אא

פולין למתקדמים: לטייל בסטייל בביאליסטוק ובצפון-מזרח פולין

היא אומנם עיר קטנה אך באותה נשימה גם קסומה. קבלו את העיר הסימפטית ביאליסטוק שבצפון מזרח פולין. כתבה ראשונה בסדרת כתבות על פולין

צילום: Royal Spa Hotel צילום: Royal Spa Hotel

בעידן של תיירות טרנספורמטיביות, שבו אנשים חולמים על חוויית נסיעות תודעתית, התמכרות לחוויות מהנות קשורה יותר לאופן שבו הן משנות אותך מאשר לסיור והגשמת רשימת המשאלות במחיר סביר.

Luxury משמע בלעדיות שנגזרת מהסקרנות לגלות מקומות לא מנוצלים, והיום יותר מתמיד בגישה פחות פנטסטית - ׳לבוא כפי שאתה׳.

אולי התעלמתם מפולין כיעד לחופשה בעבר בגלל ההיסטוריה שלה.

אבל בעקבות המאה ה-20, חלקה של האומה במלחמת העולם השנייה ובתקופה הסובייטית אחרי, פולין בנתה את עצמה בחזרה מההריסות. וזה ממש שווה ביקור.

פולין דומה לצרפת בכך שלכל אזור יש את הקסם המובהק ואת תמהיל התרבויות שלו. תוך שלושה ימים תוכלו ליהנות מחופשות יוקרתיות במחירים מפתיעים, אזורים עשירים בהיסטוריה, יופי טבעי, תרבות, מטבח טעים וייחודי משווקים טבעוניים ועד אוכל משובח, מפגשים קרובים עם וויסקי פולני, בירות בוטיק וליקרים על בסיס עשבי תיבול (הכנו את התמיסות המותאמות שלנו). במאורות קוקטיילים במרתף ועד למקומות מסתור על הגג, גלו את סצנת האמנות ההיפסטרית עם מיצבי אמנות ותערוכות המקשטות כל מיני חללים (אפילו בתי כנסת נטושים) ואדריכלות בערים ובעיירות המשקפות קשת שלמה של סגנונות ואירוח חם.

העיר ביאליסטוק והאזור הצפון-מזרחי של פודלסקי בפולין יספקו את תאוות ה"תיקון המהיר" שלכם וירחיבו את האופקים שלכם. הקרבה וקלות הנסיעה בין ישראל לפולין מקלים לתפוס טיסה ישירה לוורשה ולאחר מכן לצאת לטיול ברכב או ברכבת (כ-180 ק"מ מוורשה) כדי לחקור מקום אחר לכמה ימים.

כמו רוב הערים בפולין, 80% מהעיירה נהרסה פיזית וחברתית במהלך מלחמת העולם השנייה. למרות המשטר הסובייטי לשעבר שהסתיים ב-1989, בהליכה ברחובות לא נראו בלוקים סובייטיים אפורים. במקום זאת, גיליתי קנבס של ניסויים פוסט-מודרניים המתפתחים ללא הרף עם חוסר התאמה של צורות, חזיתות, וסגנונות.

דרך מצוינת לחקור את חיי הרחוב וללכת לאיבוד בשכונות עם הרבה בנייני מגורים ייחודיים ממש ליד הכיכר המרכזית, היא על ידי מעקב אחר שביל ציורי הקיר האינטראקטיבי.

ביאליסטוק הוא כמו מוזיאון פתוח עם ציורי קיר בקנה מידה ענק (חלקם עד 36 מ"ר) ואבני חן אמנותיות קטנות המתקשרות בחוכמה עם הסביבה שלהן. יצירות אמנות מפורסמות שונות, עם מושגים וטכניקות מגוונות המשקפות את הזהות העירונית הרב-תרבותית של ביאלי, שוות את העצירות.

Photo: Carmit WeissPhoto: Carmit Weiss

Legend of the Giants  –  NATALIA RAK. Photo: Natalie MannLegend of the Giants  –  NATALIA RAK. Photo: Natalie Mann

תוך כדי הליכה לאורך הרחובות המרכזיים של ביאליסטוק, תראו את ארמון ברניצקי הידוע בשם 'ורסאי של פודלסקי'. הארמון בסגנון הבארוק מהמאה ה-18 נבנה במקור בתקופת שלטונה של משפחת ברניצקי, אשר הייתה מחויבת מאוד לפיתוח העיר ולשטחים הסובבים אותה, לרבות בית העירייה, הקפלה, המרתפים, הביתנים, המזרקות, הפסלים והיפים ביותר. גנים שהם מקום מדהים לבקר בו.

חללי הפנים (לא מקוריים) מעוטרים בריהוט יפהפה, ציורים מהמאות ה-17-19, מראות, שעונים, פסלים, מנורות ארגנד, פורצלן, אמנויות זכוכית ושטיחים, העיצוב האופייני לארמונות העבר.

Street Lipowa and Saint Roch Church

הלכתי במורד הבניינים הנמוכים ברחוב Lipowa ליפווה הופתעתי לזהות ציון דרך ארכיטקטוני שראיתי בספרי לימוד סנט רוך Sait Roch Church המקסים הנבנה בין 1927 ל-1946 ועוצב על ידי האדריכל הפולני הנודע, פרופסור אוסקר סוסנובסקי. עם הצריח הלבן והמודרני המרהיב שלה, הכנסייה הייתה הראשונה בעולם שנבנתה בסגנון האקספרסיוניסטי המודרני וכולה מבטון מזוין. המקדש הוא סמל להחזרת עצמאותה של פולין ונותר חלק בלתי נפרד מהנוף העירוני של ביאליסטוק.

Photo: Natalie MannPhoto: Natalie Mann

 "כשאגדל, אמציא שפה משותפת ואשכנע את כל העמים להשתמש בה למענם".

לודוויג זמנהוף

ביקור בעיירה רב-תרבותית מקסימה זו לא יהיה שלם מבלי להכיר בחשיבותו של אחד מאזרחיה המפורסמים ביותר - לודוויג זמנהוף, נולד בשם לייזר זמנגוב, בשנת 1959 באימפריה הרוסית, הידועה כיום בשם ביאליסטוק, פולין.

לודוויג גדל מוקסם מהרעיון של עולם ללא מלחמה והאמין שזה יכול לקרות בעזרת שפה בינלאומית חדשה. ממציא האספרנטו מת בוורשה ב-1917 לפני שהצליח לראות עד כמה נכונות התחזיות שלו.

תערוכת זמנהוף הקבועה עשויה היטב, ובקומות העליונות מתקיימות תערוכות מתחלפות כמו 'היה גבול' של צלמת הרחוב אניה קלוסק, שנסעה לאורך גבול פולין-סובייטי לשעבר שנחשב כיום לאוקראינה ותיעדה סצנות כה מדהימות מחיי היומיום.

Photo: Anna KlosekPhoto: Anna Klosek

טפסו לגינת הגג של האופרה פודלסיה הפילהרמונית בביאליסטוק כדי לקבל תגמול עם נופים מרהיבים על פני העיר. הבניין הירוק הזה, שתוכנן על ידי האדריכל מרק בודז'ינסקי, הוא אטרקציה פוסט-מודרניסטית הממוקמת על מה שידוע כגבעה הדתית לצד הכנסייה האורתודוקסית של סנט מריה מגדלנה, ובתי קברות אורתודוכסים ויהודיים עתיקים.

הפרויקט התבסס על הרעיון של תקווה, דו-קיום ואמנות פודלסקי, יצירת סינתזה של מסורת עם מודרניות ושילוב אדריכלות עם הנוף. הבמה הגדולה ביותר בפולין מצוידת בעוגב המקטרת השני בגודלו בפולין ובציוד מהשורה הראשונה בשימוש במהלך הופעות. הותקנו דלתות וגשרים רבים, עם מסכי זכוכית המשמשים לשינוי האקוסטיקה וגודל הקהל.

The Opera House, photo: architect Marek BudzynskiThe Opera House, photo: architect Marek Budzynski

במרחק הליכה קצר מבית האופרה נמצא תיאטרון הבובות המפורסם בעולם. עיצובי במה מחמירים עם הקרנות וידאו ומוזיקה מהפנטת, שילוב של סגנונות שונים וטכניקות בובות שונות ותיאטרון משחק. בובות הן יצירת אמנות וטיול לאזור זה לא יהיה שלם בלי לראות הצגה - עם ילדים או בלי - כשהבובות מבצעות מבדר לא משנה באיזה גיל. אם יש לכם הזדמנות, בקרו במרתף הבובות, שנמצא מתחת לבמה המרכזית, בו מוצגות בובות, מסכות, תלבושות ותפאורה מהפקות קודמות.

תיאטרון בובות

Photo: Włodzimierz JaworskiPhoto: Włodzimierz Jaworski

The Royal Spa hotel – on the main square Rynek Kościuszki

כשעשינו צ'ק-אין למלון רויאל ספא, ניחוח התערובת המיוחדת של המלון של שמנים אתריים שטף אותי ועורר זיכרונות נעימים של בריאות, עיצוב טוב ומקומות מפוארים ששהיתי בהם בכל נסיעותיי. הנוף מחדר המלון שלי המשקיף על הכיכר המרכזית מהמרפסת לבדו היה שווה את הנסיעה. ואז כל התוספות הקטנות הופכות את השהות במלון רויאל פארק למיוחדת כל כך – החדר מלא במוצרי ארומתרפיה של ד"ר אירנה אריס שהיא שותפה ומנהלת את ספא ​​המלון. החברה שלה אף מתמחה ברפואה אסתטית במחירים נוחים להפתיע. כבר הזכרתי איך ביאליסטוק הוא המקום המושלם לתיקון מהיר ומגע של יוקרה?

חוויית היין והסעודה, התפריט יוקרתי והאומנותיות של הצגת האוכל במסעדת המלון, ואחריו לילה מהנה של מבשלות הבית עם דיג'יי שמגדיר את האווירה: הדרך המושלמת לסיים את היום.

Photo: The Royal Spa hotel Photo: The Royal Spa hotel

Kwestia Czasu

עוד טיפ נהדר שקיבלתי ממקומית היה לאכול במסעדת קווסטיה. העיצוב פשוט, אבל התפריט שלהם המבוסס על תוצרת טרייה ומקומית, יחד עם האופן היצירתי שהם מצלחים את המנות הטעימות שלהם, יוצרים חוויית אוכל משובחת.

סתיו של פולין זהוב. זה הזמן המושלם לחוות ולקבל השראה מהתחושה הנוסטלגית ומחממת הלב של לדרוך על עלים פריכים, ללגום משקה חם ולנגוס בביאלי טרי אפוי חם (עדיף מבייגל), לטרוף רביולי עם פטריות שגדלו במקום. כל זאת ועוד במסלול אופניים מסלול ה״ירוק ולו״ קל לעקוב אחריו דרך פארקים לאומיים וכפרים יפים מלאים בבתים מסורתיים ובניחוח של צליית ערמונים באוויר.

Photo: Guy WrightPhoto: Guy Wright

Photo: Natalie MannPhoto: Natalie Mann

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: פולין

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: