"נתניהו, אל תנתק את צינור החמצן של אילת!"

התאחדות המלונות, ראשי רשתות המלונאות הגדולות, ראש עיריית אילת וראש עיריית תל אביב, קיימו היום מסיבת עיתונאים על המשמעויות הקשות של סגירת שדה דב.

מימין: ניסנבאום, רביב, חולדאי, חייק, הלוי, פתאל, מגן-מזרחי, ד"ר ברקוביץ. צילום: חן גלילי

שדה התעופה על שם דב הוז עתיד לסגור את שעריו בעוד כשבועיים, ב-1 ביולי. ראשי העיר של אילת ות"א ומנהלי רשתות בתי המלון מקווים לעצור את השעון בכדי לתת סיכוי לדיון בהצעת הפשרה החלופית לסגירת שדה התעופה. 

ראש עיריית תל אביב מר רון חולדאי מכנה את מהלך סגירת שדה דב בעוד כשבועיים כ"מצעד האיוולת", אשר עלול לפגוע במדינת ישראל ובעיקר בתושבי הדרום והעיר אילת לשנים. ראש העיר כבר הציע חלופה ריאלית לצמצום שטח השדה וצמצום שטחי הבניה. במקביל מבקש ראש העיר מראש הממשלה, שיקח החלטה לעצור לחשיבה מחדש, איך אפשר להגיע לפשרה בנושא סגירת השדה תוך כדי בניית מתחם המגורים בחלקו המזרחי, וכך לאפשר לשדה להמשיך לפעול  לפחות עד למציאת חלופה אמיתית. 

החלופה הקיימת היום לשדה דב היא נתב"ג, אך חלופה זו בעייתית, מכיוון ששדה התעופה בן גוריון אינו ערוך להרחבת הפעילות האווירית ולעוד מיליון נוסעים בשנה.

מדו"ח של רשות שדות התעופה ניתן לראות ירידה משמעותית בכמות הטיסות היוצאות משדה דב ונתב"ג אל שדה התעופה רמון, אשר פעיל מתחילת השנה. סך הטיסות העוברות בשדה התעופה רמון באילת ירדו ב-41% לעומת חודש מאי אשתקד, בהשוואה לטיסות שהגיעו ישירות אל שדה התעופה הישן בעיר אילת.

אמיר חייק, נשיא התאחדות המלונות מאשים את ממשלת ישראל בהתנהלות אטומה אל מול הפקרה של העיר אילת ואת הכלכלה שלה."זו הפרת אמונים של ממשלת ישראל מול אזרחיה, ואנחנו לא ניתן להזניח את העיר אילת, לא את כלכלתה ולא את המיליארדים, שהמלונאים השקיעו באדמת העיר".

ליאור רביב, מנכ"ל ישרוטל: "לרשת ישרוטל יש 8 מלונות היום באילת. אנחנו אמורים להקים שני מלונות חדשים בעיר. אני מודיע שאנחנו לא נפתח יותר בתי מלון באילת. אם השדה ייסגר ומדינת ישראל ויתרה על אילת, גם ישרוטל תוותר".

רונן ניסנבאום, מנכ"ל דן: "צריך לדבר גם על העובדים. אין ספק שזה ישפיע גם על התוצאות של המלון וזה יתגלגל חזרה לממשלה".

דוד פתאל, מנכ"ל רשת פתאל אומר, שניתן להתחיל לבנות 4,000 יחידות דיור עוד לפני שצריך להזיז את השדה ולו במטר אחד. מעבר לכך תחילת הבניה תתחיל במקרה הטוב רק בעוד 5 שנים.

"זוהי עבורנו שעת חירום של ממש, קריאת מצוקה ודרישה מראש הממשלה לגלות אחריות ואפילו חמלה", קרא ראש עיריית אילת, מאיר יצחק הלוי, אשר מוביל את המאבק בארבע השנים האחרונות, ומאשים גם הוא את הממשלה "המתנהגת בעניין זה כמו 'כרישי נדל"ן' ולא כממשלה הפועלת לטובת אזרחיה. אנחנו שקופים עבורם והכסף הגדול מנצח את הכל".

ראש העיר חוזר על דברי עמיתו ומדגיש שניתנה חלופה גם לתוכניות הבניה הקיימות המכילות את השדה הפעיל וגם להמשך פעילות סדירה של השדה במקביל לתהליכי הבנייה, אשר יתחילו רק בעוד מספר שנים, וגם כאשר יתחילו: "אני מודיע שייקח שנים עד שיעלו טרקטורים לשטח ועד שיינתנו היתרים. מה החופזה? מה הלהיטות? גם רשות שדות התעופה שותקת. שם יודעים שנתב"ג העמוס והקורס לא יוכל להכיל את שדה דב,. הם יודעים מה המשמעות של המתנה, הסעה על המסלול והמתנה"

מנהל בית החולים "יוספטל" ומחוז אילת, ד"ר אלדר ברקוביץ, תאר גם הוא את הפגיעה האנושה בעיר אילת, באם ייסגר שדה דב. סגירת שדה תהיה אסון, כיוון שזה עורק תחבורה ראשי ומשמעותי בשני הכיוונים, האחד בהבאת רופאים יומיומית לאילת (כמחצית מצוות הרופאים אינם גרים באילת) כדי לתת שירות לתושבי אילת ומטופלי כל קופות החולים. "זה ייפסק ברגע ששדה דב ייסגר, מכיוון שזמן ההגעה יוכפל", הצהיר ד"ר ברקוביץ. מטופלים, ובראשם חולים אונקולוגיים, הטסים על בסיס יומיומי לטיפולים רפואיים במרכז הארץ ייפגעו גם הם.

על רקע האמור הכריז ראש עיריית אילת: "אני מתכוון להודיע כאן ועכשיו על במה זו לראש הממשלה וליושב ראש הליכוד, בנימין נתניהו, על החלטתי שלא להיות חלק מתנועה, שמובילה מהלך מחפיר וכוחני שכזה, שאינה מגלה כל חמלה כלפי אזרחיה הטובים. היום, מחויבותי לתושבי אילת שבחרו בי – גוברת על מחויבותי לליכוד. אינני יכול להיות עוד חבר בליכוד!! זה לא קל לי ולא פשוט וייתכן ואף אשלם על כך את המחיר, אך מצפוני שקט ואני יודע שאני עושה זאת עבור תושבי עירי. אילת לא תתמוך בפוליטיקאים שלא יתמכו בה – כי בנפשנו היא".

 

נושאים שמוזכרים בידיעה