אא

האם מיזם מטוס ה-A380 של איירבוס בסכנת חיסול?

נוכח העובדה, שלא התקבלה אף לא הזמנה אחת לסופר ג'מבו הדו-קומתי לשנת 2018, בחברת איירבוס שוקלים להפסיק את ייצורו

| |

קולות התרועה, שליוו את השקתו של מטוס הנוסעים הגדול בעולם, ה-A380 של איירבוס, שהחל את פעילותו המסחרית בסוף 2007, עומדים, ככל הנראה, להסתיים בקול ענות חלושה.

עפ"י מידע, שמפרסם אתר Bloomberg, מספר ההזמנות לסופר ג'מבו הולך ודועך ולשנת 2018 אין לאיירבוס אף לא הזמנה אחת למטוס.

היום פועלים בשירות 12 חברות תעופה 147 מטוסי A380 ובשלוש השנים הקרובות אמורה איירבוס לספק עוד 171 מטוסים, עפ"י רשימת ההזמנות, אך נראה שגם במספר זה יחול קיצוץ נוכח ביטולים צפויים. למשל, אייר פראנס, המפעילה 10 מטוסי A380, ביטלה הזמנה לשני מטוסים נוספים, 'סקיימארק איירליינס' היפנית ביטלה הזמנה של 6 מטוסים, וסביר להניח כי גם חברות נוספות תבטלנה הזמנות למטוס.

בשנה השביעית לפעילותו של ה- A380נראה כי המטוס היקר, שמחירו 330 מיליון אירו (כ-414 מיליון דולר), הופך לפופולארי פחות ופחות בקרב חברות התעופה הבינלאומיות, המעדיפות מטוסים דו-מנועיים חסכוניים בדלק, שיש להם גישה ליותר נמלי תעופה. וזאת למרות שהמטוס הדו-קומתי ובעל 4 המנועים, המסוגל להכיל בין 517 ל-835 נוסעים (תלוי בחלוקה למחלקות), פופולארי מאד בקרב הנוסעים.

ראוי לציין כי הציפייה של איירבוס עם תחילת המיזם בשנת 2000 הייתה ל-1,200 הזמנות, ובסופו של דבר, נראה כי היא לא תייצר יותר מ-300 מטוסי A380. נוכח נתונים אלה בחברת איירבוס שוקלים בכובד ראש את הפסקתו של המיזם, או לחילופין את שדרוג מנועיו של המטוס על מנת ליעל את תצרוכת הדלק.

לדעת מומחי תעופה, סביר להניח כי איירבוס אינה נוטה לחלופת שדרוג המנועים. כיום מטוסי ה- A380מצוידים במנועים תוצרת רולס רויס או מנועים מתוצרת משולבת של ג'נרל אלקטריק ופראט אנד וויטני. החלפת המנועים תדרוש השקעה נוספת של 2 מיליארד אירו (כ-2.5 מיליארד דולר) ותצריך עבודה של 4 שנים, כולל שינוי תצורת הכנפיים. מאידך, אי החלפת המנועים פירושה סופו של מיזם ה- A380.

"זה מטוס נפלא, אבל הוא מתאים רק ליעדים הנכונים", אומר אלכסנדר דה ז'וניאק, מנכ"ל קבוצת התעופה אייר פרנס-ק.ל.מ, שהחליטה לבטל, כאמור, הזמנת 2 מטוסים ולהמיר אותה למטוסים קטנים יותר.

נראה כי החברה היחידה התומכת בהמשך המיזם היא 'אמירייטס', המפעילה 56 מטוסי A380, מתוך 147 הפועלים היום בשירות חברות התעופה, ובסך הכל הזמינה 140 מטוסי A380, ואין לה כל בעיה למלא את הטיסות, בעוד החברות האחרות מתמודדות, ולא בהצלחה מרובה, עם קשיי תפוסה בשתי קומותיו של הסופר ג'מבו.

טים קלארק, נשיא 'אמירייטס', הדוחק באיירבוס להיכנס להליך של החלפת מנועי המטוס, תומך מאד בהמשך ייצור ה- A380ומבקר את חברות התעופה, שאינן מזמינות את המטוס: "תנועת הנוסעים הבינלאומית תוכפל ב-10 השנים הבאות ל-7 מיליארד נוסעים וחברות התעופה תזדקקנה למטוסי ענק כמו ה- A380", הוא אומר וטוען גם כלפי חברות התעופה המפעילות את המטוס בלא הצלחה יתרה: "חלק מתאי הנוסעים במטוס הם בושה ומשקפים חשיבה של שנות ה-70...אם הם לא מצליחים למלא את המטוס, החשיבה העסקית והשיווק שלהם אינם מוצלחים...אנחנו מיקמנו את מחלקות היוקרה בקומה השנייה ואת מחלקת האקונומי בקומה הראשונה, אבל חברות אחרות ערבבו בחוסר יעילות בין המחלקות...המתחרים שלנו לעגו לנו, כששילבנו מקלחות וטרקלין במטוס", וקלארק סיכם את שביעות רצונו מה- A380: "זה מטוס נפלא והעולם זקוק לו, ואם איירבוס ישדרגו את מנועי המטוס, אנחנו נזמין 140 מטוסים נוספים".

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: תעופה

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: