אא

נדחתה תביעת סוכני הנסיעות בישראל נגד אייר קנדה בגין הפחתת עמלות

שופטת בית המשפט מחוזי מרכז כתבה בהחלטתה: "הסוכנויות לא התמודדו עם טענות אייר קנדה ביחס לכך שאותו שיעור תגמול משולם לסוכני הנסיעות באירופה ובאגן הים התיכון. עובדה זו חשובה משום שהיא מציבה תשלום 1% על סרגל תשלומים שמקובל במקומות אחרים בעולם״

צילום: shutterstock צילום: shutterstock
נדחתה תביעת סוכני הנסיעות בישראל נגד אייר קנדה בגין הפחתת העמלות לסוכני הנסיעות בישראל. שופטת בית המשפט מחוזי מרכז, אסתר שטמר, דחתה את תביעתן של 127 משרדי נסיעות והתאחדות משרדי הנסיעות נגד חברת התעופה אייר קנדה על כך שבאופן חד צדדי הורידה את העמלה שהיא משלמת לסוכני הנסיעות בגין מכירת כרטיסי החברה ל-1% בלבד. התובעות ביקשו להצהיר כי ההודעה ששלחה אייר קנדה בדבר הפחתת העמלה שתשולם להן בעבור מכירת כרטיסי טיסה מבוטלת. כמו כן, השופטת שטמר, חייבה את התובעים לשאת בהוצאות אייר קנדה בסך של כ-20 אלף שקל. אייר קנדה הודיעה ב-13.12.2009 על כוונתה להפחית את העמלות שהיא משלמת לסוכני הנסיעות מ-7% ל-1% בלבד, זאת החל מיום 14.3.2010. למעשה הצדדים דנים ומתנצחים בסוגיה זו למעלה מעשור. מנכ"לית אייר קנדה בישראל, רות בן צור בתצהירה טענה כי: "עמלה בשיעור של 1%סבירה. לעזרתה הביאה רשימה של העמלות המשולמות לסוכני הנסיעות בכל רחבי אירופה והים התיכון, שממנה עולה כי למעט סוריה (שבה משולמות עמלה בת 9% , אך בפועל לא נמכרו כרטיסי אייר קנדה לסוריה או ממנה) 1% הוא השיעור הגבוה ביותר שמשולם לסוכני הנסיעות". התובעות טענו בסיכומים, אך לא בכתב התביעה כי: "החלטתה של אייר קנדה להפחית את התגמול אינה עומדת בקריטריון ההוגנות, משום שאין בעמלה בשיעור של 1% כדי לכסות, ולו חלקית, את הוצאות מכירת הכרטיס. כמו כן היעדר הגינות מכך שאייר קנדה לא נועצה בסוכני הנסיעות לפני שהחליטה להפחית את העמלה. אין מחלוקת כי ההודעה נשלחה אל סוכנויות הנסיעות ללא מו"מ מקדים". השופטת שטמר כתבה בין השאר בהחלטתה כי: "לא אוכל לקבל את טענת התובעות שלפיה אייר קנדה לא הוכיחה את השפעת המשבר העולמי עליה. למעשה, לא היה עליה לעשות הרבה להוכחת העובדה, שכן התובעות הודו בה: בסיכום ישיבת הועד של התאחדות סוכני הנסיעות מיום 20.5.2009 נכתב במסגרת הנושא הראשון  :"התקופה הנוכחית הינה אחת התקופות הקשות ביותר שידע הענף מאודו.. שמדיניותן של חברות התעופה, ובכלל זה מדיניות תשלום העמלות שלהן, מושפעת בראש ובראשונה ממצוקה כלכלית, מצוקה שהמשבר הגלובלי רק העמיק אותו". כמו כן מקבלת השופטת שטמר את הסברה של אייר קנדה להשפעת התחרות הגוברת בענף התעופה, שהתבטאה בעיקר בכניסת חברות החסך שאינן קשורות בהסכם יאט"א, הפחתת מחירי כרטיסי הטיסה". אולם, השופטת לא קיבלה את טענת אייר קנדה כי ההתפתחויות הטכנולוגיות, לרבות הכנסת מערכות GDS ע"ח חברות התעופה, והמעבר למכירת כרטיסים אלקטרוניים באתר הנתבעת או באתרי התובעות והובילו להקלת עבודת סוכני הנסיעות. כך ששוב אין הצדקה לתגמול הקודם עבור עבודת הסוכן. עדי הסוכנויות טענו להיפך, כי עבודת הסוכנים נעשתה קשה ומורכבת בהרבה מאשר קודם, לכן התחרות עזה יותר. הסוכנים צריכים להיות זמינים כל העל ובכל סוגי הפלטפורמות והאפליקציות, וכן לבצע פעולות נוספות שלא היו קודם לכן. בהעדר ראיה להכרעת המחלוקת הנ"ל אין לקבל את טענת אייר קנדה כי עבודת הסוכנים נעשתה קלה יותר". כמו כן השופטת שטמר לא קיבלה את טענת אייר קנדה להשפעות המשבר הכלכלי והתחרות הגוברת משום, "צידוק כלכלי מלא להפחתת העמלה. אייר קנדה לא הציגה תחשיב שמלמד על הטענה ולא אוכל לקבלה". השופטת ביקרה את הסוכנים בכך שהם: "לא התמודדו עם טענות אייר קנדה ביחס לכך שאותו שיעור תגמול משולם לסוכני הנסיעות באירופה ובאגן הים התיכון עובדה זו חשובה משום שהיא מציבה תשלום 1% על סרגל תשלומים שמקובל במקומות אחרים בעולם באותה תעשייה, בנתונים שכנראה אינם שונים מאוד מענייננו , ומשום כך על פניהם סבירים הם". כמו כן השופטת לא ראתה בעיה בכך שאייר קנדה לא נועצה בסוכני הנסיעות לפני הפחתת העמלות: "איני רואה בהעדר ההיוועצות משום פעולה בחוסר תום לב. הרשות הייתה בידי אייר קנדה לשנות מתנאי ההסכם, ואין בו דרישה לקבלת סוכנויות הנסיעות, או להיוועץ בהן". בהחלטתה לדחות את התביעה עוד מציינת השופטת שטמר:"הזכות להפחית את העמלה עמדה לאייר קנדה לפי הסכם יאט"א. אין די בראיות שהביאו התובעות כדי לקבוע כי הגמול בן 1% אינו גמול ראוי. הוסף לכך את טענת אייר קנדה כי זהו הגמול המקסימלי שהיא משלמת לסוכנויות נסיעות באירופה ובאגן הים התיכון, ונדמה שהתובעות לא הצליחו להרים את הנטל שהיה מוטל עליהן כי התשלום אינו הוגן, או כי עצם השינוי נעשה בחוסר תום לב". סוכני הנסיעות מתכוונים ללמוד את פסק הדין לאחר החג, ויש סיכוי שיגישו ערעור על ההחלטה. אגב, בחודש מאי בשנה שעברה הודיעה אייר קנדה, כי היא מעלה את עמלות הסוכנים מ-1% ל-10% עד סוף שנת 2020, וזאת לרגל חגיגות 25 שנה לחברת התעופה הקנדית. צילום: 123rf    

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: סוכני נסיעותמבזקיםאייר קנדההתאחדות סוכני הנסיעות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: