אא

חופשה בסעודיה - לגלות עולם חדש ומרתק

גורדי שחקים מרהיבים, מסגדים חשובים, מזרקות ענק, קניונים מודרניים ואתרים ייחודיים בלב המדבר –בעוד זמן קצר, קרוב לוודאי, נוכל ליהנות מכל אותן אטרקציות בערב הסעודית ולבלות חופשה ייחודית במדינה המוסלמית הגדולה והמשפיעה

ריאד, בירת סעודיה. צילום: 123rf ריאד, בירת סעודיה. צילום: 123rf

העולם משתנה, ובקצב מהיר מאוד. אחרי איחוד האמירויות שכבר עלתה על מפת התיירות שלנו, ובחריין שאליה אפשר יהיה לטוס ממש בקרוב, לפי כל הסימנים תצטרף אליהן גם המדינה הגדולה ביותר בחצי האי ערב - ערב הסעודית. חופשה בסעודיה עשויה להיות חוויה מרתקת, ולכן מרגע שייפתחו השערים סביר להניח שנראה נהירה של ישראלים אל הממלכה החשובה.

מידע כללי

שם: השם הרשמי הוא הממלכה הערבית הסעודית, אבל בארץ אנחנו קוראים לה ערב הסעודית וגם סעודיה.

שטח: כ-2.15 מיליון קמ"ר, בערך פי מאה מישראל (סעודיה היא המדינה ה-13 בגודלה בעולם). מצד שני, רק בכ-2% מהשטח ניתן לחיות או להשתמש למטרות אחרות.

ערים גדולות: ריאד הבירה, מכה שמוכרת בזכות היותה העיר הקדושה ביותר למוסלמים ומוקד עלייה לרגל למאמינים בדת זו, אל מדינה שגם לה מקום חשוב באסלאם וג'דה. בערים אלה חיים יותר משליש מתושבי ערב הסעודית (13.5 מיליון מתוך 35 מיליון).

גאוגרפיה ואקלים: הגבול המערבי של ערב הסעודית הוא הים האדום והחלק המזרחי שלה שוכן לחופי המפרץ הפרסי. במרכז המדינה רוב השטח מדברי, פרט למספר נאות מדבר. מזג האוויר מתאפיין בהבדלים משמעותיים בין היום (שבו הטמפרטורות גבוהות - בממוצע 40 מעלות בין מאי לספטמבר) לבין הלילה. בין נובמבר למרץ הימים חמימים ונעימים, אבל באזורי החוף הלחות גבוהה.

כלכלה: סעודיה נשענת על נפט אבל מודעת היטב לכך שהתלות הזו מסוכנת. בהתאם מפתחת הממלכה ענפים נוספים ובהם חשמל מהשמש ותיירות. עשרות מיליארדי דולרים מוזרמים למיזמים שונים בתחומים אלה, ובתחום התיירות אף נקבע יעד שאפתני למדי: 100 מיליון תיירים (מקומיים ומחו"ל) עד 2030 - עוד סיבה טובה לכך שבקרוב נוכל לבקר בשלל אטרקציות בערב הסעודית.

טיסות לסעודיה

נכון לעכשיו אין טיסות לערב הסעודית מנמל התעופה בן גוריון. טיסה לסעודיה מעמאן בירת ירדן אורכת כשעתיים, ועוד אופציות להגעה לריאד, ג'דה ויעדים נוספים בממלכה הסעודית הן דרך טורקיה או אתיופיה. המרחק בין תל אביב לריאד הוא כ-1,360 ק"מ, בערך כמו המרחק בין נתב"ג לבורגס, כך שאחרי שתושג נורמליזציה וניתן יהיה למצוא טיסה לסעודיה בלי עצירות ביניים זמן ההגעה יהיה פחות מ-3 שעות.

מסגד אל רחמה, ג'דה סעודיה. צילום: 123rfמסגד אל רחמה, ג'דה סעודיה. צילום: 123rf

כללי התנהגות בזמן חופשה בערב הסעודית

הממלכה הערבית הסעודית היא מדינה מוסלמית שמרנית במיוחד. נכון לעכשיו יש בה מגבלות חמורות על שתיית אלכוהול, למשל, ועל אופן הלבוש במרחב הציבורי. מצד שני ראשי המדינה מבינים שכדי למשוך תיירים נדרשת גמישות מסוימת וכך לדוגמה ב-2019 בוטל האיסור על לינה משותפת של בני זוג לא נשואים באותו חדר מלון. באופן טבעי אין דרך לדעת אילו כללים יונהגו כשהאופציה של חופשה בסעודיה תהפוך לרלוונטית לכולנו. בכל מקרה כדאי יהיה להתעדכן - ולהתנהל בהתאם לתקנות בכל נקודת זמן.

אטרקציות בסעודיה

ישנו מגוון רחב של אטרקציות בערב הסעודית – גם בערים המרכזיות וגם כשיוצאים מהן אל המדבר.

ריאד - מוזיאונים, פארקים, גורדי שחקים ואתר מורשת עולמית

ריאד היא בירת ערב הסעודית והאזור היחיד במרכז המדינה שהתפתח בלב המדבר הצחיח. פירוש השם "ריאד" הוא גנים, וניתן למצוא בה כמה אתרים מעניינים מאוד: בורג' אל ממלכה - גורד שחקים מרשים שהשליש העליון שלו נראה כמו פרבולה הפוכה עם שני שפיצים שמחוברים ביניהם במעבר מקורה (שאורכו כ-50 מ' והוא פתוח למבקרים). המתחם כולל גם קניון מוצלח.

המוזיאון הלאומי - מוזיאון מודרני להפליא עם גלריות מסוגננות שמציגות את התרבות הערבית במלוא תפארתה. אחד המוצגים המפורסמים במוזיאון הוא שחזור בקנה מידה של 1:1 של קבר נבטי ממדאאן סאלח.

מצודת אל מסמכ - מצודה מרשימה במרכז העיר שנבנתה לפני כ-150 שנים.

פארק המלך עבדאללה - פארק רחב ידיים שנמצא באל מלאז (מדרום למרכז ריאד). האטרקציה העיקרית בפארק היא מזרקות המים הרוקדות, אבל גם המדשאות העצומות והגינות המלבבות מצדיקות ביקור במקום. זהו גם אתר ג'וגינג אהוב.

ואדי חניפה - עמק באורך 120 ק"מ שחוצה את ריאד מכיוון צפון-מערב לכיוון דרום-מזרח. לאורך הוואדי ישנם כפרים ציוריים ועיירות קטנות, וכן אתר מורשת עולמית בשם דיריה שממנו צמחה השושלת של בית המלוכה הסעודי.

ג'דה סעודיה. צילום: 123rfג'דה סעודיה. צילום: 123rf

ג'דה - שילוב מהפנט של חדש וישן

עיר נמל גדולה וחשובה לחופי ים סוף, עם כ-3.5 מיליון תושבים ושילוב מוצלח בין חדש לישן. לישראלים שיעלו על טיסות לערב הסעודית ויגיעו לג'דה מומלץ לבקר במקומות הבאים: החלק ההיסטורי של העיר - אשר הוכרז כאתר מורשת עולמית ע"י אונסק"ו.

קניונים - לצד החלק ההיסטורי המרשים, ג'דה היא גם עיר מודרנית שמהווה מרכז כלכלי חשוב. בהתאם ניתן למצוא בה קניונים רחבי ידיים, ובהם: Red Sea Mall, Mall of Arabia ו- Al Salam Mall.

קורניש - רצועת חוף באורך 30 ק"מ שמן הסתם תמשוך אליה תיירים רבים מכל העולם שירצו לבלות חופשה בערב הסעודית. לאורך הרצועה פזורים כמה מהחופים היפים של הים האדום ובהם למשל Silver Sands (חוף פרטי שהכניסה אליו בתשלום).

מזרקת המלך פאהד - המזרקה הגבוהה ביותר בעולם, עם מים שמגיעים עד לגובה של לפחות 260 מ' - כך שניתן לראות אותם ממקומות רבים ברחבי העיר. מהירות הזרם היא 375 קמ"ש והמשקל הכולל הוא כ-18,000 טון (!). בשעות הערב המזרקה מוארת ע"י 500 זרקורים שמייצרים מחזה מרהיב עין. אגב, המים הם מים מלוחים שנשאבים מהים האדום.

אקווריום פאקיה (Fakieh) - אקווריום גדול שמציע מפגש עם כ-200 בעלי חיים ימיים ואפשרות לשחייה עם דולפינים.

פארק השעשועים אל שלאל (Al Shallal) - פארק אידיאלי לבילוי משפחת בשעות הערב והלילה, עם משטח החלקה, שייט בסירות ועוד שלל אפשרויות. פארק שעשועים מוצלח נוסף הוא Atallah Happy Land Park שבו תוכלו בין השאר לטפס על צוקים, ליהנות בתיאטרון בשישה ממדים, להחליק על קרח, לשחק באולינג ולעלות על עוד מגוון רחב של מתקנים.

מסגד אל רחמה (Al Rahma) - מסגד יפהפה שנראה כאילו הוא צף על מימי הים האדום. אגב, הנסיך הסעודי אל-וליד בן טלאל מנסה להקים בעיר את גורד השחקים הגבוה ביותר בעולם - מגדל ג'דה שלפי התוכניות יגיע לגובה של כ-1,000 מ' ובכך יעקוף את בורג' חליפה שבדובאי (שמתנשא לגובה של 828 מ' "בלבד"). הבנייה נעצרה ב-2018 בגובה של כ-250 מ' - ואם תושלם, אין ספק שמגדל ג'דה יהפוך לאחד האתרים הבולטים בכל רשימת אטרקציות בערב הסעודית. בנוסף מהווה מכה נקודת מוצא לביקורים בערים הקדושות לאסלאם, מכה ואל-מדינה.

מכה, סעודיה. צילום: 123rfמכה, סעודיה. צילום: 123rf

מכה ואל מדינה: לא רק למוסלמים

כשמחפשים אטרקציות בערב הסעודית אי אפשר להתעלם משתי הערים החשובות ביותר למוסלמים בכל רחבי העולם - מכה ואל מדינה. במכה נמצא הכעבה, המבנה שבתוכו שוכנת האבן השחורה המפורסמת. סביב הכעבה ניצב מסגד אל חראם אשר משתרע על שטח של כ-350,000 מ"ר ויכול לאכלס עד מיליון מתפללים. סביב העיר ישנם מספר אתרים הקשורים לנביא מוחמד: מערת חירה שבה התגלה אליו לראשונה אלוהים, הר ערפאת שם נשא את הדרשה האחרונה שלו, הר נוסף שבו הסתתר במערה במשך 3 ימים (JabalThawr) ועוד. מכה עצמה היא עיר רב-תרבותית וגם מודרנית, ובפרט מציגה את אבראג' אל בית - קומפלקס מגדלים כולל המבנה שעליו נמצא השעון הכי גדול בעולם. הקומפלקס נמצא בסמוך למסגד אל-חראם. בעיר אל-מדינה נמצאים 3 מסגדים מהעתיקים ביותר בעולם, כולל אחד (מסגד קובה) שבנייתו מיוחסת לנביא מוחמד. שני המסגדים האחרים הם מסגד הנביא ואל-קיבלתיין.

הרי עסיר - הפנינה הסעודית שלא כדאי לפספס

הרי עסיר נמצאים בדרום מערב ערב הסעודית, לא רחוק מהגבול עם תימן. מעט מאוד תיירים מגיעים לאזור, אבל מי שמגיע זוכה לחוויה מהנה מאוד. בזכות הכמות היחסית גדולה של המשקעים, הרי עסיר הם מקום ירוק ומגוון. ברכס חיים גם בעלי חיים רבים ובהם חצי מיליון בבונים. ליד הכפר ריג'ל אל מה ישנו רכבל שמציע תצפית מוצלחת אל הרכס כולו, מקום מומלץ נוסף בהרי עסיר הוא ואדי ח'אבלה שמתאפיין במדרונות תלולים מאוד שעליהם כפרים קטנים וקסומים, ועוד אופציה היא טיולי ג'יפים.

אל אחסה - נווה מדבר עם אינספור עצי תמר

במזרח הממלכה, במרחק של כ-60 ק"מ מהמפרץ הפרסי, ישנו נווה מדבר גדול בשם אל אחסה. המקום מפורסם בעצי התמר שגדלים בו - ליתר דיוק כ-2.5 מיליון עצים תמירים ומרשימים. גם אל אחסה הוכרזה כאתר מורשת עולמית, בזכות שרידים ארכיאולוגיים שמנצחים את החיים לפני אלפי שנים. כמו כן תמצאו באל אחסה אגם מרשים, מערות מכושפות ומעיינות מתוקים.

מצודת אל מסמכ, ריאד סעודיה. צילום: 123rfמצודת אל מסמכ, ריאד סעודיה. צילום: 123rf

חאאל - נוף מדברי ואמנות סלע

במחוז חאאל שבחלק הצפוני של ערב הסעודית ישנו אתר מורשת עולמית עם שלל סלעים ועליהם ציורים מרתקים מימי קדם. בפרט כדאי להתרשם מאמנות הסלע בג'בל אום סימאן ובג'בל אל מנג'ור, שני הרים שמציעים גם את הנוף המדברי המושלם ובפרט לקראת השקיעה.

מיזם ים סוף

בשנים האחרונות מושקעים כאמור משאבים רבים בפיתוח אטרקציות בסעודיה כדי לממש את פוטנציאל התיירות במדינה. אחד המיזמים המרשימים ביותר הוא מיזם ים סוף - 200 ק"מ של חופי ים עם קרוב ל-100 איים טבעיים וגם שוניות אלמוגים שמן הסתם יקרצו לחובבי הצלילה והחיים התת מימיים. לאורך הרצועה יוקמו מלונות פאר, ויש כבר מי שמגדיר את המקום כריביירה של חצי האי ערב או האיים המלדיביים של הים האדום. הפרויקט צפוי להיות מושלם במהלך 2022.

ניאום - עיר העתיד

עוד פרויקט שאפתני הוא עיר חדשנית מצידו המזרחי של הים האדום שתחובר בגשר אל חצי האי סיני. ניאום - שפירוש שמה הוא חיבור של המילה חדש ביוונית ועתיד בערבית - מוקמת בחלק הצפוני של ערב הסעודית, במרחק של כ-200 ק"מ מאילת ומעקבה. בין התוכניות המסקרנות: ביסוס העיר על אנרגיה ירוקה, הקמת מתחם בנוסח פארק היורה, שימוש נרחב ברובוטים וירח מלאכותי שיאיר את העיר.

אל חג'ר - הפטרה של סעודיה

אל חג'ר (פירוש השם הוא "המסולע") הוא אתר בצפון מערב סעודיה שנקרא גם מדאאן סאלח. במקום זה חיו הנבטים לפני כאלפיים שנים, כך שמדובר באתר הנצחה חשוב לאותה תרבות ששינתה את פני המזרח התיכון כולו. הסעודים משקיעים סכומי כסף עצומים כדי להפוך את מדאאן סאלח לאתר פופולרי כמו פטרה, וכשהשינוי במזרח התיכון יכלול גם הסכם עם הממלכה הגדולה נוכל גם אנחנו ליהנות ממנו.

Mada'in Saleh, Al Ula, KSAMada'in Saleh, Al Ula, KSA
מדאאן סאלח, סעודיה. צילום: 123rf

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: תיירותמבזקיםמדריך יעדיםסעודיהפספורט UAE - GCC

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: