התיירות הישראלית זקוקה לאופק – תמונת מצב מדאיגה!
בעוד שכנותינו הים תיכוניות, קפריסין ויוון, כבר התוו תוכניות ברורות לאישוש ענף התיירות, אנחנו עדיין מדשדשים בכל מיני שמועות על 'מדינות ירוקות'. אסף זמיר, שר התיירות החדש, עשרות אלפי עובדי ענף התיירות מצפים לתוכנית ולתקווה!
שר התיירות הנכנס, אסף זמיר ושר התיירות היוצא יריב לוין
ברור לחלוטין, מאז תחילת משבר הקורונה, כי ענפי התעופה והתיירות היו הראשונים שנפגעו מהמשבר, ולאור הנסיבות העולמיות, הם יהיו האחרונים, שיצליחו אולי אט אט להתאושש ממנו. יש הטוענים, ואולי בצדק, כי ענפים אלה היו למעשה הגורם המרכזי להתפשטות הנגיף ברחבי העולם. ואיננו צריכים להרחיק לכת, כי כולנו זוכרים את יבוא הנגיף לארץ ע"י ישראלים, שחזרו הביתה מטיולים ועסקים ברחבי העולם. התעופה והתיירות משיקים זה לזה במיוחד במדינה כמו שלנו, שכדי לצאת מגבולותיה צריך לעלות על מטוס, וכך גם לרוב כדי להיכנס אליה. וכשהגבולות סגורים והכניסה מוגבלת, גם בארץ וגם ברחבי העולם, גם אם פה ושם חברות תעופה מנסות להבליח, התיירות מושבתת. בישראל, כמו בכל המדינות, בהן הואטה משמעותית התפשטות הקורונה, החלה להתפתח בימים אלה מגמה מואצת של תיירות פנים. בתי מלון ואתרי תיירות נפתחו, בכפוף, כמובן, לתנאים ולמגבלות של שגרת קורונה, והישראלים הכמהים לנופש קיצי מסתערים על ההיצע המוגבל. ומדוע ההיצע מוגבל? עם כל הכבוד לתיירות הפנים, תעשיית המלונאות בארץ התפתחה בשנים האחרונות כדי לקלוט את השגשוג הגואה בתיירות הנכנסת. וכשאין תיירים, למרבית המלונות אין סיבה להיפתח משיקולים כלכליים ברורים. פתיחת השמיים הישראלים, כידוע לכל, הם העם המעופף מס' 1 בעולם, כמובן, ביחס לגודל האוכלוסייה ומתוקף הנסיבות הגיאוגרפיות, ורבים רבים משתוקקים כבר לעלות על מטוס, ולא כל כך משנה לאן. יעידו על כך הישראלים ש'נתקעו' בסוף השבוע בנמל התעופה בבוקרשט. מאז החודש שעבר, כשהחלו ההקלות על המגבלות בארץ ובמדינות שונות, בעיקר באירופה, החלו במקביל גם להתפרסם ידיעות על מדינות 'ירוקות', שהצליחו למגר או להחליש משמעותית את התפשטות הקורונה, והן בהחלט עשויות להוות יעד ראשוני לישראלים המשתוקקים כל כך שוב לעלות על מטוס, למרות כל אמצעי המיגון והתנאים המתחייבים. ובכן, כדאי לעשות סדר ולהבהיר דברים. משרד המודיעין, בראשותו של השר החדש, אלי כהן, פרסם בסוף השבוע רשימה של המלצות על יעדים, 'מדינות ירוקות', אליהן אפשר יהיה לטוס בקרוב. ברשימה מופיעות 20 מדינות, בהן רמת התחלואה בירידה. הרשימה כוללת מדינות, עימן מתנהלים זה מכבר מגעים, וביניהן, מדינות אירופה: קפריסין, יוון, סלובניה, מונטנגרו, קרואטיה, בולגריה, אוסטריה וליטא, וכן איי סיישל וקוריאה הדרומית. ברשימה גם מדינות 'ירוקות' אחרות, כמו: וייטנאם, טאיוואן, אוסטרליה, הונג קונג, ניו זילנד, ומדינות אירופיות נוספות: שווייץ, סלובקיה, לטביה ואיסלנד, שאיתן עדיין לא התנהלו מגעים. השר אלי כהן ציין: "יש לקדם באופן מבוקר את פתיחת השמיים לאור החשיבות למשק ולענף התיירות. פתיחת השמיים היא מרכיב מרכזי והכרחי של החזרה לשגרה". במקביל, טיוטת מסמך ראשוני של מרכז המידע והידע הלאומי של צה"ל, ממליצה על דחיית פתיחת השמיים "כדי ללמוד בתקופה זו מניסיונן של מדינות אחרות, שיפתחו את גבולותיהן כבר בזמן הקרוב, כיצד משפיעים צעדים אלה על היקף התחלואה בתחומן". אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר, שמן הסתם, יש לו עניין בפתיחה מהירה ככל האפשר של השמיים, הוא הריאלי ביותר ואמר במפורש: "לא מומלץ לבצע הזמנות לקיץ, מכיוון שאין הגדרה ברורה אילו יעדים ייפתחו", כל עוד לא תהיה החלטה ברורה ורשמית של הצוות המטפל בנושא, הכולל נציגים של מגוון רשויות: משרדי הבריאות, התחבורה והחוץ, וכמובן, רשות התעופה. ואכן, אין להתכחש למציאות. מרבית המדינות בעולם עדיין סוגרות גבולות ומגבילות כניסת תיירים. יתר על כן, מדינות רבות אפילו כופות על אזרחיהן החוזרים מחו"ל חובת בידוד. מדינות אירופה, היעדים המרכזיים לתיירות הישראלית, עפ"י החלטות האיחוד האירופי, עדיין סגורות בפני תיירים לא אירופיים עד החודש הבא. מומלץ בשלב זה להתאפק! והיכן משרד התיירות? שר חדש, אסף זמיר, נכנס למשרד. מן הסתם, הוא עדיין לומד את מגוון הנושאים הקשורים בעבודת המשרד, אך קודם כל וראשית לכל, הוא צריך להיות מודע לכך, שעשרות אלפי עובדים בענף התיירות על כל מגזריו עדיין יושבים בבית ומצפים. למה הם מצפים? לתוחלת, לאופק, לתוכנית, לראשי פרקים, לציוני דרך. משרד התיירות לא יכול לקבוע מתי וכמה תיירים יגיעו לארץ, וכמובן, לא כמה ישראלים ייצאו לחו"ל. המפתחות, כידוע, בשלב זה, בידי משרד הבריאות, משרד התחבורה ומשרד החוץ, בעיקר, אבל בהחלט אפשר להתוות תוכנית בסיסית, לסמן ציוני דרך ואיזשהו אופק של תקווה. קחו, לדוגמא, את שכנותינו בים התיכון, קפריסין ויוון. הן עדיין לא פתחו גבולות, נמלי התעופה שלהן מושבתים, ברמה מוחלטת יותר מאשר נתב"ג, והן גם כפופות לתקנות האיחוד האירופי, ובל זאת, הן בנו תוכניות ברורות לאישוש התיירות, כולל מועדים ברורים. קפריסין, שמקורות התיירות המסורתיים שלה הם בריטניה ורוסיה, הבינה בעוד מועד, ששתיהן מדינות 'נגועות' במיוחד בנגיף הקורונה, וצריך לבנות את תחילת התיירות על מדינות שכנות ו'ירוקות', כמו יוון וישראל, ויזמה תוכנית ברורה, שתצא לדרך, כפי שפרסמנו, כבר בשבוע הקרוב. יוון, כפי שפרסמנו, פתחה בתחילת החודש את תעשיית המלונאות שלה, וב-15 בחודש תפתח גבולות למגוון מדינות שכנות באירופה, וגם לישראל ולתיירות מהמזרח הרחוק, למרות שהטיסות הבינלאומיות תצאנה לדרך רק בתחילת יולי. כל התוכניות הן בהחלט הצהרת כוונות, המעניקה לענף התיירות אופק ותקווה. למה שלא נלמד מהן?! יתרה מכך, אולי אפילו לא צריך להתחייב, ואפילו לא חייבים לדייק בפרטי פרטים, אבל בהחלט חובה להציג תוכנית בסיסית, שתעניק איזשהו אופק, איזושהי תקווה לעשרות אלפי העובדים המצפים בקוצר רוח לשוב לפעילות בענף, שהביא בשנה האחרונה יותר מ-4 מיליון תיירים לישראל. גם חברות התעופה מפרסמות לוחות זמנים מפורטים ולצידן מוסיפות הערה: בכפוף לתנאים ולמגבלות במדינות השונות. כן, בהחלט רצוי וצריך להתוות דרך וראשי פרקים, גם אם כולם יודעים, שהקורונה עלולה לשבש את התוכניות.
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}