אא

2025By25: האם הקמפיין להעצמה נשית ישנה את פני ענף התעופה?

מעט מאוד נשים מכהנות בתפקידי ניהול בכירים בחברות תעופה ברחבי העולם, ורק לעתים נדירות הן מצליחות להגיע ממש לראש הפירמידה, לתפקיד מנכ"לית או נשיאה. מי הן המעטות שהצליחו לעשות זאת ומדוע אין יותר?

צילום: 123rf צילום: 123rf
ארגון התעופה העולמי, יאט"א, השיק לקראת סוף 2019, קמפיין ייחודי לחיזוק הנוכחות הנשית בתעשיית התעופה העולמית, כשהכותרת היא '25 עד 2025'. דהיינו: מחויבות וולונטרית של החברות בענף לשלב 25% נשים בתפקידים ביצועיים ובתפקידי ניהול בכירים. המטרות האופרטיביות של הקמפיין: הגדלה למינימום של 25% נשים בתפקידי ניהול בכירים, כפי שיוגדרו ע"י חברות התעופה, והגדלה למינימום של 25% נשים בתפקידים ביצועיים (טייסות, נווטות, מנהלות מבצעים) בחברות התעופה. עפ"י הנתונים של יאט"א, אחוז הטייסות הפעילות ברחבי העולם – 5% בלבד, ואחוז המנהלות הבכירות בחברות תעופה – 3% בלבד. "הקמפיין '25 עד 2025' נועד לעודד יוזמות רבות, שכבר נוקטות חברות יאט"א, כדי לטפל בחוסר האיזון בין המינים", אמר אלכסנדר דה ז'וניאק, מנכ"ל יאט"א. "העבודה שלנו לא תסתיים בשנת 2025. זו למעשה רק ההתחלה. המטרה הסופית שלנו היא כמובן שוויון מגדרי 50-50, עם שוויון הזדמנויות לכולם בכל מגזרי הענף שלנו". בנוסף להתחייבויות של חברות תעופה להשתתף בפרויקט, גם יאט"א מתחייבת: להגדיל את הייצוג של נשים בהנהלה הבכירה (דירקטורים ומעלה) מ-19% הנוכחיים עד 25% לפחות עד 2025, לפעול מול חברות התעופה כדי להגדיל את מספר הנשים שהן ממנות לתפקידים ביאט"א מ-17% הנוכחיים למינימום של 25% עד 2025, להבטיח שמספר הנשים המשתתפות הפעילות בכנסי יאט"א יעמוד על מינימום של 25%עד שנת 2025. הקמפיין של יאט"א יצא לדרך נוכח המצב המביך, בו ענף התעופה הוא, ככל הנראה, הענף הבינלאומי הלא פמיניסטי ביותר, ואולי האנטי פמיניסטי ביותר, לדעת לא מעטים. מעט מאוד נשים ניהלו חברות תעופה גדולות עד כה. בסוף 2018 מונתה אן ריגיי למנכ"לית חברת התעופה אייר פראנס, אחרי 27 שנות עבודה בחברה במגוון תפקידים, כולל סגנית הנשיא. הקדימה אותה בניהול חברת תעופה גדולה קרוליין מק'קול, שניהלה את חברת הלואו-קוסט הבריטית, איזי ג'ט, במשך 7 שנים, עד שעזבה לפני שנתיים לטובת ניהול רשת הטלוויזיה הבריטית,ITV . מלבד אן ריגיי באייר פראנס, ניתן לציין מנכ"לית צרפתיה נוספת, נטלי סטובלר, המנהלת מזה 4 שנים את חברת הלואו-קוסט, טרנסאוויה צרפת, כשלפני כן מילאה מגוון תפקידים בחברת האם, אייר פראנס, ובהנהלת קבוצת התעופה אייר פראנס-ק.ל.מ. מנהלת חברת תעופה אירופית נוספת היא מריה חוסה הידלגו גוטיירז, בתו של מייסד ויו"ר אייר אירופה, חואן חוסה הידלגו, המנהלת בפועל את החברה שבבעלות המשפחה, וקרוב לוודאי כי בקרוב תיפרד מהתפקיד, כשקבוצת AIG, חברת האם של בריטיש איירווייס ואיבריה, תשלים את רכישת אייר אירופה. אם מרחיקים מאירופה ליבשות אחרות, הניהול הפמיניסטי במצב מעודד עוד פחות: באפריקה נגלה מנכ"לית אחת: איבוןן מאנזי מאקולו, המנהלת את חברת התעופה הלאומית של רואנדה, חברת רואנדאייר. באסיה נמצא את איירין עומר, נשיאת קבוצת אייר אסיה, חברת הלואו-קוסט הגדולה באסיה, שבסיסה הראשי במלזיה, אך היא מפעילה חברות בת גם בתאילנד, אינדונזיה, פיליפינים, הודו, יפן, קמבודיה וסרילנקה. בארצות הברית נמצא רק מנהלת בכירה אחת: ג'ואנה גראגטי, הנשיאה ומנהלת התפעול הראשית של חברת ג'ט בלו. כמו כן, אפשר לציין שתי נשים נוספות בתפקידים בכירים: תמי רומו, סגנית נשיא ומנהלת כספים ראשית בחברת סאות'ווסט איירליינס, וכן אליז אברוויין, סגנית נשיא לקשרי לקוחות בחברת אמריקן איירליינס. לסיכום, בהחלט תמונת מצב פמיניסטית עגומה למדי, הנובעת ממניעים שונים, ובראשם, ככל הנראה, דעות קדומות, שאין להן כל הצדקה, וכולנו תקווה שבחמש השנים הקרובות אכן נראה העצמה נשית משמעותית בעמדות ניהול בכירות בענף התעופה.

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: תעופה

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: