אא

סצנת האומנות ההיפסטרית של ורשה

היפ של החיים: הצצה לאחת הערים הידידותיות בעולם לטבעונים ולא רק, עיר בירה מתפתחת במהירות עם אוכלוסיה צעירה של אנרכיסטים מקועקעים, ובעלי צווארון לבן. כתבה שלישית בסדרה

 Nobu Hotel Warsaw photo by Pion Studio Nobu Hotel Warsaw photo by Pion Studio

ורשה, בירת פולין, חייבת את הולדתה מחדש לניסוי אמנותי. עד סוף מלחמת העולם השנייה, 85 אחוז מהעיר הושמדו. העיר העתיקה של וורשה שוחזרה על ידי התייחסות לציורים מפורטים מאוד של הצייר ברנרדו בלוטו שעבד המאה ה-18 אצל המלך הפולני. אונסק"ו הכיר באיזור ההיסטורי כיצירת מופת של שימור באמצעות טכניקות מסורתיות, כולל ציורי קיר סגרפיטו מתקופת הרנסנס.

שנים של שלטון קומוניסטי הובילו לפרויקטים בנייה המוניים בצבעי בטון אפור של הסגנון הריאליסטי הסוציאליסטי.

PkiN

המגדל הגבוה ביותר של ורשה בסגנון האימפריה סטייט, הוא נקודת המפגש שבו כל הסיורים מתחילים.

PkiN ארמון התרבות והמדע היה במקור מתנת סטלין; מאוחר יותר היא שימשה כבורסה, וכעת מאכלסת בנקים. מנקודת התצפית בקומה ה-42 ניתן לראות את הבניינים המעוטרים של ורשה לפני המלחמה לצד מבני זכוכית מודרניים ובלוקי דיור סוציאליסטיים היוצרים דיאלוג אורבני ייחודי.

Bar Bambino Kulturalna café

מלבד הנוף האורבני וכמה מקומות מגניבים כמו קולטורנה קפה ובר במבינו, סגנון אופנתי יותר על בר החלב (מסעדת פועלים), עם פנים נוסטלגי של שנות השבעים ואוכל, ׳תאכל, שלם, ולך׳ שירות סובייטי קלאסי, ורשה של היום כבר לא הודאה עצמית סטליניסטית מונוכרומטית; היא היעד ההיפסטרי האולטימטיבי.

אחת הערים הידידותיות בעולם לטבעונים, בירה מתפתחת במהירות עם אוכלוסיה צעירה של אנרכיסטים מקועקעים, וחברות צווארון לבן במרדף אחר להיות היפ בכל היבט של החיים.

הסודות השמורים ביותר נמצאים משמאל או מימין למרכז העיר. משמאל למרכז, בחלל ריק שבין שני מבנים סמליים שונים מאוד, כלודנה 22 שלפני המלחמה ובניין דירות סובייטי משנות ה-70 בז'לזנה 74, שבו במהלך מלחמת העולם השנייה היה גשר עץ שחיבר את הגטו הקטן עם הגטו הגדול, נמצא בית קרת, הבית הקטן יותר בעולם.

בית קרת שתוכנן על ידי האדריכל יאקוב שצ'סני ונבנה עבור אתגר קרת, הסופר הישראלי שמוצא משפחתו בפולין, אין זה מפתיע כי סצנת האמנות ההיסטורית והמחתרת של ורשה הפכה אותה לאחת הערים היפות ביותר עבור מטיילים תרבותיים ואינטלקטואלים.

רק 152 ס"מ ברוחב ו-72 ס"מ בצר ביותר, הבית כולל באופן יצירתי סלון עם פוף, שולחן עבודה, כיריים ושירותים ומקלחת בשטח רצפה של 14 מ"ר.

חדר השינה הוא טיפוס סולם לקומה השנייה, והצנרת והחשמל של השכנים מושאלים מחוסר מקום לתשתית משלו.

כולו לבן בפנים עם זכוכית אטומה על החזיתות שלו, הפנים המואר באופן טבעי גורם לו להרגיש מרווח יותר ממה שאפשר לדמיין.

במרדף אחר תערוכות אומנות המחתרת הרעננות החדשות של ורשה, נסעתי ברכבת לצד הימין של הנהר.

רובע פראגה לא נהרס במהלך מלחמת העולם השנייה, כך שמבחינת ארכיטקטורה, הוא נחשב לחלק האותנטי ביותר בעיר. נמשכתי לראות את הפנים המקוריות של ורשה ולחקור את האזור שמקבל זהות חדשה מלאה עם גלריות לאמנות, מעצבי בוטיק וסטייליסטים, מסעדות, שווקי אוכל ואופנה ולופטים.

ובכל זאת, עם הרבה בלוקי דירות מחוספסים ברחובות מוזנחים, התנגדתי לדחף לצאת דרך הסמטאות לבד ואני ממליצה להיצמד למקום שבו קורים הדברים המעניינים שבדרך כלל מקובצים יחד באשכולות כמו הסוהו בהשראת שמו הניו יורקי.

ברחוב מינסקה יש נדל"ן פוסט-תעשייתי שהפך לנחשק ומוזיאון הניאון הוא סופר מגניב, עם אוסף של גופנים היסטוריים ועיצוב מזרח אירופאי.

בהסתובבות בשוק קטן באוויר הפתוח מסוף המאה ה-19, תוכלו לזהות עוד ניאון וינטג' שמאיר כמה מהמסעדות וחנויות העיצוב הטובות ביותר.

ברחוב Listopada 11 ראיתי בונקרים צבאיים ישנים, בעוד שברחובות מאלה 1, 3, 5 ו-9, בתי הלבנים המקוריים הם משנות ה-60 של המאה ה-20 ובין שאר הסרטים הופיעו בסרט "הפסנתרן" מאת רומן פולנסקי.

במתחם המשופץ של מזקקת וודקה קונסר מהמאה ה-19, שוטטתי בין חנויות המעצבים, המסעדות העכשוויות והברים המגניבים, מצאתי גלריה עם פסלי המלאכים הכחולים.

כל הזמן ראיתי אותם במקומות מפתיעים ברחבי העיר. בעל הגלריה הסביר שהם חלק מפרויקט אמנות איקוני בשם עיר המלאכים, המורכב מפסלי מלאכים כחולים עם פרצופים מצחיקים כסמל להגנה על ילדים. הם הפכו למזכרת מקסימה של עיר במרדף אחר עיר בהשראת שינוי ויצירת עולם טוב יותר.

Photo: Pion StudioPhoto: Pion Studio

יש הרבה מקומות לינה ברמת 5 כוכבים במחירים מעולים והנסיעה בשביל החדש בורשה יכולה להיות מאוד מתגמלת. מלון נובו של השף היפני המהולל מטסוהיסה נובו והשחקן כרוברט דה נירו ממוקם על היקף העיר העתיקה של ורשה, בתוך מלון ריאלטו לשעבר של שנות ה-20, ומהווה שילוב מושלם של מיקום, עיצוב, חוויה קולינרית ואווירה יפנית-פולנית מגניבה.

הדיאלוג בין חלק הארט דקו המקורי של הבניין לבין הנובו החדש עם עיצובי הבטון והעץ המדהימים אך המינימליסטיים שלו בא לידי ביטוי במסעדת המלון. חוויה של תרבויות פולניות ויפניות, של וודקה ותערובת תה והפתעות ושמחה. החדרים הם מקום מפלט יפהפה עם קירות ותקרות מבטון מראות, גימורי פליז, אורות קיר כדוריים, יצירות אמנות פולניות עכשוויות ונגני תקליטים ויניל המנגנים שירים ספציפיים לכל חדר.

גרם המדרגות בלובי העץ בשילוב עם ניחוח הייחודי של עשב לימון משרה אווירה של חזרה הביתה למי שמכיר את המותג.

Photo: Nobu HotelPhoto: Nobu Hotel

https://warsaw.nobuhotels.com

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: פולין

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: