אא

מפצחים את הקסם של באקו

Shutterstock Shutterstock

אומרים עליה שהיא מבלבלת: היסטורית אבל מודרנית. מוסלמית אבל ידידותית. דומה לפריז אבל סוגדת לדובאי. מסורתית אבל תוססת. באקו, בירת אזרבייג'ן – נסיכות הנפט של הקווקז - היא ולא אחרת

אמנם נותרו בה סממנים סובייטיים, אך בלבה מתמזגים מזרח ומערב יותר מכל עיר אחרת בקווקז. מסע דילוגים בין אוצרותיה של באקו, בירת אזרבייג'ן, חושף יעד מעניין במרחק 3 שעות טיסה מישראל. באקו של פעם ליבה הפועם של באקו הוא העיר העתיקה. הסמטאות הצרות עם בתים ומרפסות מעץ, הן מוקד משיכה בפני עצמן, ויש גם כמה קרוונסאראי (פונדקי דרכים) ששופצו והפכו למסעדות, חנויות שטיחים/מלאכות יד וגלריות. עם האתרים ההיסטוריים בעיר העתיקה, שהוכרזה כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו, נמנה מגדל הבתולה (Qız Qalası) המפורסם בעיר. במגדל נקשרו אגדות רבות, בהן אחת על בתולה שקפצה מראשו אל מותה, אך יש הטוענים שמקור שמו בעובדה שהמגדל פשוט בלתי חדיר. אדריכלות פורצת דרך בזכות כספי הנפט, הפכה באקו בשנים האחרונות למעין מיני־דובאי, וגדולי האדריכלים בנו בה מבנים מרשימים, בהם מגדלי הלהבה - שלישיית גורדי שחקים שהפכו לסימן ההיכר של באקו. גובהם בין 28 ל־33 קומות – והם ענקיים כל כך שעדיף להתרשם מהם ממרחק, במיוחד בלילה כשמאיר אותם מופע אורות מתחלף שיוצר אפקט של אש בוערת, מים זורמים ודגל המדינה. יצירת מופת אדריכלית נוספת היא מרכז התרבות ע"ש היידר אליי שתכננה זאהה חדיד המנוחה. מבנה מופשט, זוויתי וגלי כאחד. מוזיאון לכל דורש בעיר מגוון רחב של מוזיאונים, בהם מוזיאון השטיחים שראוי לביקור ולו בגלל המבנה עצמו, שנראה כמו שטיח מגולגל. במרחק צעדים ספורים ממתחם הארמון יש גם מוזיאון לספרים מיניאטוריים– האוסף הייחודי כולל מאות ספרים ממוזערים, בהם גם ספרי קודש בעברית. אחד המוזיאונים השווים בעיר הוא המוזיאון לאמנות מודרנית, בזכות אוסף נרחב של אמנות אזרית בת זמננו, לצד 3 יצירות מקוריות של פיקאסו. מסגדים מרשימים מסגד היידאר (Heydər məscidi) שבפאתי העיר נחנך בשנת 2014, נחשב המבנה הגדול מסוגו בקווקז ומעליו מתנשאים ארבעה מינרטים בגובה של 95 מ'. מראה המסגד המואר בלילות הוא באמת מחזה מרהיב. ובדרך לגובּוסטאן, כדאי לעצור גם במסגד ביבי־הייבט, (Bibiheybət Məscidi) שנבנה ב־1998 במקום מסגד מהמאה ה־13 שהרסו הסובייטים. חלל הפנים הירקרק יפהפה, ומהרחבה האחורית נשקף נוף לנמל שכולו אסדות נפט.

5 מי יודע?


  1.  1. מוסלמים, אבל: ברחוב Salatin Asgarova ניצב פסל אישה שפושטת מעליה את הרעלה, ולא בכדי. האזרים אמנם מוסלמים שיעים, אבל רובם חילונים. כמעט ואין נשים בחיג'אב, ובכל מקום אפשר להזמין אלכוהול.
  2.  2. לחם הקודש: מאחורי הבתים בשכונות המגורים בבאקו תלויות שקיות לחם (ובשפת המקום: לאבאש) על עצים או על ווים, הרחק מפחי האשפה. הלחם נחשב שם קדוש, ולא מקובל להשליכו.
  3.  3. דמוקרטיה בכאילו: אזרבייג'ן היא רפובליקה נשיאותית, אבל זה לא אומר שהיא דמוקרטית. היידר אלייב נחשב עד היום אבי האומה המודרנית, אף שהלך לעולמו ב־2003, ואת דרכו ממשיך בנו אילהאם. האהבה למנהיג הדגול ניכרת וגובלת בפולחן אישיות. אז אל תדברו סרה באלייב והימנעו מוויכוחים פוליטיים.
  4.  4. סלפי, לא תמיד אפשר: האזרים לא אוהבים שמצלמים אותם. כדי להימנע מעימותים, כדאי לבקש לפני שמצלמים.
  5.  5. קשרי ידידות: שליח חב"ד בבאקו יאמר לכם שמעולם לא הייתה במדינה אנטישמיות. גם הקשרים בין ישראל לאזרבייג'ן טובים. עדות לכך היא העובדה שרק אזרחי טורקיה וישראל יכולים להנפיק אשרת כניסה למדינה עם הנחיתה בנמל התעופה.
לקריאת כתבות נוספות ממגזין "סובב עולם 2019" של פספורט - הקליק/י כאן

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: מדריך יעדיםמדריך יעדים 2019אזרבייג'ןבאקומדריך היעדים 2019

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: