כל מה שקורה בתיירות ובתעופה

"התיירות הנכנסת לישראל במשבר – יש יותר מדי תיירים"

כך אומר מנכ''ל לשכת מארגני התיירות הנכנסת בישראל. רגע לפני הכנס השנתי "תפסנו" את יוסי פתאל לראיון חסר מעצורים: ''הרבה יותר סקסי לדבר על מצעד הגאווה או על משחק כדורגל מול ארגנטינה, אבל בפועל התיירות המאורגנת היא הבסיס לתעשיית התיירות בישראל''

פנייה להאריך אישור השהייה של מתורגמנים של קבוצות תיירות מסין. צילום 123rfצילום 123rf

כמדי שנה יתנקזו חברי לשכת מארגני התיירות הנכנסת בישראל לכנס והאסיפה הכללית השנתית. השנה צפוי מספר שיא של כ-380 משתתפים הכוללים בתוכם תיירנים, מלונאים וכן פקידות בכירה במשרדים הממשלתיים הנמצאים בקשר ישיר מול הלשכה לאורך השנה.

לקראת הכנס שיתקיים ביום שלישי הקרוב במלון הילטון תל-אביב, פגש "פספורטניוז" את מנכ"ל הלשכה, יוסי פתאל, לראיון מיוחד בו במסגרתו שטח את פעילות הלשכה, התייחס לאתגרים הצפויים לתעשיית התיירות בשנים הקרובות, שיבח את משרד התיירות על פעילויותיו האחרונות וסיפר בגאווה על גידול ברווחי החברה הכלכלית של הלשכה, חברת סמייל.

"לשכת מארגני התיירות הנכנסת לישראל מאגדת בתוכה את כלל בעלי התפקיד בתחום זה בישראל", מציין פתאל בפתח דבריו. "תפקיד הלשכה הוא לקדם את ענייני תעשיית התיירות לישראל מחד ושל חברי הלשכה מאידך, לייצג אותם אל מול כלל הרשויות הממשלתיות והציבוריות העוסקות בנושאי תעופה, אירוח, תחבורה ושירותים נוספים הניתנים לתיירים. בנוסף, הלשכה שואפת לקדם רמה מקצועית גבוהה בקרב חבריה וכן משמשת כארגון מעסיקים שחתום על ההסכם הקיבוצי של כל מורי הדרך בישראל.

מהו היקף הפעילות של הלשכה נכון להיום?

"בלשכה אשר בראשותה עומד היו"ר דני אמיר, פועלות כ-140 חברות סך הכול בחלוקה המתייחסת לשווקים וסוגי סיורים, כאשר באופן מסורתי כל התיירות המאורגנת לישראל נעשית על ידי חברי הלשכה וזאת בנוסף לכ-20% מתיירות הבודדים לישראל שעברה בשנים האחרונות מידי המארגנים לאתרי האינטרנט הגדולים בעולם.

אנו נמצאים כבר שנה שנייה בתוך תהליך אסטרטגי של גיבוש חזון ללשכה ולחבריה שבמסגרתו אנחנו עסוקים בקידום הרמה המקצועית של חברי הלשכה (קורסים, הכשרות, ימי עיון) לצד פיתוח תווי תקן לשירות על ידי חברי הלשכה. כמו כן אנו נמצאים במגעים עם הממשלה והכנסת על מנת שיובילו להסדרת מעמדו של מארגן התיירות הנכנסת בישראל".

 

יוסי פתאל ודני אמיר

מהו מצבה של התיירות הנכנסת לישראל, נכון לשנת 2018?

"התיירות הנכנסת לישראל נמצאת במשבר. הפעם, בניגוד לשנים עברו, המשבר הזה אינו מצוי בחוסרים ושפל בכמות תיירים, אלא בשיא מבחינת כמות התיירים (צפויים להתקרב עד סוף השנה לאזור 4 מיליון תיירים). המציאות החדשה הזו יוצרת אתגרים הן מבחינת תשתיות והן מבחינת מקומות לינה וניהול התיירים במוקדים השונים. חשוב להבהיר שמדובר במשבר לכל דבר, שכן טוב מדי יכול להביא לרע מאוד בעתיד.

כאשר מגיעים ארצה תיירים במספרים גדולים מאוד שגורמים לעליות מחירים גבוהות ועלולים לגרום בעתיד גם לירידה ברמת השירות והחוויה התיירותית, הרי שהאפקט עשוי להיות הפוך והרצון להגיע לישראל עלול להתחלף ברושם שלילי שיצטבר על חווית התיירות לישראל. תוך 30 שנה ההערכות הן שתנועת התיירות העולמית תוכפל ליותר מ-2 מיליארד תיירים בשנה, מה שעתיד להשפיע כמובן גם על מדינת ישראל".

"התיירות הנכנסת לישראל- כיפת ברזל אמיתית".צילום: 123rf

מה ניתן לעשות בנדון?

"לזכותו של משרד התיירות יש לציין כי הוא מאיץ השקעות בתחום התיירות בכלל והתיירות הנכנסת לישראל בפרט. כך לדוגמא המשרד מסייע במתן תמריצים ומסלולים מקוצרים במסגרת "תשתיות לאומיות" עבור יזמים המעוניינים להקים בתי מלון בישראל, כמו גם מתן אפשרות למכור 20% מהחדרים לטובת מגורים. בנוסף, המשרד מעודד את תיירות התעופה לישראל באמצעות תמריצים כלכליים לחברות תעופה שפותחות קווים חדשים ארצה. בסופו של יום השוק הפרטי הוא זה שמשקיע בתיירות וסובל לא אחת מבירוקרטיה. השקעה ביזמים יחד עם הקמה של תשתיות נוספות שייקלטו את כמויות התיירים ההולכות וגדולות בישראל, הן המענה  להתמודדות מול מגמת הגידול בתיירות הנכנסת לישראל".

בוא נדבר קצת על הפעילות הכלכלית של הלשכה. איך היית מסכם את השנה שחלפה לה?

"הפעילות הכלכלית של הלשכה מתבצעת באמצעות חברת סמייל בע"מ המהווה עבורה זרוע עסקית לביצוע מגוון של פעילויות, ביניהן: פעילות בנתב"ג הכוללת כ-50 עובדים בנושאי קבלה וליווי קבוצות, אנו משמשים כסוכנים חשובים של רשות הטבע והגנים במכירת כרטיסים לתיירים וכן מפעילים חברה בינלאומית שנבחרה במכרז על ידי עיריית ירושלים לתפעול כרטיס הטבות לתייר (JERUSALEM CITY PASS) הכולל כניסות חינם לאתרים ותחבורה חופשית ברחבי העיר. בנוסף, החברה זכתה במכרז גדול של עיריית נצרת לגיבוש תכנית אסטרטגית לתיירות בעיר שתכלול הגברת שיתופי פעולה עם גורמים שונים.

אני שמח לבשר כי החברה רשמה בשנת 2017 ברווח של למעלה ממיליון שקלים – רווח שיא שלא היה כדוגמתו בעבר, וזאת על אף ירידה של כ-10 אחוזים בשער הדולר. הצפי ב-2018 הוא להמשך גידול לאור שני הפרויקטים הגדולים שהחברה מבצעת כיום בירושלים ונצרת".

התיירות הנכנסת לישראל – "כיפת ברזל תדמיתית"

פתאל הינו שועל וותיק בתעשיית התיירות הישראלית ומי שניהל ללא חת מאבקים ארוכים במסגרת תפקידו הקודם כמנכ"ל התאחדות סוכני הנסיעות. בימים אלו הוא מצוי במאבק מסוג אחר לחיזוק תדמיתה של התיירות המאורגנת לישראל בניסיון להביא אותה מעט יותר קרוב אל אור הזרקורים וכלי התקשורת.

"מבדיקות מקיפות שערכנו בלשכה עולה כי המשקל של התיירות המאורגנת, שמבוצעת רובה ככולה על ידי חברי הלשכה, היא הבסיס לתיירות הכוללת למדינת ישראל. בעוד שהאופנה כיום היא לדבר על לואו קוסט ותיירות נישה ובודדים, הרי שמתברר כי התיירות המאורגנת היא זו שמניעה את הכלכלה בפריפריה למשל באמצעות הקבוצות המסיירות. ב-4 השנים האחרונות קיימת יציבות בכמות התיירות המאורגנת לישראל, בעוד שאין גידול משמעותי למשל בתנועת הבודדים אליה".

נשמע כאילו אתם סובלים מרגשי נחיתות לעומת פלחי תיירות אחרים.

"הרבה פחות סקסי לדבר על תיירות מאורגנת, בעוד פופולארי הרבה יותר לדבר על אירועים נקודתיים כמו מצעד הגאווה, משחק כדורגל בין ישראל ארגנטינה או הופעה של זמר בינלאומי. הבעיה היא שאנשים לא מבינים שהתיירות המאורגנת לישראל היא הבסיס והמנוע לצמיחה.

כך למשל, חלקה של התיירות המאורגנת מסך כל התיירות המשווקת לישראל (שאינה כוללת ביקורי קרובים ועסקים), נמצאת במקום ה-8 מבין ענפי הייצוא (עוקפת שירותים כגון: תקשורת, תכשיטים וחפצי חן, ייצוא חברות הזנק, תעשיית הגומי והפלסטיק) וכן מהווה למעלה מ-50% מהתיירים המבקרים בים המלח ובנגב ו-75% בטבריה, נצרת והגולן, 2 מכל 5 תיירים באילת הם חלק מקבוצות מאורגנות. למעשה, הכנסותיה של כלל התיירות המאורגנת השנתית לישראל מהוות 59% מהכנסות התיירות הכוללת למדינה. אלו נתונים מדהימים שמוכיחים את כוחה של התיירות המאורגנת לישראל. מסיבה זו, הגיע הזמן שהיא תקבל הרבה יותר במה".

אז זהו אחד היעדים לשיפור עבור הלשכה בחודשים הקרובים?

"אני מגדיר לא אחת את התיירות הנכנסת לישראל ככיפת ברזל תדמיתית של המדינה, מהסיבה הפשוטה שאנשים מאמינים פחות כיום לפרסום אלא לחוויה של הקרובים אליהם – מגוף ראשון או ברשתות החברתיות. הם אלו שיכולים בעידן המודרני להכריע שדה קרב. תדמית כיום היא מרכיב ביטחון לאומי והתרומה שלנו לשם כך היא משמעותית מאוד. 3.6 מיליון אנשים שחוזרים מישראל ומעידים שישראל היא אינה מה שמדווחים בחדשות זה בגדר אינטרס לאומי ותרומה ראשונה לביטחון המדינה ולמעמדה בעולם".