אא

ירוק עולה: שינויים בהרגלי החופשה

בבית מלון בחו"ל רובנו חוטאים: מבקשים מגבות חדשות כל יום וגם את בקבוקי הפלסטיק הקטנים עם השמפו והסבון. כיצד רשתות בתי המלון המובילות נלחמות בהתחממות הגלובלית? ואיך אנחנו, בחופשה או בנסיעת עבודה, יכולים לתרום את חלקנו?

מלון ירוק. צילום: 123rf|צילום: 123rf|צילום: 123rf מלון ירוק. צילום: 123rf|צילום: 123rf|צילום: 123rf
לרובנו חשוב לשמור על הסביבה, אבל איך מוצאים את האיזון בין הרצון לטייל סביב העולם לבין הרצון לשמור עליו? אחת הדרכים העיקריות בהן ניתן לתרום לשמירה על הסביבה, היא בחירה מושכלת של המלונות בהם אנו בוחרים להתארח. כשאנחנו בוחרים בית מלון, אנחנו שמים דגש על פרמטרים של מיקום, תקציב ושירותים נלווים - אך כיצד ניתן לבחון האם הוא ידידותי לסביבה? מי שיחפש דירוג או תקן בינלאומי אחיד לפיו יוכל לבחון את המלון בו הוא עומד להתאכסן - יתקשה למצוא. יש לא מעט דירוגים ותקנים בתחום זה, אבל מכיוון שמדובר בתעשייה גלובלית, קשה לייצר אחידות. באופן כללי, ככל שהמלון חדש יותר, כך הדרישות הסביבתיות בהן הוא נדרש לעמוד - גבוהות יותר. ככול שהמלונות חדשים יותר, כך הטכנולוגיות בהן הם משתמשים מתקדמות יותר ואף הסטנדרטים בהם הם נדרשים לעמוד. חלק מהמלונות עומדים בתקן האמריקאי לבנייה ירוקה, המוכר בשם LEED-Leadership in Energy and Environmental Design או מוכרים על ידי המועצה האמריקנית לבנייה ירוקה USGBC U.S. Green Building CounciI-l כך, לשם הדוגמה, רשת מריוט הבינלאומית (Marriott International), המחזיקה באלפי נכסים ברחבי העולם, קיבלה תקן LEED על 650 ממלונותיה החדישים. ישנן גם רשתות שייסדו תקנים - כזו היא קבוצת המלונאות הצרפתית אקור (Accor) הנמנית על הגופים שייסדו את Association pour le développement du Bâtiment Bas Carbone) BBCA) - גוף המעניק תקן לבניינים העומדים בקריטריונים של צמצום טביעת הרגל פחמנית. התקן, שמעניק הארגון, מתייחס לכל מחזור חייו של הבניין - החל מהבנייה, דרך התפעול היומיומי שלו ועד ולהריסתו. כדי לעמוד בתקן, מלונות צריכים להיות מנוטרים על פליטת גזי החממה שלהם, וניהול הפסולות שלהם.   צילום: 123rf  

הקוטן כן קובע

מי שחשוב לו להיות אקולוגי יכול, כאמור, לבדוק באילו תקנים עומד המלון שבו הוא עומד להשתכן. מעבר לכך, מומלץ באופן כללי לדבוק במוטו - "קטן זה יפה". חדרים קטנים ומעט מסעדות, מובילים לצריכת אנרגיה קטנה יותר, וצמצום בזבוז המזון. אם ניקח לדוגמה את רשת אקור, לה 4,800 נכסים בטווחי תקציב שונים - במונחים של בזבוז מזון, נכסי היוקרה שלה מייצרים 47 מיליון טונות בשנה, לעומת 17 מיליון טונות שמייצרים הנכסים המיועדים לנופשים בתקציב נמוך יותר. בד"כ, כשיוצאים לחופשה מתנתקים גם מהמחשבות הקשורות לשמירה על הסביבה: האורות והמזגן נשארים דולקים לאורך כל היום, אנחנו מבקשים מגבות חדשות מדי יום, כמו גם את בקבוקי הפלסטיק הקטנים המכילים שמפו וסבון. גם בתחום זה ניתן לעשות שינוי. המלון הידידותי לסביבה Hotel Verde בקייפטאון, מתגמל אורחים "ירוקים" ב-Verdinos - מטבע הבית. ה-Verdinos יכולים לשמש את האורחים בעת סגירת החשבון, בבר המלון או כתרומה למטרות חברתיות שונות. קבוצת IHG (קבוצת אינטרקונטיננטל), מאפשרת ללקוחות השוהים מעל שני לילות לבחור בשהייה ירוקה. כך, למשל, יכולים האורחים לוותר על שירותי ניקיון ולקבל בתמורה נקודות המתווספות לתכנית הנאמנות שהיא מפעילה. גם אקור יצרה שיטה המאפשרת ללקוחות לקבל נקודות לתכנית הנאמנות שלהם, אם הם מאמצים התנהגות ירוקה, כפי שמגדירה אותה הרשת. אבל לא בכל העולם סומכים על המלונות עצמם ועל הנופשים שייקחו חלק פעיל בשמירה על הסביבה, ופועלים בדרכים אקטיביות יותר. כך הודיעה Shanghai Municipal Administration of Culture and Tourism כי החל מחודש יולי השנה תטיל קנסות של עד 725 דולר על מלונות שיציידו מראש חדרים במוצרים חד-פעמיים כמו מברשות שיניים, פצירות וספוגים למקלחת. הקבלה במלונות תוכל לספק מוצרים אלו אם תתבקש על ידי הלקוח, אבל מתבקשת שלא לעשות זאת באופן גורף ומראש. רשתות מלונות זקוקות לנאמנות של הלקוחות, ולכן ללקוחות יש כוח רב בשינוי התפיסה הסביבתית. עפ"י האתר המוביל booking, הרבה יותר לקוחות (עלייה של 55% משנה שעברה) רוצים לעשות בחירות אקולוגיות בכל הקשור לחופשות שלהם. לדברי גלוריה פלוקסה, סגנית נשיא ואחראית תחום הקיימות ב-Iberostar, "לקוחות לא מזלזלים בחשיבות הצעדים הקטנים. בין אם זה שימוש בבקבוקי מים הניתנים לשימוש חוזר, עדכון האורחים בצעדים ירוקים שונים בהם הם יכולים לקחת חלק (ניקוי חופים, לדוגמה), או לעודד אותם לבחור בדגים שניצודו בדיג אחראי בלבד בעת אכילה במסעדת המלון. צעדים אלו לא פוגעים בחוויית האירוח שלהם, אלא מעשירים אותה".   קנסות של עד 725 דולר. צילום: 123rf   פלסטיק חד-פעמי הוא נושא שמלונות ולקוחות מייחסים לו חשיבות רבה. לדברי אמה וורמה, סגנית נשיא להשפעה חברתית ואחריות גלובלית באירופה ברשת מריוט, כתוצאה מהמודעות הגוברת לנושא בקרב לקוחותיה, הרשת תפסיק להשתמש בקשים ומערבבים מפלסטיק. מדובר במיליארד קשים וכ-250 מיליון מערבבים מדי שנה. גם IHG הודיעה כי תצמצם שימוש בקשים חד-פעמיים (הרשת משתמשת בכ-50 מיליון מהם בשנה), והיא החלה בתהליך שמטרתו החלפת השטיחים במלונותיה לכאלו העשויים מחומרים ממוחזרים. Iberostar, כרשת ש-80% מנכסיה ממוקמים ליד חופי ים, מקדמת את השמירה עליהם במגוון דרכים הכוללים צעדים לצמצום השימוש בפלסטיק ועידוד מדיניות דיג אחראי. הרשת כבר החליפה את כל מוצרי הפלסטיק החד-פעמי בכל 40 מלונותיה בספרד, ומתכוונת להרחיב את זה לשאר מלונותיה, בכפוף למגבלות רגולטוריות, עד סוף 2020.

עובדים – שגרירים של רצון טוב

כשם שלקוחות יכולים להפעיל לחץ על רשתות, כך חשובה גם מעורבות אנשי הצוות. כפי שפלוקסה אומרת: "אם העובדים לא מבינים את החשיבות של הצעדים בהם אנו נוקטים, הם לא יוכלו להעביר את המסר הלאה ללקוחות". לכן, ב-Iberostar מדריכים את העובדים לגבי דיג אחראי וצריכה נבונה של פירות ים. רשתות נוספות מפעילות יוזמות חדשניות על מנת לגייס את עובדיהן למהלכים שונים המקדמים שמירה על הסביבה. רשת המלונות סקנדיק (Scandic) מערבת את העובדים ביוזמות הקיימות שלה כבר מ-1993. עובדי הרשת הם אלו שהגו את הרעיון לעודד לקוחות לתלות את המגבות שלהם כסימן לכך שלא צריך להחליף אותן - דבר שהפך לסטנדרט במלונות רבים ברחבי העולם. ונסה בוטני, סגנית נשיא לקיימות של הרשת, מספרת כי בשנה שעברה נערך האקתון בנושא קיימות שכלל 18,000 מעובדי החברה, שהניב 400 רעיונות. הרעיון המנצח, שיופעל כפיילוט במלונות הרשת בנורבגיה, נקרא "סגור את הברז" והוא מזכיר ללקוחות לסגור את הברז כשהם מצחצחים, ובכך להוביל לחיסכון של 200 מיליון ליטר בשנה.  

שינויים בהרגלי הצריכה

לצעדים הירוקים השונים יש גם משמעות כלכלית כמובן. עפ"י הערכות - שליש מהמזון בעולם מתבזבז. אקור ו-IHG חברו ל-Winnow, חברה המנטרת את בזבוז המזון - במטרה לצמצם את בזבוז המזון במלונותיהן. מארק זורנס, המייסד השותף של Winnow אומר: "ההיקף של התופעה הוא עצום. ע"י השימוש בשיטת המעקב שלנו עסקים יכולים להתעמת באופן מידי עם בזבוז המזון". כך, אחד ממלונות אקור בתאילנד, שאימץ את שיטת המדידה של החברה ב-2015, צמצם את בזבוז המזון שלו ב-50% בתוך 4 חודשים. אבל לא רק ניטור הבזבוז מסייע בתחום זה - סקנדיק עובדת עם ארגונים שונים המאפשרים לה למכור את המזון שנותר במחצית ממחיר העלות שלהם. בשנה שעברה חסכה הרשת 125,000 מנות שלא נמכרו. בנוסף, משתמשים ברשת בשאריות מאפים על מנת להכין קינוחים שונים, ומייצרים ריבות מקליפות התפוזים המשמשים להכנת מיץ. היעד של האו"ם הוא צמצום בזבוז המזון ב-50% עד 2030. אין ספק כי המשך הפעילות של רשתות המלונות הגדולות בתחום תתרום לכך, כמו גם צעדים נוספים בהם הן נוקטות בתחום הקיימות. בינתיים, גם אנחנו כצרכנים יכולים לנקוט בצעדי קטנים אבל משמעותיים.
 

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: תיירותמבזקיםכלליאיכות הסביבה

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: