אא

אילת האחרת: סודות הבילוי של האילתים נחשפים

יאללה תפנימו, אין חו"ל הקיץ. כך לפחות זה נראה כרגע. לפני שבוכים על החופשה שהתפוגגה מעבר לים, קחו דקותיים להיחשף לאילת של האילתים. לאילת של מחוץ למלונות והלא יקרה בטירוף. המלצות לחופשה אלטרנטיבית בעיר החוששת מסבב נוסף של קורונה

מסעדת "יינות אילת" באזור התעשייה של אילת. צילום: ספיר פרץ זילברמן מסעדת "יינות אילת" באזור התעשייה של אילת. צילום: ספיר פרץ זילברמן
תפנימו, אין חו"ל הקיץ. עצוב אבל כך זה נראה כרגע. לפני שאתם ממררים בבכי על החופשה שהתפוגגה ביער השחור&תאילנד ושות', קחו דקותיים להיחשף לאילת האחרת - לאילת של האילתים. לאילת של מחוץ למלונות. לאילת הלא יקרה בטירוף ולאילת שרוצה למשוך אליה קהלים נוספים. קהלים שמעדיפים, למשל, ללון בדירות Airbnb (עפ"י ההערכות יש כ-3,000 דירות Airbnb באילת) ובמתחמי קמפינג/גלמפינג ומחפשים לצרוך תכנים אחרים. בדיוק לשם כך, תאגיד התיירות אילת החל לעודד עסקי תיירות קטנים בעיר ליזום וליצור פעילויות והפקות תוכן מגוונות חדשות שכבר החלו לצוץ בעיר. אז, ישרו מושבים והדקו חגורות (בכאילו), אנחנו מתחילים עם המלצות לחופשה אלטרנטיבית וזולה (יחסית) בבירת תיירות הפנים של ישראל:

אף מילה על המנקיז: לבלות כמו האילתים באזור התעשייה

בלב אזור התעשייה האפרורי של עיר הקיט חבוי מקום שאילתים אוהבים לתפוס בו ראש טוב: "יינות אילת" - מקום שהוא שילוב מוצלח של בר יין, מסעדה, חנות יינות ומעדנייה שהקים ערן לס, תושב העיר מזה שני עשורים. "זה היה החלום שלי לעסוק ביין ובתרבות סביב יין: אוכל טוב, הופעות, מסיבות ובר יין", אומר לנו לס שבקרוב יקים מעל "יינות אילת" מלון בוטיק בן 5 קומות. שווה להגיע לכאן כדי לספוג מהאווירה ולטעום את המנות הקרות המעולות המוגשות לצד מגוון יינות: החל ממבחר גבינות בוטיק ועד סלטים, לחמים, דגים מלוחים ומתבלים למיניהם. בימי שישי המקום מתפקד כ-בר יין עם די.ג'יי (ראש העיר, מאיר יצחק-הלוי, תקלט כאן) ויש גם שוס - הצגות של "תיאטרון אלעד" המתקיימות במקום מדי פעם. התיאטרון, הקרוי על שמו רס"ל אלעד דן ז"ל, יליד קיבוץ אילות שנפל במלחמת לבנון השנייה, הוקם על ידי בני הזוג בעז דן ודנה יצחקי, תושבי קיבוץ אילות הסמוך לאילת ומורכב מקבוצת שחקנים מהבימה והקאמרי שעזבו הכל במרכז ועברו להתגורר בדרום. כדי לא להרוס לכם (לכו לראות בעצמכם), אגיד רק שההצגה שלהם - IT MUST BE LOVE - עוסקת באהבה ועל מה שבינו לבינה עם טוויסט פסיכי. מחירים: הצגה כולל כוס יין – 79 שקל לאדם (על מועדי ההצגות יש להתעדכן באתר התיאטרון). אם הביטקוין מצוי בכיסכם, במקרר היינות יש בקבוק יין עם תג מחיר של 70 אלף שקל טבין ותקילין. מיקום: הבורסקאי 17, אזור התעשייה.

אילתאילת
הקהל שותף להצגה שהיא שילוב של משחק, שירה והומור. מימין, ראש העיר, מאיר יצחק-הלוי. צילום: ספיר פרץ זילברמן
אילתאילת
בקרוב יקים מלון בוטיק מעל המסעדה. ערן לס, בעלי "יינות אילת". צילום: ספיר פרץ-זילברמן

פודיז אילתי: החוקרת בולסת קובעת - יש דבר כזה. היכן?

בואו נודה על האמת. החוויה הקולינרית של רוב הישראלים שיורדים לאילת, מתחילה ונגמרת בבופה בבית המלון בו הם מתארחים. ואם חבילת החצי פנסיון לא כוללת טרקלין עם נשנושים בין ארוחות בוקר/ערב, אז קופצים בקטנה לסניף ארומה הקרוב. אבל באילת, כך אומרים לנו מקומיים, יש סצנת אוכל מתפתחת שאף התאימה את עצמה לעידן הקורונה. אם לשפוט את תמונת המצב לפי האוכל במסעדת "לוויתן" בקצה הטיילת הצפונית, בהחלט יש משהו באמירות. כבר על הביס הראשון, החוקרת בולסת הבינה שיש כאן עניין עם מקצוענים. נסביר: מסעדת לוויתן הוקמה לפני כמעט 5 שנים כמסעדת גורמה שעבדה טוב בעיקר עם תיירים מחו"ל, עד שהגיעה הקורונה. המעבר לסגר מידי וההבנה שמה שהיה כבר לא יהיה, לפחות לא בעתיד הנראה לעין, גרמו לבעליה, בני הזוג ליאור רפאל וענבר שפירא, לחשב מסלול מחדש ולהפוך ממסעדת שף מעונבת למסעדת המבורגרים במחירים סבירים. לכו על ה"ברביקיו בורגר" ועל ה"בננה סטיקי טופי" לקינוח ותודו לי אחר כך. אגב, את הלחמניות הנימוחות כמו בריוש של ההמבורגרים, אופים במקום. מחירים: החל מ-50 שקל להמבורגר, 12-25 שקל לקינוחים. מיקום: הים 6, אילת. פתוח בין 13:00-23:00.
אילתאילת
לחמניות הום מייד במסעדת ההמבורגרים "לוויתן". צילום: ליאור אבולעפיה
אילתאילת
אם אתם בעניין של ארוחות בוקר, לכו ל"פאגו פאגו", סושייה שהפכה לבנדיקט של אילת (לא זול). עדי בן יקיר, הבעלים. צילום: ספיר פרץ-זילברמן

בלי לקרוע את הכיס: לשנרקל עם דולפינים בחינם

הידעתם שהדולפינים של הריף מגיעים מוקדם מאוד בבוקר לצלול סמוך לחוף קצא"א? אז אם חשקה נפשכם בשנורקלינג עם דולפינים מבלי לקרוע את הכיס, לכו לחוף קצא"א החינמי שנפתח לציבור בקיץ 2017 אחרי שהיה סגור למעלה מ-50 שנה. בחוף אין שירותי הצלה וקפיטריה אבל יש שקט, סככות צל, שירותים כימיים, מים צלולים, שונית אלמוגים מרשימה ודגים כמו זהרון ואפילו טריגון (חתול ים). הכי-הכי-הכי חשוב, שמרו על החוף - אל תשליכו פסולת ואל תרעישו. מחירים: חינם (יש להצטייד בציוד שנורקל מהבית). מיקום: בוייז חוף קצא"א.
אילתאילת
הידעתם שהדולפינים מהריף מגיעים לחוף קצא"א לפנות בוקר? צילום: יעל לרנר

אומנות: אין דבר כזה שאין דבר כזה באילת

אחד הדברים היותר כיפים לעשות בחו"ל זה להתוודע למקום דרך המקומיים, אז למה לא באילת?! באחרונה הושק סיור אומנות חדש המפגיש את המסיירים עם אומנים מקומיים שסיפורם האישי אינו נופל מעבודות האומנות המרשימות שלהם. אחד מהם הוא נבו אפק, בחור צעיר, אוטיסט בתפקוד גבוה ועיוור לגמרי בעין אחת ועם "שרידי ראייה" בעין השנייה. עבודות האומנות המרשימות שלו שנמכרות ברחבי העולם במחיר התחלתי של 3,000 דולר ליצירה התנוססו כבר על קירות בווינה, מיאמי, לאס וגאס, פראג ואפילו בבניין האו"ם בניו יורק. לדברי אמו וסבתו שעוטפות ומלוות אותו, הכסף ממכירת הציורים נשמר בקרן שתדאג לעתידו.  הסיור לוקח לבית פיליפ מוריי ההיסטורי, שם מוצגות יצירותיו של נבו באילת ושם גם פוגשים אותו אישית. סיפור מרגש של ניצחון הרוח שלא מותיר אף עין יבשה. אמן נוסף מעורר השתאות נוכח יצירותיו וסיפור עלייתו ממרוקו, הוא אמיר אלקיים. הסיור מוביל למוזיאון בתוך ביתו המכיל מאות יצירות, פסלים ותמונות שיצר לאורך השנים. היצירות מפעימות ולא פחות מזה גם סיפורו האישי כאמור. סיור האומנות מסתיים בטעימת יין ב"יינות אילת" שאת קירותיו מקשטות יצירות האומנות המרשימות של אמן אחר על הרצף האוטיסטי, אדם לס, בנו של ערן לס, הבעלים של "יינות אילת". לדברי יעל לרנר, יועצת לפיתוח תיירות המובילה את הסיור, "יש באילת קהילה שלמה של אומנים, אנשי תרבות, רוח וקולינריה שיכולה לעניין את התיירות האחרת שמגיעה לאילת. תיירות שמחפשת לטייל ולצרוך תכנים עם ערך מוסף". מחירים: חינם. הסיור המתקיים בימי שלישי בין השעות 09:00-12:30 מלווה במיניבוס ממוזג ומותנה בהרשמה מראש בטל' 08-6340754. מיקום: יציאה ממוזיאון אילת עירי, דרך יותם 2.
אילתאילת
האמן נבו אפק, אוטיסט בתפקוד גבוה וכמעט עיוור, עם יצירותיו בבית פיליפ מוריי בעיר. צילום: ספיר פרץ-זילברמן
אילתאילת
האמן אמיר אלקיים במוזיאון שבביתו המכיל מאות יצירות מרשימות. צילום: ספיר פרץ-זילברמן
אילתאילת
סיור האומנות עובר גם כאן, ב"גלריית אמני אילת". צילום: ספיר פרץ-זילברמן

בלי אגדודו: לישון בזול במלון אלף כוכבים

נכון. זה לא מתאים לכל אחד אבל למי שכן, "מדבריא" - מתחם קמפינג/גלמפינג (אוהלים מאובזרים וממוזגים) החדש בחוות הגמלים הוותיקה בשמורת "מסיב הרי אילת" בואכה שפך נחל שלמה - הוא תחליף למחפשים אירוח אחר. במתחם שהוקם לפני כחודש, יש 11 אוהלים לעד 4 אנשים, מתוכם 2 גדולים לעד 8 אנשים. כל האוהלים ממוזגים, עם תאורה ומזרנים המונחים על בסיסי עץ נמוכים. האוהלים בנויים בצורת ח' סביב חצר מוצלת עם ערסלי ישיבה ושכיבה. במרחק כמה צעדים, יש מטבח משותף עם מקררים וכיורים וממול מקלחות משותפות ותאי שירותים. "יש פה אווירה. אנשים עפים על המקום", אומר לנו טל פריטל, בעלי מדבריא. עוד לדבריו, "אצלנו אין אומצה-אומצה ואגדודו. כאן אנחנו קנאים לשקט. לא מרשים לעשות רעש. לא מרשים להביא מוזיקה ומערכות הגברה. הרעש היחיד ששומעים כאן זה חמורים, גמלים, טווסים והרצל התרנגול". מחירים: 450-550 שקל ללילה לאוהל קטן באמצ"ש ובסופ"ש (בהתאמה) ו-700-800 שקל לאוהל גדול, מינימום שני לילות. המחיר לא כולל מצעים בעלות של 100-150 שקל בהתאם לגודל האוהל וארוחת בוקר מכובדת בעלות של 65 שקל לאדם. גם הפעילויות בחוות הגמלים הסמוכה אינן כלולות במחיר אך ניתנת הנחה לאורחי האוהלים. למי שמחפש לחסוך עוד יותר במזומנים, יכול להגיע למקום עם אוהל פרטי מהבית וליהנות מהתשתיות במקום, כולל מזגן נייד אל תוך האוהל, תמורת 50 שקל ללילה. מיקום: חוות הגמלים, שמורת מסיב הרי אילת.
אילתאילת
"הרעש היחיד ששומעים אצלנו של חמורים, גמלים, טווסים והרצל התרנגול". טל פריטל, בעלי מדבריא. צילום: ספיר פרץ-זילברמן
אילתאילת
ערסלי שכיבה וישיבה בחצר של מדבריא. צילום: ספיר פרץ-זילברמן
אילתאילת
וכך נראה מבפנים אוהל לעד 4 אנשים. צילום: ספיר פרץ-זילברמן

נמסטה בים האדום: לתרגל יוגה על סאפ או פילאטיס בחוף בחינם

גילוי נאות. שופינג בזארה בלי מע"מ עושה לי את זה. למדוד, לקנות ולהניח שקיות בחדר וחוזר חלילה, זה ענף ספורט חביב עלי במיוחד. אבל הפעם, בגלל משבר הקורונה ובזכות תאגיד התיירות אילת, הלכתי על ספורט אחר: יוגה סאפ. לתרגל כלב מביט מטה על סאפ מבלי לעוף למים, וואו איזו תחושת ניצחון. ממליצה גם לכם לתרגל יוגה סאפ עם היוגית האילתית המעולה, לידר זיתון. במקביל, במסגרת הפעילויות החינמיות השונות שיזם תאגיד התיירות אילת בחודשי הקיץ, ניתן ליהנות מתרגול יוגה חינם בחוף דן 3 פעמים בשבוע בימים א', ג', ו' בשעה 10:00. אפשר גם לצאת לסשן חתירה בסאפ (בתיאום מראש) בלי יוגה, גם זה בחינם וכן לתרגל בחינם גם פילאטיס מול הים בשקיעה בניין ביץ'. מחירים: תרגול יוגה ופילאטיס חינם. סשן חתירה בסאפ חינם. 50 שקל לתרגול יוגה סאפ. מיקום: יוגה בחוף דן ופילאטיס בניין בי'ץ.
אילתאילת
יוגה בחינם 3 פעמים בשבוע בחוף דן. צילום: ספיר פרץ-זילברמן
אילתאילת
50 שקל לתרגול יוגה סאפ ואפס שקלים לחתירה בסאפ בלי יוגה. צילום: אורנה בן חיים
אילתאילת
לתרגל כלב מביט מטה על סאפ בלי לעוף למים זו תחושת ניצחון. צילום: אורנה בן חיים
אילתאילת
ולמי שמעדיף לגלוש נספר שבאילת יש 250 ימי רוח בשנה לעומת 100 בברזיל. צילום: ספיר פרץ זילברמן

האם בקרוב נעבור בדיקות קורונה בכניסה לעיר אילת?

אם יש משהו שמבעית את קברניטי העיר אילת הוא גל תחלואה שישתק שוב את עיר הנופש הדרומית. "אילת לא יכולה להרשות לעצמה לעבור משבר נוסף. עוד משבר כזה ואני לא יודע כמה ישרדו. אני אומר את זה בצער גדול. אנחנו עושים את הכל כדי שאילת לא תיכנס למשבר כזה שוב", כך אמר השבוע סגן ומ"מ ראש העיר ויו"ר תאגיד התיירות אילת, אלי לנקרי, במפגש עם עיתונאים. עוד אמר כי ביום בו בדיקות לגילוי מהיר של קורונה (תוך דקה) יהיו זמינות, אילת תהיה העיר שבודקת את כל הנכנסים בשעריה. באחרונה החל ניסוי קליני בבית החולים מאיר במסגרתו נבדקת הבדיקה המהירה החדשה לגילוי קורונה בטכנולוגיה המבוססת על הינשוף - בדיקת השכרות של המשטרה. "אם בדיקה באמת תארך 60 שניות, אני מוכן להיות עיר שבודקת את כל הנכסים אליה. יש לנו אפשרות לשלוט בכניסות לעיר, אין את זה להרבה ערים. נשלוט בכניסות לעיר ואז נוכל להתנהל כאן בלי מסיכות, בלי שום מגבלות ולהרגיש חופשיים כמו בימי טרום קורונה. אנשים גם ירצו להיבדק. חולי קורונה יחזרו הביתה. נכניס לעיר רק נקיים מקורונה וזה ישים את אילת במקום אחר, לא רק בארץ אלא גם בעולם".
אילתאילת
בקרוב בדיקות קורונה לכל הנכנסים לעיר. מימין: אלי לנקרי, יו"ר תאגיד תיירות אילת ומאיר יצחק-הלוי, ראש העיר. צילום: ספיר פרץ-זילברמן ויש מסר גם מראש העיר, מאיר יצחק-הלוי, "השנה הייתה שנה לא פשוטה לאילת, החל מסיפור סגירת שדה דב שהייתה חתיכת בומבה, עבור בסופה וכלה בקורונה", אמר יצחק-הלוי. "בולמי הזעזועים של העיר נשחקו אבל יש כאן עיר חזקה, עיר איכותית ועיר שרוצה לנוע ולהתקדם, ואני חושב שהדברים נראים בשטח". עוד אמר במפגש, "אנחנו לא מוכנים לוותר על איכות. העיר מבעבעת עם הרבה דברים טובים". כך למשל, סיפר יצחק-הלוי, כי הוחלט בעירייה שלא להרוס את הטרמינל בשדה התעופה הישן של אילת ולהפוך אותו למרכז חדשנות. "בהתחלה חשבנו להפוך אותו לבית לסין שלנו, אבל בסוף הוחלט שיוקם בו מרכז חדשנות כחלק מתפיסת עיר שחושבת במושגים של האלף השלישי".
אילתאילת
"בכל משבר יש הזדמנות". יוסי חן, מנכ"ל תאגיד התיירות אילת עם ראש העיר. צילום: ספיר פרץ-זילברמן
אילתאילת
"נחלק בחינם מגבות חוף באורך 2.5 מ' לסימון מרחב אישי בחופים", ליאת אגסי, מנהלת השיווק בתאגיד במפגש עם מנכ"ל משרד התיירות, אמיר הלוי. צילום: ספיר פרץ-זילברמן הכותבת הייתה אורחת תאגיד התיירות אילת   

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: תיירותמבזקיםאילתמאיר יצחק הלוינופשים בישראל

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: