אא

סגירת שדה דב: "העיר אילת שבנויה על תיירות לא תשרוד"

כך אמר בדיון בועדת הכספים מנכ"ל משרד התיירות. המשתתפים בדיון המיוחד שנקבע בשל מועד הסגירה המתקרב של השדה ב-1 ביולי קראו המשתתפים לדחות את סגירת השדה עד ל-.1.2020. חכ'ה משה גפני: "לסגור את שדה דב כעת זה חלם, ניתן למצוא פתרונות בשנים שעד לבנייה בפועל"

הדיון היום בוועדת הכנסת | הדיון היום בוועדת הכנסת |
בוועדת הכספים של הכנסת, שהתכנסה הבוקר (ה') בראשות חה"כ משה גפני נקבע פה אחד, כי יש לדחות את סגירת שדה דב עד ל- 1.1.2020. תמימות דעים היתה בקרב כל חברי הכנסת שתמכו במאבק, ביניהם: משה גפני, מיקי לוי, יואב קיש, יעקב אשר, אורית פרקש, מיכל שיר, מיקי זוהר, קארין אלהרר, אורלי פורמן, יואב סגלוביץ, טל רוסו, גדי יברקן, אסף זמיר, קרן ברק, מאי גולן.
חברי הוועדה שמעו על ההשלכות של סגירת שדה דב על העיר אילת מראש עיריית אילת – מאיר יצחק הלוי, מד"ר חנן גינת – יו"ר מועצה אזורית חבל אילות, ממנכ"ל משרד התיירות – אמיר הלוי, מאמיר חייק – יו"ר התאחדות מלונות ישראל, מד"ר שוקי עמרני, ממנהל בית חולים "יוספטל" באילת, ומתושבת העיר, חולה אונקולוגית – גלי בובוטס.
בפתח הדיון אמר יו"ר ועדת הכספים – חה"כ משה גפני: "לסגור את שדה דב כעת זה חלם, ניתן למצוא פתרונות בשנים שעד לבנייה בפועל. רבים מאתנו סבורים שהמשמעות של העניין הזה היא נזק בלתי הפיך לעיר אילת, במדינה נורמלית לא יכולים לאפשר את  הדבר הזה". ראש עיריית אילת – מאיר יצחק הלוי אמר לחברי הוועדה: "אם חלילה ייסגר השדה ב 1.7 יהיה כאוס בעיר אילת. לסגירת השדה יהיו השלכות הרסניות על העיר אילת בהיבט הרפואי, התיירותי, האקדמי הכלכלי והחברתי. אני מבקש בכל לשון של בקשה, שלא לפנות את השדה עד לסיום הליכי התכנון שצפויים להימשך שנים ובזמן הזה למצוא חלופות ראויות לעיר אילת". בעניין זה יצוין, כי השבוע הבהיר ראש עיריית תל אביב-יפו – רון חולדאי, כי החלופה של עיריית תל אביב-יפו לשלביות, כך שהעבודות יחלו מהחלק המזרחי והשדה ימשיך לפעול עוד מספר שנים, אינן גורמות לאף קושי בביצוע העבודות בקו הירוק של הרכבת הקלה.
צילום: 123rf
מנכ"ל משרד התיירות אמיר הלוי אמר: "הביטחון הכלכלי של אילת זה תיירות. 80% מהכלכלה של אילת זה תיירות. לא רק בתי מלון ניזונים מהתיירות. אנחנו מאוד מודאגים ממה שיקרה. הוצאת השדה מאילת לרמון וסגירת שדה דב הובילה לכך שהעיר חוטפת שני זעזועים בטווח של חצי שנה. השדה המרכזי שמזין את רמון הוא שדה דב. העיר לא תוכל לעמוד בסגירתו. אילת היא עיר התיירות מספר אחת של ישראל עם מספר חדרי המלון הגדול ביותר נמצאת בסכנה מאוד גדולה. רואים את זה בכמות הטיסות כיום לאחר המעבר לרמון, עם ירידה של 25%. הסגירה של שדה דב יכולה להוביל לירידה של 45-60%. המשמעות היא שלא תהיה רווחיות בקווי התעופה שהם התשתית החשובה ביותר לתיירות. משרד התיירות משקיע בין 60-70 מיליון שקלים בשנה כדי לתמרץ חברות בינלאומיות לנחות באילת. למרות זאת עדיין התיירות באילת מורכבת מ-90% תיירות פנים ו-10% תיירות חוץ. רוצים לסגור את השדה המזין את אילת בלי לתת פתרונות. אין רכבת, אין היערכות מתאימה בנתב"ג. קצב גידול הטיסות בנתב"ג הוא חסר תקדים גם ברמה העולמית. כבר היום יש שם פקק. העיר אילת שבנויה על תיירות לא תשרוד במצב הזה."
עוד היום (ה') שלחו שבעה אלופים במיל', מפקדים לשעבר בחיל האוויר לדורותיו: איתן בן אליהו, אביהו בן נון, רן גורן, חגי טופולנסקי, עמוס ידלין, דוד עברי וגיורא רום, מכתב דחוף לראש הממשלה ושר הביטחון  - בנימין נתניהו ולשר התחבורה – בצלאל סמוטריץ, בו הם קוראים לעצור את סגירתו הקרובה של השדה ולהורות על בחינה חוזרת של הנושא על ידי המועצה לביטחון לאומי בשיתוף מומחים ואנשי מקצוע מהארץ והעולם.
"סגירת השדה עשויה להיות טעות בלתי הפיכה שתפגע בתשתית התעופתית של מדינת ישראל ורווחת אזרחיה לעשורים הבאים. גם לאחר שיפונה השדה הצבאי עדיין נכון להשאיר את מסלול ההמראה והנחיתה הקיים ולאפשר המשך הפעילות מהשדה. מיקום השדה נותן גישה נוחה ומהירה והמשך פעילותו חיונית לתעופה הפנים ארצית ובראש וראשונה לקשר היעיל עם העיר אילת" כתבו במכתב והוסיפו: "בנוסף לכל השימושים האזרחיים, שדה דב ממשיך להיות חשוב גם לצה"ל ולכל זרועות הביטחון ברגיעה ולחימה כאחד. השדה  גם נותן מענה ויתירות נוספת בשעת חירום כחלופה למסלולים אחרים. נתב״ג, על שלל מגבלותיו ועומס פעילותו יתקשה לתת תחליף הולם לשדה דב והצגתו ככזה מוטעית. נכון לשמור את שדה דב פתוח עד שתמצא חלופה ראויה".
גם עוזי יצחק, מנכ"ל משרד התחבורה לשעבר פנה השבוע ללשכת ראש הממשלה והציג בפניהם את הדו"ח שכתב לפני מספר חודשים, העוסק במשמעויות המרכזיות בתחום התעבורה האווירית כתוצאה מסגירת שדה דב. ממסקנות הדו"ח עולה בין היתר, כי צפויה ירידה משמעותית בהיקף מספר הטסים לאילת, הערכות אשר נעות סביב ירידה בשיעור של עד 10% בהיקף הנוסעים בשנה. יתרה מזאת, גם כך לנתב"ג יכולת מוגבלת להכיל את הטיסות משדה דב ובשל כך, צפויה פגיעה בתנועות בינלאומיות ובהרחבת מספר היעדים במסגרת יישום רפורמת "השמיים הפתוחים".
גם נשיאת מכללת לוינסקי – פרופ' מיכל בלר פנתה לשר התחבורה: "סגירת שדה דב מעלה ספק בדבר יכולתנו העתידית להפעיל תכניות אקדמיות בעיר. החלטה זו תקשה על הבאת מרצים איכותיים ומומחים מהמרכז, תייקר את עלויות התפעול, תקשה על הניידות מהמרכז לדרום הארץ ובהמשך עלולה לגרום להארכת משך הלימודים האקדמיים בעקות שינויים שניאלץ לבצע במערכת שעות הלימודים. כל אלה יובילו להעמקת הפער בין מרכז הארץ לבין הפריפריה".
במכתב שכתב פרופ' ציון חגי – יו"ר ההסתדרות הרפואית בישראל לראש הממשלה ושר הבריאות ציין פרופ' חגי: "שדה דב נותן מענה למאות מטופלים אשר זקוקים לטיפולים שאין אפשרות לקבלם באילת ולכן עליהם לטוס לבתי חולים במרכז הארץ. לעתים קרובות מדובר במטופלים אשר מתמודדים עם מחלות קשות וזקוקים לטיפולים אלה בתדירות גבוהה של מספר פעמים בשבוע. בנוסף למטופלים, שדה דב הוא עורק התחבורה היחיד כיום שדרכו מגיעים עשרות רופאים מדי שבוע על מנת להעניק טיפול רפואי לתושבי אילת והסביבה בכל תחומי הרפואה. אין כיום כל חלופה שתוכל לתת מענה לאותם מטופלים ורופאים, לרבות נתב"ג. למעשה, השילוב של העברת הפעילות משדה התעופה באילת לשדה התעופה רמון עם סגירת שדה דב יגרום להארכת דרכם של המטופלים והרופאים במספר שעות בכל יום, וקרוב לוודאי שמטופלים ורופאים רבים ייאלצו להימנע מהמסע לחלוטין. כעת, לא זו בלבד שתושבי אילת נאלצים להסתפק בשירותי רפואה לוקים בחסר, אלא שהם גם עומדים לאבד את עורק ההצלה היחיד שעומד לרשותם. אני קורא לממשלת ישראל למצוא פתרון למצוקה הרפואית שצפויה להיגרם, ולהמשיך את פעילות שדה דב עד למציאת פתרון.

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: בארץמבזקיםשדה דבאמיר הלוי

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: