אא

מנכ"ל רשת ישרוטל: "המטרה להגיע למס' בתי מלון בחו"ל גבוה מישראל"

ליאור רביב, בראיון מיוחד לסיכום שנה לפספורטניוז: "אנחנו מופתעים לטובה מ-2022. חשבנו שתהיה פחות טובה מ-2021"; "האסטרטגיה להתרחב לחו"ל. לא רוצים את כל הביצים בסל אחד"

צילום: Shutterstock צילום: Shutterstock

רשת מלונות ישרוטל צפויה לסיים בסוף החודש את 2022 - הטובה בתולדותיה ולשבור שיא בשורת הרווח. את 9 החודשים הראשונים של השנה, ישרוטל סיימה עם רווח של כ-200.7 מיליון שקל.  בראיון סיכום שנה לפספורטניוז, חושף מנכ"ל הרשת, ליאור רביב, את התכניות העתידיות של הרשת בארץ ובנכר ומתייחס גם לממשלה החדשה שבפתח, לחשש ולתקוות. 

ליאור רביב. צילום: יח''צליאור רביב. צילום: יח''צ

איך אתה מסכם את השנה?

רביב: "אנחנו מופתעים לטובה מ-2022. חשבנו שזו תהיה שנה פחות טובה מ-2021. סך הכל אנחנו מאוד מרוצים מהתוצאות של השנה ואפשר לראות את זה בתוצאות  בדוחות שלנו לשלושת הרבעונים הראשונים  של השנה שהם מאוד טובים, אפילו טובים יותר מ-2021 שזה הישג עצום עבורנו. אנחנו כבר כיום מסתכלים קדימה, שנת 2022 מאחורינו. מכינים תקציבים לשנת 2023, שנה מאוד מאתגרת מכל ההיבטים, שיווק, מבחינת העובדה שישראלים יוצאים לחו"ל באופן מסיבי הרבה יותר מאשר בעבר. אבל נתמודד עם זה. יש לנו בתי מלון מעולים, יש לנו מנהלים יוצאים מן הכלל, חברה חזקה מאוד, ואנחנו נהיה טובים גם בהמשך".

2022 היא השנה הטובה שלכם מאז ומתמיד? 

"אני יכול להתייחס לתשעת החודשים הראשונים והתשובה היא כן. התוצאות שפרסמנו הם התוצאות הכי טובות שהיו לישראל מאז הוא מעולם. למרות ששנת 2021 הייתה שנת שיא 2022 עד עכשיו עוברת אותה".

מלון אלברטו רשת ישרוטל. צילום: אסף פינצ׳וקמלון אלברטו רשת ישרוטל. צילום: אסף פינצ׳וק

 

מהם הגורמים שהובילו אתכם לשבור עוד ועוד שיאים ולהשיג תוצאות נהדרות בזמן שבמקביל, הישראלים חזרו לטוס לחו"ל בהמוניהם? 

"יש פה 10 מיליון תושבים, יוצאים לחו"ל 2 מיליון, יש עדיין 8 מיליון שרוצים לצאת לחופש. תרבות החופש השתנתה. הרבה יותר אנשים יוצאים לחופש, אנשים מאוד אוהבים את בתי המלון שלנו. אנחנו רואים כמויות אדירות של אורחים חוזרים. יש לנו כיום קרוב ל-160 אלף חברי מועדון חוג שמש שזה מועדון אסטרטגי עבורנו. חברים במועדון מגיעים אלינו מספר פעמים בשנה. ב-2022 בתיירות הנכנסת כמובן הרבה יותר טובה מ-2021 באופן טבעי כי המדינה הייתה כמעט סגורה. בירושלים, ת"א והרצליה המצב שלנו בהרבה יותר טוב מבחינת התיירות הנכנסת מבשנה שעברה".

 

לפני הקורונה הייתם מבוססים 80% תיירות פנים ו-20% תיירות חוץ. איך זה היום? 

"אנחנו לאט לאט מתחילים להתקרב ל-20%. אנחנו כרגע פחות, אבל אנחנו עם מספרים יפים וזה מאזן את העובדה שהישראלים יוצאים לחו"ל. גם במלונות בראשית ומצפה הימים אנחנו רואים כמות גדולה של תיירים. גם בקדמא, מתחילים לראות תיירים באופן די משמעותי. אנחנו משביחים את בתי המלון שלנו כל הזמן, משפצים, משדרגים, בונים. פתחנו 2 בתי מלון חדשים השנה בת"א: פורט טאואר ואלברטו וגם את גומא בכנרת שרכשנו, שיפצנו ושדרגנו. עכשיו יש לנו מלון על שפת הכנרת בחוף של מגדל. עם ישראל מעריך ואוהב את בתי המלון שלנו. אוהב ליהנות מהחוויה. אנחנו כל הזמן צועדים קדימה להשביח את החוויות האלה. בשורה התחתונה, זה עובד טוב עבורנו ואני מאמין שהמגמה הזו תמשך גם ב-2023 ו-2024 וחברה כמונו, שאנחנו חורטים על דגלנו איכות, שירות ברמה גבוהה וסטנדרטים גבוהים,להערכתי תמיד תעבוד טוב".

מלון אוריינט ישרוטל.צילום אסף פינצ'וקמלון אוריינט ישרוטל.צילום אסף פינצ'וק

יש לכם כוונה להתרחב לחו"ל. היכן התכנית הזו עומדת? 

"האסטרטגיה שלנו היא להתרחב לחו"ל. אנחנו בדרך לעשות את זה. כרגע סגרנו על מלון 1 ברומא: 124 חדרים בויה ויטוריו ונטו. אנחנו במו"מ על עוד נכס משמעותי ברומא. יש מו"מ די מתקדם. אנחנו מסתכלים על בתי מלון ברומא ובאיים ביוון, זה בהחלט דברים שהם מאוד רלוונטיים ויכולים  לקרות. בישראל, אחרי שנפתח את כל בתי המלון בת"א, ירושלים וים המלח, נהיה עם 32 בתי מלון. ישרוטל הייתה חברה אילתית הרבה מאוד שנים ובאסטרטגיה שלנו החלטנו להתרחב לת"א ולמקומות אחרים בארץ. אנחנו חברה מאוזנת מאוד בארץ וכאשר נהיה עם 32 בתי מלון, אך טבעי שנצא לחו"ל ונהפוך לחברה עוד יותר מאוזנת. במדינת ישראל אנחנו מאוד מרוצים - תוצאות טובות, אך עדיין יש מצב ביטחוני, מצב שבו לא רוצים לשים את כל הביצים בסל אחד ויש לנו יכולות ניהוליות להתרחב מחוץ לישראל. כאן גם השוק מוגבל והעולם גדול ואנחנו רוצים להיות שם".

אתם רוצים להגיע בחו"ל לאותו מספר בתי מלון כמו בישראל? 

"יכול להיות שנגיע ליותר. אנחנו מתחלים את המסע הזה. יש סיכוי מאוד גדול שנסיים אותו אפילו עם מספר בתי מלון גבוה יותר מאשר בישראל".

המלון ברומא נעשה בשיתוף חברת "העיר הלבנה". גם את שאר בתי המלון יש לכם כוונה לעשות בשיתוף עם החברה הזו? 

"עם העיר הלבנה יש לנו כמה פרויקטים ברומא, אבל ביוון אנחנו פועלים באופן עצמאי ובמקומות אחרים גם. ככל שאנחנו פעילים בחו"ל יש לנו יותר פניות. נהיה שחקן יותר משמעותי עם יכולות כספיות ותפעוליות, אנחנו יכולים לעשות עבודה מאוד יפה שם".

יש לכם מלון בארה"ב - Eau Palm Beach Resort שקרטע בהתחלה ולבסוף התייצב. יש כוונה להתרחב גם בארה"ב? 

"אנחנו מנהלים את מלון בפאלם ביץ', מלון מפואר שהיה בזמנו ריץ' קרלטון. מלון של 310 חדרים עם ספא גדול ומרכז כנסים גדול במיקום אחד המיוחדים בארה"ב, על חוף הים. המלון הזה סבל שנים מתוצאות כלכליות לא מספקות. אנחנו נכנסו לניהול שלו ועשינו עבודה מאוד רצינית ויסודית. המלון היום שובר את כל שיאי ההכנסות והרווחיות ושנת 2022 גם שם, שנה מאוד טובה, הכי טובה שהייתה למלון אי פעם. יותר טבעי לנו, להתרחב באזור פה, מוטת השליטה קלה יותר. ארה"ב זה לא פשוט, אני לא פוסל שאם תהיינה הזדמנויות עסקיות להרחיב את הפלוטפוריו שלנו, בפלורידה וכו'. כרגע זה לא על הפרק. מבחינתנו זה מערב אירופה עם דגש על רומא וערים אחרות באיטליה. אני מאמין בתיירות לאיטליה, רומא לבד זה 35 מיליון תיירים. רמת הסיכון שם לא מאוד גבוהה, הם יכולים לעבור משברים. רומא כמו ערים אחרות באירופה, חוזרת מהר ממה שחשבו".

האם יש לך כוונה למנות מנהל של בתי המלון בישראל בזמן שמתחילים להתפרס בחו"ל? 

"אנחנו עושים מבנה ארגוני שיהיה טיפה שונה. כשנתפתח בקצבים, שאני מקווה שזה יקרה, אז אין ספק שנצטרך לעשות התאמות על מנת שאני אוכל להתפנות לפיתוח בחו"ל. אבל, אין לי שום כוונה לוותר על הפעילות בישראל שהיא חשובה לנו. פה גדלנו וצמחנו. השורשים שלנו, התרבות הארגונית שלנו ולכן אני אהיה מעורב פה מאוד".

עד כמה אתה חושש מכך אנו בפתחו של מיתון? 

"אנחנו לוקחים את זה בחשבון בתקציבים של 2023. האינפלציה הגבוהה עלולה להביא למיתון. היא מחלחלת לאט אבל מחלחלת למשק. אנשים יתחילו להרגיש את זה. לדעתי זה יגרום לכך שאנשים ייסעו פחות לחו"ל ויעשו יותר חופשות בארץ, עם דגש על הלקוחות הפרטיים אבל גם חברות. חברות הייטק, שעשו תחרות מי יטוס יותר רחוק ומי יעשה מסיבה יותר גדולה להערכתי, לא יפסיקו לגמרי את הפעילויות לעובדים, אבל מאמין ומקווה שיעשו אותם בישראל. אני מאמין שאנחנו כחברה שיודעת לתת חוויות מיוחדות לא פחות טובות מאלה מחו"ל, נהנה מהדבר הזה. זו שנה שצריך להתנהל בזהירות בהוצאות, שנה שצריך להיות אגרסיביים בשיווק וממש לעבור מחודש לחודש ולדייק כל חודש. אני מאמין ש-2024 תהיה שנה יותר טובה".

הממשלה החדשה שבפתח רוצה לבטל כל הרגולציה בכשרות. כמלונאי, עד כמה זה מדאיג אותך?

 "אני חושב שמהלך של נושא הכשרות היה מהלך טוב. מצד אחד, הוא לא פגע בכשרות ומצד שני, נתן יותר חופש פעולה וחסך לנו בעלויות. מדברים כל הזמן על עלויות בתי המלון, חלק מהעלויות זה הרגולציה המאוד כבדה במדינה. אם מכבדים את הרגולציה זה מקשה עלינו. אנחנו בעד להקל ברגולציה, לא רק בתפעול אלא בהקמת המלונות. אם הרגולציה הייתה יותר פשוטה והיינו מקימים מלון לא ב-10 שנים אלא ב-5 שנים, הייתה לנו כמובן גמישות יותר גדלה להוריד מחירים. הרגולציה ובירוקרטיה במדינת ישראל מהגבוהות בעולם והממשלה הנוכחית יודעת את זה. אני מקווה מאוד שלא יכבידו. ממה ששמעתי, מדברים על להקל לא להכביד. אולי בכשרות תהיה הכבדה, אבל בתחומים אחרים יקלו כדי שיכולת התמרון שלנו תהיה הרבה יותר גבוהה. גם לבנות יותר מהר וגם לנהל בתי מלון באופן הרבה יותר פשוט וקל".  

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: ליאור רביברשת מלונות ישרוטלמלון בראשיתמלון קדמא

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: