אא

כבר לא מביאות מזל רע: נשים קפטניות בלב ים

משחר ההיסטוריה נשים נחשבו כמביאות מזל רע לאניות, ועד שנות ה-70 של המאה הקודמת האקדמיות הימיות לא התירו לנשים להיכנס בשעריהן. ב-2007 חלה פריצת דרך כשמונתה לראשונה אישה כקפטנית של אניית קרוז. כמה נשים ניצבות כיום בגשר הפיקוד?

כבר לא מביאות מזל רע. נשים קפטניות. צילום: שאטרסטוק|עוגן הרימי: נשים קפטניות בלב ים. צילום: שאטרסטוק|כבר לא מביאות מזל רע. נשים קפטניות. צילום: ? כבר לא מביאות מזל רע. נשים קפטניות. צילום: שאטרסטוק|עוגן הרימי: נשים קפטניות בלב ים. צילום: שאטרסטוק|כבר לא מביאות מזל רע. נשים קפטניות. צילום: ?
  קרין סטהאר-יאנסן, ממוצא שבדי, הייתה האישה הראשונה שהוענקה לה הזכות לאחוז בהגאים של אניית קרוז. היה זה תאגיד רויאל קריביאן שהציב אותה כקפטנית של Monarch of the Seas שהשיטה כ-2,400 נופשים ו-850 חברי צוות. היא פרצה את הדרך לקפטניות הבאות אחריה. וזה לא היה קל. משחר ההיסטוריה, נשים נחשבו כמביאות מזל רע לאניות. כמסיחות את דעתם של אנשי הצוות הגברי וכמעוררות את רוגזו של הים. עד שנות ה-70 של המאה הקודמת, האקדמיות הימיות לא התירו לנשים להיכנס מבעד לשעריהן. אט-אט חדרו נשים לענף הקרוזים וב-2007 חלה פריצת דרך כאשר אשה מונתה לראשונה אישה לקפטנית של אניית-קרוז. נכון להיום 20% מעובדי תעשיית הקרוז הן נשים ובימים משייטות כ-300 מאות ספינות קרוז אך רק בכחצי תריסר מהן ניצבות נשים על גשר הפיקוד.
עוגן הרימי: נשים קפטניות בלב ים. צילום: שאטרסטוקעוגן הרימי: נשים קפטניות בלב ים. צילום: שאטרסטוק
עוגן הרימי: נשים קפטניות בלב ים. צילום: שאטרסטוק ב-21 בפברואר 2019 פרסם המגזין פורבס את סיפורה של בלינדה בנט, האישה האפרו-אמריקנית הראשונה, שמונתה אף היא כקפטנית של ספינת קרוז. היא מועסקת בחברת וינדסטאר זה 14 שנים, מפליגה במימי הים הקריבי בעונת החורף ובמימיו החמים של הים התיכון בחודשי הקיץ. קפטו בנט היא ילידת האי סנט-הלנה שבאוקיינוס האטלנטי, המרוחק מכל יבשה ואליו הוגלה נפוליאון בונפרטה. כבר בגיל 17 החלה בלינדה בנט לעבוד על סיפון של אוניה. הכשרתה כמלח לא היתה קלה אלא להיפך – הקצינים העמיסו עליה את המלאכות הקשות. כשסיימה את הכשרתה והיתה לקפטן של יאכטה היא עשתה הפסקה כדי לצרכי לימודים אותם סיימה עם תואר אקדמי. כאשר ניסתה לשוב אל הים היא נתקלה בקושי "בגלל שלוש סיבות: היתה לי השכלה גבוהה יותר מאשר לקפטנים אחרים, הייתי אשה, הייתי שחורה". אז החלופה שהיא בחרה היתה לקבל משרת קצין שני על אחת מאוניות חברת וינדסטאר-קרוזס, המתמחה בהפלגות יוקרה. זה קרה ב-2005. אחר-כך היא היתה לקצין ראשון וב-2016 זכתה לפקד על הספינה הראשונה של החברה, וינדסטאר, עם 101 אנשי צוות ו-148 נופשים. החברה משיטה כיום שש אוניות-קרוז. בהיות הספינה קטנה עם מעט אורחים המדיניות היא של נגישות וכך היא נתקלת לדבריה בתגובות שונות. לא פעם, היא מספרת, ניגשו אורחים אל אחד מעמיתיה לובשי המדים הצחורים עם השאלה "האם אתה היא הקפטן?". "לא" היתה התשובה, "זאת היא". בנט אומרת שהנשים "אהבו זאת". הגברים כנראה פחות. קפטן בנט רואה עצמה כמודל לנשים ומבקשת לעודד אותן להתאמץ ולהצליח גם בתחום שהיה בלעדי לגברים.   בעקבותיה של חברת רויאל-קריביאן, שהייתה הראשונה למנות קפטנית, פסעו החברה הבריטית P&O קרוזס שמינתה את שרה ברטון לקפטנית וחברת קונרד שהציבה בתפקיד את אינגר אולסן. גם חברת סילברסי צעדה בתלם הזה ומינתה ב-2013 את השווייצרית מרגריט אטלין כקפטן הספינה סילברסי אקספלורר. ב-2016 נרשם חידוש נוסף – אשת ימיה אמריקאית מונתה כקפטן של אניית קרוז. בכבוד זכתה קיית מקיו, אז בת 37, עם ניסיון של 15 שנים בתחום הספנות. ההגאים של הספינה סלבריטי-סאמיט הופקדו בידיה. ספינה זאת של חברת סלבריטי משיטה 2,158 תיירים ו-950 אנשי צוות. מקיו היא ילידת סן-פרנסיסקו ולפי דבריה לאתר האינטרנט "קרו-סנטר" היא התאהבה בים בהיותה בת 12 תוך כדי מסע קרוז עם הוריה בים הקריבי. תוך כדי לימודיה בקליפורניה מאריטים-אקדמי שימשה מקיו כקאדט על סיפון אוניה. כאשר הייתה לקצינת ימיה היא הצטרפה לצוות הפיקוד של Jewel of the Seas, ספינה של רויאל-קריביאן, בחלוף ארבע שנים מונתה לקפטן אוניה בחברת הבת סלבריטי. לדבריה, מסעה לפסגה לא נתקל בקשיים מיוחדים בשל היותה אשה. "היו שם הרבה אנשים תומכים, כולל קפטנים שהדריכו אותי". כדי לזכות בדרגת הקפטן צריך לבלות בים לפחות 8 שנים. "עמדתי בזה", היא אומרת. חברת סלבריטי-קרוזס שלה 11 ספינות רשמה הישג נוסף בתחום המגדרי כאשר Lisa Lutoff-Perlo מונתה ב-2014 לנשיאת החברה. גם האיטלקים יכולים להתגאות שבת ארצם משמשת כקפטן של ספינת קרוז. סרנה מלני, מונתה ב-2016 לפקד על Seven Seas Mariner. ספינה זאת שייכת לצי של חברת הקרוז היוקרתית Regent Seven Seas. הספינה עליה היא מפקדת משיטה כ-700 תיירים ו-400 אנשי צוות. מלני היא ילידת עיר הנמל ליבורנו שלחוף הים הליגורי. ב-1993 היא הוסמכה כמהנדסת יאכטות ובהמשך הקריירה שלה היא אף פיקדה על מיכלית נפט. ב-2002 היא עברה לענף הקרוזים כקצינה ראשונה בחברת קרניבל ומאז האוקיינוסים הם הגבול. ב-2017 זכתה הנשיאה החדשה למנות קפטנית נוספת בצי של סלבריטי-קרוזס. נטלי אלבאן, ילידת אקוודור, שצברה יותר מ-12 שנים של  שייט לאיי גלפאגוס. נטלי אלבאן תפקד על אניית הקרוז היוקרתית סלבריטי-אקספלוריישן. "העצמת נשים חזקות וקידומן לתפקידי מנהיגות ראויים היא מטרה קרובה ללבי, ואחד הערכים החשובים של סלבריטי-קרוזס", אמרה בשעתו ליסה לוטוף-פרלו, "כאשר נוצרה ההזדמנות לקדם את נטלי, המקרינה תשוקה ואהבה למשרה שלה ולחברה – ההחלטה הייתה קלה". הקפטנית שמונתה אמרה: "הבטחתי למשפחתי פעמים רבות שיום אחד עוד אלבש את המדים הלבנים  ואהיה האשה הראשונה לכהן כקפטנית בגלאפגוס. עכשיו זה קורה".

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: תיירותמבזקיםכללייום האישהקרוז

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: