אא

רואנדה: גורילות בערפל

צילום: Shutterstock צילום: Shutterstock

אז עכשיו כשרואנדה וישראל חתמו על הסכם תעופה הסולל את הדרך להפעלת קו טיסות ישיר בין המדינות, ובמלאת 30 שנה לסרט ההוליוודי "גורילות בערפל" על חייה של דיאן פוסי ז"ל, חוקרת הגורילות הנודעת – זה הזמן לשתף מסע אל גורילות ההרים ברואנדה המכונה "אלף הגבעות" / דפנה טריואקס

למרות ששימפנזים קרובים אלינו יותר בהרכב ה-DNA שלהם, ב-2% יותר מגורילות ההרים, המפגש עם הגורילות מפעים. חוויה אדירה של קירבה אל הטבע, הכי קרוב למהות המילה "בראשית". פגשנו אותן בשמורת הטבע וירונגה (Virunga) הגובלת במשולש המדינות: קונגו, אוגנדה ורואנדה. אנחנו בחרנו לראותן בצד הרואנדי. יצאנו בשעת בוקר מוקדמת אל השמורה, שהייתה ביתה של חוקרת ההרים הנודעת, דיאן פוסי, שנרצחה באכזריות לפני 34 שנים. לא היינו שם לבד. מדי יום מתקהלים שם כ-250 תיירים, חובבי טבע מכל העולם, שהצטיידו באשרת כניסה מראש ושילמו 750 דולר דמי כניסה, כדי לראות מקרוב את הגורילות. התחלקנו לקבוצות של 8 תיירים בכל קבוצה שהופנתה לנקודת התחלה אחרת. מסלולי הטרקים בשמורה הם בדרגות קושי שונות, חלקם ארוכים יותר או תלולים יותר. איתור הגורילות לא מסובך. גששים מיומנים, כולם ילידי המקום, מצוידים במצ'טות אימתניות, מפלסים במיומנות את הדרך, לא לפני שבדקו את השבילים והמיקומים מוקדם יותר באותו הבוקר, והם מובילים אותנו בטרק לא קשה במיוחד, היישר אל חיק המשפחה "שלנו" בגובה 3,000 מ' מעל פני הים במעבה יער במבוקים גבוה וסבוך. אלה הם התנאים האידאלים עבורם. אגב, כדאי להגיע מצוידים במעיל גשם, מקל הליכה, נעליים להחלפה וכמובן משקפת ומצלמה טובה. עוד בטרם הגשש הודיע "הגענו" ובלי כל התרעה מוקדמת, התחככה בשולי מכנסינו הבוציות, גורילה במשקל 200 ק"ג שהמשיכה מאתנו והלאה במעלה השביל בלי למצמץ. המומים מהמפגש לא הספקנו לצלם. זמן השהייה במחיצת הגורילות מוגבל לשעה בלבד ויש לשמור על השקט, להתנועע בתנועות שאינן חדות וללכת בעיקר בעקבות המדריך ולהישמע להוראותיו. אולי רק שעה, אבל הספקנו הכל - הלכנו בעקבותיהם במרחק 2 מ', לפעמים יותר לפעמים פחות. נהנינו לשמוע אותם, היינו מהופנטים ממראה של גורילה אמא מחבקת את תינוקה ומ"זולה" משפחתית בה כולם רובצים יחד, הגדולים והקטנים, כ-12 פרטים. מתגלגלים, משחקים, מתנדנדים על במבוקים ועם ראש משפחה, המכונה Silverback, בשל פס עבה של שיער שיבה על גבו. השקט נשמר מרבית הזמן, מה שרק הוסיף לתחושת הראשוניות ולקרבה שהמפגש הזה מעניק לאדם אל מול הטבע. כשרואים מקרוב את עיניה של הגורילה, העפעפיים, האף והנחיריים, החיוך, תנועות הערסול, החזה, הידיים, כפות הידיים, הציפורניים ועוד פרטים פיזיולוגיים, מבינים לעומק את מהות התיאור "מוצאו של האדם מן הקוף". ואוו. רצינו עוד אבל הגששים סירבו בנימוס. משוגעים לדבר באים גם למחרת ומשלמים עוד 750 דולר לשעה. אנחנו התקפלנו כי בכל זאת חיכה לנו טרק של 3 שעות בדרך למטה.  

30 שניות על גורילות ההרים

סכנת הכחדה נשקפת לגורילות ההרים, אם כי התיירות סביבן מצליחה לשמור על החיה הנכחדת. לדברי רונית הרשקוביץ, מנכ"לית "ספארי קומפני", "ברואנדה מקפידים מאוד על החוקים ומכבדים את אורח חייהם של גורילות ההרים". תוחלת החיים הממוצעת של הגורילות היא 40 שנה. משקל הזכרים נע סביב 180 ק"ג ושל הנקבות כמחצית מהזכרים. גורילות ההרים חיות במשפחות ממוצעות של כ-10 פרטים כשבראשם עומד הסילברבק (Silverback) שהוא הזכר הדומיננטי. שיער גבו הופך לכסוף כאשר הוא מגיע לבגרותו המינית. הוא מוביל את הקבוצה ומקבל בשמה את ההחלטות. גורילות ההרים מצויות, כאמור, בסכנת הכחדה.
לקריאת כתבות נוספות ממגזין "סובב עולם 2019" של פספורט - הקליק/י כאן

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: מדריך יעדיםרואנדהמדריך יעדים 2019טיסות לרואנדהמדריך היעדים 2019

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: