אא

המחברת האישית של הנווט הנעדר רון ארד: "אני לא מפוזר. מתי תבינו. אתם פשוט לא מבינים את הסדר שלי"

היא נשמרה במשך עשרות שנים, עד שחבר לקורס טיס החליט לפרסם את שבתוכה. מחברת צה"לית חומה בה כתבו כמה פרחי טיס את חוויותיהם בקורס טיס מספר 87. אחד מהם: הנווט הנעדר, רון ארד. יעקב אמסלם, הבעלים של קבוצת אמסלם תיירות ונופש, טייס לשעבר וחברו של רון מהקורס, מספר על הקשר שלו עם רון/ אורלי כוכבי

|יעקב אמסלם|סיום קורס טיס מספר 87 (מימין) ובוגרי הקורס היום|חברים מהקורס מביימים את המערכון שכתב רון ארד. במאית: מזי חצב. ליווי מוזיקלי: קובי אש? |יעקב אמסלם|סיום קורס טיס מספר 87 (מימין) ובוגרי הקורס היום|חברים מהקורס מביימים את המערכון שכתב רון ארד. במאית: מזי חצב. ליווי מוזיקלי: קובי אש?
טבריה. אוקטובר 2016. בביתו של יעקב אמסלם, הבעלים של קבוצת אמסלם תיירות ונופש שעסקה באחרונה בארגון טיסות חילוץ של ישראלים בחו"ל על רקע התפשטות נגיף הקורונה, מתקיים מפגש מרגש ובלתי שגרתי של חברי קורס טייס מספר 87. במפגש הזה הם ציינו 40 שנה לגיוסם לצבא ו-30 שנה לתחושת החלל והתעלומה, שמלווה אותם מאז היעלמותו של חברם לקורס הטייס, סגן אלוף רון ארד. כולם הכירו אותו באוהל מס' 1 בקורס, ומטבע הדברים דמותו הנפקדת של רון ("צ'וקו"), חברם לקורס, עמדה במרכז המפגש, שאותו כאמור יזם אמסלם. איציק אורבך, חבר אחר לקורס, סיפר במפגש כיצד נולד רעיון היומן, שנכתב על ידי רון ושנועד לתעד את תקופת הקורס הקשה והמאתגרת. ביומן מתועדים רגעי שמחה ומתח, שהיו מנת חלקם של פרחי הטיס. על פני עשרות עמודים בכתב ידו המקורי של רון ארד, כותב הנווט השבוי מחזה בן 3 מערכות על מעלליהם של חניכי קורס טייס מספר 87. גולת הכותרת של המחברת הוא המערכון המשעשע שנקרא "סיפור הג'ינס". מאחר ובין רון ליעקב נרקם קשר מיוחד, הוא הפך אותו לגיבור המערכון, ובו מסופר על היעלמות מכנסי הג'ינס "ליוויס" של יעקב, שבזמנו נחשבו למאוד ייחודיים. החשוד המידי בהיעלמות היה רון עצמו, שהיה ידוע כבלגניסט ובעל חוש הומור מפותח. "אני לא מפוזר. מתי תבינו?", כתב רון ביומן. "אתם פשוט לא מבינים את הסדר שלי!!!".
סיום קורס טיס מספר 87 (מימין) ובוגרי הקורס היוםסיום קורס טיס מספר 87 (מימין) ובוגרי הקורס היום
סיום קורס טיס מספר 87 (מימין) ובוגרי הקורס היום היומן מסתיים בהתרשמות של רון מיום נופש, שמשתתפי הקורס ערכו במלון "חוף רון" בטבריה, השייך למשפחתו של אמסלם. רון ארד "מנבא" שם את ההתפתחות העסקית של יעקב. "הלוואי ורון יכול היה לראות את פעילותה של קבוצת אמסלם תיירות ונופש ולהיות עד להתגשמות הנבואה שלו", אמר אמסלם באחד הראיונות שנתן בעבר בעניינו של רון.

"יעקב, תתמודד, מצבך טוב יותר ממצבו של רון"

  מתי פגשת את רון לראשונה? אמסלם: "את רון פגשתי לראשונה באוהל מספר 1 בקורס טייס בחצרים ב-17 באוקטובר 1976. לא ניתן היה להתעלם מרון. הוא מיד בלט. בחור צנום, רזה, שנון, סתלבטן". כיצד נוצר הקשר ביניכם? "מהרגע הראשון הוא (רון) קלט, שפה יש אובייקט שאפשר 'לנעול עליו' (כלומר ליצור איתו מוקד לשיחה, בשפת הטייסים). אני כמובן זרמתי וניהלנו שיחות עומק רבות".
יעקב אמסלםיעקב אמסלם
"לא ניתן היה להתעלם מרון. הוא מיד בלט. בחור צנום, רזה, שנון, סתלבטן". יעקב אמסלם. צילום: דניאל אביגדור איזו מן חברות זו הייתה? מה הייתה מהות הקשר? "ראיתי את רון במצבים אינטימיים. ישנו מיטה ליד מיטה. ראיתי אותו נכנס לתוך שק השינה. שמעתי אותו מדבר על דברים אישיים, על הקשר שלו עם אימא שלו. ככל שחלף הזמן, החלפנו חוויות אישיות וידענו אחד על השני הכל. הסיטואציה היא שהחברים שלך לאוהל הם הכותל שלך בכל הקשור לחיים האישיים ולקשיים שחווים במהלך הקורס. צ'וקו בחוש הומור מפותח החליט לעשות מעשה קונדס ולהעלים לי את הג'ינס, שכל כך הייתי גאה בו. מה שהוליד יותר מאוחר את המערכון המיתולוגי. הוא היה מספר לנו בהומור האופייני לו קטעים מהמערכון, באוהל, לפני השינה". פעילים לבנונים ואיראנים טוענים שרון כבר אינו בין החיים. מה דעתך? "לאורך כל השנים תמיד האמנתי שרון חי. להערכתי, זוהי מניפולציה. העבירו אותו מלבנון והוא מוחזק אצל האיראנים. חסרה אינפורמציה רבה וקשה לי להאמין שזה סוף פסוק ולקבל את העובדה שאינו בחיים". איך משפיעה עליך היעדרותו של רון בחיי היום יום? "במהלך השנים, מאז שרון נפל בשבי, בכל התמודדות שלי בחיים האישיים ובחיים העסקיים אני אומר לעצמי: יעקב, תתמודד, כי מצבך משמעותית טוב יותר ממצבו של רון, וכך למעשה, רון, מבלי שהוא מודע לכך ועל אף שלא נפגשנו מעל 30 שנים, ממשיך לתת לי את הכוחות להתמודדות במצבים שונים. ככל שלא יתבהר מצבו ועד שרון לא יוחזר ארצה לחיק משפחתו, אהיה שותף פעיל להנצחתו ומוכן לעשות הכל למען חזרתו". באוקטובר 2017, מונה ירון בלום, חברך הקרוב למתאם השבויים והנעדרים "זהו סוג של סגירת מעגל עבורי. אולי ירון יצליח לשפוך מעט אור על היעלמותו הטרגית בשבי של חברי רון ארד".  
חברים מהקורס מביימים את המערכון שכתב רון ארד. במאית: מזי חצב. ליווי מוזיקלי: קובי אשרתחברים מהקורס מביימים את המערכון שכתב רון ארד. במאית: מזי חצב. ליווי מוזיקלי: קובי אשרת
חברים מהקורס מביימים את המערכון שכתב רון ארד. במאית: מזי חצב. ליווי מוזיקלי: קובי אשרת

ציוני דרך: פועלו של יעקב אמסלם להעלאת רון ארד לסדר היום

2003 יצא עם חבריו מקורס הטייס לצעדה מבסיס רמת דוד, שם שירת רון ארד, למשכן הנשיא בירושלים. 2006 יזם משחה של 20 ק"מ כנגד 20 שנות שבי של רון. המשחה נערך בכנרת מכפר נחום לצמח בליווי סירות וצוות רפואי. 2013 הנציח את רון על לוח השנה של חברת "אמסלם טורס". 2016 כינס את החברים מאוהל מס' 1 לשחזור המחזה שכתב רון ארד.      

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: בארץמבזקיםרון ארדהנווט רון ארד

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: