Makam-Teaser

איירבוס לא תקבל עוד הזמנות למטוסי A320neo עם מנועי PW

בהמשך להתרעות של החברה, של רשות התעופה האירופית וגם של יצרנית המנועים האמריקנית, Prat & Whitney, על תקלות במנועים ב-30% מהמטוסים הפעילים מדגם זה, החליטה איירבוס להשעות את מסירת המטוסים ללקוחות ואף לא לקבל הזמנות נוספות למטוסים מדגם זה. האם הניסיון לייצר מנוע חסכוני נכשל?

Airbus A320neo צילום 123rf

בעקבות התקלות הרבות במטוסי A320neo המצוידים במנועי Pratt & Whitney PW1100G, שהגיעו לשיא החודש עם הדיווח כי ב-30% מ-113 המטוסים מדגם זה, הפעילים במגוון חברות תעופה ברחבי העולם, התגלו תקלות חמורות בפעילות המנועים, החליטו כל הגורמים המעורבים לנקוט צעדים דרסטיים.

בשלב ראשון איירבוס התריעה בפני החברות המשתמשות על תופעה של הפסקת פעילות אחד מתוך שני המנועים תוך כדי טיסה או בהליך ההמראה עקב פגם בלהבי המנוע, ובמשותף עם רשות התעופה האירופית החליטה לקרקע חלק ממטוסי הדגם לצורך החלפת החלקים הפגומים. גם יצרנית המנועים, חברת Pratt & Whitney האמריקנית, הודתה שנפלה תקלה בייצור מנועים מסדרות מסוימות והתחייבה להחליף את החלקים הפגומים. מאוחר יותר החליטה איירבוס להשעות את מסירת כל המטוסים מדגם זה עד שמנועיהם ייבדקו, ובשלב האחרון, נוכח הסערה הגוברת בתעשיית התעופה הבינלאומית, החליטה איירבוס לא לקבל הזמנות נוספות למטוסים מדגם זה המצוידים במנוע של Pratt & Whitney.

הגרסה החדשה של המטוס הפופולארי ביותר של איירבוס, A320neo, נכנסה לשירות מסחרי בינואר 2016, כשלופטהנזה הייתה חברת התעופה הראשונה, שהפעילה את המטוס. מותג ה-neo מציין את המנועים החדשים, בהם צויד מטוס ה-320A, האמורים להיות יעילים וחסכוניים יותר ולצמצם את הוצאות הדלק בכ-20%. שתי חברות נבחרו לספק את המנועים החדישים והחסכוניים למטוסים ממשפחת ה-320A: חברת Pratt & Whitney האמריקנית והמיזם הצרפתי – אמריקני CFM INTERNATIONAL LEAP.

אגב, המטוס הראשון של לופטהנזה היה מצויד במנועים של Pratt & Whitney, ולא התגלו בהם כל תקלות. הלקוחה הגדולה ביותר של הדגם היא חברת הלואו-קוסט ההודית, IndiGo, המפעילה 126 מטוסי A320 רגילים ו-32 מטוסי A320neo עם מנועי Pratt & Whitney, ואף הזמינה זה מכבר 373 מטוסי A320neo נוספים. עקב תקלות חוזרות ונשנות, מאז אמצע 2016 נאלצה החברה להחליף 69 מנועים ולהשבית למשך תקופות ממושכות חלק נכבד ממטוסי ה-neo.

אם כן, התקלה החדשה אינה הראשונה במטוסי ה- A320neo ובמהלך השנתיים האחרונות דווח על תקלות נוספות שונות במנועים של חברת Pratt & Whitney. האם ניסיונה של החברה בעלת המוניטין, המייצרת מזה שנים מגוון מנועים למטוסים אזרחיים וצבאיים, לייצר מנוע חסכוני במיוחד נוחל כישלון? ימים יגידו.