איירבוס ובואינג מתכווצות: קרוב ל-30,000 עובדים יפוטרו
ענף התעופה הבינלאומי אומנם מתחיל להתאושש, אך היקף הפעילות של 2019 לא יחזור בעתיד הקרוב, ולכן גם יצרניות המטוסים תצמצמנה באופן משמעותי את הייצור ואת מספר העובדים
מפעל איירבוס בהמבורג. צילום: 123rf
"בואינג ואיירבוס – מלחמת ההישרדות", פרסמנו לפני כחודשיים כתבה על מצבן של שתי יצרניות המטוסים הגדולות נוכח משבר הקורונה, שפגע וימשיך לפגוע בענף התעופה. ואכן, התחזיות הקשות הולכות ומתממשות. בואינג הודיע זה מכבר על פיטורי 13,000 עובדים, ועתה גם איירבוס הודיעה על פיטורי 15,000 עובדים. מנכ"ל חברת איירבוס, גיום פורי, הודיע כי החברה מתכננת שינוי מקיף בבסיס העובדים שלה בסוף יולי, כולל פיטורים של 15,000 עובדים, עד קיץ 2021. איירבוס תנהל דיונים עם האיגודים המקצועיים במטרה להתחיל ביישום תוכנית הפיטורים בסתיו הקרוב. החברה מתכננת לפטר 5,000 עובדים בצרפת, 5,100 עובדים בגרמניה, 900 עובדים בספרד, 1,700 עובדים בבריטניה, וכן עוד כ-1,300 עובדים במפעל הייצור בארצות הברית ובמפעל ההרכבה בסין. 900 משרות נוספות יקוצצו בחברת Premium AEROTEC, חברת הבת של איירבוס בגרמניה, המייצרת מבני מטוסים. איירבוס, שנאלצה זה מכבר לצמצם את היקף הייצור שלה בכ-40%, הודתה כי "התמיכה הממשלתית אפשרה לחברה להגביל פיטורים בטווח הקצר", אך התחזית לטווח הרחוק מדאיגה, כשההאטה הכלכלית צפויה לפגוע בענף התעופה, ועפ"י גיום פורי, מנכ"ל איירבוס, רמת העסקים של 2019 תחזור רק בשנת 2025. התמיכה המסיבית של ממשלת צרפת באיירבוס, בהיקף כולל של כ-2.6 מיליארד אירו, נועדה לשמור על העובדים, ושר האוצר הצרפתי, ברונו לה מר, מציין כי תוכנית הפיטורים של איירבוס מוגזמת. גם מנהיגים באיחוד האירופי מביעים התנגדות לתוכנית של איירבוס. איירבוס מצידה הודיעה, כי היא מוכנה לנהל משא ומתן עם האיגודים על מנת להגביל את ההשפעה של תוכנית הפיטורים באמצעות יישום חופשות מרצון, פרישה מוקדמת ותוכניות אבטלה חלקיות ארוכות טווח. בואינג נערכה בעוד מועד למציאות שאחרי הקורונה, וזאת בנוסף למשבר מטוס ה'מקס', שגרם לה הפסדים כבדים, וכבר בתחילת המשבר, כפי שפרסמנו, הציעה לעובדיה תוכנית פרישה מרצון. למרות ההלוואות בערבות ממשלתית, בואינג הודיעה שתיאלץ לפטר 13,000 עובדים, 70% מהם ממערך הייצור של המטוסים המסחריים. החברה גם הודיעה על קיצוץ משמעותי של 30-40% בהיקף היצור הכולל בשנה הבאה.
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}