אא

נגישות לפני הכל: הערים הידידותיות לתיירים עם מוגבלות

תחבורה ציבורית נגישה, עדיפות עבור בעלי מוגבלות המתניידים בכיסאות גלגלים באתרי תיירות פופולאריים ועד לעיר שמניבה רווח כספי לא מבוטל מהשקעה בפלח אוכלוסייה זה. רמז: תל-אביב וירושלים לא ברשימה

צילום: Shutterstock צילום: Shutterstock

הצורך בחופשה מעבר לים הוא משאת נפשם של כל אחד ואחת מאיתנו. הרי בסופו של יום סביר להניח שלא נתנגד לאיזו הזדמנות להפסקה משגרת החיים השוחקת – משפחה, ילדים, עבודה ועוד אינספור מטלות שצצות להן מן הון להון.
בעוד עבור האדם הממוצע הדאגות העיקריות בהיבט התיירותי מסתכמות בהזמנת מלון, חופשה ואטרקציות למיניהן, כשמדובר בתיירים עם מוגבלות גופנית כזו או אחרת, כאן זהו כבר סיפור אחר לחלוטין הדורש בחינה מעמיקה של כל יעד לגופו. עליהם לחקור
אחר אתרים נגישים לכיסאות גלגלים, השכרת רכב המותאם לנכים (במידת הצורך), קבלת חדר במלון שהינו נגיש ונוח למעבר, שלא לדבר על שירות עבור תיירים המתמודדים עם מוגבלות נפשית או שכלית, הזקוקים ליחס שונה מהאוכלוסייה הרגילה.

"הקואליציה הערכית", ארגון גלובאלי המאגד 500 חברות המקדמות עובדים בעלי מוגבלות, פירסמה לאחרונה רשימה של עשר הערים הנגישות ביותר בעולם. הרשימה התבססה על סקר שנערך בקרב כ-3500 אנשים בעלי מוגבלות מרחבי העולם אשר נדרשו לדרג ערים בהתאם לקריטריונים שונים, כדוגמת קישוריות התחבורה ציבורית,
קרבת בתי המלון או יחידות האירוח לאטרקציות תיירותיות, חנויות או מסעדות, יחד עם זמינות גבוהה של מידע בנושאי נגישות.
תל-אביב או ירושלים לעת עתה לא נכללות ברשימה המכובדת, אבל לפניכם בכל זאת כמה ערים שניכר כי הן בהחלט ערוכות לקבל גם את בעלי המוגבלות שביניכם.
שנגחאי (סין)
ההתפתחות העיקרית בהיבטי נגישות בשנגחאי מתרחשת בשנים האחרונות. על פי הרשמים של גורמי נגישות שונים, ניכר  כי השטחים הציבוריים של העיר נמצאים במצב תחזוקתי טוב והינם מותאמים לבעלי מוגבלות מסוגים שונים, לרבות רמפות מיוחדות המחברות בין המדרכה לכביש.
שנגחאי מציגה גם את המטרו הגדול ביותר בעולם המונגש במלואו עבור כיסאות גלגלים.
מסקר שערכו בארגון עולה כי 39 אחוז מבין התיירים שביקרו בשנגחאי, ציינו כי אחת הסיבות שהובילה אותם אל העיר הייתה בזכות הנגישות המצוינות של התחבורה הציבורית בה.

 

טוקיו (יפן)
74 אחוז מהמשיבים לשאלון בחרו בטוקיו כעיר נגישה, הרבה בזכות התחבורה הציבורית האיכותית, מחווני מישוש שונים הפרוסים במרחב הציבורי אשר הומצאו לראשונה ביפן.
אמצעים אלו הוכחו כיעילים על מנת להזהיר הולכי רגל ועוברי אורח המשוטטים ברחובות טוקיו מפני סכנות או לצרכי ניווט כאלו ואחרים.
בחלק מרחובות טוקיו אף ניתן למצוא מסלולים או שבילים ייעודיים עבור אנשים המתניידים בכיסאות גלגלים, כאשר גם הנהגים המקומיים נחשבים לסובלניים במיוחד כלפי אוכלוסייה זו.

ניו-יורק (ארצות הברית)
מה לא נאמר על "התפוח הגדול" העיר זכתה לציון גבוה בשאלון על ידי מרבית מהמשיבים, שציינו כי זוהי עיר "המאפשרת לבודדים עם מוגבלות לתכנן את הטיול שלהם מבלי להתאכזב". כך למשל, ניתן למצוא בניו-יורק מדריך מיוחד עם לא פחות מ- 1500 מוקדי תיירות ופינות חמד נגישות, כמו מגוון רחב של מוזיאונים, מסעדות, ברים,
גלריות, בתי מלון ואתרים נוספים המותאמים בצורה טובה עבור בעלי מוגבלות מכל סוג שהוא.

אמסטרדם (הולנד)
האסוציאציה הראשונה שקופצת לראש כשמדברים על אמסטרדם היא אינספור זוגות האופניים שמציפים את העיר ומהווים חלק בלתי נפרד מהקסם האופף אותה. ואכן, היא מרושתת בלמעלה מ-400 קילומטרים של שבילי אופניים מרווחים. ניתן גם לשכור "אופניים נגישים" כולל כאלו המתחברים ישירות לכיסא גלגלים ונחשבים לאטרקציה בפני עצמה עבור בעלי נכות גופנית.
רובם המוחלט של אתרי התיירות באמסטרדם נגישים, למעט בית אנה פרנק ומוזיאון בית רמברנדט.

פריס (צרפת)
העיר שעתידה לארח בעוד שנתיים את האולימפיאדה ולאחריה גם את המשחקים הפראלימפיים, עושה מאמצים כבירים על מנת לשדרג את מערך הנגישות הקיים בה, כך עולה מבדיקת ארגון "הקואליציה הערכית" בנוסף, הכניסה למוזיאונים רבים בפריס מוצעת בחינם עבור מבקרים בעלי מוגבלות.

לונדון (אנגליה)
לונדון נחשבת כאחת הערים שמציגות "מחויבות עמוקה" בדבר נגישות לאתרי תיירות, כך עולה מסקר שקיים הארגון כבר בשנת 2018, ממנו עולה כי קידום היבטי הנגישות (בעיקר תחבורה ציבורית נגישה) הינם בעלי השפעה אדירה על תעשיית התיירות בעיר בהיקף כספי הנאמד בכ-17 מיליון דולר.
ערים נוספות שנכללו ברשימת הנגישות של הארגון: סידני לאס-וגאס, אורלנדו וסינגפור.

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: תיירות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: