NY
LONDON
BEIJING

העולם שייך לצעירים?

איזה חברה תעופה מחזיקה בצי המטוסים הקשיש ביותר? ואיזה בצי הצעיר ביותר? דירוג של אתר airfleets.net מספק את התשובה. וגם, האם מטוס חדש הוא בהכרח בטוח יותר?

צילום 123rf

בחודש שעבר נאלץ מטוס של חברת JET2 הבריטית לבצע פעמיים נחיתות חירום בטיסות בין יעדים באירופה לבריטניה. תחקירי חברת התעופה העידו כי בשני המקרים לא הייתה כל פשרה בנושא בטיחות הנוסעים. ובכל זאת, פרשנים שונים מיהרו להצביע על גילו של המטוס, שיוצר בשנת 1986. דהיינו, מטוס בן יותר מ-30 שנה. ונשאלת השאלה: האם מטוסים ישנים אמינים פחות?

במסגרת תחקיר, שערך 'הטלגרף' הבריטי, אומר פטריק סמית', טייס ומומחה תעופה אמריקני, מחבר הספר Cockpit Confidential: "לא בהכרח. בבטיחות טיסה גיל המטוס לא קובע. מטוסים מסחריים נבנים כדי לשרוד לזמן כמעט בלתי מוגבל, וזו אחת הסיבות שהם יקרים כל כך", מציין סמית'. עוד לדבריו, "מקובל למדי שמטוס פועל בשירות חברת תעופה במשך 25 שנה ואף יותר", ו"ככל שהמטוס 'מתבגר' יותר, הוא זוכה לבקרה, לטיפול ולתחזוקה קפדניים יותר".

אם כן, מדוע מטוסים המסוגלים לפעול לזמן בלתי מוגבל יוצאים לרוב משירות אחרי 25-30 שנה ובמקרים רבים גם מוקדם יותר?

"מטוסים נמכרים, מוחלפים ומושבתים, לא בגלל שהם קשישים ומתפרקים, אלא בגלל שהם הופכים ללא משתלמים", אומר סמית'. "מטוס מותאם לתפקידים ולשווקים ייחודיים, ויש איזון עדין בין רווח להפסד. כשהפעלת המטוס הופכת ללא משתלמת, הוא מוצע למכירה, והוא עשוי להתאים לחברה אחרת הפועלת במסגרת שונה של עלויות, נתיבים וצרכים".

אם כן, המטוסים הוותיקים אינם בטוחים ואמינים פחות מהמטוסים הצעירים, אך למטוסים החדישים, שהפעלתם משתלמת יותר, יש בכל זאת יתרונות. לרוב הם שקטים יותר, נוחים יותר, מותאמים יותר למשימותיהם ומעניקים בדרך כלל חוויית טיסה נעימה יותר לנוסעים.

אתר airfleets.net, שעוקב באופן סדיר אחרי ציי המטוסים של החברות הבינלאומיות המובילות, ערך לאחרונה דירוג ממוצע של גילאי הציים.

חברת התעופה המפעילה את הצי הקשיש ביותר היא דלתא איירליינס עם גיל ממוצע של 17 שנים למטוסיה. אחריה מדורגות: אייר קנדה – גיל ממוצע של 14.2, יונייטד איירליינס – גיל ממוצע של 14.1, בריטיש איירווייס – 13.2, אייר פראנס – 12.6, לופטהנזה – 11.5.

בין החברות בעלות צי המטוסים הצעיר ביותר ראוי לציין את: קתאי פסיפיק – גיל ממוצע של 7.7 שנים, איזי ג'ט – 7.2, ריינאייר – 6.5, אמירייטס – 5.4, היינאן איירליינס – 4.9, ובמקום הראשון, עם הצי הצעיר ביותר בין חברות התעופה הבינלאומיות הגדולות: אירופלוט – גיל ממוצע של 4.2 שנים.