אא

עומאן: הרמוניה של מזרח ומערב

|צילומים: Shutterstock |צילומים: Shutterstock

בשנת 1994 רה"מ, יצחק רבין ז"ל, ביקר בעומאן ונפגש עם הסולטן, קאבוס בן סעיד. באוקטובר 2018 היה זה רה"מ המכהן, בנימין נתניהו, שנפגש עם הסולטן, ניחשתם נכון, קאבוס בן סעיד. התיירות הבינלאומית אל הסולטנות הייחודית במפרץ הפרסי צוברת תאוצה בשנים האחרונות. האם גם אנחנו נטוס לשם בקרוב?

מזה כ-50 שנה מתקיימים יחסי קירבה, לרוב חשאיים, בין ישראל ועומאן, עם עליות וירידות עקב ההתפתחויות באזור ויחסינו עם הפלסטינאים. ב-1994 ביקר במוסקט, בירת עומאן, ראש הממשלה, יצחק רבין ז"ל, ונפגש עם הסולטן, קאבוס בן סעיד. באוקטובר 2018 ביקר בעומאן גם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ונפגש עם הסולטן, ניחשתם נכון, קאבוס בן סעיד. הסולטן של עומאן שולט במדינה כבר כמעט 50 שנה. בשנת 1970 הוא הדיח את אביו, תפס את השלטון, שינה את שם המדינה מ'מוסקט ועומאן' ל'סולטנות של עומאן', ובעקבות האוריינטציה המערבית שלו, השירות בצבא הבריטי והלימודים באנגליה, קידם ופיתח את עומאן וגם רקם את מערכת היחסים עם ישראל. כשיתחילו ללבלב ניצני השלום בינינו לבין שכנינו, סביר להניח שאחת המדינות הערביות הראשונות שתפתח את שעריה בפני הישראלים, תהיה עומאן. אז מי את עומאן? נסיכות בעלת השטח הגדול ביותר בדרום המפרץ הפרסי, השולטת במיצר הורמוז - המבוא והמוצא של המפרץ הפרסי. בעומאן חיים כ-4.5 מיליון תושבים, כ-40% מהם זרים המחפשים פרנסה במדינה הנהנית מרווחה כלכלית בזכות הגז והנפט. עומאן נחשבת לאחת המדינות הערביות הפתוחות ביותר, כלפי חוץ וגם כלפי פנים, והנשים בה נהנות יחסית מחופש ומתירנות למרות הדבקות בערכי המסורת והמשפחה וצו הלבוש המסורתי. מוסקט – מסגדים וקניונים עיר הבירה של עומאן, מוסקט, בה חיים יותר מ-1.5 מיליון תושבים, שוכנת בצפון-מזרח המדינה על חוף המפרץ הפרסי, ומציגה שילוב ייחודי של אדריכלות מוסלמית מסורתית עם מבנים חדשניים במיטב הסגנון המערבי. בכל אשר תפנו תיתקלו בשמו ובתמונתו של האחד והיחיד והכל יכול, הסולטן קאבוס בן סעיד, אך לזכותו ייאמר שהעיר משגשגת, תוססת ומתפתחת. לצד המינרטים (מגדלי המסגדים) הרבים צצים קניונים ומבני משרדים חדישים ונוצצים, אך אין להחמיץ שלושה מבנים ייחודיים: המסגד הגדול, ארמון אל-עלם ובית האופרה, שהוקמו, כמובן, ביוזמתו של הסולטן. המסגד הגדול, הנקרא סולטן קאבוס, הוא המסגד הראשי בעיר ובמדינה. יצירת מופת אדריכלית המוקפת ב-5 מינרטים ובגנים מטופחים, ומסוגל להכיל 20 אלף מתפללים. ארמון אל-עלם (הדגל) הוא הארמון הייצוגי של הסולטן ומשמש בעיקר לקבלות פנים ממלכתיות ולאירועים טקסיים. בית האופרה המלכותי, היחידי בכל חצי האי ערב, הוא קומפלקס אדריכלי מפואר למיצגי ומופעי תרבות ואמנות, ומאז שנחנך ב-2011, הופיעו בו אמנים והרכבים מוסיקליים ידועים מרחבי העולם. ויש גם את השוק הססגוני של מוסקט, נמל עירוני עם שדרת חנויות ומסעדות סביבו. צילומים: Shutterstock אתרי מורשת תרבות של אונסק"ו העיר השנייה בגודלה בעומאן היא סאלאלה, השוכנת בדרום המדינה לחוף ים ערב וסמוכה לגבול עם תימן, ונהנית מתיירות אזורית בזכות נופי הים וההר וממזג אוויר נוח למדי גם בקיץ. במדינה הקטנה יחסית מצויים 5 אתרי מורשת תרבות עולמית של אונסק"ו: מצודת 'באחלה' – שרידיה מהווים עדות למאבקים השבטיים בחצי האי ערב במאות ה-12-15; האתרים הארכיאולוגיים ב'באת', 'אל חותם' ו'אל עיין' – ישובים קדומים מהמאה ה-3 לפנה"ס שנשתמרו במדבר; ארץ הלבונה – אזור עצי לבונה, שהיו מוקד המסחר במזרח התיכון ובדרך המשי בעת העתיקה ובימי הביניים; מערכות ההשקיה של אפלאז' – מערכות השקיה מסורתיות לאגירה והפצת מים, שנוצרו כ-2,500 שנה לפנה"ס; העיר העתיקה 'קאלחאת' – שרידי עיר הנמל העתיקה, שהייתה מוקפת חומות ובה נתגלו מוצרים שמקורם בפרס ובסין, מעידים על התרבות והסחר הבינלאומי בתקופה הקדומה.  

5 מי יודע?


  1.  1. סונים או שיעים? שלא כפי שאנחנו מחלקים את המוסלמים לשני פלגים עיקריים, סונים ושיעים, העומאנים ברובם משתייכים לפלג מוסלמי שונה, איבאדים.
  2.  2. עבאיה או גלביה? עפ"י הלבוש המסורתי תוכלו לזהות את המקומיים. הגברים לבושים גלביה לבנה, המכונה בעומאן 'דישדאשה', וכיסוי ראש צבעוני, 'כומה' או 'מוסאר'. הנשים, שלא כבמדינות מוסלמיות שמרניות, נוהגות ללבוש עבאיה-חיג'אב בשלל צבעים ולא בשחור, ולרוב גם אינן מכסות את פניהן בניקאב (רעלה). הלבוש המסורתי אינו חובה, אלא למשרתי ציבור, כמו נהגי מוניות, למשל, העלולים להיקנס בשל אי הקפדה על הלבוש.
  3.  3. מתי לנסוע? רק בחורף, אלא אם כן נוח לכם לטייל ב-40-50 מעלות בקיץ.
  4.  4. מה אוכלים? החל מפלאפל - מזון הרחוב הפופולרי, מגוון מאכלים הודיים - בהשפעת העובדים ההודים הרבים במדינה ואוכל מערבי במלונות ובמסעדות החדשניות.
  5.  5. כמה כסף לקחת? עומאן היא מדינת רווחה עשירה למדי. ההכנסה ורמת החיים יחסית גבוהה, אין מסים והמחירים בהתאם. המלונות המפוארים יקרים וגם חנויות מותגי היוקרה נהנות מקונים רבים. המטבע המקומי ריאל עומאני = קרוב ל-10 שקלים.
לקריאת כתבות נוספות ממגזין "סובב עולם 2019" של פספורט - הקליק/י כאן

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: מדריך יעדיםמדריך יעדים 2019עומאןמדריך היעדים 2019

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: