Makam-Teaser

ביאט"א מודאגים מעליית מחירי הדלק

בוועידה השנתית של ארגון התעופה העולמי, המתקיימת בסידני – אוסטרליה, דנים בכירי תעשיית התעופה הבינלאומית בבעיות הענף, החל ממחירי הדלק העולים וכלה במחסור צפוי בטייסים. נראה כי לא יהיה מנוס מייקור כרטיסי הטיסה

צילום 123rf

השבוע מתקיימת בסידני אוסטרליה הוועידה השנתית ה-74 של יאט"א, ארגון התעופה העולמי, בהשתתפות בכירי תעשיית התעופה הבינלאומית ונציגים של קרוב ל-300 חברות תעופה החברות בארגון.

מלבד האירועים החגיגיים והסקירות המקיפות על הביצועים וההישגים של ענף התעופה, ראשי יאט"א מקיימים דיונים ופרומים על המגמות המסתמנות ועל הבעיות הצפויות לענף בשנה הקרובה ובשנים הבאות.

תעשיית התעופה העולמית רשמה בשנה האחרונה רווח יוצא דופן של 38 מיליארד דולר, אך העלייה המתמשכת במחירי הדלק עלולה ל"הרוס את החגיגה". כ-4.3 מיליארד נוסעים צפויים לטוס השנה, ונראה כי הם ייאלצו לשלם יותר עבור הטיסות, כי מחירי הדלק זינקו בשנה האחרונה ב-54% והגיעו גם למחיר של כ-80 דולר לחבית, המחיר הגבוה ביותר מזה 3.5 שנים.

"אנחנו כנראה בשיא המחזור", אמר אלכסנדר דה ז'וניאק, מנכ"ל יאט"א, ונוכח מחירי הדלק הגואים יאט"א מעדכנת את תחזית הרווח של הענף לשנת 2018 לסך כולל של 34 מיליארד לעומת 38 מיליארד דולר, עפ"י הערכה קודמת בסוף 2017.

התייקרות הדלק תגרום גם לגידול בהוצאות, כולל גידול צפוי בהוצאות השכר, וחברות התעופה, למרות צעדי התייעלות מתבקשים, תיאלצנה להעלות את מחיר כרטיסי הטיסה.

בנוסף למחירי הדלק, נושאים נוספים מטרידים את צמרת ענף התעופה העולמי, וביניהם: הרגולציה של הממשלות השונות, המחסור הצפוי בטייסים, הלואו-קוסט המתפשט גם לטווח הארוך, המונופולים של יצרניות המטוסים.

דה ז'וניאק התייחס לעודף הרגולציה של הממשלות השונות, המנסות לקטוף רווחים מתעשיית התעופה המשגשגת גם באמצעות הטלת מסים, וקרא להאחדת סטנדרטים בינלאומיים בענף.

גם תופעת הלואו-קוסט ארוך הטווח, בעיקר הטרנסאטלנטי, כשחברות כמו נורוויג'ן ו-WOW הגדילו משמעותית את פעילותן וגוררות אחריהן חברות נוספות וצמצום של השירות המלא בקווים אלה, מהווה אחד ממוקדי הדיונים בוועידה.

עפ"י התחזיות המעודכנות של בואינג, חברות התעופה תזדקקנה ל-637,000 טייסים חדשים עד שנת 2036. לאור השגשוג של הענף, התחזית גדלה בכ-30% בשנים האחרונות, ונראה כי עיקר המחסור בטייסים יהיה ביבשת אסיה, כשכבר היום חברות תעופה סיניות מגייסות טייסים זרים במשכורות יוצאות דופן.

נושא נוסף, שעלה על סדר היום בדיוני הוועידה, היה צמצום התחרותיות ואפשרויות הבחירה בין יצרניות המטוסים עקב רכישות ומיזוגים של ענקיות התעופה, בואינג ואיירבוס. איירבוס רכשה לא מכבר את השליטה על ייצור סדרת מטוסי C  של בומברדייה הקנדית, ואילו בואינג מנסה להשלים את השותפות-השתלטות על אמבראייר הברזילאית.