אא

חני סובול: "זה לא שנמאס, זו יותר תחושת מיצוי"

אחרי 4.5 שנים בתפקיד, חני סובול, מנכ"לית התאחדות משרדי הנסיעות, עוזבת לטובת מנכ"לות קבוצת דיזנהאוז BTC. בראיון סיכום לפספורט היא מודה ש"העבודה בהתאחדות מאוד מעניינת ומאתגרת, אבל ליבת העשייה היא משפטית ויחצנ"ית", ומדגישה שלא יהיה חיבור עם לשכת מארגני תיירות נכנסת "כל עוד אין שינוי פרסונלי"

הכנס האחרון שלה. חני סובול הכנס האחרון שלה. חני סובול
רבים בהנהלת התאחדות סוכני הנסיעות הופתעו לא מכבר, כשהמנכ"לית חני סובול הודיעה על עזיבתה, אך מי שמכיר מקרוב מאוד את סובול, לא הופתע. סובול הודיעה על עזיבתה, אך מי שמכיר הופתעו לא מכבר, כשהמנכ"לית חני בים בהנהלת התאחדות סוכני הנסיעות מזו תקופה לא קצרה ההחלטה לעזוב התגבשה בקרבה, אך היא המתינה לעיתוי המתאים. סובול מחפשת אתגר חדש, קצב הנעה והתפתחות מהיר יותר. בריאיון מיוחד ל'פספורט' לרגל העזיבה והכנס השנתי של סוכני הנסיעות היא מודה: "בעולם העסקי הקצב של הדברים הוא אחר לחלוטין. יכולת הביצוע נמצאת במגרש שלך וההחלטות שמתקבלות מתורגמות בזמן קצר לתוצאות." סובול אמורה להישאר בתפקיד עד לסוף חודש דצמבר, ובתחילת ינואר היא תתחיל לכהן כמנכ"לית דיזנהאוז BTC. הבעלים, עופר חודורוב, נותן לה את המפתחות להוביל את החברה, כאשר הוא מותיר בידיו את החלטה הבלעדית לגבי אפשרות של מכירת החברה בעתיד. בענף הנסיעות סבורים כי החיבור בין סובול לחודורוב יועיל לשני הצדדים.

מדוע החלטת לעזוב את ההתאחדות?

"אמרתי בתחילת דרכי, שבאתי לתקופה קצובה. כפי שכבר אמרתי, העבודה בהתאחדות מאד מעניינת ומאתגרת, אבל ליבת העשייה היא משפטית ויחצנ"ית. קידום יוזמות חקיקה, מאבקים משפטיים להגנה על זכויות הסוכנים אל מול יאט"א וחברות התעופה, מיתוג סוכני הנסיעות אל מול ציבור לקוחותיהם, הרגולטורים, חברי הכנסת ועוד. מה שמאד חסר לי בעבודה בהתאחדות זו הזווית העסקית והקצב של הדברים. כל המהלכים שפורטו הם מהלכים לטווח ארוך. על הצעת החוק עבדנו שלוש שנים, יחסית זמן קצר. על תביעות מול חברות התעופה, ההתאחדות עובדת כבר למעלה מעשור, ואמנם יש התקדמות רבה, אבל עדיין לא הצלחנו להביא רגל מסיימת. בעולם העסקי הקצב של הדברים הוא אחר לחלוטין במרבית הדברים. יכולת הביצוע נמצאת במגרש שלך והחלטות שמתקבלות מתורגמות בזמן מאד קצר לתוצאות."

מה נמאס לך במיוחד?

"כפי שאמרתי, זה לא שנמאס, זו יותר תחושת מיצוי."

איך את מסכמת את התקופה שלך כמנכ"לית התאחדות סוכני הנסיעות?

"תקופה בהחלט מאתגרת ומעניינת. לא היה רגע דל. תנופת עשייה והתחדשות לצד טיפול בנושאי הליבה המצריכים המשך טיפול גם בשנים הבאות."

מה גולת הכותרת שלך בכל השנים בתפקיד?

"גולת הכותרת היא הידוק הקשר עם משרדי הנסיעות מצד אחד, וההכרה בחשיבות ההתאחדות כארגון המייצג את האינטרסים של משרדי הנסיעות, בכפיפה אחת עם צורכי הלקוחות. ואילו מהצד השני, ההכרה של משרדי ממשלה רגולטורים חברי כנסת והציבור בהתאחדות. כל מהלך רגולטורי הקשור לענף הנסיעות והתיירות מובא להתייחסות ההתאחדות." בתקופתי ההתאחדות זכתה לסיים מספר תהליכים קריטיים לענף: סיום תביעת לופטנזה בהליך גישור – כזכור משרדי הנסיעות קיבלו סכומי כסף לא מבוטלים כפיצוי על אי תשלום עמלות. הסדר מע"מ קמעונאים – מע"מ  0על כרטיסי טיסה העברת תיקון חוק הגנת הצרכן אפשרות למכירת מוצרים המסופקים במלואם מחוץ לישראל ללא זכות ביטול."

איזו התאחדות את עוזבת?

"אני עוזבת התאחדות שקופה עם תהליכי עבודה סדורים, עם אישור ניהול תקין של רשם העמותות, התאחדות חזקה מפנים ומחוץ."   חני סובול. צילום" יח"צ

מה היית עושה אחרת?

"לא הייתי עושה דברים אחרת. בסך הכל, המהלכים שעשינו היו נכונים, והם גם הובילו ומובילים להישגים לא מבוטלים. יש נושא אחד, הביטוח, בו יכולנו להוסיף נדבך נוסף. הפנייה לבג"צ והשיח עם רשות שוק ההון והביטוח הייתה נכונה, אך היינו צריכים להפעיל את יוזמת החקיקה קודם, ואז ייתכן והיום היינו בתוצאה שונה. לקח לי זמן להבין ואז לשכנע, שיש דרכים נוספות, חוץ ממשפטיות, לטפל בנושאים. למשל, הליכה לשינויי חקיקה באמצעות חברי כנסת, שנרתמים למאבק הצודק. כך קרה בענין הביטוח עם ח"כ מיקי לוי. ח"כ לוי לקח את הנושא והצלחנו עם רוח גבית של המפקחת הקודמת וצוותה להעביר את התיקון בקריאה טרומית פה אחד, אלא שאז הממשלה התפרקה, ולמעלה משנה אנו נמצאים בסטגנציה מוחלטת".

האם יש סכנה שההתאחדות לא תוכל בעתיד להמשיך להתקיים?

"אין חשש כזה. נכון שהענף הולך למיזוגים ורכישות, אבל במידה מסויימת זה אפילו יהיה קל יותר."

מה לא הצלחת לעשות בתקופתך בהתאחדות?

"לא הצלחנו להעביר את היקף העשייה של ההתאחדות עד אחרון הסוכנים. אנחנו מריצים עשרות קורסים, השתלמויות, סיורים מקצועיים, ולאחרונה פתחנו את הקורס הרביעי של סוכני הנסיעות. אין נושא שלא טופל בהתאחדות. לדוגמא, יש לנו באתר ההתאחדות מאגר של עדכוני פסיקה וחקיקה בתחומי תיירות, תעופה, חוק הגנת הצרכן, דיני עבודה ומיסוי. מאגר ידע ומידע שזמין לסוכנים חברי ההתאחדות בלחיצת כפתור. לצערי, לא רבים מכירים אותו ונעזרים בו. דוגמא נוספת, כרטיס הסוכן. בעבודה מאומצת כרטיס הסוכן בארץ מציע עשרות פעילויות והטבות חינמיות או בהנחה משמעותית. כל הפרטים נמצאים באתר ההתאחדות. אני מזמינה את ציבור הסוכנים ליהנות מההטבות הללו."

יש חברות תעופה שחוזרות לשלם עמלה. לאן הכיוון של תשלום העמלות?

"יותר ויותר חברות תעופה בעולם מבינות, כי ערוץ השיווק של סוכני הנסיעות הוא הכלכלי ביותר, ויש כאן יחסים מסחריים, שכמובן לא נכנס אליהם, אבל חייבים לזכור כי המצב בישראל שונה מהמצב באירופה. חברות תעופה, חברות יאט"א, המקבלות את כספן באמצעות תוכנית ה-BSP, מחוייבות לשלם גמול לסוכני הנסיעות מתוקף הסכם יאט"א. בית המשפט קבע זאת בפסק דין לופטהנזה ובפסק דין בריטיש".

האם סוכני הנסיעות נערכו לדעתך לשינוי הטכנולוגי?

"כמו בכל נושא, יש שערוכים יותר ויש שערוכים פחות. העניין הוא שהטכנולוגיה לא נעצרת, השינויים קורים כל העת, ולכן מי שמאמץ את הטכנולוגיה הוא במירוץ תמידי ובהשקעות עצומות. לשמחתנו, הטכנולוגיה היא לא חזות הכל, והשירות והיחס הוא מרכיב חשוב בעבודת הסוכן."

יו"ר ההתאחדות, קובי קרני, עבר תקופה לא קלה, ובסופו של דבר הוא נשאר בתפקיד. איך היו היחסים שלך עם קובי?

"זכיתי לעבוד עם קובי בחמש השנים האחרונות. למעשה קובי הוא שהכניס אותי לעניינים בכל הנושאים, בהם טיפלה ההתאחדות, שכן חפיפה מסודרת, לצערי, לא התקיימה עם קודמי בתפקיד. יחסי העבודה בינינו היו והינם מצויינים. הם הושתתו על מקצועיות והבנה, עד כדי כך שלא היינו צריכים להכביר במילים כדי להבין את התמונה המלאה בכל נושא. קובי הוא מאגר מידע בלתי נדלה. הוא יודע לנתח את התמורות בענף ומאד קשה למצוא מקצוען כמוהו, הבקי בכל נבכי וכללי יאט"א, ואף מוכן להשקיע ממרצו וזמנו לטובת ציבור החברים. מעבר למקצועיות, אני רוחשת לו כבוד רב על המסירות והזמינות עבורי. זה לא מובן מאליו. ברמה האישית הוא עובר תקופה מאד לא פשוטה, ואני משתתפת בצערו העמוק ומאחלת לו רק טוב". "איחוד בין ההתאחדות ללשכה לא יקרה, כל עוד אין שינוי פרסונלי" מובן שאי אפשר לסכם עם סובול את תקופת המנכ"לות שלה בלי להתייחס למערכת היחסים עם יוסי פתאל, מנכ"ל לשכת מארגני תיירות נכנסת, שהיה קודמה של סובול בתפקיד מנכ"ל ההתאחדות. לסובול 'בטן מלאה' בנושא, ומאשימה את פתאל בדרדור מערכת היחסים לכדי מאבק מר ומתמשך.   קובי קרני, יו"ר ההתאחדות. צילום: חן גלילי  

יש עדיין מאבק בין ההתאחדות ללשכת מארגני תיירות?

"אין מאבק בין ההתאחדות ללשכה. ההתאחדות כמייצגת את סוכני תיירות הפנים, התיירות הנכנסת והתיירות היוצאת, עושה את כל שנדרש על מנת לספק לחבריה את המידע והידע מתוך רצון לקדם את התיירות הנכנסת לישראל. את השאלה, למה פעולות ההתאחדות הן לצנינים בעיני לשכת מארגני תיירות, צריך לשאול אותם."

גם היחסים שלך עם יוסי פתאל, מנכ"ל הלשכה, הם כמו במלחמה...

"ביני לבין יוסי אין יחסים. נקודה. ולא אני הבאתי את זה למקום שזה נמצא."

האם יש סיכוי שההתאחדות תתאחד עם הלשכה, כפי שהיה בעבר?

"אתה שואל אותי אם זה נכון? אז כן. אתה שואל האם זה יקרה? לא, כל עוד אין שינוי פרסונלי."

מה מעצבן אותך במדינה?

"אני עדיין בתפקיד ציבורי, אז אשמור את דעותיי הפוליטיות לעצמי, אבל אני כן יכולה להגיד שחסרה חמלה במדינה הזו, לאחר, לשונה, למי שידו לא משגת. תעשיית העמותות והפילנטרופיה המשגשגת היא תעודת כבוד לחברה, אבל תעודת עניות למדינה. המדינה חייבת לחזור ולראות אנשים מול העיניים."

לסיום, מה את יכולה לספר על הג'וב החדש שלך בדיזנהאוז-BTC?

"אני שמחה לחזור לקבוצת דיזנהאוז BTC ומודה לעופר על ההזדמנות ולמנהלי ועובדי החברה על הברכות החמות. תודה גם לכל מי שהתקשר ובירך בכל מדיה אפשרית להצלחה. מקווה שבקרוב ימונה לי מחליף/ה, כך שהעברת המקל תבוא בצורה מסודרת. לגבי כל שאר הדברים, ציפיות וכו,' נשאיר את זה כשאכנס לתפקיד בתחילת ינואר."  

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: סוכני נסיעותמבזקיםכלליהתאחדות סוכני הנסיעותדיזנהאוז BTCחני סובול

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: