אא

מלטה: כמה קטנה ככה יפה

עם פחות מחצי מיליון תושבים מצליחה מלטה למשוך מדי שנה מאות אלפי תיירים למדינה. מהו סוד הקסם? היסטוריה עשירה, תרבות ענפה, חיי לילה סוערים, מחירים אטרקטיביים ודגים טעימים להפליא

ולטה, בירת מלטה. צילום: 123rf ולטה, בירת מלטה. צילום: 123rf

בלב הים התיכון, מדרום לאיטליה, שוכנת לה מדינה סימפטית וקטנה הנושקת לסיציליה. תכירו: מלטה. עקב מיקומה האסטרטגי, נכבשה מלטה לאורך ההיסטוריה, מספר לא קטן של פעמים וכיום, הכובשים היחידים שמגיעים לאי הם התיירים הרבים המציפים את המדינה לאורך כל השנה בשל מזג האוויר הנוח לאורך כל השנה ושלל האטרקציות שמציעה המדינה לה פחות מחצי מיליון תושבים.

צילום: 123rfצילום: 123rf
מלטה היא שילוב מצויין של חופשת בטן-גב מפנקת לצד אתרים היסטוריים מרתקים, עיירות דיג קטנות וייחודיות, מערות תת קרקעיות, שייט במפרצים השלווים, מגוון עצום של מסעדות מגוונות ואיכותיות, חיי לילה סוערים וחשוב לא פחות, המחירים בהחלט שפויים. כיאה למדינה המושתת על תיירות ענפה, תושבי האי ברובם מסבירי פנים ואדיבים, ובשונה מערי אירופה השכנות האנגלית במלטה היא רק יתרון. מלבד מלטזית, אנגלית היא השפה השנייה המדוברת במדינה. בקיצור, You Are  Welcome.

ולטה

בירת מלטה, ולטה (Valletta), שוכנת על חצי האי שברס (Scebarras), והיא עיר הבירה הקטנה ביותר בשטחה באיחוד האירופי (רק כחצי קמ"ר). שמה נגזר מהשפה הלטינית ופירושו "העיר הצנועה ביותר", אך בפי התושבים שגור הכינוי ההפוך לגמרי "העיר הגאה ביותר". ולטה הוקמה על פני שני נמלים, נמל מרסמשט (Marsamxett) והנמל הגדול- החשוב ביותר למדינה. חומותיה המקיפות את העיר נשקפות במלוא הדרן מהים, מה שהופך אותה לאחת הערים המרשימות ביותר על הפלנטה.

צילום: 123rfצילום: 123rf
מלבד הנוף ציורי המהפנט, ולטה שופעת סמטאות מתפתלות לצד מבנים מרהיבים, שהסיור בהם בלבד הוא חוויה בפני עצמה. מומלץ לשוטט לאורך הרחוב הראשי הרפובליקה (Triq ir-Repubblika), בו מתרחשת עיקר הפעילות בעיר, ושם נמצאים כמה מהמבנים החשובים באי. קתדרלת סנט ג'ון (St. John's Co- Cathedral), הקתדרלה המפורסמת והמפוארת ביותר באי. בנייתה הושלמה בשנת 1577, והיא הייתה הכנסייה העיקרית של מסדר האבירים בעיר, ששאפו להראות את עושרם ועוצמתם, והתוצאה היא יצירת אמנות מרשימה במיוחד, החל מציורי התקרה והפסלים הפזורים, ועד רצפת השיש היפה, שתחתיה קבורים האבירים. גני ברקה העליונים (Upper Barakka Gardens), הגנים העתיקים הממוקמים בקצה הצוק, הם סיבה מצוינת לעלות ולהתרשם מהנוף הפנורמי הנשקף על נמל ולטה והערים הסמוכות לה. ניתן גם לרדת במעלית לגני ברקה התחתונים המרשימים לא פחות. מבצר סנט אלמו (Fort St. Elmo)- בקצה חצי האי שברס ניצב לו מבצר יפהפה ששימש את הטורקים בשנת 1565 בעת מצור. חדי ההבחנה יזהו את המבצר מהסרט "אקספרס של חצות" אשר צולם בו. בהמשך רחוב הרפובליקה, פינת רחוב הסוחרים (Triq il-Merkanti) תוכלו לשוטט בין מבנים רבים נוספים, בניין העירייה מהמאה ה-18, שכיום משמש כארכיון ציבורי. הספרייה הלאומית של מלטה, שבה למעלה מ-60 אלף ספרים וכתבי יד עתיקים, תיאטרון מנואל- התיאטרון הלאומי של מלטה, הפעיל עוד משנת 1731 ועד היום. בית רוקה פיקולה, בית מעונה של אחת המשפחות האריסטוקרטיות שידעה מלטה, וילת פאר מרהיבה ביופיה. ועוד רבים וטובים נוספים.

לא להחמיץ

אחד המקומות המיוחדים ביותר במלטה, היא בירתה העתיקה מדינה (Mdina), השוכנת בנקודה הגבוהה ביותר באי, ומשקיפה אל נופים שובי עין. העיר מוקפת חומה ובעלת סמטאות צרות ומרוצפות אבן. הכניסה ברכבים אסורה, מה שמוסיף לאווירה השלווה השוררת בעיר. מדינה, שופעת מבנים היסטוריים, וביניהם הקתדרלה העתיקה ביותר במלטה, ויש שיגידו גם היפה ביותר.  סנט ג'וליאן (St. Julians), מוקד הבילויים וחיי הלילה התוסס והמרכזי שבאי כשמונה ק"מ מהעיר ולטה. לאורך הרחוב הראשי ,שפע של מקומות בילוי איכותיים. ברים, מועדונים, מלונות יוקרה, מסעדות ובתי קזינו. הכפר של פופאי (Popeye Village), לקראת צילומי הסרט פופאי בשנת 1980, הקימו בצפון מלטה כפר עץ ייחודי, שהפך לאטרקציה תיירותית. כפר העץ המדליק מציע מופעי בובות, סרטים ופעילויות נוספות. ניתן גם לצאת לשייט במפרץ אנקור הסמוך. אל הכפר מגיעים באוטובוסים היוצאים מולטה.

mhkuo: 123rfmhkuo: 123rf
המערה הכחולה (Blue Grotto), בחופו הדרומי של האי ישנה תופעה מדהימה של מערות ימיות, שנוצרו כתוצאה מחציבת המים בסלעים. המערה המפורסמת ביותר היא המערה הכחולה, בזכות המים התכולים שבה, יחד עם השתקפות השמש נוצר מחזה יפהפה. מומלץ לצאת לשייט באזור המערות. האי גוזו (Gozo),  הוא מעין כפר דייגים קטן, האי המיושב הקטן ביותר שמר על אופיו המסורתי, ורב תושביו עדיין עוסקים בחקלאות ובדיג. בגוזו תוכלו ליהנות מחופים מצוינים, והרבה פחות עמוסים מחופי מלטה. החוף המערבי הוא חוף סלעי ושופע צוקים דרמטיים אל עבר ים כחול. ובנוסף, הוא מהווה גם גן עדן לצוללנים. פנינת טבע אמיתית.  מטרים ספורים מהמפרץ, נמצא חלון התכלת (Azure Window) המפורסם, המגיע לגובה של 20 מטרים, ונתמך רק על ידי קורה ארוכה וצרה, והתוצאה: תמונה נפלאה של מי הים התיכון.
צילום: 123rfצילום: 123rf

לאכול ובגדול

שפע המטעמים וסצנת המסעדות במלטה הם חוויה בפני עצמה לחובבי הקולינאריה במיוחד. גבינות מקומיות, בשרים מיושנים, דגים ופירות ים טריים שהינם חלק בלתי נפרד מהאווירה באי המציפה את התיירים הרבים בצבעים, ניחוחות וטעמים. ככלל המטבח במלטה הושפע לאורך השנים מתרבויות שונות, זכר לכובשים ששלטו באי הלפרקים לא קצרים מהלך ההיסטוריה. יש המגדירים את המטבח המלטזי כרב תרבותי: האנגלים, הצרפתים, הערבים ששלטו באי במשך שנים רבות, וגם השכנים מאיטליה הטביעו את חותמתם בסצנת המסעדות הגדולה שבאי. ביקור בבית הקפה "קורדינה", בית הקפה העתיק ביותר במלטה שנפתח עוד ב-1837 ונשמר עד היום במבנהו הנוכחי הוא בגדר חובה. בקורדינה ארוחות קלות, קפה משובח' ובעיקר עוגות וקינוחים בטעמים בלתי נשכחים, והכל במחירים נוחים. האווירה השלווה והרומנטית הניכרת בבית הקפה מומלצת לזוגות המעוניינים גם באווירה אינטימית. בתי קפה נוספים מומלצים במיוחד הם -קפה ברי Caffe Bery, ופיאדינה קפה (Piadina Caffee) שבוולטה. לאחר המתאבנים, הגיע הזמן למנה העיקרית. מסעדת "ה מלאטה בר" (Malata Bar&Restaurant), מסעדה שהתפרסמה לא רק בגלל המאכלים המשובחים, אלא גם בשל מיקומה הייחודי בעיר וולטה אל מול "ארמון האדונים הגדולים". התפריט כאן מורכב ‪ ממטבח צרפתי וים תיכוני, ובנוסף לאחר הארוחה נערכות במקום הופעות ג'אז חיות מדי יום שלישי ושישי, אל תוך הלילה. בכפר מליהה, שבצפון האי ישנה מסעדה נהדרת שלא כדאי לכם להחמיץ. בוקט גרני (‪Bouquet Garni‬), מסעדה באווירה ביתית, המציעה אוכל מקומי נהדר, פירות ים ודגים טריים, מרקים, בשרים מצוינים ושאר ירקות. מומלץ לשלב לצד יין משובח, והרבה. ולחובבי הבשרים שבינכם, מסעדת בשרים מומלצת, "המטבח של וויגי" (‪Wigi's Kitchen‬), הינה מסעדת שף נהדרת באווירה מקסימה ואינטימית. התפריט משתנה מידי יום והשירות מצויין. המסעדה ממוקמת ברחוב הראשי של סנט ג'וליאן. מומלץ בחום.

 

 

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: מבזקיםמדריך יעדים

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: