אא

טיול לשבת: אשדוד חולמת בגדול

חרף טראומת עמוד ענן והזנחה של שנים בענף התיירות, נושבות בעת האחרונה רוחות של שינוי בעיר אשדוד. בתוכנית: הקמת בתי מלון והוספת 2000 חדרי לינה, שדרוג הטיילת ומיתוג הפארק. המטרה: "למנף את העיר צעד אחד קדימה". "פספורטניוז" מעביר השבוע את רשמיו מהעיר הדרומית

||| |||

"פספורטניוז" ממשיך לחרוש את הארץ. לרגל מדור "טיול לשבת" המסורתי הגענו השבוע אל העיר אשדוד, שמוכיחה כי משהו טוב מתרחש בגזרה הדרומית.

בעוד ערי חוף כמו נתניה ואשקלון הצליחו לקדם בשנים האחרונות את ענף התיירות בתחומן בעשרות מונים, נותרה אשדוד הרחק מאחור, תולדה של הזנחה מתמשכת בפיתוח תשתיות ואטרקציות לתייר. אולם, נדמה כי לאחרונה נושבות רוחות של שינוי בעיר הדרומית, זאת הודות בעיקר לחברה העירונית לפיתוח התיירות בה ("חופית") המקדמת בצוותא עם עיריית אשדוד בימים אלו שורה של רפורמות וצעדי ייעול במטרה למתג את העיר עבור הקהל הרחב לתיירות פנים וחוץ. מוכנים? אז בואו נצא לדרך.

פיסת היסטוריה

אשדוד נחשבת לאחת מן הערים המרתקות ביותר במזרח התיכון וכבעלת ערך היסטורי רחב היקף. מראשיתה נוסדה העיר כיישוב כנעני מבוצר שהוקם בסמוך לתל אשדוד של היום (ממוקמת 7 קילומטרים דרומית לאשדוד של ימינו) והיווה את אחת מבין חמשת הערים המרכזיות של הממלכה הפלישתית.  

במשך מאות שנים עוד בטרם החלה הספירה הלועזית הרשמית, הספיקה העיר להחליף בעלות מספר רב של פעמים ולהתבסס בד בבד כמרכז תרבותי וייחודי עבור אימפריות שונות באזור. תחילה על ידי עוזיהו מלך יהודה, סרגון השני מלך אשור ונבוכדנאצר מלך האימפריה הבבלית.

בשלב מאוחר יותר השתלט על העיר אלכסנדר מוקדון, שאף דאג לשנות את שמה ל-"איזוטוס" (שמה של העיר בפי היוונים). תחת מוקדון שגשגה העיר והפכה לאחד ממרכזי החיים השוקקים של האזור עד למרד החשמונאים. בהמשך, לאחר כיבוש הרומאים את הארץ נהרסה אשדוד כליל ובמשך שנים רבות כלל לא הייתה מיושבת.

השנים המשיכו לחלוף ועם כינונה של האימפריה העות'מאנית, בחרו התורכים לייסד את "איסדוד", כפר ערבי גדול ששימש תחילה כתחנה למעבר סחורות ובהמשך תחת השלטון הבריטי גם לעיר חשובה על דרך הים המובילה למצרים. עם תום המנדט הבריטי בא"י נהדף הצבא המצרי מגבולה הדרומי של אשדוד על ידי פיצוץ גשר עד-הלום, מה שגרם להריסתו ונטישתו של היישוב עד לשנות החמישים.


מגדל החריצים בעד הלום: הצבא המצרי נהדף מגבולה הדרומי של אשדוד ע"י פיצוץ גשר עד הלום

לראות אותה היום

"אשדוד החדשה" כפי שהיא מכונה על ידי חלק מההיסטוריונים בעת הנוכחית הוקמה ב-1956 על שפכו של נחל לכיש אל הים התיכון, זאת כחלק מתוכנית לפיזור האוכלוסייה בישראל. מיקומה נקבע בהתאם לשיקולי מיקום שהפכו אותה לעיר הנמל השנייה בגודלה בישראל (אחרי חיפה) ולעיר החמישית בגודלה עם אוכלוסייה המונה כ-235 אלף תושבים.


נחל לכיש שעל השפך שלו לים התיכון הוקמה "אשדוד החדשה"

יתרון נוסף ואולי המשמעותי מכל עבור תיירות הפנים בעיר נעוץ בקרבתה הגיאוגרפית הן למרכז הארץ (35 קילומטר מתל-אביב) והן למטרופולינים משמעותיים נוספים בישראל, כמו ירושלים ובאר שבע (מרחק 70 קילומטר). גם תחנת הרכבת של העיר עובדת היטב ומאפשרת חיבור עם אזורים שונים בארץ בפרקי זמן קצרים יחסית.

את המבנה התכנוני של העיר יש המגדירים כסוג של "פאריס קטנה", זאת לאור 17 הרובעים החוצים את אשדוד בצורה של שתי וערב ויוצרים סדר אסתטי וברור בין לא פחות מ-99 אוכלוסיות עולים המתגוררות בתחומה.


ארמון במודל מרוקאי "לה מימוניה"על חוף הים בין חוף מי עמי לחוף לידו מול מלון ווסט

ים המקום המושלם

אשדוד התברכה באחד ממשאבי הטבע המדהימים ביותר, זאת לאור רצועת חוף הים הארוכה והפתוחה בישראל (13 קילומטרים) הכוללת שמונה חופים מוכרזים (מריביירה שבדרום ועד למי-עמי שבצפון). יש לציין את רמת התחזוקה המרשימה שלהם, כפי שנצפו השבוע. בנוסף הכניסה אל החופים הינה חינמית (כניסה וחנייה). לאחר טבילה בים מומלץ לקפוץ למרינה המאכלסת כ-550 כלי שייט. באתר קיימות אפשרויות לשייט לקבוצות, ספורט ימי (סקיפרים, אופנועי ים, בננות ועוד). ואף שייט באוניית "ישראל אחת" (מסוגלת לאכלס עד 200 איש) המאפשרת שייט בן 45 דקות באזור.

לצד החופים ניתן ליהנות מאטרקציה של טיילת ספורט ונופש שנסללה לאורכה של העיר ומתפרשת על פני 5.5 קילומטרים ובהשקעה של 40 מיליון שקלים. הטיילת כוללת מלבד מסלול הליכה ורהיטי חוץ שונים (שרפרפים, ספסלים, שולחנות פיקניק) גם מתקני ספורט וכושר (כולל מתקנים לעיסוי ומתיחות) ועבודות פסיפס אמנותיות מרשימות. נקודת ההתחלה של הטיילת יוצאת מהשוק ומסתיימת בקצה הדרומי של העיר בכיכר השמש.

בנוסף תוקם בשנים הקרובות טיילת נוספת ("טיילת החוף") שתביא לפיתוח רצועה של 5.5 קילומטרים במטרה לחבר את רצועת החוף אל העיר באמצעות משטח דק, מתחם רחצה, מסעדות והרשימה עוד נטויה. עלות הפרויקט: 300-400 מיליון שקלים.

לא שכחנו כמובן גם את מרכז המבקרים החדש בנמל אשדוד (הספיק לארח כבר למעלה מ-100,000 איש) המאפשר לאורחים לתהות על קנקנו של הנמל הגדול במדינה באמצעות סרט פנורמי, משחק טריוויה קבוצתי ("משחק המטענים") וסימולטור ניתוב אונייה לנמל, בו תוכלו להתנסות מול מספר אתגרים עימם נאלצים להתמודד עובדי הנמל במהלך עבודתם השוטפת.

מרכז המבקרים נמל אשדוד (כניסה חינם, שעות פתיחה: ימים א'-ה' 09:00-16:30, יום ו' לסירוגין: 08:30-13:00, טל': 08-8517564/8, הביקור בנמל הינו מודרך ומותנה בתיאום מראש).


לאחר טבילה במי הים מומלץ לקפוץ למרינה, המאכלסת כ-550 כלי שייט

תן לשים את הראש

לאחר שנים של הזנחה גם בתחום הלינה בעיר, עמלים בעיריית אשדוד על פרויקט הקמה של שבעה מלונות חדשים, ביניהם כפר נופש ברמת חמישה כוכבים שיפתח באזור הריביירה הדרומית בסמוך לכיכר השמש (צפוי להיפתח בבעלות רשת מלונות קראון פלאזה ולכלול כ-200 חדרים). בנוסף יוקם בעיר מלון "קוסטה" על שפת הים ובו 120 סוויטות בדירוג 4-5 כוכבים לצד שני מלונות נוספים שכבר קיבלו את אישור משרד התיירות כולל מענק לבנייתם. בנוסף, השמועות מלמדות כי איל ההון ובעלי קבוצת הכדורגל מ.ס אשדוד, ג'קי בן זקן, מעוניין לפתוח מלון נוסף בעיר.

כיום פועל בעיר מלון בוטיק יחיד (ווסט) שנפתח בחודש מארס האחרון וכולל 113 סוויטות ברמות שונות. המלון, השייך לרשת TAMARAS, ממוקם בסמוך לחוף לידו והשוק שמתקיים בכל יום רביעי בחנייה של החוף. המלון עומד בתקופת הקיץ והחגים הנוכחית על כ-100 אחוזי תפוסה.

בקומה השלישית של המלון תוכלו למצוא בריכה חיצונית ומקורה באורך 11 מטרים, חדר כושר וספא, סאונה יבשה ורטובה, טרקלין עסקים, בית כנסת, ספרייה ומועדון ילדים.

מלון ווסט אשדוד, הטיילת 21 חוף לידו, טל': 073-2866866.

מפסלים ונהנים

את אחד ממאפייניה הבולטים של אשדוד תוכלו לזהות כמעט בכל פינת רחוב בדמות למעלה מ-300 פסלים ומונומנטים ייחודיים המעטרים את כיכרות העיר, הפארקים והאתרים הציבוריים (מתוכם 119 יצירות אומנים בעלי שם, חלקם אומני אשדוד).


אחד מבין 300 פסלים ומונומנטים שמעטרים את העיר

נפתח בכיכר המפרשיות המפורסמת ע"ש יהדות סלוניקי (ממוקמת בכיכר המרינה במפגש בין שדרות משה דיין ומנחם בגין) המציגה מבנה ארכיטקטיוני מרהיב ביופיו המסמל את אשדוד כעיר ים וחופש. הפסל של האמן ישראל הדני מתנשא לגובה של 15 מטרים ונראה בבירור מנקודות רבות בעיר.


כיכר המפרשיות ע"ש יהדות סלוניקי בגובה 15 מטר שצבען מתחלף בשעות החשכה

אולם עם כל הכבוד למפרשיות, אין ספק כי את תשומת הלב המרכזית תתפוסנה עיניכם בזכות פסל עין השמש הממוקם בנקודה הדרומית ביותר בעיר. פסל המרשים בגובה של 18 מטרים עוצב על ידי האמן מוטי מזרחי ומורכב משילוב של מתכות וזכוכית היוצרות מעין עדשת ענק המזכירה ספק עין ספק חללית מואר בתאורת צבעים. הפסל עצמו מוצב בתוך הכיכר השנייה בגודלה במדינה (אחרי כיכר המדינה בתל אביב) ונחשב לאחד מפלאי העיר. הפסל עצמו מסמל את ההשתקפות השמש והירח דרך "העיניים" של העיר אשדוד. אל תפספסו (!)

כדאי לעצור ולהתרשם גם מאנדרטת סטרומה ומפקורה שבצידה המערבי של כיכר הקשתות לזכר כ-1000 חללי ספינות המעפילים "סטרומה" ו-"מפקורה" שהוטבעו על ידי גרמניה הנאצית במהלך מלחמת העולם השנייה. המיצג האמנותי מתנשא לגובה של כ-8 מטרים ועוצב על ידי האמן האשדודי, ברוך וינד.


אנדרטת סטרומא ומפקורמא לזכר 1,000 חללי ספינות המעפילים, בצידה המערבי של כיכר הקשתות

אסור לפספס

אחד המקומות הרומנטיים ביותר באשדוד בפרט ובישראל בפרט מצוי במצודת אשדוד ים הנחשבת לאתר ההיסטורי החשוב ביותר בעיר. המצודה מציגה שרידי בנייה עתיקים מהתקופה הערבית הקדומה בארץ ישראל (מאות 8-11 לספירה) היוצרים אווירה אותנטית ומרגשת. מבנה החומה עצמו באתר הינו פרי התקופה הביזנטית ונבנה על ידי סרגון השני מלך אשור במטרה למנוע פלישה לתחומי העיר. בעתיד צפויה המצודה לעבור פרויקט שדרוג נרחב שיכלול הקמת מוזיאון מבקרים ובית קפה.


מצודת אשדוד ים מהתקופה הביזנטית: אחד המקומות הרומנטיים בעיר. צילום: אבי רוקח

אל תוותרו גם על ביקור בגבעת יונה שבצפון העיר, המהווה את נקודת התצפית הגבוהה ביותר באשדוד (53 מטרים) ממנה ניתן לקבל תמונה פנורמית ומהפנטת של העיר ב-360 מעלות, כולל נמל אשדוד, רצועת החוף ואשקלון ממערב ואת נחל לכיש ממזרח לצד אזור התעשייה. המקום מהווה אתר בעל מורשת דתית חשובה עבור שלושת הדתות, כאשר על פי האמונה זהו המקום בו פלט הלוויתן את הנביא יונה אשר שרידיו טמונים באזור. מעט מאכזב היה לצפות במצבו התחזוקתי של האתר שנראה מלוכלך למדי.

על מנת להירגע משגרת היום הלוחצת כדאי לפקוד את פארק אשדוד ים המהווה את חלקת האלוהים הקטנה של העיר. הפארק המשתרע על שטח של 200 דונם מוגדר כפארק בילוי וקיט לכל המשפחה וכולל אגם בסגנון "ונציה" המציע שיט סירות ומזרקה צבעונית בהשראת המזרקה בברצלונה. גולת הכותרת בפארק טמונה באמפי הענק שבו (8500 מקומות ישיבה) המארח את מיטב האמנים, ביניהם שלמה ארצי שיגיע לחנוך את הפארק ב-15 לאוגוסט. עוד מנפלאותיו של הפארק: רחבת מיני גולף בשילוב מפלי מים, מגרשי כדורגל וכדורסל, פארק רולר בליידס ומסעדה על האגם.

אחרי שספגתם קצת מורשת עבר מרתקת, כדאי למלא גם את הבטן. ההמלצה שלנו: שוק יום ד' המקומי בעל וותק של עשרות שנים. השוק הססגוני מתקיים בין הזריחה לשקיעה ומספק מגוון רחב של למעלה מ-50 באסטות בתחומי המזון, הביגוד, הצעצועים, כלי הבית ועוד.


המשכן לאמנויות הבמה ליד כיכר המפרשים


פארק אתגרים. צילום: אבי רוקח

דבר מנכ"ל החברה העירונית לפיתוח התיירות ("חופית"),  אדי בן ליש: "הפוטנציאל התיירותי באשדוד הוא הגבוה במדינה כיום. זוהי העיר היחידה בארץ שמסוגלת לענות על היעדר הקרקעות הזמינות לבניית בתי מלון לצד המחסור האדיר בחדרי לינה. בנוסף, אנו עסוקים בימים אלו בהשקעה מאסיבית בהקמת תשתיות לתיירים במטרה למשוך את הענף המקומי בעיר צעד אחד קדימה.

כולי תקווה כי תוך חמש שנים תוכלו לראות סדרי גודל של 5-6 בתי מלון חדשים בעלי כמות של 2000 חדרים. אני בהחלט מאמין כי צעד יישומי זה יחד עם עבודות מיתוג נרחבות שנמשכות בכל רגע כמו פרויקט הרחבה ושדרוג הטיילת בעלות של כ-400 מיליון שקל, יציבו את אשדוד חזק על מפת התיירות של מדינת ישראל".

צל"ש: כמעט שנה לאחר טראומת הטילים במבצע "עמוד ענן" מוכיחה אשדוד כי שום דבר לא ישבור אותה. העיר מתפתחת ללא דופי בשלל פרויקטים שעשויים לתת את הטון הכלכלי והתיירותי כבר בעתיד הקרוב, לרבות תכנונים להקמת פארק מים, מרכז חלל, העתקת קרקס לעיר והעלאת מצבת בתי המלון בעיר. התחושה שלנו: כדאי להתחיל להתייחס לאשדוד קצת יותר ברצינות. מישהו מתנדב לוויקנד?

טר"ש: עם כל הרצון הטוב, תיאלץ אשדוד לעבור עוד כברת דרך משמעותית עד שתמותג כיעד תיירותי נחשק, יעד שנראה נכון להיום עוד רחוק מן העין. מה שבטוח, "פספורטניוז" ימשיך להיות שם כדי להיווכח בתהליך.

ציון: 8.

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: Passport Review

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: