Makam-Teaser

"שדה דב יישאר פתוח"

תחרות גוברת במציאות של שמיים פתוחים? ניר דגן, מנכ"ל ארקיע, אופטימי: "יש מקום לשלוש חברות תעופה ישראליות, למי שידע להתאים את עצמו". בראיון נדיר לפספורט דגן מדבר על סיכול עסקת המיזוג סאן דור-ישראייר, על התכניות לפתוח קו להודו וגם מה הוא הכי אוהב לעשות בשעות הפנאי

ניר דגן: "האישור הסעודי הוא אולי התחלה של מזרח תיכון חדש, אי אפשר להתנגד למהלך כזה". צילומים: רונן מחלבניר דגן: "האישור הסעודי הוא אולי התחלה של מזרח תיכון חדש, אי אפשר להתנגד למהלך כזה". צילומים: רונן מחלב

ניר דגן, מנכ"ל ארקיע, הוא אחד שבדרך כלל לא אוהב להתראיין. מהטיפוסים שמעדיפים להיות מאחורי הקלעים. בצעד נדיר, הסכים לשבור שתיקה ולהתראיין ל"אנשי השנה" של פספורט.

תעודת זהות
גיל :55
מצב משפחתי: נשוי +2
מגורים: ת"א
כמה שנים בארקיע: 26
תפקידים בארקיע: קברניט במטוסי ה-757, טייס ראשי, סמנכ"ל מבצעים, משנה למנכ"ל ארקיע ומנכ"ל החברה ב-4 השנים האחרונות

איך אתה מסכם את השנה החולפת של ארקיע?
"שנה מרתקת בה השלמנו את החלפת מטוסי הטורבו-פרופ במטוסי סילון חדישים, פתחנו יעדים חדשים באירופה, השלמנו את ההיערכות לקליטת מטוסי האיירבס 321-ניאו והשקנו בשעה טובה את הקו הארוך הראשון מיני רבים של ארקיע לתאילנד".

עד כמה אתה מודאג מהעובדה שבסופו של דבר הכסף ינצח, ושדה דב ייסגר?
"שדה דב יישאר פתוח כיוון שמקבלי ההחלטות במדינה, ברמת הממשלה, ימצאו את הדרך להשאיר עורק תחבורתי אסטרטגי, להשאיר את אילת מחוברת למרכז והכל תוך מתן פתרון נדל"ני לבעלי הקרקעות הפרטיים והגוש הגדול. זה אפשרי ולכן זה גם יקרה".
(ארקיע נלחמת כיום על המשך הפעלת שדה דב. דגן מכיר כל סנטימטר בשדה דב, יודע שאפשר למצוא פתרון, גם להקים את מגדלי המגורים וגם להמשיך להפעיל מסלול המראות ונחיתות במקום. ג.ל.)

ארקיע התנגדה והצליחה לטרפד את מיזוג סאן דור/ישראייר. איך הצלחתם לסכל את המהלך?
"בכל תהליך מיזוג במשק נדרשים הצדדים הנוגעים לדבר ולהביע את דעתם בפני הממונה על ההגבלים. נשאלנו, כמו רבים אחרים, והממונה החליט את אשר החליט".
(לארקיע היה חלק גדול בכך שהממונה על ההגבלים עסקיים לא אישרה את עסקת המיזוג, דבר שהיה עלול להשפיע על התנהלותה של ארקיע. ג.ל.)

יש בכלל מקום לשלוש חברות תעופה ישראליות לאורך זמן עם התעצמות הלואו קוסט וכניסה של עוד ועוד חברות סדירות לפה?
"בוודאי שיש מקום. לחברות הישראליות ערך משלהן, מובדל מחברות זרות. בו בזמן יצטרכו החברות הישראליות, כמו הזרות, להתאים עצמן לתנאי שוק דינאמיים. התנועה האווירית עולה, בין אם כ'תחבורה ציבורית' ובין אם בפן התיירותי – יש מקום לכל מי שידע להתאים עצמו לשינויים".

אתם כל הזמן מתלוננים על סוגיית הביטחון. למה?
"בטחון התעופה הישראלית צריך להתבצע ע"י רשות ממלכתית. המצב בו חברה פרטית זו או אחרת שולטת בפעילות מתחרה שלה אינו בריא לאף חברה".

את הטיסות לתאילנד ארקיע מפעילה עם מטוס איטלקי ולא שלכם. למה לא המתנתם עד להגעת המטוסים החדשים שלכם?
"ארקיע מצטיידת במטוסים חדשים ארוכי טווח, זמני ההמתנה בתעופה ארוכים, במיוחד כשהולכים על הדגמים החדישים והמבוקשים יותר. לא רצינו לחכות עם תאילנד, חשבנו שמגיע לקהל הלקוחות שלנו שרות לתאילנד בטיסה ישירה. התחלנו עם מטוס איטלקי חכור אולם עם כל הסממנים הישראלים כגון צוות דיילים ישראלי, אוכל, בטחון ועוד".

בדקתם אפשרות לטוס גם להודו, האם לנוכח העובדה שאייר אינדיה זוכה ליתרון לטוס מעל שמי ערב הסעודית שיניתם את התכניות?
"לא, זה לא שינה את התכניות. טיסה ישירה מעל סעודיה היא יתרון משמעותי. תכניות ארקיע להודו לא נפגעו כתוצאה מכניסת אייר אינדיה, יש מקום לטיסות ישירות נוספות".

האם מתן אישור לטוס מעל ערב הסעודית לחברות נוספות, עלול לפגוע קשות בחברות הישראליות שאינן מורשות לטוס מעל סעודיה?
"האישור הסעודי הוא אולי התחלה של מזרח תיכון חדש. אי אפשר להתנגד למהלך כזה. אני משוכנע שממשלת ישראל עושה הכול כדי שגם החברות הישראליות יוכלו לטוס מעל סעודיה".

בשנה החולפת רכשתם 50% מחברת אירו הנדלינג. האם בכוונתכם להמשיך להיכנס לעסקאות נוספות דומות?
"מדיניות ארקיע מאז ומתמיד הייתה להיות מעורבת עסקית בתחומים המשיקים לפעילות הליבה. כך הקמנו מיזם של ניהול מטוסי מנהלים, כך רכשנו בתי מלון בארץ ובחו"ל. בכוונתנו להמשיך במגמה זו".

הלואו קוסט פגע גם בכם. ב-8 החודשים הראשונים של 2018, מספר הנוסעים שלכם ירד ב-2.85%, מ-317 אלף בתקופה המקבילה אשתקד ל-308 אלף, בזמן שתנועת הנוסעים בנתב"ג רק צמחה. גם נתח השוק שלכם ירד מ-2.92% ל-2.5%. אינך חושש שהמגמה תגבר?
"לגבי כמות הנוסעים הכללית, ארקיע נמצאת בתוך מהלך החלפת המטוסים הוותיקים במטוסים חדישים ממשפחת ה-NEO של איירבס. במסגרת מהלך זה ארקיע מוכרת את מטוסי ה-757 אשר ידועים בתפוסתם הגדולה, (265 מקומות) וזה הגורם לירידה זמנית וקצרה בכמות הנוסעים. ארקיע תגדל משמעותית החל מסוף השנה הזאת עם קליטת המטוסים החדשים. ארקיע גדלה אבסולוטית ומשמעותית בכמות המטוסים, בכמות היעדים בחו"ל וגם בכמות הנוסעים. לנתח השוק אין משמעות כל עוד אנחנו בגידול".

מתן מענק בגובה 750 אלף יורו לחברות שפותחות קווים, לא מפריע לכם, שהרי מענק משרד התיירות מעודד עוד חברות זרות להגיע לכאן?
"תמריצי משרד התיירות תקפים גם לחברות ישראליות הפותחות קו מיעד חדש, לכן אין סיבה להרגיש קיפוח. ואגב, ה-750 אלף יורו הוא רק דוגמא, מדובר ב-250 אלף יורו לתדירות שבועית שנתית".

איך שיתוף הפעולה של ארקיע עם סוכני הנסיעות?
"הולך וגובר. מערכת היחסים היא נכס אסטרטגי לסוכנים ולנו. למרות אמירות כאלה ואחרות בשנים האחרונות, סוכני הנסיעות לא ייעלמו, הם לומדים להתאים עצמם לעולם התיירות החדשני, ואנו שמחים להתפתח יחד איתם בשיתוף הפעולה".

איפה אתה רואה את ארקיע בעוד שנתיים-שלוש?
"בעוד שנתיים-שלוש ארקיע תהיה חברה עם 12 מטוסי סילון, מחציתם מדגמי איירבס חדישים ביותר ומחציתם אמבראר עם מגוון יעדים קרובים ורחוקים".

ולסיום, מה אתה אוהב לעשות בשעות הפנאי?
"נשאר לי זמן להובי אחד מרכזי אותו אני עושה מילדות, רכיבת אופני שטח אתגרית, שלא לומר אגרסיבית".