אא

שר התיירות לפספורטניוז: "צריך לפתוח את השמיים גם אם תחת מגבלות"

אסף זמיר, בראיון מיוחד לפספורטניוז, על משבר הקורונה ("מודע למצוקה ולזעם"), על המחאה נגד הממשלה ("מזדהה עם חלק מהמחאה וחושב שניהול המשבר רחוק מלהיות טוב"), על האפשרות לבחירות ("מי שייקח את המדינה לבחירות מופרע ולא אחראי") ומה הוא חושב על המשבר באל על?

צילום: כנסת ישראל צילום: כנסת ישראל
אסף זמיר, נכנס למשרד התיירות בתקופה הקשה ביותר שיכולה להיות לפוליטיקאי בתפקיד זה. לאחר שנשברו כל שיאי התיירות בארץ - הן במספר התיירים הנכנסים והן בהכנסות מתיירים בקדנציה של קודמו יריב לוין,  זמיר מוצא עצמו עוסק מבוקר עד ליל בחודשיים וקצת שלו בתפקיד, בניסיון לתת מזור לענף שנפגע יותר מכל ממשבר הקורונה. זמיר עובד סביב השעון. 24/7. כמי שעסק בתיירות גם בתפקידו הקודם כסגן ראש עיריית ת"א, הוא מכיר היטב את התחום ואת כל העוסקים בו. הטלפון הנייד שלו אינו מפסיק לצלצל. ראשי הענף מבקשים את עזרתו שוב ושוב ועושה הרושם שהוא עושה כמיטב יכולתו, במסגרת כל המגבלות הקשות שמסביב משבר הקורונה, בניסיון לסייע ולתת מענה לכולם. בראיון מיוחד לפספורטניוז, זמיר דיבר וענה על כל השאלות בפתיחות. על שיא המשבר, המלונאים, פתיחת השמיים ולא חסך גם בביקורת על הממשלה עצמה בה הוא חבר בכל הקשור בטיפול במשבר הקורונה.

כיצד אתה רואה את הענף בשיא המשבר ומה הפעולות שאתה עושה כדי לסייע?

"אני חושב שזה המשבר הכי גדול בהיסטוריה שלנו ובניגוד למשברים אחרים, אתה גם לא יודע מתי הוא יסתיים ובאיזה היקף. עשיתי שלוש פעולות מרכזיות. הראשונה היא ערכית: הגדלת משימת המשרד לטיפוח התעשייה הזו ועזרה לעובדיה. אני עובד כל הזמן על יצירת תכנית מכוונת סקטורים, שתאפשר לכלל תחומי הענף לשרוד את המשבר הזה. לטובת זה, אני בקשר עם כל האיגודים, אגודת מורי הדרך, מורשת מורי הדרך, סוכני נסיעות ומארגני התיירות, המלונאים הגדולים, הקטנים ומלונות הבוטיק, חברות התעופה ועוד. לכל אחד יש צרכים שונים, אני משתדל לעלות אותם בפני המועצה. בחלק מהדברים זכינו להצלחות גדול ובחלק עדיין לא בינתיים. העברנו מענק סיוע גדול בהחלטת ממשלה לאילת, לטבריה, מענק גדול שכנראה תקוע למלונות. עוברים נושא, נושא עם פינצטה".

מדוע המענק למלונאים תקוע?

"המענקים למלונאים נתקעו מבחינת טיימינג, בגלל שיש תכנית כלכלית ענפה לכל המשק שאמורה לטפל באופן חלקי במענק הזה. לכן, יש משא ומתן עם המלונאים ועם האוצר איך משלבים את שתי התוכנית, כי אין כפל. בגדול, זה יגיע. השאלה באיזו צורה".

המלונאים חוששים מאוד מסגר.

"אני גם חושש מסגר. אמרתי השבוע שאסור שהסגר יהיה אופציה על השולחן בכלל. שמחתי שרוני גמזו מונה להיות פרוייקטור הקורונה. זה מפלט אחרון שלא צריך להגיע אליו, אלא בנתונים קשים הרבה יותר מאלו שנמצאים בהם. אבל ישר כשאומרים את המילה סגר – זה משפיע על מצב הרוח ומביא לביטולים. זה מאוד, מאוד קשה לפתוח את צרכי התיירות הייחודיים. היה יום לימודים ארוך להסביר מדוע חדר אוכל של מלון זה לא מסעדה ולמה אם יגבילו אותו ל-20 איש, המלון ייסגר. כל דבר כזה הוא מאבק. מדובר במאבק ארוך ויש לנו הרבה הצלחות, בטח ביחס לתחומים אחרים. כשסגרו את הבריכות, השארנו אותן פתוחות וגם כשסגרו את העסקים, השארנו את חדרי האוכל פתוחים. אנחנו מנהלים הידברות אחראית וטובה. מי שבתעשיית התיירות ופרנסתו לא נסמכת על קיומה של תעופה, רואה כבר אופק. עובד בהיקף כזה או אחר ומקבל ליווי שהופך אצלנו לפיתוח – קמפיין תיירות, סיוע לרשויות, סיוע למלונות, ליווי שוטף, כדי לעודד אנשים לבלות בארץ ולהגיע למלונות"

מהי עמדתך ביחס לפתיחת השמיים, אנחנו רואים לא מעט מדינות שפתחו אצלם את השמים?

"מי שנסמך על השמיים הפתוחים, צריך לדעת כמה דברים. המדיניות של המשרד בראשותי ובגללי, היא תמיכה מלאה בפתיחת שמיים. ככל שיהיה אפשר לפתוח את השמיים, אני תומך בפתיחה מלאה". מקדמים מתווים מכל מיני סוגים לפתיחת השמיים. אסף זמיר עם יריב לוין

אבל רואים שהממשלה הולכת הפוך ולא מתכננת לפתוח את השמיים.

"כפי שציינתי אני בעד פתיחת השמיים. אנחנו מקדמים מתווים מכל מיני סוגים לפתיחת השמיים. זה לא אומר שאנחנו לא עושים את זה. כדי שנהיה ערוכים להבין איך פותחים אותם, איזה מגבלות ואיפה אפשר? אני חושב שצריך לפתוח את השמיים גם אם זה תחת מגבלות כדי להראות לאנשים שישראל לא סגורה לעולם ולאפשר לאנשים לתכנן תכניות ארוכות טווח. השמיים צריכים להיפתח ואני לוחץ על זה בכל הזדמנות. מצדי שזה יהיה תחת ההגבלות הכי מחמירות, אבל קודם כל שייפתחו. במתווה הזה הוא שכל עוד הם סגורים - אנשים צריכים לקבל סיוע כלכלי מהמדינה, בין אם הם סוכני נסיעות, מורי דרך שמתמחים בקבוצות גרמניות, מדריכים קבוצות בחו"ל, יושבים בחו"ל וקולטים קבוצות של תיירים. כל האנשים שמשלמים מיסים ולא יכולים להתפרנס בגלל השמיים, צריכים לקבל ליווי כספי, שאני מאמין שרובו נפתר בתוכנית הכלכלית שגיבשנו עם משרד האוצר, שמוביל ישראל כ"ץ. כשיאושר – יפתור לרוב האנשים את הבעיות".

אבל יש את מארגני התיירות הגדולים מעל 400 מיליון שקל למחזור, שעדיין לא נמצא להם פתרון

"אל תשכח שעד לפני שבוע אלו שהיו עד 100 מיליון שקל, גם לא היה להם פתרון. עשינו תהליך רועש מאוד עם התאחדות סוכני הנסיעות כדי להגדיל את זה. בסוף לדעתי יש 10 חברות שמחוץ לתחום הזה. אומנם הן מעסיקות הרבה אנשים, אבל כל התעשייה נמצאת תחת זה. בסוף כשאתה מסתכל על העובדה שהשאיפה היא לשמור את כולם - והמטרה היא לשמר יכולת פעילות שביום שזה ייפתח – אנשים יוכלו לחזור לעבוד. אני עכשיו פועל מול משרד האוצר בניסיון להגיד הבנתי עד 400 מיליון שקל, ואז לפחות יהיה חלק מהכסף מענק".

מבחינתך, המדינה צריכה לפתוח את השמיים ולקבל תיירים ממדינות ירוקות? האם אתה לוחץ על הממשלה בכיוון זה?

"לפתוח את השמיים לעוד מדינה אחרי שנסגרים, זה אירוע ענק. מדובר בהסכמים. משרד החוץ צריך להוביל, משרד הבריאות צריך לאשר וצריך נכונות של שתי המדינות. אנחנו כרגע מדינה אדומה. רוב המדינות הירוקות בעולם לא רוצות לשלוח למדינה אדומה. לכן, מנסים להיאבק ולהוריד את התחלואה. ישנן מדינות שמוגדרות ירוקות בעיניי עצמן ולכן לא רוצים לקחת סיכון. באופן עקרוני, כמעט הגענו לנקודה. היה פיילוט שאמור היה להיות ביוני ונערכנו אליו.לאחר מכן, כשלא צלח היה פרק ב' שצריך היה להיות ב-1 באוגוסט – ישראל, קפריסין ויוון. עכשיו גם זה לא קורה. גם יוון,ם סוגרת את עצמה בפני חלק מהמקומות באירופה כי נהייתה תחלואה באמצעות תיירים שבאים. גם מדינות שקיבלו פרס על זה שהתנהלו מדהים, בחלקן הולכות אחורה. חלק מהן בסגר, ברצלונה בסגר. בקליפורניה סגרו כבר את כל המסעדות. אף אחד לא פיצח את זה, היות וזה לאורך זמן. למרות שהתעופה מחברת אותנו לעולם, אנחנו צריכים למצוא דרך. זר שרוצה לבוא אלינו– נטיל עליו מגבלות. הדיכוטומיה שבה אנו נמצאים מתחילה לייצר נזקים גדולים מאוד בעיני ובכל ישיבה שיש בממשלה אני מעלה את זה. השמיים צריכים להיפתח ואני לוחץ על זה בכל הזדמנות הזה".

עד כמה אתה נאבק למנוע קיצוץ בתקציב משרד התיירות?

"תלוי באיזה חלקים, אני מאלה שמאמינים שצריך לקצץ בחלק מהתקציבים. אנחנו במשבר גדול, יש מיליון מובטלים. צריך להפנות עוד תקציבים לרווחה והמגזר הציבורי צריך להצטמצם בחלק מהתקציבים וחלקם צריכים לרדת. אז אני לא חושב שצריך לפגוע בשכר של העובדים שמרוויחים הכי מעט או בתנאים של עובדי שירות. באופן עקרוני, בתקציבי פעילות – אני חושב שזה הגיוני שכל המשרדים ישאו בנטל של הקורונה".

עד כמה אתה חש בנוח לשבת בממשלה של 36 שרים ותחת ביקורת?

"מרגיש מאוד לא בנוח עם זה ואם זה היה תלוי בי זה לא היה המצב: 36 שרים ו-16 סגני שרים. אבל כחול-לבן שיכלה למנות 18 שרים, מינתה 15 שרים. הייתה אמורה למנות 8 סגני שרים ומינתה 0 סגני שרים. יש לה משכורת לח"כים ולשרים ויתרה על 20% מהמשכורת. לכן, ההתנהלות שלנו כמפלגה בהיבט הזה פחות מופקרת. אני פשוט חושב שלא הצלחנו את הצד השני לצמצם והיה חשוב יותר שתהיה ממשלה במקום לריב רק על זה".

איך אתה מרגיש עם ההפגנות והמחאה הגדולה של הציבור?

"אני מזדהה עם חלק מהמחאה וחושב שהניהול של הממשלה את המשבר הזה רחוק מלהיות טוב. אני רתום כל כולי להיות איש של שינוי בתוך הממשלה ולנסות לגרום לקבל החלטות טובות יותר. ככל שנצליח בזה, המחאות בצדק ואם לא נתאפס – הם יגדלו ובצדק. יש היום קבוצה גדולה מאוד של אנשים בישראל, שמצד אחד – יש להם חרדה כלכלית גדולה מאוד ומצד שני – אין להם אמון בהחלטות הממשלה. כמו שראינו בשבועיים האחרונים, החלטות מתקבלות לעיתים על בסיסי מידע חלקי או בלי נתונים. אנחנו צריכים בשני המקרים האלה לראות את טובת המדינה".

נלך לבחירות או שהממשלה הזו תשרוד בחודשים הקרובים?

"לעניות דעתי, תשרוד. מי שייקח היום את המדינה לבחירות הוא מופרע ולא אחראי".

בני גנץ יהיה ראש ממשלה אחרי נתניהו לפי ההסכם הקואליציוני או שבכלל לא נגיע לזה לפי איך שאתה רואה היום את ההתפתחויות?

"אני מקווה שנגיע לזה כי אני חושב שהוא ראוי להיות ראש ממשלה והוא יהיה ראש ממשלה טוב מאוד. שנית, לא בגלל זה נכנסו לממשלה ולא לשם ידינו נשואות. זה לא מתי ושום דבר. המדד היחיד הוא שנצליח לכונן ממשלה ליברלית שמקבלת החלטות טובות בתוך המשבר הזה בצורה רגישה ונכונה".

מהי הבשורה שלך לעוסקים בענף התיירות נמצאים באי ודאות גדולה מאוד?

"הגעתי לעבוד קשה עבור הענף. בחרתי לעבוד עבור הענף בשעה הקשה ביותר. זו תקופה בה העבודה היא מסביב לשעון כדי לייצר מתווה פתיחה באופק אל מול קירות חסומים, פיצוי ומימוש סקטורים. זה מה שאני עושה כמעט כל היום, אני מודע למצוקה הגדולה שיש בענף ולזעם הגדול שנוצר. אבל, בסוף זה הענף שנסגר ראשון ויפתח כנראה אחרון. מדובר בענף שמורכב מאנשים מובילים שהקימו עסקים עם כישרון רב מבלי שהיו צריכים עזרה מאף אחד ומבלי שביקשו תמיכה מאף אחד – ועכשיו נמצאים במצב שלא בשליטתם. אין להם יכולת לעבוד. אני רתום כל כולי כדי לנסות ולשנות את זה".

לסיום, אומנם האוצר מטפל בכך אך לאן אתה חושב שחברת אל על צריכה ללכת?

"אני חושב שישראל צריכה חברת תעופה לאומית, לא במובן של בעלות המדינה. אני רוצה להגיד מילה טובה לישראייר, אני יודע שחלק גדול מהפעילות שלהם היא מתוך רצינות ואחריות – מגיעה להם מילה טובה וגם עזרה וסיוע. אני יודע שהשרה מירי רגב בקשר איתם ומסייעת להם. אני חושב שישראל צריכה חברת תעופה. אני שמח שכמו שזה נראה עכשיו, המצוקה שהגיעו אליה נפתרה באמצעות המדינה. אני לא חושב שהמדינה צריכה להפעיל חברה, זה לא בריא לאף אחד".

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: תיירותמבזקיםשר התיירותאסף זמיר

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: