אא

מנכ"ל אל על: "אני לא מודאג לגבי אל על"

גונן אוסישקין, מנכ"ל החברה לפספורטניוז עם פרסום הדו"חות הכספיים לרבעון השלישי של 2019: "אל על תמשיך בעבודה המדהימה אז למה שאהיה מודאג לגבי חברה שכזו?". על המדינה: "צריכה לשאת בהוצאות אבטחת התעופה הישראלית ולפצות על האיסור לטוס מעל ערב הסעודית"

גונן אוסישקין, מנכ"ל אל על. צילום: סיון פרג' גונן אוסישקין, מנכ"ל אל על. צילום: סיון פרג'
חברת אל על פרסמה הבוקר (ד') את הדו"חות הכספיים שלה לרבעון השלישי של 2019 מהם עולה ירידה של 36% ברווח הנקי שעומד על 27 מיליון דולר לעומת 42 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד. ב-9 החודשים הראשונים של השנה גם ההפסד של החברה גדל ב-7 מיליון דולר והסתכם בכ-28 מיליון דולר לעומת 21 מיליון דולר בתקופה המקבילה ב-2018. עוד עולה כי הכנסותיה של אל על גדלו ברבעון השלישי בכ-1% והסתכמו ב-647 מיליון דולר. החברה הגדילה את הרווח הגולמי ב-3% שעומד על 142 מיליון דולר. על פי הדו"חות, הגידול בהוצאות המימון שהסתכמו ברבעון השלישי בכ-22 מיליון דולר לעומת 9 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד, הם שפגעו באל על. כך גם הוצאות השכר שגדלו בתקופה האמורה בכ-11 מיליון. לזכותה של אל על ייאמר כי הצליחה להפחית 13.5 מיליון דולר בהוצאות הדלק הסילוני שלה ב-9 החודשים הראשונים של השנה וזאת בזכות קליטת מטוסים חסכוניים חדשים וגידור לצד הירידה במחיר הדלק הסילוני. אל על הקטינה במעט גם את מצבת כוח האדם שלה שעמד ברבעון השלישי של השנה על 6,356 עובדים לעומת 6,417 עובדים בתקופה המקבילה אשתקד. יצוין כי בזמן כתיבת שורות אלה המניה של אל על רשמה ירידה של כ-17%, משמע השוק לא מקבל בחיוב את התוצאות הכספיות כאמור. עם פרסום הדו"חות הכספיים קיימנו הבוקר ראיון עם מנכ"ל אל על, גונן אוסישקין:

התוצאות הכספיות שהושגו הן בהתאם לתכניות של אל על? האם זה המצב שבו רצית לראות היום את אל על?

אוסישקין: "קצת מאכזבות אותי ההשפעות החיצוניות החד-פעמיות כמו שער החליפין והירידה המתמשכת בריבית במשק הישראלי המשפיעים לרעה על הוצאות השכר בהפרשות העתידיות. אבל, בניטרול ההשפעות החד-פעמיות, ברבעון הזה יש לנו המון דברים טובים. הצלחנו להגדיל את נתח השוק, דרימליינר נוסף מגיע בעוד יומיים (13 מתוך 16. ב-2020 נסיים את תכנית ההצטיידות), חתמנו על שיתופי פעולה חדשים במועדון הלקוחות שלנו (למשל עם שופרסל) ואנחנו ממשיכים עם תנופת הצמיחה. אנחנו שבעי רצון מהמוצר שלנו וגם שביעות הרצון של הלקוחות בנסיקה. גם ברבעון הזה, כמו ברבעונים הקודמים, אנחנו חושבים על הלקוחות שלנו. הצלחנו לשמור על עלות נמוכה למושב וזה משמעותי לבנץ' מארק שבו אנחנו נמצאים. הצלחנו לשמור על שיעור צמיחה שלילית. למרות התחרות, השתפרנו".   "דרימליינר נוסף מגיע בעוד יומיים. ב-2020 נסיים את תכנית ההצטיידות". צילום: יחצ אל על

מבחינתך, מה עוד צריך לשפר על מנת להשיג תוצאות טובות יותר בדוחות הבאים?

"החברה צריכה להמשיך בקצב הצמיחה שלה מתוך הבנה שחלק מההוצאות שלה הן הוצאות קבועות. אנחנו ממשיכים במגמת השיפור במוצר ובשירות. אני מאוד מאמין בשותפויות שלנו בפליי קארד. נמשכת ההתייעלות בעלות המושב של החברה. הכיוון הוא כיוון של צמיחה ושיפור להיות תחרותיים".  

בסוף דצמבר מסתיים הסכם מימון אבטחת התעופה הישראלית עם המדינה. בינתיים האריכו בשלושה חודשים, אבל האוצר דורש שהחברות הישראליות תשתתפנה ב-10 אחוז במקום ב-2.5 אחוז בהוצאות האבטחה. מהי עמדתך בנושא? ואיך אתם נערכים לעלייה בסכום ההשתתפות? במקביל, רשות התחרות בודקת את עניין המונופול של אל על בתחום הזה. מהי עמדתך?

"בעיניי זה בלתי נתפס שמדינה תקבע את סטנדרט האבטחה מבלי לתת את הדעת לעלויות. ואם היא כבר קובעת את הסטנדרט אז שהיא תישא בהוצאות. המדינה צריכה לשאת בכל ההוצאות הישירות והעקיפות, כל עוד היא קובעת את הסטנדרט, זוהי עמדתי. באשר לרשות התחרות, לא ביקשו את עמדתי. אני למד על זה מהעיתונות ואשמח, בדיוק כמוך, לשמוע מהם את העמדה הברורה שלהם בנושא".   " המדינה צריכה לשאת בכל ההוצאות הישירות והעקיפות של אבטחת התעופה הישראלית כל עוד היא קובעת את הסטנדרט". צילום: 123rf  

המדינה עדיין לא נתנה פתרון לטיסות ישראליות מעל ערב הסעודית על מנת לאפשר תחרות טובה יותר מול אייר אינדיה. איפה זה עומד היום?

"אין עם מי לדבר. יש ממשלת מעבר והדבר הזה מסוכן. אנחנו מבקשים מהמדינה לפתור את העניין הזה, וכול עוד היא לא פותרת נא לפצות את אל על ולא רק את אל על, גם את ארקיע".  
אייר אינדיה: תפעיל טיסות ישירות בין דלהי ונתב"ג. צילום: 123rfאייר אינדיה: תפעיל טיסות ישירות בין דלהי ונתב"ג. צילום: 123rf
"כל עוד המדינה אוסרת לטוס מעל ערב הסעודית, נא לפצות את אל על". אייר אינדיה שכן טסה מת"א להודו מעל ערב הסעודית. צילום: 123rf

האם הגעתם לפתרון עם רשות שדות התעופה על תשלום האגרות לאור הירידה שלכם בנתח השוק?

"גם כאן הפתרון צריך להיות עם הממשלה. לכשתקום ממשלה, נחזור על בקשתנו להתאמת התקנות והאגרות למציאות החדשה. אנחנו לא קטנים בפעילות שלנו, אבל כל נוסע שטס עם אל על, החברה משלמת יותר כסף. אנחנו מבקשים שהנושא יותאם למציאות. אנחנו לא שולטים על פתיחת השמיים".  

 איך אתה רואה את התחרות הגוברת בקו ללונדון מול וירג'ין ובריטיש שהודיעה כי היא מכניסה מטוס חדיש. ואיך אל על מתמודדת בתחרות הזו?

"אל על נמצאת במציאות של תחרות בכל הקווים. זה לא חדש. מה שאנחנו מציבים מול כל חברת תעופה זו הצעת ערך מאוד ראויה בתשתיות שלנו, בשירותי המועדון ובנוכחות שלנו מול הלקוחות. תחרות היא חלק מהיום-יום שלנו. אז מדי פעם קם מתחרה חדש וצריך לתת לזה מענה".   "תחרות היא חלק מהיום-יום שלנו. אז מדי פעם קם מתחרה חדש וצריך לתת לזה מענה". צילום: יחצ וירג'ין אטלנטיק  

באחרונה הושק מועדון לקוחות חדש - MAX - המאפשר לצבור נקודות בכל חברות התעופה. האם אתם כבר מרגישים בתחרות? ומה התשובה של Fly Card לזה?

"אני לא רוצה לשווק או להשמיץ את המתחרים. אני גם לא בקיא בכל פרטים של הצעת הערך של MAX. אבל נראה לי שהצעת הערך היא מול סוכני הנסיעות ולא מול חברות תעופה, ומי ששולט בהצעת הערך הן חברות תעופה. נראה לי שהצעת הערך שלנו – הנקודות, שוות הרבה יותר והצרכן ילמד להבין את זה בסוף גם בעצמו. במועדון שלנו 2.2 מיליון חברים עם מחזורים מאוד גדולים, יחד עם זאת אני מברך על כל תחרות". "אני לא רוצה לשווק או להשמיץ את המתחרים. נראה לי שהנקודות שלנו שוות הרבה יותר והצרכן ילמד להבין את זה בסוף גם בעצמו". כרטיס SKYMAX החדש של המתחרים. צילום יחצ  

ישראייר ממשיכה לחפש רוכש. האם רשות התחרות טעתה לדעתך שלא אפשרה לאל על לרכוש את ישראייר?

"בוודאי שזו הייתה טעות. אני חושב שהרשות צריכה להסתכל על המגמות כיום בעולם התעופה וצריכה להתאים את חשיבה והשיח שלה למה שקיים בענף. אנחנו חברה ישראלית שהיא גם גלובלית המתחרה מול העולם. רשות התחרות הייתה צריכה לאשר את הרכישה. הקשיים בענף התעופה הישראלי לא קורים סתם. זה כי המדינה פותחת את השמיים ולא מאפשרת לחברות להתאים את עצמן. לשוק פה לא ניתנת לו החופש להתאים את עצמו. ממש לא".  
עסקת ישראייר סאן דורעסקת ישראייר סאן דור
"רשות התחרות הייתה צריכה לאשר את הרכישה. הקשיים בענף התעופה הישראלי לא קורים סתם".  צילום: יחצ אל על ישראייר

הודעתם הבוקר על הכוונה להפעיל טיסה ישירה לאוסטרליה

"שברנו לא מעט שיאים. היינו הראשונים שטסנו עם מטוס דו-מנועי מעל האטלנטי בשנות השמונים והפעלנו את הטיסה עם הכי הרבה נוסעים עם הג'מבו. הרצון שלנו להיות בחזית השיח התעופתי הוא חזק. נפעיל שתי טיסות עם נוסעים למלבורן כדי לבדוק מה המשמעות של להפעיל טיסה של קצת פחות מ-18 שעות. הטיסה הכי ארוכה שלנו כיום היא 15 שעות ללוס אנג'לס, שזה 3 שעות פחות מטיסה למלבורן. זה זמן טיסה שבהחלט מחייב אותנו לבדוק איך לקוחות תופסים את זה, מה מידת הסבל הפיזיולוגי בטיסה ארוכה כל כך ועוד".   בקרוב טיסה ישירה לארץ הקנגרו? "הרצון שלנו להיות בחזית השיח התעופתי הוא חזק". צילום: 123rf

כיצד תנעימו לנוסעים את זמן הטיסה?

"יהיה ליצן רפואי", התבדח.  

מה הכי מדאיג אותך היום?

"מדינת ישראל בלי ממשלה, זה מה שהכי מדאיג אותי".  

ולגבי אל על?

"אני לא מודאג לגבי אל על. אני נחוש שאל על תמשיך לפתח את כל השותפויות שלה ותמשיך בשיח ובעבודה המדהימה. למה שאני יהיה מודאג לגבי חברה שכזו?".  

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: מבזקיםגונן אוסישקיןמנכ"ל אל על

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: