההיסטוריה, המשכנו אל מרכז העיר לצפות בכיכר העצמאות המתחדשת שבעוד שבוע ימים תיחנך באופן רשמי זאת לאחר שעברה בחודשים האחרונים הליך שיפוץ ארוך מאסיבי במטרה להפוך אותה לכיכר אינטרקטיבית ברמה בינלאומית. בין האטרקציות והחידושים שניתן למצוא בה כיום: בריכה אקולוגית, מתקן אינטרקטיבי בצורת כדור המאפשר צפייה במסכי LED משוכללים המורכבים ממים וזרנוקי מים צבעוניים.

"במשך עשרות שנים אמנם מדובר היה בכיכר המרכזית של נתניה, אך מעבר למזרקה והמולה של אנשים, לא היה לה יותר מדי מה להציע", מספר מוטי פנחסי, עוזר ראש מנהלת מרכז העיר. "הכיכר שינתה את פניה לחלוטין. הושקעו בה הרבה מאוד משאבים וכסף (כ-30 מיליון שקלים) על מנת לשמח את התושבים ולענות על צרכיהם".  הפתיחה הרשמית של הכיכר: 21/7.

בשלב זה מעדו פנינו לשיחה עם עדנה שפיצר, מנהלת אגף ערים תאומות בעיריית נתניה שהסבה את אוזנינו לפן תיירותי מצליח נוסף בו מצטיינת "בירת השרון" בשנים האחרונות עם לא פחות מ-14 ערים תאומות ברחבי העולם (גיסן ודורטמונד  מגרמניה, בורנמות' – אנגליה, גולד קוסט – אוסטרליה, קומו – איטליה, סאני איילס ביץ' – ארה"ב ועוד).

"כחלק מהרצון להפוך את נתניה למוקד תיירות פורה ומוכר בכל רחבי העולם,אנו מקדמים בכל שנה משלחות תרבות, ספורט, מוסיקה, חינוך ותחומים נוספים היוצאות מנתניה לכיוון הערים התאומות ולהיפך", כך שפיצר השבוע. "המטרה הברורה היא להיפתח למחוזות נוספים וכמו שפיירברג אומרת – לראות ולהיראות".

תל אביב, מאחורייך

האמת, קשה שלא להתאהב בנתניה. ככה זה כשמולך ניצבת רצועת חוף מטריפה המשתרעת לאורך 14 קילומטר מרהיבים, כזו אשר מצליחה להפנט כל תייר ועובר אורח כמעין כישוף נבואי לצד אלמנטים קישוטיים וצבעוניים כמו מצנחי הרחיפה המעטרים. תעודת כבוד נוספת מגיעה לעיר בזכות רמת הניקיון הגבוהה בה. לאורך שעות ארוכות של ביקור לא נתקלנו אף במפגע תברואתי אחד. במילה אחת: שאפו.

על כל פנים, בין הסממנים המגוונים להתקדמותה המטאורית של העיר בשנים האחרונות ניתן להבחין בשניים ממלונות היוקרה ברמת חמישה כוכבים "רמדה ואיילנד" המעמידים את נתניה ברשימה אחת עם צמרת מלונות היוקרה של האחיות הגדולות מתל אביב וירושלים.

את טבילת האש במלונות העיר ערכנו במלון רמדה המפואר למשעי שנפתח באוגוסט 2011. המלון עצמו כולל 180 סוויטות מרווחות ומאובזרות המסוגלות לאכלס עד שישה אנשים. בין השירותים והאטרקציות שניתן למצוא ברמדה: מסעדת גריל בר בבריכה, מסעדה ים תיכונית וחדר אוכל מרכזי, בריכה, מועדון בריאות, ספא, חדר כושר, חמאם טורקי, מנהרת גשם אקזוטית, סאונה יבשה, ג'קוזי, קומת עסקים וטרקלין עסקים מרווח.

מחירים: 1600 ₪ לזוג ללילה על בסיס חצי פנסיון (המחיר תקף לחודשים יולי-אוגוסט, הנחה לבאים באמצ"ש).

מלון רמדה נתניה, רח` בן עמי 41 נתניה, 42205, ישראל (טל' להזמנות: 09-8867777)

אתר אינטרנט: http://www.ramadanetanya.com/heb.

מרחק של פחות מ-50 מטרים מרמדה ניתן למצוא את המתחרה בדמות מלון "איילנד" בעל צורה צרה אך מאידך גבוהה ומסוגננת. המלון שהוקם גם הוא לא מכבר מהווה מלון סוויטות דה לוקס וכולל בתוכו שפע חסר תקדים של פעילויות, ביניהם: אזור פרטי בחוף ארגמן הכולל מיטות שיזוף ושמשיות, בריכה חיצונית ובריכת ילדים, אופניים לשימוש חופשי לאורחי המלון, בית כנסת, חדר כושר, חדר כביסה וגיהוץ בשירות עצמי, חניה מקורה, טרקלין עסקים, ספא הכולל סאונה רטובה ויבשה, 2 חדרי אוכל, חדר ישיבות ואולם כנסים.

מקור הגאווה המרכזי של המלון טמון בחדרי הסוויטות  שבו (ניתן להזמין חדרים סוויטות עם חדר שינה אחד או שניים) המותאמות להכיל 4-6 אורחים.

בסוויטות עצמן ניתן למצוא מרפסות דק בגודל 20 מ"ר, אזור ישיבה מרווח, טלוויזיות LED  32 אינץ' ואפילו מקרר משפחתי שהופך את חווית החדרים להרגשת בית של ממש. מומלץ בחום (!).

דבר המנהל, שמעון קיפניס: "נתניה נמצאת במגמת שיפור מתמדת בתחום התיירות והמלונאות והעדות לכך היא בתפוסה הגבוהה שלנו בחודשי הקיץ (למעלה מ-80%). אין לי ספק שהאיכויות הקיימות במלון שלנו לצד העלייה בכמות התיירים ימשיכו להציב את מלון איילנד בצמרת מלונות היוקרה בעיר בפרט ובארץ בכלל.

מחירים: 1400 ₪ לזוג ללילה על בסיס חצי פנסיון (מחיר תקף לחודשי הקיץ, הנחה באמצ"ש).

מלון איילנד, שדרות בן עמי 10, 42205, טל' להזמנות: 077-2666618. אתר אינטרנט: www.islandsuites.co.il

אל השתיים יש להוסיף כמובן תמריץ חשוב מאין כמוהו לענף המלונאות המקומי אשר יגיע לשיאו במהלך 2014 עם הקמתו של מלון "לאונרדו פלאזה" מרשת מלונות פתאל בכיכר העצמאות שצפוי להוות מוקד משיכה מרכזי לאנשי העסקים והתיירים בשרון. המלון עצמו יוקם במתחם מלון גולדאר שנותר בעשור האחרון שומם ועזוב ויכלול כ-170 חדרים.

לסיכום:

רק עיוור לא יבחין בתמורות יוצאות הדופן שמתחוללות בנתניה בשנים האחרונות. המחירים זולים משמעותית מהערים הגדולות, המלונות משתדרגים, חוף הים הינו אחד ממשאבי הטבע היפים של האזור והמיקום פשוט מנצח.

אז בפעם הבאה שמתחשק לכם להירגע משגרת היומיום הלוחצת, אל תמציאו תירוצים וסעו לנתניה – מילה של "פספורטניוז" - לא תצטערו על כך.

ציון: 9.

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: Passport Review

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: