אא

תריסר מי יודע? ביקרנו ב-12 נקודות יהודיות בהמבורג, גרמניה

טמונים בה רבנים חשובים יותר מכל מדינה אחרת מחוץ מישראל ונמצאים בה אבני נגף יותר מכל עיר אחרת. אז עכשיו, שחברת התעופה הגרמנית TLV Air חנכה קו טיסות ישיר מנתב"ג להמבורג, קבלו 12 אתרי מורשת יהודית מרתקים בעיר השנייה בגודלה בגרמניה

נמל המבורג. צילום: Shutterstock נמל המבורג. צילום: Shutterstock

1. שפייכרשטאט

הרובע התיירותי ביותר בהמבורג. שוכן בקרבת הנמל ויש בו עשרות מבנים גדולים מאבן אדומה עם גישה לתעלות רבות שמשייטות בהן ספינות תיירים קטנות. פעם שימשו מבנים אלה מחסנים הקשורים לנמל וכיום, הם מאכלסים בתי קפה וגלריות ודירות מגורים לצעירים. בפאתיו נבנה בעשור האחרון בניין הקונצרטים, שנחשב הסמל החדש של המבורג. חברת הספנות הגדולה ביותר בעולם היא Hapag Lloyd שהוקמה על יסודות חברת 'המבורג-אמריקה', שהקים לפני כ-150 שנה יהודי חרדי בשם ר' אהרון (אלברט) באלין. בזכותו הפך נמל המבורג להיות הנמל השלישי בגודלו בעולם ומקור הפרנסה הראשי לתושבי העיר. לכן, הוא אישיות חשובה ומוכרת בהמבורג עד ימינו.

2. המוזיאון להגירה

מ-1850 עד 1914 עברו בנמל המבורג כ-5 מיליון מהגרים לאמריקה. חלקם יהודים, פליטי הפוגרומים ברוסיה. אלברט באלין הסב אחד ממחסניו בשכונת פָאדֶל לאכסניה למגורי לקוחותיו הפליטים היהודים מרוסיה, עם מטבח כשר וחדר אוכל גדול. בכך הוא נחשב לממציא שיטת "הכל כלול". במבנה הזה פועל כיום המוזיאון העירוני שמציג את ההגירה של יהודים ושאינם יהודים.

3. בית הקברות היהודי קניגשטראסה

בהמבורג ישנם 8 בתי קברות יהודיים. באחד מהם קבורים גם רבנים מפורסמים שספריהם משפיעים על עולם התורה עד ימינו. המצבות והקרקע מכוסים בטחב ירקרק וסנאים מתרוצצים בין המצבות. דממת קודש וקור מקפיא תרתי משמע. הקבר הפופולרי ביותר הוא של רבי יונתן אייבשיץ. מידי שנה ביום פטירתו בכ"א אלול מגיעים לקברו יהודים רבים גם מישראל. באותה שורה קבור גם רבי יעקב עמדין, שהיה בר הפלוגתא הגדול של הרב אייבשיץ ואף גורש מהעיר בגלל מריבותיו עם ר' יונתן. צחוק הגורל שהמרחק בין מצבותיהם הוא 6 צעדים קטנים. מדדתי. כנראה שבחייהם לא היו כה קרובים זה לזה אף פעם.

4. בית העלמין הפורטוגזי

היהודים הראשונים הגיעו להמבורג במאה ה-16 לאחר גירוש פורטוגל ורכשו שטח גדול לבית קברות. על חלק מהמצבות בעברית רואים תבליטים של גולגולת ועצמות כמו סמל שודדי הים. על חלק ממצבות השיש מגולפות דמויות תנכיות. למשל, במצבת נפטר ששמו היה דוד, רואים דמות של דוד המלך מנגן בנבל.

5. אבני נגף

הן חלק מפרויקט הנצחה באירופה, שבו מוטבעות קוביות נחושת בגודל של 10X10 ס"מ במדרכות מול כניסות לבתים שבהם התגוררו יהודים שנרצחו בשואה. על כל אבן כזו חרותים שמות בני המשפחה. בהמבורג ישנם כ-5,000 אבני נגף ובשכונת רוטרבאום רואים אבני נגף בכניסה לכמחצית מהבתים.

6. "בית החולים הישראלי"

בית החולים העירוני נקרא Israelitische Krankenhaus, ואין לו קשר למדינתנו. הוא הוקם לפני כ-150 שנה ע"י הבנקאי היהודי סלומון היינה, דודו של המשורר היינריך היינה. מעל הכניסה היה מגן דוד מבטון וכתובת בעברית, שנעלמו לאחרונה. במשך השנים חדל המקום מלשרת יהודים בלבד.
רובע המחסנים בהמבורגרובע המחסנים בהמבורג
רובע המחסנים בהמבורג. צילום: Shutterstock

7. כיכר יוסף קרליבך

ברחוב בּוֹרְנְפְּלָאץ עמד בית כנסת מפואר שנקרא "הארמון". הוא הכיל 1,100 מקומות ישיבה ונחשב הגדול ביותר בצפון גרמניה. הוא נשרף ונהרס בליל הבדולח. במקום שבו עמד ביהכנ"ס, נמצאת כיום כיכר ע"ש הרב הראשי של המבורג לפני השואה. הכיכר מרוצפת באבנים אפורות, כאשר אבנים כהות יותר מסמנות את המיקום של כותלי בית הכנסת.

8. בית הספר היהודי

נמצא בפאתי כיכר יוסף קרליבך. הוקם בשנת 1805 לשמש בית ספר יסודי ותיכון. הרמה בו היתה גבוהה מאוד והתעודות שלו הוכרו לצורך כניסה לאוניברסיטאות. בשואה, ילדים ומורים נלקחו מכאן אל מותם, כפי שמעידות אבני נגף רבות מול השער. בית הספר נפתח מחדש ב-2003 וכיום לומדים בו כ-200 תלמידים, ו70 ילדי גן.

9. בית הכנסת טטפלריין

נבנה בשנת 1808 בשכונת נוֹֹיֶשְטָאט והיה בית התפילה הרפורמי הראשון בעולם. נהרס במלחמת העולם השנייה ונותרו ממנו רק השלד של הקיר המזרחי בגובה 3 קומות, עם גומחה ענקית שבה היה ארון הקודש. נותר גם חלק מקיר הכניסה. המרחק ביניהם כ40 מטר, ומלמד על גודלו המרשים.

10. בית הכנסת אובר

היחיד בהמבורג ששרד את השואה. בנייתו הושלמה בשנת 1931 בסגנון הבאוהאוס. בליל הבדולח הגרמנים לא נגעו בו לרעה מחשש ששריפתו תתפשט אל תחנת המשטרה הצמודה אליו. מעל הכניסה חרות באבן הפסוק "כי ביתי בית תפילה ייקרא לכל העמים". על המדרכה בחזית בית הכנסת יש אנדרטה בצורה של פרוכת לארון קודש, קרועה בחלקה, וספר תורה פתוח מושלך ארצה. כיום המבנה הוא חלק ממתחם אולפני הרדיו NDR.

11. בית קורין

היה בית מגורים ומשרדים של משפחה עשירה. בסוף מלחמת העולם השניה התמקם בו המטה של הצבא הבריטי. באולם משמאל לכניסה, נערכו בשנים 1946-1948 משפטים של אנשי אס-אס שהיו אחראים על רצח אלפי יהודים במחנה העבודה נוֹיֶהגָאמֶה בקצה המבורג.

12. המוזיאון להיסטוריה

כולל גם אגף ליהדות בו מוצגים צילומי אתרים שלא שרדו את השואה ודגמים מעץ של בתי כנסת שהיו בעיר. במוזיאון מוצגת גם אחת ממכונות הדפסה של 'דפוס אלטונה' העברי, שהיה בבעלות רבי יעקב עמדין. במוזיאון מוצג גם סמל האבירות של בְּלוּצָ'ר, היחיד עם ציורים של מגיני דוד. המבורג עלתה באש בשנת 1842, וקראפט בלוצ'ר היהודי תרם מכספו לסייע לניצולים ולשיקום בתיהם. על כך הוא זכה בתואר אצולה, ומאוחר יותר נבחר לכהן כמושל המבורג. הכותב הוא בעל הבלוג 'ותוליכנו לשלום' והיה אורח חברת התעופה TLV Air

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: תיירותמבזקיםגרמניההמבורגTLV Air

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: