אא

הזווית היהודית

טיול במרוקו לא שלם בלי הנקודה היהודית הפותחת בפני המטייל צוהר אל העולם התרבותי והרוחני העשיר שיהדות מרוקו הותירה אחריה

צילום: Shutterstock צילום: Shutterstock

הפיזור של יהודים בכל רחבי מרוקו הוא אספקלרייה של היהדות במרוקו. בכל כפר נידח קטן בחיק הרי האטלס הגבוה, האטלס התיכון, שולי הסהרה או הרי הריף חיו יהודים בשלווה ונחת. בין שבטי הברברים, תושבי הריף, שבטי הסרנגה או הטוארג תושבי הסהרה, דווקא באיזורי הספר הכפריים, “בלאד אל סיבה”, ארצם של בני החורין, היהודים חיו לרוב בביטחון בקרב השבטים. בחלק ניכר מהכפרים היהודים היוו רוב ולעיתים יהודי שימש כנכבד הכפר, שייח’, הדמות הסמכותית.

הטיול במרוקו הוא ליקוט פירורי הלחם, טביעות האצבעות, האתרים היהודים, החותם המזוהה עם המורשת שהשאירו אחריהם היהודים, מימד הכרחי עם ערך מוסף.

המלאח

המלאח הוא הגטו - איזור שתוחם עבור היהודים. בכל עיר וכפר המקומיים יזהו את הצבריות שלכם וישר יכוונו אתכם למלאח. ישנן ערים בהן המלאח הוא עיר עתיקה מוקפת חומה בתוך ה'מדינה' - העיר העתיקה, כדוגמת מרקש, פס ומקנס. ישנן ערים בהן המלאח הוא רובע מפולש לעיר העתיקה שהסמטאות בו נושקות ופתוחות אל סמטאות המוסלמים כדוגמת תטוואן, טנג'יר, רבאט, וורזאזאת והכפרים.

המלאח היהודי הראשון נוסד בפס בשנת 1438 ואחריו צמחו מלאחים בכל עיר. ישנם מספר הסברים למקור השם מלאח. הדעה הרווחת שהסחר במלח היה עיסוקם העיקרי של היהודים. דיעה נוספת שהמלאח הוקם על אדמה מלחה, שאינה ראויה לחקלאות וכך מקור השם. הסברה הביזארית ביותר מספרת שהיהודים קיבלו את המשימה להמליח את ראשי המוצאים להורג כדי להאריך את הזמן בו ניתן להציגם למען יראו ויראו.

מוזיאונים להנצחת יהדות מרוקו

במרוקו נפתחו בשנים האחרונות בהשקעה של בית המלוכה והממשל, מוזיאונים המנציחים את מורשת יהדות מרוקו. אסאווירה עיר דיג חשובה, מרכזית לחופי האוקיינוס האטלנטי, נוסדה כחלק משרשרת מצודות פורטוגזית שנועדו לשמש כנמלי עגינה בנתיבי הסחר עם אפריקה והמזרח הרחוק. העיר נקראה מוגדור, שמה שונה לאסאווירה, שפירושה בערבית תמונה או גלויה יפה.

בסוף המאה ה-19 תחילת המאה ה-20 חיו במלאח היהודי של במלאח היהודי של אסאווירה 17 אלף יהודים שהיוו רוב תושבי העיר. אסאווירה נחשבת כמרכז המוזיקה של אפריקה ומתקיימים בה פעמיים בשנה פסטיבלים בינלאומיים. בנובמבר פסטיבל המוזיקה האנדלוסית ומישראל מגיעים אומנים ותזמורות לייצג. ביוני פסיטבל הגנאווה המוזיקה הצפון אפריקאית עם המקצב הסוחף בליויי כלי נגינה אוטנטים.

באסאווירה חיו סוחרים אמידים שקיבלו את המעמד "תאג'ר אל סולטן", סוחרי המלך. בידם הרשיון לסחור בין הממלכה לעולם. מבין 36 'סוחרי המלך', 24 היו יהודים ממוגדור. במוגדור הקימה אשת חינוך ועשייה בשם סטלה קורוקוס, יהודיה אנגליה שנישאה ל'סוחר המלך', בית ספר לבנות יתומות ובנות ממשפחות מעוטות יכולת בו דיברו אנגלית ולמדו לפי תוכנית הלימודים של בתי הספר הפרטיים באנגליה. בית הספר שנקרא 'כבוד ואומץ' זכה לפרסי חינוך אנגליים ומודל לחיכוי כהצלחה. בית הספר הנחיל את לימודי התיאטרון ופתח את ה'תיאטרון היהודי' הראשון של מרוקו. באסאוירה גדל אנדריי אזולאי ששימש שנים רבות, ועדיין כיועץ בכיר למלך מרוקו חסאן השני כמו גם לבנו מוחמד השישי, המלך הנוכחי. בהשפעת אנריי נחנך בטקס מרשים בפברואר 2020 המוזיאון להנצחת מורשת היהודים שנקרא בית דכ'ירה, אתר חובה למבקרים באסאוירה. בכניסה למוזיאון מוצגים סידור תפילה וקוראן חתומים ע"י המלך. במוזיאון תמונות המתארות את חיי היהודים בעבר, מוצגי יודאיקה, תשמישי קדושה, כתובות ובית כנסת.

ליבת הסיור באסאויירה תוקדש תמיד גם למקומות היהודיים, בית הכנסת וביתו של רבי חיים פינטו הגדול, בית העלמין, תלמוד התורה שכולם במלאח.

בקזבלנקה, מרכזה המסחרי של מרוקו, נפתח בשנת 1977 מוזיאון למורשת היהודים במרוקו, המוזיאון נבנה במקום בו שכן במחצית המאה ה-20 בית ליתומים יהודים שנוסד ע"י סליה בנג'יו, יהודיה עשירה שהקדישה את חייה להגנה על ילדים יתומים.
חשוב לציין שבשנים האחרונות ע"פ חוק, מרוקו המדינה המוסלמית היחידה בעולם שחובה כחלק מתוכנית הלימודים בבתי הספר היסודיים של הממלכה לכלול פרק על מורשת היהודים במאגרב.

פס

לעיר פס תרומה חשובה לעושר הרוחני והבלשני של העולם היהודי בכלל. דונאש בן לברנט, ייסד את תורת השורש שהיא הבסיס לדקדוק העברי. גדולי הפסיקה התורנית יצרו את חיבוריהם בעיר פס, הרמב"ם והרי"ף ר' יצחק אלפסי. בשנת 1492 הגיעו למרוקו, ע"פ מחקרים שנעשו לאחרונה, בין 25,000 ל-40,000 יהודים שגורשו מספרד ולאחר מכן, ב-1497 גם מפורטוגל.

במרוקו נוצרו שתי עדות יהודיות שנבדלו במנהגיהם, פסיקתם ותרבותם. המגורשים פליטי הרנסאנס של תור הזהב לעומת המקומיים שהגיעו עוד בתקופת בית שני ולאחר מכן ע"י הרומאים במאה השלישית. אלו ואלו לא התחתנו ביניהם, לא התפללו יחד והקונפליקט העמיק את הפערים במאה ה-16. במאה ה-17, בפס, היעב"ץ הוציא 250 תקנות שהיו אבן דרך לאיחוד בין היהודים. התקנות היו הקוד המחייב שהסדיר את הפסיקה וסדרי החיים של היהודים במרוקו. בשנת 1834 הוצאה להורג בכיכר העיר סליקה חגואל, נערה בת 17 שקידשה שם שמיים ברבים ומסרה את חייה לשמור על יהדותה. קיברה בבית העלמין של פס הפך אתר עלייה לרגל, סוליקה זכתה למעמד של 'צדקת', תופעה נדירה. רבים זכו לישועות ונשבעים שתפילתם התקבלה בזכות הזיארה עלייה לקברה. ביקור בפס אינו שלם ללא המימד היהודי, בית הכנסת אבן דנאן, בית הכנסת של הפסיין, ביתו של הרמב"ם שנקרא בפי המקומיים 'בית השעון' ע"ש השעון האסטרונומי.

מרקש

בין שתי מלחמות העולם, חייתה במלאח של מרקש הקהילה היהודית הגדולה ביותר בכל מרוקו. האומדנים מדברים על כ-35,000 יהודים. מרקש היתה מרכז תורני של הדרום צמחו בה רבנים גדולים שיצירתם הרוחנית העשירה את העולם היהודי דתי.

בעשור האחרון בהשקעה של 20 מיליון אירו מבית המלוכה, המלאח שהיה רובע מוזנח עבר שיפוץ. בית העלמין היהודי של מרקש מתוארך למאה ה-12 שהוא הגדול ביותר במרוקו וקבורים בו 10,000 יהודים, ביניהם גדולי הרבנים שהיו ידועים בחריפותם. במלאח של מרקש נמצא בית הכנסת 'סלאת אל עז'אמה' בית הכנסת של מגורשי ספרד ששימש כשטיבלך המקומי, מרכז תורני ושופץ לאחרונה עם מיצגים שמנציחים את ההיסטוריה היהודית של העיר.

הכותב הוא מנכ"ל חברת ארגן טורס מקבוצה מונה טורס

צילום: Shutterstockצילום: Shutterstock
צילום: Shutterstockצילום: Shutterstock

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: מרוקופספורט 739 - גיליון מרוקו,

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: