אא

"אירופה ללא גבולות" – אזור שנגן: קרואטיה בפנים, רומניה ובולגריה בחוץ

שרי הפנים של האיחוד האירופי נענו לבקשת קרואטיה להצטרף להסכם שנגן, החל מ-1 בינואר 2023, כשהמדינה תשלים את הצטרפותה המלאה לאיחוד עם הנהגת מטבע האירו, ובמקביל דחתה את בקשת רומניה ובולגריה להצטרפות לשנגן

צילום: rf123 צילום: rf123

אמנת שנגן, המכונה "אירופה ללא גבולות", היא הסכם בין מדינות אירופה על מדיניות הגירה ובקרת גבולות מתואמת, כשהעיקרון המרכזי הוא מעבר חופשי בין המדינות השותפות להסכם ללא ביקורת גבולות.

26 מדינות כלולות באמנת שנגן - כל מדינות האיחוד האירופי, מלבד רומניה, בולגריה וקרואטיה (עד עתה), וגם אירלנד, וכן 4 מדינות אירופיות, שאינן חברות באיחוד האירופי: איסלנד, ליכטנשטיין, נורבגיה ושווייץ. בכינוס של שרי הפנים של האיחוד האירופי הצביעו כולם בעד קבלת קרואטיה להסכם שנגן, אך הוחלט לדחות את רומניה ובולגריה.

ראוי לציין כי רומניה ובולגריה חברות באיחוד האירופי מאז 2007 ואילו קרואטיה הצטרפה לאיחוד רק ב-2013, ובכל זאת זכתה להצטרף לאזור שנגן, החל מ-1 בינואר 2023, ובאותו יום היא תהפוך לחברה מלאה באיחוד האירופי, כשתצטרף רשמית גם לשימוש במטבע האירו.

ראש ממשלת קרואטיה, אנדריי פלנקוביץ', שיבח את ההחלטה על צירוף המדינה לשנגן, שמשמעותה המעשית ביטול מעברי הגבול שלה עם שכנותיה באיחוד האירופי, סלובניה והונגריה.

אוסטריה והולנד היו היחידות שהצביעו נגד קבלת רומניה ובולגריה, בטענה ששתיהן אינן מקפידות על הגירה בלתי חוקית. לעומת זאת, נציגי המדינות האחרות הצביעו בעד קבלת רומניה ובולגריה בטענה שאינן שונות מקרואטיה.

עפ"י ממשלת אוסטריה, המתנגדת העיקרית לדחיית בקשות רומניה ובולגריה להצטרף לשנגן, הסיבה המרכזית להתנגדותה היא העלייה המהירה במספר המהגרים הנכנסים לאוסטריה באופן בלתי חוקי דרך מדינות הבלקן.

מנהיגים פוליטיים ברומניה ובבולגריה טוענים כי מהגרים מעטים יחסית חוצים את שטחן, וכי הבקשה שלהם להצטרף לשנגן נדחתה מסיבות פוליטיות. ביקורת על ההתנגדות התפרסמה גם בתוך אוסטריה, ולדבריה של חוקרת ההגירה ג'ודית קולנברגר: "להאשים את רומניה ובולגריה, אבל לא את הונגריה או אפילו את קרואטיה, זה גם לא הגיוני וגם צבוע".

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: האיחוד האירופיאמנת שנגן

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: