אא

טיול לשבת חלק א': חיפה כמו שעוד לא הכרתם

אתר המורשת שזוכה לתהודה עולמית, מלונות יוקרה אקסקלוסיביים ושפע אטרקציות עבור כל המשפחה. חיפה ממשיכה להתפתח בקצב מסחרר כעיר תיירותית מהשורה הראשונה. פרויקט מיוחד של "פספורטניוז" מביא אליכם את נפלאות העיר במדור מיוחד בן שני חלקים. אל תפספסו

הגנים הבאהיים, חיפה. צילום: משרד התיירות הגנים הבאהיים, חיפה. צילום: משרד התיירות

ממשיכים לחרוש את הארץ. החגים כבר כמעט כאן, הזדמנות נפלאה להשקיע את הימים האחרונים של הקיץ בטיול רב מעלות, משמעויות ואטרקציות באזור הכרמל בכלל ובעיר חיפה בפרט שממשיכה להתפתח כאחת מערי התיירות המצטיינות בישראל.

על מנת לנסות ולהביא עבורכם את השפע התיירותי אותו מציעה חיפה החליט השבוע "פספורטניוז" לחלק עבורכם את מדור הטיול לשבת לשני חלקים עשירים בתיירות חיפאית משובחת. מוכנים? בואו נצא לדרך.

רקע

ההתיישבות בחיפה החלה בתקופת הברונזה המאוחרת באזור תל אבו הואם שבאזור מפרץ חיפה. בתקופת בית שני ובתקופה הרומית הייתה ידועה חיפה כעיר מעורבת, כאשר בני עמים אחרים גרו לצד יהודים. בשנת 1100 ערכו הצלבנים מתקפה צבאית על העיר, אך אלו לא הצליחו לחדור את החומה שהקיפה את העיר ולמרות התקפות מאסיביות התייאשו, מה שהוביל להתחזקות האוכלוסייה בעיר.

במהלך המאה ה-19 התרחבה העיר בעיקר הודות לסיוען של שתי קבוצות מתיישבים נוצריות שביססו עצמן מחוץ לחומות. יהודים התגוררו בעיר כקהילה כבר מאמצע המאה ולאורך תקופת השלטון העות'מאני באזור נע מספרם בין800-1500 בני אדם.

בתקופת המנדט הבריטי הפכו שלטונות המנדט את חיפה לבסיסם המרכזי במזרח התיכון. חיפה הצטיירה בעיניהם כחוליה המקשרת בין בריטניה לבין הקולוניות המוחזקות על ידה באזור, זאת בעיקר בשל היותה של חיפה עיר נמל משמעותית המפעילה תחבורה ימית וכן גם מסילת רכבת.

חשיבותה של העיר לא נעלמה גם מעיניהן של מדינות הציר במהלך מלחמת העולם השנייה (גרמניה הנאצית, איטליה הפאשיסטית והאימפריה היפנית) שראו בצינור הנפט, בנמל ובבתי הזיקוק יעדים חשובים. העיר הופצצה עשר פעמים במהלך המלחמה, יותר מכל עיר ארץ ישראלית אחרת באותה תקופה.

ערב קום המדינה התגוררו  בחיפה כ-80 אלף יהודים בלבדבעת העלייה ההמונית ארצה לאחר קום המדינה התיישבו עולים יהודים רבים ברכוש ובשטחים שננטשו על ידי האוכלוסייה הערבית, מה שאיפשר לחיפה להתפתח בקצב מסחרר עד להפיכתה כיום לעיר השלישית בגודלה במדינת ישראל. (בעלת אוכלוסייה של למעלה מ-270 אלף תושבים)

גן עדן עלי אדמות

אחד מאתרי התיירות המובילים בישראל בכלל ובחיפה בפרט. מדובר במרכז הבהאי העולמי השיך לדת הבהאית אשר החליטה להקים בחיפה את משכנה המרכזי.

מקור הדת הבאהית מבוסס על הדת הבאבית אשר פרשה מהאיסלאם השיעי באיראן של שנת 1844. רוב כתביה הקדושים נכתבו על ידי הנביא בהאא אוללה שטען כי הוא ממשיך דרכו של הבאב. אמונתם של הבהאים שמספרם בעולם נאמד בכשישה מיליון בני אדם, סבורה שישנו אל אחד המתגלה בפני האנושות לאורך השנים וחושף את רצונותיו. כמו כן היא מזהה קשר ישיר בין הדתות השונות ובנביאיהן (משה, מוחמד, ישו ואחרים) כשליחי האל.

המקדש עצמו נבנה ב-1953, כיפתו מצופה ב-14 אלף לבנים מוזהבות וגובהה כ-40 מטרים. למקדש תשע צלעות המסמלות את תשע הדתות הגדולות הפועלות בעולם. אולם עם כל הכבוד למקדש המרשים, גולת הכותרת באתר היא כמובן הגנים היוצרים תחושה אמיתית לאורחים כאילו הגיעו זה עתה לגן עדן.

הגנים בנויים מתשעה עשר גנים מדורגים (טרסות) המתחילים בראש הר הכרמל וכוללים את "הגנים הפרסיים" מרהיבי העין שפוסלו מצמחים בצורת כוכבים בעלי שמונה קודקודים, מטה אל "הגנים התלויים" הגולשים במדרון ההר ועד למרגלותיו של ההר. הנוף הנשקף לנגד עיניכם נדמה היה כי לקוח מתוך סצנה בסיפורם של אדם וחווה. עבודות פרזול ואבן, גינון מדוקדק ואיכותי ובעיקר הצבע הירוק שפשוט מסרב להיעלם. במילה אחת – חלום.

ואם זה לא מספיק, ביולי 2008 זכו הגנים הבהאים בחיפה ובעכו לתהודה עולמית כאשר נבחרו על ידי ארגון אונסק"ו כאתרי מורשת עולמית. . מומלץ עבור הזוגות הרומנטיים שביניכם לבקר בגנים בשעות הלילה בה התאורה המיוחדת באתר יוצרת אווירה פשוט מחשמלת (סיור לילי דורש תיאום מראש). אל הגנים תידרשו להגיע בקוד לבוש מוקפד המכבד את המקום (בגד המכסה את הכתפיים ומגיע עד הברכיים).

* הערה: בשל עבודות תחזוקה הגנים ייפתחו למבקרים החל מה-7 לספטמבר (ראש השנה).

הגנים הבהאים חיפה, כניסה משדרות הציונות/ רחוב יפה נוף/ שדרות בן גוריון, טל': 04-831-3131, פתוח בימים א'-ה' בין השעות 09:00-12:00 בגנים הפנימיים ו-09:00-17:00 בגנים החיצוניים.

מבירא עמיקתא לאיגרא רמא

את נחל הקישון רובכם מקשרים לזוהמה, טרגדיות ובעיקר כמקור מים שלילי, אז זהו שלא. אמנם בעבר מדובר היה בתדמית נכונה, אך החל משני העשורים האחרונים בהחלט נראה כי דם חדש (יותר נכון מים חדשים) זורמים בנחל.

התודות לרשות הנחל, גוף שהוקם בשנת 1994 על ידי המשרד להגנת הסביבה במטרה לשקם את הנחל וגדותיו ולהשיבו לציבור כנחל חי. בעקבות העבודה הסיזיפית וההשקעה חסרת הפשרות באתר ניתן כבר היום להבחין בשפע בעלי חיים וצמחייה החוזרים לנהל באזור אורח חיים טבעי ותקין.

לאורך תוואי הנחל הזורם לאורך 70 קילומטרים מצפון הרי השומרון ועד למפרץ חיפה מתפתחת במשך השנים סצנה תיירותית ענפה למדי הכוללת את פארק מורד נחל הקישון במעגן הדייג שבמפרץ חיפה, פארק העמקים ואת פארק מעיין אלרואי בקרית טבעון.

באשר לפארק הקישון במעגן הדייק, מדובר בפארק הסמוך לשפך הנחל למפרץ חיפה ומשתרע לאורך חצי הקילומטר האחרון של הנחל על שטח של 33 דונם. בפארק תוכלו למצוא גבעות דשא מגוננות ומטופחות ובמגוון בעלי חיים שונים החל מעופות מים בעונת הנדידה שלהם, אנפות, אגמיות, מגלנים ועוד.

בנוסף מקיימת הרשות סיורים מודרכים ללא תשלום לאורך מורד הנחל המלווים בהסברים מקיפים אודות היסטוריית הנחל, על היותו בעבר תעלת ביוב חסרת חיים ועד לעת בה הוקמה הרשות ותהליך הפיכתו של הנחל לאזור שוקק חיים.

בין הפעילויות המתקיימות בפארק תוכלו למצוא סדנאות צפרות, סדנאות יצירה בחיק הטבע, סדנאות לגוף ונפש, טקסי קבלת שבת ועוד.

איך מגיעים?

לבאים מחיפה: בגשר פז עולים על כביש 22 לכיוון הקריות. במחלף "מבוא כרמל" יורדים אל דרך יגאל ידין ופונים שמאלה ברמזור. לאחר מכן פונים שמאלה ברמזור השני אל מעגן הדייג, ממשיכים עם הכביש (עוברים מימין את ביה"ס הטכני של חיל האוויר) עד שמגיעים לשער מעגן הדייג. בשער פונים שמאלה וממשיכים ישר עד לסיומו של הכביש. פונים ימינה לרחבת חניית עפר גדולה וממשיכים בה ישר עד לפארק.

מצומת יגור: נוסעים על כביש 75 לכוון צומת הקישון (צומת לב המפרץ). נשארים בנתיב השמאלי ועולים על הגשר לכיוון חיפה. לאחריו יורדים בנתיב לכיוון הדר (גשר פז), ברמזור שומרים על הנתיב השמאלי ופונים לכיוון כביש 22.

מצומת וולקן: פונים שמאלה למחלף "מבוא הכרמל" ובמחלף הבא פונים ימינה לכיוון הקריות. בהמשך פונים שמאלה ברמזור הראשון וברמזור השני שמאלה למעגן הדייג.

מכיוון הקריות: דרך קריית חיים ממשיכים לכיוון שדה התעופה בחיפה. לאחר שחולפים על פני השדה  פונים ימינה בצומת מעגן הדייג לכיוון הפארק.

פארק הקישון במעגן הדייג במפרץ חיפה, רחוב הדייגים, טל': 04-840-4404.

זמן המדע

המוזיאון הלאומי למדע, טכנולוגיה וחלל ("המדעטק") מהווה את אחד מהמוזיאונים החשובים בישראל ומעניק ערך מוסף משמעותי עבור כל אחד ממבקריו, לרבות ילדים ובני נוער. עד לשנת 2006 ידוע היה המוזיאון בשם ה-"טכנודע".

המוזיאון פועל בבניין ההיסטורי של הטכניון אשר שימש אותו בין השנים 1925-1965 ללימודי ארכיטקטורה ומספק יום כיף לכל המשפחה בשילוב הענקת ידע נרחב בנושאי מדע וטכנולוגיה.

מומלץ לבקר בתערוכת החלל הבינלאומית שבמקום המספקת מסע אנושי לחלל המקיף את כדור הארץ, דרך תוכנית המעבורות והפעלת תחנת החלל הבינלאומית הראשונה. בתערוכה תוכלו ללמוד מהו ההבדל בין אסטרונאוט לקוסמונאוט, לערוך מבחן מדעי לבחינת התאמת בני אדם לחיים על מאדים ועוד הפתעות.

בנוסף לכך תוכלו לחוות וליהנות משלל פעילויות חדשות באתר הכוללים לא פחות מעשרים תערוכות מדע שונות המלוות במאות מיצגים אינטראקטיביים להפעלה עצמית, ביניהם מיצג אור וחושך, "העולם המופלא של המראות", "הקסמים המפורסמים", "איך יוצרים אנרגיה ירוקה", תעתועי ראייה ואף ביקור ב-"סינמטריקס", הלוא הוא קולנוע רב חושי בתלת מימד המקרין סרטי מדע באולם רב גוני הכולל כיסאות נעים, רוח מים, בועות ואפקטים של אור ועשן.

מחירים: מבוגר: 90 שקלים, ילד בגילאים 5-18 – 70 שקלים, משפחה (עד 4 נפשות) – 280 ₪, ילד עד גיל 5 חינם, מחיר מיוחד למזמינים באינטרנט (ללא הגבלת גיל) – 70 שקלים הכניסה, אזרח וותיק, נכה, חייל בשירות חובה וסטודנט – 40 שקלים בהצגת תעודה מתאימה. הכניסה לסינמטריקס בעלות נוספת של 15 שקלים.

"מדעטק" חיפה, רחוב שמריהו לוין 25, הדר-כרמל חיפה, טל' להזמנות: 04-861-4444, שעות פעילות בחגים: (ראש השנה: יום ד' ערב החג – 10:00-14:00, יום ה' חג – 10:00-18:00, יום ו' חג 10:00-14:00, סוכות: ימים א'-ד' 10:00-18:00, ימים ה' שבת וחג 10:00-19:00 ויום ו' ערב שמחת תורה 10:00-14:00, [email protected]).

עושים כבוד לבעלי החיים

הגן אשר הוקם בשנת 1948 לאחר פרישתו של האגרונום ואיש החינוך הישראלי, פנחס כהן. האחרון ששימש גם כמורה לטבע בבית הספר הריאלי בעיר חלם על הקמת מכון ביולוגי וגן בוטני וזיאולוגי על הר הכרמל.

באותה שנה הפך החלום למציאות לאחר שכהן קיבל מוועד הר הכרמל שטח במרתף בית הכנסת שברחוב דרך הים על הכרמל. במרתף הקים חדר טבע בו העביר שיעורים לתלמידים והשתלמויות למורים. בשטח אדמה קטן ליד המרתף הוקמה פינת חי שבמרוצת השנים רק הלכה והתרחבה.

בשנת 2002 עבר הגן שיפוץ מן המסד עד הטפחות בזכות תרומה של הנדבנים החיפאים ממשפחת ריאלי עבר הגן שיפוץ נרחב במסגרתו הוחלפו מרבית התצוגות הישנות.

בגן עצמו תוכלו למצוא למעלה מ-100 סוגים שונים בעלי חיים (יונקים, עופות וזוחלים). בנוסף בתוך הגן קיים גם מוזיאון פרהיסטורי של האדם הקדמון, גן בוטני, תצוגות פתוחות בצוותא עם בעלי החיים באותו שטח והרשימה עוד ארוכה.

אלה נחמוב, מנהלת השיווק גן החיות הלימודי: "אלפי מבקרים רבים מכל חלקי הארץ מגיעים אלינו מדי שנה לחזות בטיגריסים לבנים נדירים, פינת ליטוף, מנהרת העטלפים ובכל מה שיש לגן החיות שלנו להציע. היופי של הגן מתבטא בעצם היותו ממוקם בשוליו של נחל לוטם וככזה הצופה לכיוון הים".

מחיר: כרטיס מבוגר – 35 שקלים. פנסיונר, סטודנט, חייל – 25 שקלים בהצגת תעודה מתאימה. יש להתעדכן עם חברות האשראי השונות באפשרויות המבצעים השונות באתר.

שעות פעילות בקיץ: 09:00-18:00 (הגן עצמו נסגר ב-19:00), ימי ו' וערבי חג: 09:00-15:00 (הגן נסגר ב-16:00). שבתות כמו יום חול 09:00-18:00.

גן החיות הלימודי ע"ש לואי אריאל גולדשמיט, רחוב התשבי 124 חיפה, טל': 04-837-2390.

אירוח ללא פשרות

כמות חדרי הלינה בחיפה עשירה ומגוונת, החל ממלונות חמישה כוכבים, דרך צימרים ועד לאכסניות זניחות יחסית . על כל פנים כדאי לנצל את הביקור בכרמל לשהייה באחד ממלונות היוקרה האקסקלוסיביים. ההנאה מובטחת.

אחת מאופציות האירוח עבורכם נמצאת במלון לאונרדו השייך לרשת פתאל (מבנה מלון מרידיאן חיפה לשעבר). המלון מכיל 172 חדרים המתפרשים על פני 21 קומות ומצוי בנקודה אסטרטגית מרתקת במיוחד. על פי מנכ"לית המלון, סיגל עג'מי הוא מיועד בעיקר עבור אנשי עסקים ולמטרות נופש, לרבות משפחות ואפשרויות אירוח בסוויטות רחבות היקף הצופות לים. בנוסף סיפרה כי התפוסה הממוצעת בו בחודשים האחרונים נאמדת סביב 80-100 אחוזים.

ומה לגבי הפינוקים לאורחים המלון? עבדכם הנאמן התקשה להסתיר את שביעות רצונו ממגרש החנייה הגדול (פנימי וחיצוני) המציע את שירותיו לאורחים בחינם. יחד עם זאת, החדרים יחשפו אתכם לנוף הים עוצר הנשימה. דרך מושלמת לפתוח את הבוקר עם הקפה.

שירותים נוספים המוצעים במלון: חדר כושר, מועדון ילדים (כולל בריכת פעוטות), בריכה מקורה ומחוממת בחורף ופתוחה בקיץ, גישה ישירה לחוף הים, שירותי גיהוץ, דת, רפואה, אינטרנט אלחוטי (WI-FI) בתשלום, כביסה וניקוי יבש ועד לשמרטפות.

דבר המומחית, מירי קפון, מנהלת קשרי אורחים מלון לאונרדו חיפה: "המלון שלנו הינו היחידי השוכן על חוף הים החיפאי ובכך מהווה אטרקציה בפני עצמו. יתרון משמעותי נוסף הוא כאמור הנגישות הרבה לכמעט כל אתר מרכזי בחיפה. כך למעשה ממוקם לאונרדו בכניסה לעיר, סמוך לתחנת הרכבת חוף הכרמל, טיילת דדו, לתחנה המרכזית חוף הכרמל, מרכז הקונגרסים, למושבה הגרמנית, לגנים הבהאיים – והכול במרחק של לא יותר מ-10/15 שעה נסיעה".

איך מגיעים: נוסעים על שדרות ההגנה עד לצומת דרך הים (מסעדת מקסים) ופונים לכיוון חוף הים. לאחר מכן ממשיכים לנסוע  לכיוון דרום על רחוב דוד אלעזר עד למלון הנמצא בצידו הימני של הכביש.

מחירים: ערב ראש השנה – לזוג (מינימום שלושה לילות) – 1790 שקלים כולל ארוחת ערב החג וארוחת בוקר.

לצד לאונרדו אוחזת כיום רשת מלונות דן בשליטה הרמה ביותר בתחום המלונאות בעיר, זאת בזכות לא פחות משלושה בתי מלון הפזורים ברחבי העיר (דן כרמל, דן פנורמה וגני דן).

מלון לאונרדו חיפה, רחוב רב אלוף דוד אלעזר 10, טל': 04-850-8888.

בחרנו להתמקד בסיור במלון המרכזי של הרשת בעיר, הלוא הוא דן כרמל הוותיק אשר חוגג השנה יובל מאז היווסדו ב-1963 כמלון היוקרה הראשון בחיפה. המלון ממוקם בפסגת הר הכרמל, במרומי הגנים הבהאיים, אך במקביל מצוי גם בלב טבורה של העיר ומאפשר תצפית פנורמית מכל המרפסות בחדרים ואף קרוב מרחק הליכה ממרבית האטרקציות התיירותיות אותן מציעה חיפה.

לאחר תהליך בנייה מחודש מן היסוד מכיל כיום המלון 227 חדרים, מתוכם 16 סוויטות. המשותף לכולם: נוף מטריף למפרץ חיפה או לכרמל. כמו כן בין האפשרויות המגוונות אותן מציע המלון תוכלו למצוא מסעדות שף, טרקלין עסקים אקסקלוסיבי עם נוף לים ולגנים הבהאים, בריכת שחיה חצי אולימפית, מועדון ילדים, מועדון בריאות וספא, חדר כושר ואולם אירועים.

דבר המומחה, עמי הירשטיין מנכ"ל רשת מלונות דן: "דן כרמל, מלון היוקרה הראשון בהיסטוריה החיפאית הפך עם סיום תהליך החידוש שלו לאחד המלונות המפוארים בישראל והיוקרתי ביותר בצפון הארץ הנותן מענה מצוין לנופשים בחיפה ובאזור הצפון כולו".

איך מגיעים: מכביש 4 פונים ימינה אל רחוב האצ"ל, ממשיכים אל דרך הים, חולפים על פני צומת אחת, פונים ימינה ברחוב אילנות, פונים ימינה אל דרך הים, חולפים על פני כיכר נוספת. לאחר מכן שמאלה      אל שדרות הנשיא – המלון יופיע מימינכם.

מחירים: המלון מלא בראש השנה עד אפס מקום (עלות מחיר לזוג ללילה על בסיס לינה וארוחת בוקר כולל ארוחת החג – 1360 שקלים). בסוכות: 1200 שקלים עבור חבילה זהה  (תקף רק עבור המתארחים שני לילות או יותר בין התאריכים 18-26/9. האורחים ייהנו מארוחה אחת בחינם במהלך החופשה).

מלון דן כרמל, שדרות הנשיא 85-87 חיפה, טל': 04-830-3030.

* אז מה מצפה לכם בשבוע הבא? מבט פנימי מתוך המושבה הגרמנית, סטלה מאריס, שדה התעופה בחיפה, איצטדיון סמי עופר החדש, המלצות על המסעדות והמטעמים הקולינריים הכי שווים בכרמל ועוד המון הפתעות. שווה לחכות (!)

* קטגוריות הצל"ש, הטר"ש והציון יינתנו בשבוע הבא עם חלק ב' של הטיול לחיפה.

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: Passport Review

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: