אא

עיי חורבות: כך נראה היום שדה דב - צפו

83 שנים אחרי שהוקם ובתום מאבק מתוקשר ורווי יצרים למניעת סגירתו, הוא נסגר סופית ב-1 ביולי 2019. כך נראה היום מה שהיה עד לא מכבר שדה דב. עיי חורבות כמשל למצבה העגום של התעופה בעידן הקורונה. צפו

אחד מראשוני המטוסים של ישאייר בשדה דב. צילום: ישראייר אחד מראשוני המטוסים של ישאייר בשדה דב. צילום: ישראייר
ב-1 ביולי 2019, תם ונשלם. 83 שנים אחרי שהוקם, שדה דב נסגר סופית. רגע אחרי הסגירה, ועוד לפני ש"הגופה" הספיקה להתקרר, דחפורים של הנדל"ניסטים כבר עלו על השטח ולא הותירו זכר מהנמל ההיסטורי. האמת, עצוב. מאוד עצוב כי יש משהו רומנטי בשדה תעופה קטן בלב ליבה של עיר, במיוחד כשמדובר בשדה עם פיסת היסטוריה.  

  שדה דב החרב כמשל למצבה העגום של התעופה בעידן הקורונה     מגדל הפיקוח כ"אנדרטת זיכרון". שדה דב   שדה דב הוקם כעשור לפני קום המדינה. ב-1937 פנה ראש העיר של תל אביב דאז, ישראל רוקח, לשלטונות המנדט הבריטי בבקשה להקים שדה תעופה שיפתור את בעיית התנועה היהודית בארץ ישראל בזמן המרד הערבי הגדול, שסיכן את ההגעה אל נמל התעופה בלוד. כשנה לאחר מכן, ב-1938, החלו העבודות להקמתו. נסלל מסלול באורך 400 מטר על 40 מטר רוחב ונבנה מוסך למטוסים קטנים. ב-23 בספטמבר 1938 הושק השדה, ובטקס הפתיחה נחנך גם קו טיסה תל אביב-חיפה-ביירות. מאז ולאורך השנים, המריאו משדה דב אינספור טיסות, אזרחיות וצבאיות. השדה שימש עורק תחבורה ראשי שחיבר את מרכז הארץ בעיקר עם העיר אילת, אך יצאו ממנו ואליו גם לא מעט טיסות בינלאומיות. שדה דב שימש כנמל הבית של החברות ישראייר וארקיע, שהתנגדו נחרצות לסגירתו, אך כידוע, ללא הועיל.   אחד מראשוני המטוסים של ישראייר בשדה דב. צילום: ישראייר   למעשה, דיבורים על סגירתו החלו להישמע כבר בתחילת שנות השישים של המאה הקודמת. עיריית תל אביב דרשה להעביר את שדה התעופה למקום אחר או להעתיקו לשטח שייובש בים, מאחר והוא תפס חלק גדול מהשטח הפתוח הגדול היחיד שנותר להתפתחותה של תל אביב. בשנת 2007 נחתם הסכם בין המדינה לבעלי הקרקעות, לפיו התחייבה המדינה לפנות את השדה, וב-2010 החליטו שרי התחבורה והשיכון לפעול בהקדם לסגירת השדה כדי לפנות מקום לבניית 12,000 יחידות דיור בשטחו. בעקבות כך, ישראייר, ארקיע ועיריית אילת פתחו במאבק מתוקשר ורווי יצרים למניעת הסגירה, כולל שביתת רעב של ראש העיר אילת, מאיר יצחק הלוי, שכאמור כשל. ב-30 ביוני 2019, לאחר דיונים ארוכים והתנגדות גורפת של תושבי העיר אילת, התאחדות המלונות, הסתדרות העובדים וחברות התעופה ישראייר וארקיע –  ראש הממשלה, בנימין נתניהו, סתם את הגולל כשהחליט על סגירתו הסופית של שדה דב. אי לכך ובהתאם לזאת, ב-1 ביולי 2019, פינה אחרון העובדים את שדה התעופה לטובת הדחפורים של בעלי הקרקעות.

מי אתה דב?

דב הוז היה חבר במפקדה המרכזית של ההגנה ולאחר מכן שימש כסגן ראש עיריית תל אביב. הוז היה גם מראשוני התעופה בארץ ישראל וממקימי חברת "אווירון". בשנת 1940, נהרג הוז בתאונת דרכים ולזכרו שונה שם השדה לשדה דב הוז ומאוחר יותר לשדה דב.    

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: בארץוידאושדה דב

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: