אא

טיול לשבת: פיסות של היסטוריה בעכו העתיקה

שווקים ססגוניים, אתרים היסטוריים בעלי משמעות כבירה ועד לשפע חומוסיות שלא ישאירו אתכם רעבים. "פספורטניוז" ביקר השבוע בעכו - העיר שכבר חצתה אשתקד את רף מיליון ומאתיים אלף התיירים וממשיכה להתפתח בקצב מסחרר. לקרוא ופשוט להתאהב

||||||||||| |||||||||||

"פספורטניוז" ממשיך לחרוש את הארץ. השבוע הגענו לעכו, אחת הערים הוותיקות ובעלת היסטוריה ענפה, כזו שלא תצליח להותיר אתכם אדישים. אז היכן שווה לבלות? מה כל כך מיוחד בעיר העתיקה? והאם יש מתחרים לחומוס סעיד? הכול בכתבה שלפניכם.

רקע:

במשך שנים שימשה עכו כאבן דרך משמעותית עבור צבאות זרים אשר היו מעוניינים לחדור אל שטח ישראל וכנקודת התחלה בדרך היבשה המובילה לסין.

בין השמות המרכזיים שעברו דרך עכו בהיסטוריה רבת השנים ניתן למצוא את ריצ'רד לב הארי מלך אנגליה, פיליפ מלך צרפת, מרקו פולו ונפוליאון בונפרטה. האחרון (על שמו קרויה גם "גבעת נפוליאון" במזרח העיר הידועה גם כתל עכו, בה שכנה העיר מהתקופה הכלכוליתית ועד לתקופה ההלניסטית). הגיע אל העיר גאוותן ויהיר לאחר מסכת כיבושים מוצלחים שהחלה במצרים והמשיכה בערי מישור החוף (אל עריש, עזה, יפו, חיפה ואזורים נוספים). אולם עם הגעתו לעכו נתקל נפוליאון בעיר מבוצרת למשעי בעלת חומה גבוהה שנשלטה באותם ימים על ידי אחמד אל ג'אזר ששימש כמושל צפון ישראל בתקופת שליטת האימפריה העות'מאנית.

למרות העובדה שצר על העיר במשך חודשיים ימים לא הצליח נפוליאון להכניע את העכואים שהתגוננו היטב בסיוע צבא טורקי שהגיע מסוריה וכוחות בריטיים. יש הטוענים כי נפוליאון כשל במשימתו בעיקר בגלל זלזול והכנה מודיעינית לקויה (שלח מספר חיילים מצומצם לקרבות כיבוש העיר, הגביל את המבצע לתקופה של מספר חודשים ואף לא העריך את יכולת ההתגוננות של הצד השני).

עם הגעת הבריטים לארץ ישראל איבדה עכו את חשיבותה כעיר מרכזית ונאלצה להביט בקנאה על חיפה המתפתחת. הבריטים שמו את הדגש בעיקר על המצודה ההוספילטרית בעיר (מצודת עכו לימים) ששימשה כבית סוהר וגרדום, בהם נכלאו אסירים יהודים מפורסמים כמו זאב ז'בוטינסקי ושלמה בן יוסף. האירוע המרכזי והזכור ביותר בהיסטוריה הציונית בהקשר אל הכלא נעוץ בתאריך ה-4 במאי 1947, בו הצליחו לפרוץ אנשי מחתרת האצ"ל אל המצודה תוך שהם משחררים 27 אסירים יהודים, מבצע שהיכה גלים ותדהמה בקרב ההנהגה הבריטית ששהתה בארץ.

אמנם על פי תוכנית החלוקה עכו אמורה הייתה להיכלל בשטח המדינה הערבית, אך הצלחתו של מבצע בן עמי במסגרת מלחמת העצמאות ב-1948 אותו הובילו חברי "ההגנה" בראשות משה כרמלי, שהחליט לצאת למסע כיבוש העיר חרף אזהרות המטה הכללי שטענו כי ברשותו כוח מצומצם בלבד לצורך המשימה. ב-17 במאי 1948 נצפו כומר ושני גברים ערבים המניפים דגל לבן באקט שסימל את כיבושה של עכו בידי היהודים ובריחה של אוכלוסייה ערבית משמעותית אל מחוץ לתחומיה.

העיר העתיקה: עושים כבוד להיסטוריה

גולת הכותרת של הטיול בעיר הצפונית טמון בביקור המרגש ברחובות העיר העתיקה אשר ידעו בארבעת אלפים השנים האחרונות אינספור עליות ומורדות. עם כניסתכם למתחם העתיק תוכלו להבחין במראות החומות שנשמרו בעיר עוד מהתקופה העות'מאנית וכאמור הגנו על העיר מפני ניסיונות כיבוש וחדירת שודדים.

הביקור בעיר העתיקה נפתח בגן הקסום המהווה חצר עשירה בצמחייה ששימשה כמבואה למבצר. אל תפספסו ביקור גם ב-"חמאם אל באשה", הלוא הוא מרבץ הבלנים של התקופה העות'מאנית בו נהוג היה לערוך מקלחות מפנקות, טיפולי גוף שונים (קוסמטיקה, ריפוי ועיסוי ואף מסיבות רווקים והכנה ליולדות לקראת הלידה). מלבד תפקידו הדתי של החמאם למלא את מצוות הטוהרה בטרם התפילה, שימש החמאם כמרכז פגש חברתי בו היו נוהגים תושבי העיר להתקבץ יחדיו ולשוחח על ענייני דיומא.

כעת מומלץ לבקר במסגד אל ג'אזר על שם השליט העות'מאני הזכור במאה ה-18 לספירה. המסגד השוכן בצפון העיר העתיקה הוקם בשנת 1781 על שרידיה של כנסיה צלבנית שהוקדשה לצלב הקדוש. המסגד מדורג כשלישי בחשיבותו עבור הדת המוסלמית בישראל (לאחר כיפת הסלע ומסגד אל-אקצא). ללא ספק מדובר באחד המונומנטים המרשימים בעיר שיותיר אתכם פעורי פה.

העיר העתיקה כוללת בנוסף ארבעה ח'אנים (בתרגום מטורקית: אכסניה לשיירות סוחרים), כאשר המרכזי שבהם הוא ח'אן אל עומדן (כיכר גנואה). זוהי כיכר ציבורית אשר במרכזה מזרקה. בתקופה הצלבנית שימש הח'אן כנקודת מפגש בין הרובע הטמפלרי מדרום והגנואזי ממזרח. בנוסף משמש המבנה הלבן בחלק המערבי של הכיכר כמקום קדוש לכת הבהאית.

מרכז המבקרים, העיר העתיקה עכו, רח' ויצמן 1, 04-9956707.

ומה לגבי שווקים? בעיר העתיקה תוכלו למצוא לא פחות משלושה שווקים שונים: השוק הלבן, הבזאר הטורקי והשוק העממי. תחילה השוק הלבן הממוקם בחלק הצפון מזרחי של העיר המורכב מקשתות לבנות ומשמש כפינה שלווה יחסית הכוללת בעיקר מסעדות. הבזאר הטורקי נבנה בסוף המאה ה-18 כשוק עירוני לשירות האוכלוסייה המקומית. עם קום המדינה ב-1948 ננטש השוק, אך לאחרונה בסיוע עיריית עכו והחברה הכלכלית לפיתוח העיר נרכש המקום, שופץ מן המסד ועד הטפחות ומשמש כבזאר למגוון רחב של חנויות, החל מדוכנים לממכר מזון, מזכרות עתיקות ואף מוצרי אמנות לתיירים.

את השוק העממי סביר להניח כי לא תוכלו לפספס (פתוח עד השעה 18:00 בכל יום). השוק נחשב לאחד הססגוניים והצבעוניים בארץ ושופע ריחות, טעמים, דוכנים ובעיקר מצב רוח טוב. בשוק עצמו תוכלו למצוא גם כן עשרות חנויות בתחומים שונים. המלצה שלנו: אל תוותרו על הפיתות הערביות ועל הגבינות. פשוט ללקק את האצבעות.

כמו כן תוכלו למצוא ברחבי העיר העתיקה 51 סבילי מים אשר סיפקו את המצרך הטבעי היקר לתושבי העיר חרף היותה מבוצרת בחומה. הסבילים הגיעו אל העיר הישר ממעינות כברי ונבנו בתקופת האימפריה העות'מאנית ומצויים בעיקר בפתח המסגדים בעיר (הסביל המפורסם ביותר נמצא בכניסה למסגד אל ג'אזר) ובמרכז הח'אנים.

את הביקור בעיר העתיקה תסיימו איך לא בנמל עכו הוותיק והמרשים כאחד. הנמל שעל פי ההערכות נבנה בין שנת 525-527 לפני הספירה, ריכז מאות כלי שייט שהובילו חיילים בתקופה ההלניסטית, הצלבנית, העות'מאנית. מעמדה של עכו עלה בעיקר לאחר כיבושה בידי הצלבנים בשנת 1104 לספירה, כאשר נמלה נחשב לשער הכניסה הרשמי לארץ ישראל. בתקופה שקדמה להקמת המדינה שימש הנמל כמקור הברחה של אלפי יהודים ציוניים למדינה באופן בלתי לגאלי.

איך מגיעים?

מדרום: נוסעים לאורכו של כביש מספר 4 (חיפה-עכו). בצומת עין המפרץ פונים שמאלה וממשיכים לנסוע לכיוון הים. ברמזור הראשון פונים שמאלה תוך מעקב אחר השילוט אל העיר העתיקה.

מצפון: נוסעים על כביש מספר 4 (נהריה-עכו). בכניסה לעכו יש לעקוב אחר השילוט לעיר העתיקה.

בנוסף ניתן להשתמש בתחנת הרכבת הממוקמת מרחק הליכה של כרבע שעה מהעיר העתיקה. עלות מונית מתחנת הרכבת לעיר העתיקה: כ-15 שקלים. כמו כן ניתן להשתמש בקווי אוטובוס שונים המגיעים ישירות אל מתחם העיר העתיקה (מהצפון: כרמיאל וקריית שמונה: 360 +501; חיפה: 251+271; ממרכז העיר: 61+62).

גן עדן של אסתטיקה

אם יש משהו אותו פשוט אסור לכם לפספס אלו כמובן חזות הגנים הבהאים המרהיבים המצויים מרחק שני קילומטרים צפונית לעיר ונחשבים לפנינה של קסם ואסתטיקה. הגנים הקרויים גם כ-"גני בהג'י" משמשים כמרכז הקדוש ביותר לבהאים בעולם ומקיפים את האחוזה שבה התגורר הבהא אללה, מייסד הדת הבהאית ואת המקדש בו נקבר. הגן הבנוי בצורה מעגלית ומרשימה נראה עבורי כמו גן עדן, זאת בזכות הגינון המעוצב והמדויק, השיחים והעצים היפהפיים ועד כמובן לטבע הירוק הפורצים מכל עבר והופכים את הסיור באתר לחוויה מרגיעה ומרגשת בו זמנית. הגנים אגב נמנים כחלק מהרשימה היוקרתית של אתרי המורשת של ארגון אונסק"ו. המקום אמנם סגור עד ל-7 לספטמבר לצורך ניקוי ותחזוקה שנתית, אך כשזה יסתיים מדובר עבורכם באתר חובה לכל טיול הנערך באזור.

הגנים הבהאים, שעות פעילות הגנים החיצוניים:  09:00-16:00 בכל ימות השבוע, הגנים הפנימיים 09:00-12:00 בימי שני ושישי בלבד, טל': 04-8313131.

איפה ישנים?

בימים אלו עמלים בעיריית עכו על הקמת שני מלונות נוספים במחוזות העיר (מלון מריוט ומלון פרטי נוסף) אשר יתווספו למאות חדרים נוספים המוצעים כיום לשפע התיירים הפוקדים את העיר מדי שנה. במהלך הביקור בחרתי להתמקד בשני מלונות שונים במהותם, אך במקביל כאלו המספקים חווית לינה ואירוח אותנטית ומפנקת במיוחד.

בלב העיר העתיקה תוכלו למצוא את מלון עכוטל המעניק חוויה ייחודית לאורחיו. המלון המכיל 16 סוויטות המשתרעות על פני 2 קומות (8 בכל קומה) מספק אווירה מרגשת אותה תוכלו לחוש כבר בכניסה למלון המעוצב  בקפידה באמצעות קשתות אבן, רהיטי עבודת יד ונוף מטריף המקיף את חיפה והכרמל.

מבנה המלון שנחנך ב-2007 ונמצא בבעלות פרטית נבנה במקור בתכליתו לצורך מגורי קצינים ושימש כנקודת ביקורת המכס בתקופה העות'מאנית, בהמשך עם הגעת הבריטים לארץ ישראל שימש כבית ספר לבנים ולאחריו עם קום המדינה הוסב לשמש כבית משפט (נסגר בשנת 1995).

שירותים המוצעים על ידי המלון: אינטרנט אלחוטי (WI-FI) בחינם, חנייה בחינם בסמוך למלון, גישה ומתקנים המותאמים לנכים, בית קפה על הגג עם נוף לים ומסעדה ים תיכונית בקומת הלובי. בחדרים עצמם תוכלו ליהנות מעיצוב עץ מסוגנן, מיטות וארונות בעבודת יד, טלוויזיית LCD, אמבטיה ושירותים, כספת, מזגן ומיני בר.

מחירים: חדר לזוג ללילה על בסיס לינה וארוחת בוקר – 180$, חדר לבודד – 145$, חדר ל-3 נפשות – 230$, חדר משפחתי (4 נפשות) – 275$ (זמן כניסה לחדרים: 14:00, זמן עזיבה: 11:00).

מלון עכוטל, רחוב סאלח א-דין, העיר העתיקה, טל': 04-9810626, [email protected].

בפתחו של הרחוב הראשי בעיר העתיקה מצוי בשנתיים האחרונות בית הארחה האבירים/אכסניית הנוער עכו. מבנה האכסניה משלב בתוכו ארכיאולוגיה מתקופות שונות כאשר הנוף הנשקף מהחדרים ומהמרפסות הינו ייחודי ומאפשר תצפית מרהיבה על העיר העתיקה. בלובי המלון אף תוכלו למצוא אמת מים מקורית מהתקופה העות'מאנית.

באכסניה תוכלו למצוא 76 חדרים המציעים מזגן, מקלחות ושירותים צמודים, טלוויזיה ומיני בר במחיר נוח במיוחד. עוד באכסניה: אמפיתיאטרון חיצוני פתוח המאפשר צפייה ל-180 איש, מגוון כיתות לימוד לצורכי סמינרים והרצאות וחדר אוכל המכיל כ-350 מקומות ישיבה.

מחירים: 450 שקלים לזוג בחדר על בסיס לינה וארוחת בוקר

אכסניית עכו, רחוב ויצמן 2 העיר העתיקה, טל' ארצי להזמנות: 1599-510-511, [email protected].

משהו לנשנש

אם יש משהו שעכו מתמחה בו זהו ללא ספק החומוס. בשלל השווקים בעיר העתיקה (השוק הלבן, הבזאר הטורקי והשוק העממי) תוכלו למצוא עשרות חומוסיות שונות ומגוונות. המפורסמת מכולן היא החומוסיה של סעיד הממוקמת בשוק העממי ונחשבת כאתר עלייה לרגל עבור רעבתנים מכל רחבי הארץ והעולם. אולם עליכם למהר, החומוסיה נסגרת בכל יום כבר בשעה 14:00 בצהריים. שלא תגידו לא ידעתם.

בנוסף תוכלו להתענג על המאכל בעל המרקם הלבן גם בחומוסיית סוהילה (אבו סוהיל) הנפלאה המצויה בפתח הכניסה לשוק העיר העתיקה. החומוסייה עצמה אמנם קטנת מימדים, אך ככזו מכילה לב ונשמה המורגשים בטעם החומוס הנחשב גם הוא למתחרה רציני בעיר על ליבם וארנקם של האורחים. שווה לבקר כמובן גם במסעדת הדגים המשובחת "אורי בורי" ובמסעדה המזרחית "מוברשם" שבכניסה לשוק העממי.

סיור מומלץ: מתחילים בגן הקסום ויורדים אל העיר הצלבנית, משם ממשיכים אל הרובע ההוספיטלארי, בחדר האוכל הצלבני, מנהרות הניקוז והמילוט של העיר הצלבנית (יוצאים באזור קריפטה). משם עוברים דרך הבזאר הטורקי ומגיעים על העיר העות'מאנית.

בעיר העות'מאנית תוכלו לבקר בחמאם הטורקי, בח'אנים המפוארים, בנמל העיר ובשייט מפנק סביב חומותיה של העיר העתיקה (משך השייט: 30-40 דק'). לאחר השייט תיכנסו אל המערה הטמפלרית אשר חיברה את הצד המערבי של העיר לנמל בתקופה הצלבנית. את הסיור תסיימו במגדלור המפורסם של עכו. 

דבר ראש תחום התיירות בעכו, דני ארמה: "העיר עכו נמצאת בתנופת פיתוח מטורפת מזה שבע שנים, כל זאת בניצוחו של ראש העיר מר שמעון לנקרי אשר מרגע היבחרו לתפקיד החלה עכו לעלות על דרך המלך. 

לאחר שנים רבות בהן נרשמה הגירה שלילית בעיר, היא סוף סוף נעצרה וכיום אף ניתן לראות תהליך הפוך של הגירה חיובי אל תוך העיר. שכונות חדשות נבנות, איצטדיון כדורגל חדש הוקם, מרכז טניס מהיפים בארץ, פארק אתגרי שנמצא בתהליכי בנייה אחרונים ועוד המון פרויקטים הן בעיר החדשה והן בעיר העתיקה עליה מופקדת החברה הכלכלית לפיתוח עכו, ביניהם בניית מספר מלונות בוטיק, סיום בניית הטיילת על החומה המזרחית ותכנון טיילת נוספת ("טיילת החוף הדרומי").

צל"ש: אם היסטוריה הינה כוס התה שלכם, אין ספק כי מקומכם בעכו - אחת הערים המרתקות ביותר במדינת ישראל בפרט ובמזרח התיכון ככלל. מומלץ אף לתכנן לינה באחד ממלונות העיר על מנת להספיק ולבקר בין שלל האטרקציות, אתרי המורשת וסימני העתיקות המעידים על השליטים השונים שניהלו אותה במרוצת השנים. על פי מקורות בעיריית עכו ביקרו בעיר במהלך 2012 לא פחות מ-1,250,000 תיירים המציבים אותה בצמרת הערים התיירותיות בישראל לצידן של ירושלים ואילת. "פספורטניוז" כבר התאהב. עכשיו תורכם

טר"ש: עבור אלו מכם המתניידים ברכבת, סביר להניח שלא תחזרו עם שפע מחמאות על תחנת הרכבת המקומית בעיר. מלבד הדוחק והצפיפות שהורגשה בה השבוע, פספסו שלוש נוסעות את הרכבת לתל אביב. הסיבה: בעיה במכשיר המעבר הדיגיטלי והיעדר עובד שיבוא לעזרתן. עצה לראש העיר הבא, בקדנציה הבאה הגיע הזמן להשקיע בתחנה מעט יותר ידידותית למשתמשים.

ציון: 8.5.

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: Passport Review

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: