אא

"הדרימליינר - גיים צ'יינג'ר"

כך אומר מנכ"ל אל על, בראיון ראשון אחרי קליטת שני מטוסי הדרימליינרים הראשונים של החברה, מתוך 16 שצפויים להגיע עד 2020. מימון: "זהו גיים צ'יינג'ר בתחרות המתעצמת על ליבו של הלקוח אל מול חברות הלואו קוסט, הבריתות ו'החופש השישי"

דוד מימון דוד מימון
"לאחר ירידת מפלס האדרנלין וההתרגשות העצומה אפשר לסכם במשפט אחד We had a dream and now we have a Dreamliner. אפשר לסכם את האירוע כאחד המרגשים בקריירה הניהולית שלי". את הפוסט הזה העלה דוד מימון, מנכ"ל אל על, לדף הפייסבוק שלו, יומיים אחרי הנחיתה המתוקשרת של מטוס הדרמיליינר הראשון של אל על בנתב"ג בחודש אוגוסט האחרון. הראשון מבין 16 מטוסי בואינג 787 שייקלטו בצי המטוסים של החברה בהדרגה עד שנת 2020. בינתיים, נחת כאן גם הדרימליינר השני.   בראיון ראשון אחרי השלמת העסקה וקליטת שני דרימליינרים, מימון מספק הצצה אל מאחורי הקלעים של עסקת ההצטיידות הגדולה בתולדות אל על – 1.25 מיליארד דולר. "עד כמה שזה נשמע מפתיע", אומר מימון, "את הכי הרבה זמן הקדשנו בעסקה הזו לעיצוב הקבינה. הצבעים, ההדפסים, הפיצ'ים (מרווח בין המושבים), מרחק הראייה בין המושבים למערכות הבידור ועוד – השקענו בזה מאות שעות. זה נראה כאילו הכי פשוט בעולם, אבל זה ממש לא פשוט".   מי בסוף החליט איזה צבע יהיה המושב ואיך יראו מדי הדיילים? "בראש הפרויקט עמד ואדים ליידרמן, ד"ר לאווירונאוטיקה, שריכז את ההמלצות של כל הצוותים הנוגעים בדבר. צוותים של אנשי שירות, מסחר ותחזוקה באל על שעבדו בפרויקט הדרימליינר בנוסף לעבודתם השוטפת. הנהגנו מבנה ניהול מטריציוני מאוד יעיל. אני לא חושב שיש חברה אחת בעולם שניהלה פרויקט בסדר גודל כזה עם אדם אחד בראשו. ואדים, שעבד צמוד אלי. כמובן שהסתייענו גם בצוות דיזיין של חברת פיג'י הבריטית. זו לא הייתה החלטה קלה".   כמה זמן בסך הכל עבדתם על פרויקט הדרימליינר, מהרגע שהוחלט לחדש את צי המטוסים של אל על ועד קליטת המטוס הראשון? "כל התהליך שנתיים. וזה הישג גדול לנהל פרויקט כזה בשנתיים. בבואינג לא נותנים לך יותר מדי מרווחים. הם דרשו תשובות לכל מהלך כדי לעמוד בלוחות זמנים".   היו מחשבות בתחילת הדרך ללכת עם המתחרה איירבס? "התייחסנו לאיירבס ברצינות. לאורך כל הדרך. בחנו את ההצעה של איירבס. בסופו של דבר בחרנו בבואינג מכמה סיבות. הסיבה העיקרית היא כמובן המחיר. בואינג מאוד מאוד רצו את העסקה ולכן באו לקראתנו בנושא של מחיר ומועד קבלת המטוסים. מערכת היחסים הבינאישית שלנו עם בואינג הייתה אף היא גורם מכריע. אתן דוגמה קטנה כדי להמחיש את מערכת היחסים: היכולת שלי לשלוח מייל בשעה 4 בבוקר שעון סיאטל ולקבל תשובה תוך 5 דקות, אני לא חושב שיש מערכת יחסים דומה במקומות אחרים. עצם זה שנציגי בואינג הגיעו לארץ 4 פעמים בשנתיים האחרונות, זה גם מעיד על הקשר החם והיוצא מן הכלל בין בואינג ואל על. מערכת יחסים מדהימה. כחברה המחזיקה בצי מטוסי בואינג, נכון לנו יותר להישאר עם אותו יצרן. זו החלטה כלכלית. התחזוקה, חלקי החילוף, הטכנאים - יותר קל להתנהל עם יצרן אחד מאשר שניים שונים".   כשרק התחלתם לדבר על הדרימליינרים, האמנת שהעסקה תבשיל בקדנציה שלך? "כשבאתי עם הוויז'ן במרץ 2014 שאפתי להכתיב לוחות זמנים כדי שבקדנציה שלי אגזור את הסרט. שוב, אני לא מכיר הרבה חברות שמקבלות מטוסים תוך שנתיים. בגלל מערכת היחסים המדהימה בין בואינג ואל על הצלחנו, באמת בזכות גדולה מאוד, לקבל את המטוסים תוך שנתיים".   מה הכי ריגש אותך בכל תהליך הרכישה? "היו הרבה רגעים. רגע חשוב ביותר היה כשלחצנו ידיים עם נשיא בואינג ביוני בלוס אנג'לס. גם כשנשיא בואינג נחת כאן לראשונה באוקטובר, ועשינו לכבודו אירוע גדול יחד עם אלפי עובדי החברה, זה היה עוד רגע מכונן. גם כשעשינו את האירוע הגדול השנה בתל אביב, הייתה התרגשות גדולה וכמובן, השלב הבא, הטיסה עם העיתונאים למפעל בואניג בסיאטל. לראות שם את דגל ישראל מתנוסס על זנב המטוס, היה רגע מרגש. וכמובן, הטיסה הראשונה של הדרימליינר לארץ".  

"הלקוחות מתאהבים"

איזו מהפכה לדעתך יחוללו הדרימליינרים באל על? "זה גיים צ'יינג'ר בתחרות המתעצמת מיום ליום על ליבו של הלקוח אל מול חברות הלואו קוסט, הבריתות ו'החופש השישי'*. חווית הלקוח היא משהו מעולם אחר, וכבר אנחנו רואים את זה בחודש שהמטוס טס ללונדון ופריז, ומה-17 באוקטובר גם לניוארק. הלקוחות מתאהבים במוצר. לקוחות מזמינים כרטיסי טיסה לפי זנב המטוס". (*הזכות להוביל נוסעים בין שתי מדינות על ידי מוביל אווירי ממדינה שלישית דרך אחד משדות התעופה המרכזיים במדינת הרישום שלה. ס.פ.ז).
מטוס הדרימליינר 787-9 של אל על. צילום: ספיר פרץ זילברמןמטוס הדרימליינר 787-9 של אל על. צילום: ספיר פרץ זילברמן
מטוס הדרימליינר 787-9 של אל על על פס הייצור בסיאטל. צילום: ספיר פרץ זילברמן השנה צפויים להיקלט דרימליינרים נוספים? "שניים נוספים צפויים להגיע בחודשים פברואר-מרץ. הם יגיעו עם wifi. גם בשניים שכבר כאן יותקן בקרוב wifi ואז נהיה עם 4 מטוסים עם אינטרנט".   לאיזה יעדים הדרימליינרים יטוסו בסופו של דבר? טווחים ארוכים בלבד או גם קצרים? "בעיקר בארוכים וקצת באירופה".   המטוס האחרון צפוי להגיע בשנת 2020 "נכון, ואנחנו מנסים לקצר את לוחות הזמנים".   דיברת באחרונה על הקמת בית ספר להכשרת טייסים חדשים. האם הוא הוקם כבר? ומה באשר לאימונים של טייסי החברה על הדרימליינר? "בינואר 2018 נפתח את בית הספר. טייסי אל על עוברים הכשרות סימולטור בהרבה מקומות בעולם. עושים הסבות על פי התוכנית כחלק מההיערכות לקליטת הדרימליינרים".   איזה מסר אתה רוצה להעביר לסוכני נסיעות בהקשר של הדרימליינר? "הדרימליינר משפר את כושר התחרות של אל על והרצון הוא שהסוכנים ישתפו איתנו פעולה. הם שותפים אסטרטגיים של אל על מאז הקמתה. אשמח שהסוכנים ייקחו חלק פעיל בהחזרת הלקוחות שנטשו אותנו. זאת הזדמנות. אין לי ספק שהכלים האלה, המטוסים האלה, יאפשרו זאת".   ומכירות כרטיסי טיסה מעידות על שיתוף פעולה? "אנחנו מאוד מרוצים ממכירת הכרטיסים".  

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: תעופהמבזקיםכללי

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: