אא

מערבה מכאן: 5 סיבות מצוינות לבקר בליסבון

היא יפהפייה ועתיקה אבל גם תוססת ומתחדשת- העיר שבנויה על שבע גבעות ומשתרעת לאורך נהר הטחו הנשפך אל הים האטלנטי: הצצה לסוד קסמה של בירת פורטוגל, העיר אשר הרבגוניות והוורסטיליות הן נר לרגליה

ליסבון ליסבון
ברוכים הבאים לליסבון, אחת הערים האירופאיות והקסומות ביותר שתבקרו בהן. מדוע אנחנו כל כך בטוחים אתם ודאי שואלים את עצמכם? אם כן, קשה לקלוע לנקודה אחת מנצחת, שכן ליסבון מציעה מבחר חסר תקדים של אפשרויות ובילויים לצד היסטוריה ענפה ומרתקת בת מאות שנים. ובכל זאת, אם אתם מתעקשים, ניתן לומר כי ליסבון מצליחה בהרמוניה מופלאה לשלב בין העולם הישן לחדש. מחד היא נחשבת לאחת הערים העתיקות באירופה, אולם מנגד מתבססת כעיר תוססת, חיה ובעיקר כזו שלא מפסיקה להתחדש. עבור מיליוני תיירים בשנה מרחבי הגלובוס, השילוב הזה מנצח ובגדול. אוהבי ההיסטוריה המעוניינים בשיטוט רומנטי בסמטאותיה הציורית ימצאו בה את מנת חלקם, ובמקביל גם קבוצות תיירים נהנתניות המעוניינות לבלות, לשתות, לאכול ולעשות שופינג במחירים סבירים. תמצאו בה בין היתר ולצד מזג אוויר נוח לאורך מרבית ימות השנה, גם שפע של מסעדות משובחות, מוזיאונים ונוף רומנטי נפלא של עיר עתיקה וצפופה השוכנת אל מול נהר גדול וכחול. ואם כל זה לא הספיק לכם, הנה עוד חמש סיבות שישכנעו אתכם לתכנן את החופשה הבאה שלכם בבירת פורטוגל. הארכיטקטורה העשירה במשך מאות שנים שלטו בפורטוגל שליטים זרים. מסיבה זו נוצרו במשך השנים דוגמאות נפלאות לסגנונות אדריכלות שונים (רומנסקי, גותי, מורי-מוסלמי ובארוק) ברחבי המדינה ובדגש על ליסבון הנחשבת לאחת הערים העשירות ביותר מבחינה ארכיטקטונית באירופה. הליכה ברחובות העיר מזמנת חגיגה לעיניים, כשבכל פינה נישאים מבנים מרהיבים בסגנונות תקופתיים שונים: מנזר ז'רונימוש ברובע בלן,  טירת סאו ז'ורז'ה, כנסיית סאו רוקה, מנזר קרמו, מגדל בלן והרשימה באמת בלתי נגמרת. אתרי התיירות, הכנסיות, המוזיאונים, הסמטאות והרחובות עצמם - כולם קוראים לכם להרים מבט ולכוון את המצלמה.  
ננ
נוף רומנטי של עיר המשתרעת לאורך נהר   המטבח המקומי אולי זו השמש או המזג הפורטוגזי, אך אף שליסבון נמצאת ליד הים האטלנטי,המטבח שלה מושפע בבירור דווקא מהים התיכון. גולת הכותרת כאן היא פירות הים וגם שימוש נרחב בתבלינים. מומלץ להתרחק ממסעדות התיירים ולהיכנס למסעדות המשפחתיות הקטנות שנמצאות כאן למכביר. המחירים יהיו זולים והאוכל אותנטי. מומלץ להתמקד במאכלים הייחודיים לאזור, כמו למשל בקלאו קום טודוס (תבשיל דג בקלה, ירקות וביצים קשות), אקורדה (מנה המבוססת על לחם, ביצים ושום עם או בלי דג/פירות ים), קוזידו (נזיד בשרים וירקות) ועוד. גם גזרת הקינוחים עשירה. אל תוותרו על מעדנים כמו פאו דוס (לחם מתוק) או פאשטיש דה בלן (מאפה ביצים מתוק).  את כל אלה אפשר לשטוף ביין משובח, שהרי פורטוגל מצטיינת בייצור יינות מעולים, ובראשם יין הפורט.   הפארקים והגנים ליסבון נראית במבט ראשון כשדרה צפופה של סמטאות וגגות, אך יש בה גם הרבה שטחים ירוקים שכיף להעביר בהם כמה שעות של מנוחה או פיקניק נחמד. ההמלצות שלנו: בקרו בגנים הבוטניים, מקום קסום הכולל אוסף בן של צמחים, פרחים ועצים נשתלו כאן במהלך 300 או 400 שנה; הגן הבוטני אז'ודה - גן יפהפה, מטופח וענקי שהוקם על ידי המשפחה המלכותית בשנים 1873-1858; פארק מונטיירו-מור הוא פנינה סודית של צמחים אקזוטיים, אגמים ובריכות טביעות ומלאכותיות והרבה משעולים שיגרמו לכם להרגיש ביער ירוק ולא בלב העיר; בגני אסטרלה תמצאו פריחה נהדרת, אגם וברווזים שאפשר להאכיל, בית קפה הצופה על המים והופעות מוזיקה בקיץ. בעיר תמצאו עוד שלל גנים ופארקים מקסימים. כדאי לנצל אותם למנוחה נעימה בצל באמצע ולאחר שיטוטכם היומי.     היסטוריה יהודית מרתקת ישנם מסמכים המעידים על קיומו של רובע יהודי בליסבון כבר במאה ה-12. ההיסטוריה היהודית בעיר רצופה מאורעות טרגיים (כולל המרתם לנצרות ופוגרומים) אך למרות זאת הצליחו יהודים מקומיים לקיים עצמם בזכות מסחר והשגת תפקידים חשובים בשלטון. אף שהקהילה חוותה בעבר תקופות שגשוג (באופן יחסי), כיום מעריכים כי מספר היהודים בפורטוגל עומד על כאלף בלבד (לא כולל מספר לא ידוע של צאצאי האנוסים), ורובם חיים בליסבון. ביקור בליסבון מזמן עדויות מרתקות לקיום היהודי בעיר: בית הכנסת הספרדי "שערי תקווה" היפה, שנבנה ב-1904; רחוב Rua da Judiaria ("דרך היהודים"), מרכז הרובע היהודי העתיק; ציורי יהודים (לובשים טלאי צהוב, הרבה לפני המאה ה-20) במפות עתיקות במוזיאון הלאומי לאמנות עתיקה; בית הכנסת האשכנזי אוהל יעקב, כיכר המסחר (Praça do Comércio ) המרשימה, שבה האינקוויזיציה העלתה על המוקד יהודים רבים לצד "פושעים" אחרים ועוד. בכיכר שמול כנסיית סן דומינגו תמצאו אנדרטה ועליה מגן דוד לזכר היהודים שנרדפו בפורטוגל, החל בקורבנות הטבח שהחל בכיכר זו באפריל 1506. כדאי לשכור מדריך שייקח אתכם ליום מיוחד המוקדש להיסטוריה היהודית בעיר בעקבות סיפורה המעניין והעצוב של הקהילה.  
כיכר Chiadoכיכר Chiado
כיכר Chiado התחבורה הציבורית הנוחה אין ספק שאת ליסבון הכי כדאי להכיר ברגל. העיר ממש קוראת לכם ללכת בסמטאות ובשדרות. עם זאת, מי שרוצה לתת מנוחה לרגליים יגלה שהעיר ידידותית מאוד לתיירים גם מבחינת תחבורה ציבורית. ראשית, תגלו מהר מאוד כי המטרו מצוין, ובו 4 קווים המכסים את כל העיר. כמו כן, יש בליסבון אוטובוסים נוחים, והכי נחמד להשתמש בחשמלית, ובייחוד בקו 28, שייקח אתכם דרך החלקים ההיסטוריים בעיר, אתרי ביקור וגנים. כיוון שקו החשמלית הזה מטפס במעלה ליסבון, תוכלו גם להציץ ממנה לתצפית נחמדה מדי פעם. כמו כן יש כאן גם רכבות פוניקולר, שבילי אופניים ומעבורות, המאפשרות להכיר את העיר במבט מהמים. מומלץ לקנות את כרטיס ה-Viva viagem הירוק, שתקף לרוב אמצעי התחבורה הציבורית שהזכרנו.
-כתבות נוספות על פורטוגל: "הדובדבן של אירופה: מסע אל נפלאותיה של פורטוגל", ירון אלישע

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: מדריך יעדים

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: