אא

"כרמל תיירות תמשיך לגדול, להתפתח ולהגשים חלומות"

כך אומר יגאל אבני המנכ"ל של כרמל תיירות, שסוגר 5 שנים להפיכה האסטרטגית בחברת התיירות מקבוצת סיגנל. על הסוד מאחורי הסלוגן המצליח של החברה מקבוצת סיגנל טורס, התוכניות לעתיד, וגם, לאן צועד ענף הנסיעות? ראיון

יגאל אבני. צילום: רונן מחלב יגאל אבני. צילום: רונן מחלב
בענף התיירות הדינמי, המתאפיין בשינויים מהירים ובהתפתחות מואצת, חמש שנים הן פרק זמן ארוך למדי. בתחילת 2015 נכנס יגאל אבני לתפקיד מנכ"ל 'כרמל תיירות', ומאז ועד היום עברה החברה כברת דרך, ונראה כי תנופת הצמיחה והחדשנות גם בימים אלה עדיין בעיצומה. ביקשנו לשמוע מיגאל אבני על התפנית המשמעותית, שחלה בפעילות החברה תחת הנהלתו, על ההתחדשות המתמדת ועל תוכנית החומש הבאה.

אתה סוגר חמש שנים כמנכ"ל 'כרמל תיירות'. נפגשתי איתך כשנכנסת לתפקיד ואמרת: "הגעתי לבית טוב ומסודר". מה אתה אומר אחרי 5 שנים?

"שהבית, הסתבר לי, הוא בית מידות נאה, מרווח ומסודר להפליא. סיגנל טורס היא אכסניה מקצועית מן המעלה הראשונה. מקום המאפשר לך ליזום ולפעול, ללא מגבלות וללא כבלים. למישהו כמוני, שחופש פעולה מקצועי הוא עניין עקרוני וחשוב עבורו, התפיסה הניהולית, הנוהגת במקום, מתאימה לי כמו כפפה ליד. התמיכה והליווי, שאני זוכה להם, מכל הגורמים הניהוליים במערכת, לצד האמון המלא בדרך ובכיוונים שאני מציע, מאפשרים לכרמל תיירות לפרוח, לשגשג ולהגיע ליעדים המקצועיים שלה".

מה השתנה בחמש השנים האלו בפעילות של 'כרמל תיירות'? כבר בתחילת הדרך היה ברור שאתה משנה את המוקד מ-FIT לטיולים מאורגנים

"עם כניסתי לתפקיד, ולאחר שביצענו הערכת מצב עמוקה ויסודית של מצב הדברים הקיים וכיווני השוק המסתמנים, שינינו את האסטרטגיה של כרמל תיירות מן הקצה אל הקצה. סל המוצרים של החברה קיבל מיקוד שונה והפוקוס עבר ממכירה של בתי מלון, למכירה של מוצרים מורכבים, כגון: טיולים מאורגנים איכותיים, חבילות נופש אקזוטיות ומוצרי נישה ייחודיים. הצוות המקצועי הבכיר שלצדי, חמוש במיטב הכלים והניסיון המקצועי, השכיל לייצר פעילות ענפה ש"בורחת" מזירות הפעולה, בהן מתבוססים רבים בענף, במלחמת שוחות וחפירות מתישה ומעייפת על כל דולר. כרמל תיירות מתמקדת לרוב במקומות רחוקים ואקזוטיים, תוך שהיא מצליחה להנגיש אותם לקהל הרחב, במחירים שלא נראו עד היום. כך ידענו לעשות בסיישל, זנזיבר ומאוריציוס, יעדים שאיתם אנו מזוהים מאד, וכך גם ביעדי טיולים מאורגנים רחוקים ומורכבים לתפעול. המסר השיווקי שמגולם בסלוגן החברה, "יעדים שמשתלם לחלום עליהם", מצליח לבוא לידי ביטוי, בכל רובדי הפעילות שלה, כל יום, כל השנה".

מה השתנה בענף כולו בחמש השנים האחרונות?

"אין ספק שרפורמת השמיים הפתוחים, יחד עם השתכללותן של פלטפורמות ההפצה לקהל הרחב כמו בוקינג.קום וסקיי-סקנר, שינו את כללי המשחק באופן מהפכני. שימור האטרקטיביות של הסיטונאי הקלאסי או הקמעונאי הטיפוסי נהיה מאתגר הרבה יותר. צירוף המילים 'ערך מוסף' הפך מקלישאה חבוטה לצורך קיומי, וההכרח בחידוד המקצוענות וליטושה עד לקצה, הפך לאקוטי יותר מאי פעם. כחלק מאסטרטגיית ההתמודדות עם מצב הדברים החדש, ניכרת תופעה הולכת ורווחת של מיזוגים ורכישות. איגום משאבים, צמצום תחרות ומיקוד של אנרגיות מקצועיות הם כורח השעה, והדרוויניזם הבררני בא לידי ביטוי בסגירת פעילויות לא רווחיות ומהלכי התייעלות חוצי ענף. התיירות היוצאת בישראל נמצאת בימים אלה ב'מנהרה', אותה היא צריכה לעבור, אבל האור בהחלט נראה בהמשך, והוא כבר לא רק בקצה שלה. לטווח הרחוק ובהסתכלות כוללת – התהליכים הנ"ל הם בסופו של דבר תהליכים  נכונים וחשובים, והם ייצרו מציאות צרכנית בריאה ופרודוקטיבית הרבה יותר".   הגנים הבוטניים של מאוריציוס. צילום: ספיר פרץ זילברמן  

האוריינטציה שלכם היא טיולים 'גיאוגרפיים', כפי שמכנים אותם, ולא טיולים עממיים לציבור הרחב. האם האוריינטציה הזו מצדיקה את עצמה?

"הייתי מחדד את ההגדרה הזאת. הטיולים של כרמל תיירות הם בהחלט טיולי איכות חווייתיים, שאינם כוללים 'סיורי בחירה', ומבוססים על ימי פעילות מלאים, מתוכננים היטב, מובלים על ידי מיטב המדריכים. יחד עם זאת, האיכויות הייחודיות אין פירושן יוקר בלתי נסבל ועלויות גבוהות. הניסיון המקצועי המצטבר של מובילי החברה ממזג בתהליך ההקמה של מוצריה ה'בוטיקיים' פרקטיקות הנהוגות בעולם, כגון, התחייבויות. התוצאה - מציאות חדשה בזירת הטיולים הגיאוגרפיים - מוצרים באיכות מעולה, אך במחיר משתלם. שילוב ייחודי זה מנגיש את הטיולים הגיאוגרפיים שלנו לקהלים רחבים יותר, היכולים להרשות לעצמם ליהנות מאיכויות גבוהות במחירים השווים לכל נפש. 'הבשורה' החדשה הזאת מתפשטת במהירות ומרחיבה את מעגל לקוחותיה. בכל הניתוחים, שאנו מבצעים, אנו רואים שעקומת הביקוש לטיולים שלנו משופעת בכמות חריגה של לקוחות חוזרים. נוסע שחווה טיול/נופש עם כרמל תיירות, חוזר אליה שוב ושוב, ואין לך עדות טובה מזו לצדקת הדרך שלנו".

השוק מבוסס ברובו על אנשים מבוגרים, פנסיונרים ברובם, עם זמן פנוי וכסף פנוי. האם אתם פונים גם לקהלים אחרים?

"כן, אני חושב שחתך הלקוחות, המאפיין את רוכשי חבילות הנופש האקזוטיות שלנו לזנזיבר, סיישל ומאוריציוס, הוא שונה. רובו צעיר יותר, בטווח הגילאים שבין שלושים לחמישים, ומורכב מאנשים בעיצומו של "מרוץ החיים" וזקוקים מדי פעם להפוגה מרעננת. בשנתיים האחרונות התחלנו פה ושם לכוון את הפעילות גם לקהלי משפחות, תוך שאנו מקפידים להתמקד ביעדים ומוצרים "שמשתלם לחלום עליהם". דוגמא טובה לכך היא האי היווני קורפו., יעד שנחשב לאחד היוקרתיים באיים של אגן הים התיכון, והיה לרוב מחוץ להישג ידם של משפחות לא מועטות. לפני כשנה, כרמל תיירות החלה להפעיל אליו טיסות שכר ישירות, בימי פעילות ושעות טיסה מעולות, תוך שהיא מתבססת על מלון בלעדי, מושלם למשפחות (5*, הכל כלול) בשם Apollo Palace. הפעילות הזאת פתחה אפשרויות חדשות והביאה לתנועה חדשה ומוגברת לאי היפיפה. לבסוף, כחלק מהצורך שלה בתמיכה משמעותית למטוסים, שהיא חוכרת ולהתחייבויות שהיא לוקחת על עצמה, כרמל תיירות פועלת בעוצמה רבה גם בשוק המוסדי. בשנים האחרונות רבים מהגופים המובילים במשק – מוסדות בנקאיים, חברות ביטוח, חברות ציבוריות ועוד – הפכו ללקוחות נאמנים של כרמל תיירות. סטנדרט השירות הגבוה, המקצוענות הבלתי מתפשרת והמסירות הטוטאלית של מחלקת הקבוצות של החברה, מייצרות רמת נאמנות גבוהה של לקוחות מוסדיים, שבוחרים שוב ושוב בכרמל תיירות, כגורם התיירותי המקצועי, שיוביל את פעילות הנופש שלהם".   רייקאוויק, איסלנד. צילום: Shutterstock  

מהם הטיולים הפופולריים ביותר שלכם?

"המוצרים הנמכרים ביותר שלנו הם חבילות הנופש האקזוטיות לזנזיבר וסיישל. כרמל תיירות היא הסיטונאי המוביל בישראל ליעדים אלה, ומוציאה מדי שנה עשרות מטוסים חכורים ואלפי נוסעים ליעדים הללו. בתחום הטיולים המאורגנים, כרמל תיירות מוציאה מאות קבוצות בשנה לדרום אפריקה, וייטנאם וקמבודיה, יפן, ברזיל, ארגנטינה ועוד. בתקופת הקיץ פעילות המאורגנים מתמקדת בעיקר ביעדי אירופה המיוחדים יותר: איסלנד, בה אנו מפעילים מדי שנה את מספר הטיולים המאורגנים הגדול ביותר היוצאים מישראל, פורטוגל, אירלנד, סקנדינביה ועוד".

האם יש לכם תוכניות לגוון את הטיולים שלכם, למשל, לטיולי נישה. לא עפ"י יעדים, אלא עפ"י נושאים, כמו: אומנות, קולינריה, ארכיאולוגיה וכו'?

"בהחלט. נכון להיום כרמל תיירות היא המפעילה הגדולה ביותר בארץ של טיולי מוסיקה. תחת המותג ׳צלילי כרמל׳, ובניהולה המקצועי של רוני צפריר, מפיקה כרמל תיירות עשרות טיולים בשנה לפסטיבלים ולאירועים המוסיקליים הגדולים ביותר בעולם, בתחום המוסיקה הקלאסית: פסטיבל המוסיקה בוורבייה שוויץ, הפסטיבלים הגדולים של ברגנץ וזלצבורג, קונצרטים של לילות לבנים בסנט פטרסבורג ועוד. כל הטיולים מודרכים על ידי מוסיקולוגים מפורסמים וידועים בתחומם כמו: ד"ר אסנת גולדפרב ארזואן, יוליק גורביץ', מרב ברק ועוד. במהלך השנה הקרובה, נצא בהכרזה על תחום נישתי חדש של טיולים מיוחדים, שיפתח צוהר לעולם מרתק ונפלא של תרבויות חדשות".

לסיכום, איפה אתה רואה את 'כרמל תיירות' ואותך אישית בעוד חמש שנים?

"כרמל תיירות תמשיך לגדול, להתפתח ולהגשים חלומות במחירים משתלמים. זאת לא סיסמה. זו דרך. עובדי החברה, ואני בראשם, מזדהים עם הרעיון הזה בכל ליבם, וכשעושים דברים מהלב, יוצאים דברים נפלאים. כך היה עד עכשיו, וכך יהיה גם בעוד חמש שנים".  

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: סוכני נסיעותמבזקיםסיגנל טורסיגאל אבניכרמל תיירות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: