אא

מהר, לפני שיגמר: צפי לשנת שיא בענף השכרות הרכב

שנת 2023 עתידה לשבור שיאים בשוק השכרות הרכב הבינלאומי עם תחזית לגידול בשיעור של עשרות אחוזים בכמות ההזמנות ביחס לשנים קודמות. באילו מדינות צפוי מחסור משמעותי ואילו סוגי רכבים הם המבוקשים ביותר. בכירי ענף השכרות הרכב בישראל עם כל התשובות

Shutterstock Shutterstock

אם ניסיתם בשנה החולפת לשכור רכב במהלך החופשה המשפחתית או הנסיעה העסקית מעבר לים, סביר להניח שנתקלתם בקושי לא מבוטל בעת הניסיון לבצע את ההזמנה. לעיתים מדובר היה במחסור בסוג הרכב הספציפי אותו ביקשו הלקוחות לשכור, כשבמקרים חריגים עוד יותר אלו נאלצו להתמודד עם סיטואציה עגומה בה נותרו ללא כל יכולת לשכור רכב ביעד המבוקש.

שנת 2023 לא צפויה להביא עימה בשורה ביחס למגמה המתוארת, שכן על פי כל ההערכות של בכירי ענף השכרות הרכב, היקף הביקושים לרכבים בחו"ל צפוי להמשיך לגדול בצורה דרמטית, בעוד ההיצע הקיים של רכבים בשווקים השונים אינו מצליח לעמוד אל מול הדרישה העולה מן השטח.

בניסיון להבין לאן מועדות פניו של ענף השכרות הרכב במהלך השנה הקרובה, "פספורטניוז" קיבץ שלושה מבכירי התעשייה, שהציגו את משנתם תוך התייחסות למציאות הנוכחית שהינה עדיין רחוקה מלהיות משביעת רצון.

״הענף חווה מצוקה גדולה מאוד״ דנאי. צילום: יח״צ״״הענף חווה מצוקה גדולה מאוד״ דנאי. צילום: יח״צ״

"זה לא סוד שהענף חווה מצוקה גדולה מאוד בשנה האחרונה. זה תקף לכל עולם, בדגש על מחסור משמעותי בהשגת רכבים בחלק מהאזורים", אומר אופיר דנאי, מנכ''ל חברת אופרן. "ההערכות מדברות על מחסור של כ-35 אחוזים מצי הרכבים שקדם למשבר הקורונה בשנת 2019. המחסור הגדול מורגש בעיקר במדינות דרום אירופה, כמו יוון, קרואטיה, איטליה, ספרד או צרפת. מחסור חריף עוד יותר מתייחס לאיים הדורשים הובלות של רכבים, לרבות מקומות כמו סיציליה או סרדיניה, שם המצוקה חריפה עוד יותר. קשה למצוא רכבים כיום נקודה, על אחת כמה וכמה בעונה, בעוד מי שמעוניין בדגם ספציפי מצבו גרוע עוד יותר".

דנאי מוסיף לתאר את התחזיות של הענף כולו שצופות המשך ביקושים גבוה, כשיש מי שאף מעריך כי 2023 תסתכם כשנה בא יישברו שיאי כל ההזמנות. "הביקושים גבוהים מאוד, בדומה לשנה שעברה, וזה עוד לפני שהתיירות הסינית נכנסת למשוואה. ובמידה והם יחזרו לטוס בהמוניהם כפי שהיה לפני הקורונה, המשמעות היא שהמצב יהיה מאתגר עוד יותר. גם התיירים מרוסיה כרגע מחוץ לתמונה. כאשר הנחת העבודה היא כי במידה ואחד מהשווקים הענקיים הללו יחזור לפעילות תיירותית, זהו מהלך שעשוי לטרוף שוב את כל הקלפים, להגדיל עוד יותר את הביקושים הקיימים ולדרוש מהענף לחשב מסלול מחדש".

לדברי דנאי, הדרך האופטימלית להתמודד עם המחסור הקיים היא באמצעות הזמנה מוקדמת ככל הניתן של הרכב ביעד המבוקש. "הזמנה מוקדמת לא רק שלא מייקרת את התהליך, אלא הוכחה כמשתלמת במיוחד ברמה הכלכלית. אין גם שום בעיה להתחרט, שכן ברוב החברות תנאי הביטול גמישים למדי וכולם פועלים על פי החוק להגנת הצרכן. באופרן אנחנו כבר מרגישים ביקושים ערים לקיץ הקרוב ואף לאחריו בתקופת החגים. אני שב וקורא ללקוחות לא להתמהמה ולהזמין מוקדם ככל האפשר את הרכב שלהם, במיוחד מי שמעוניין במכוניות אוטומטיות גדולות או במיני וואנים עם מספר נוסעים גבוה יחסית בצפון אמריקה וגם באירופה.

"השאלה היא מי יצליח לשים את היד על הרכבים החדשים שייכנסו לשוק"

״עיקר תנועת הלקוחות מגיעה מארצות הברית״ יעקובי. צילום: פרטי״עיקר תנועת הלקוחות מגיעה מארצות הברית״ יעקובי. צילום: פרטי

גורם בכיר נוסף בענף השכרות הרכב שמתייחס למגמה המתוארת הוא בועז יעקובי, סמנכ"ל השיווק והמכירות של קבוצת שלמה סיקסט, שמצידו סבור כי היקף הביקושים שנרשם בשנה החולפת עתיד להישמר גם במהלך 2023. "בניגוד לחורפים קודמים, אנחנו רואים השנה שאין עצירה ולו הקטנה ביותר בקבלת הזמנות חדשות. זה מעיד על היקף הביקושים שרק הולך ומתגבר. הסיבה לכך בעיניי קשורה בעיקר לטראומה שאנשים חוו במהלך הקורונה, כשרצו לצאת לנפוש והתרגלו שתמיד יש רכב במלאי ההשכרות, ובפועל התאכזבו שאין את סוג הרכב המבוקש או במקרים אחרים כי בכלל אין  אפשרות לשכור רכב ביעד אליו הגיעו. הסיטואציה הזו מחייבת חשיבה יצירתית, הן מצד חברות ההשכרה והספקים והן מצד הלקוחות שנדרשים לגלות אחריות ולהזמין כמה שיותר מוקדם".

ביחס למחסור הקיים, מעיד יעקובי כי קיימים מספר סוגי רכבים שהינם 'מועדים לפורענות', בדגש על רכבים גדולים הכוללים 7-6  מושבים. "ההזמנות לרכבים גדולים היא לא פשוטה מטבעה. אנחנו מזהים מחסור גדול בסוג זה של רכבים, אפילו ברמה קיצונית יותר מתקופת הקורונה. כלומר, משפחות גדולות מתקשות כבר היום להשיג רכב לטיול שלהן חודשים קדימה. עם זאת, קיים סיכוי שהמצב ישתנה לטובה בחודשים הקרובים, במידה והספקים יצליחו לענות על הביקושים ולרכוש את הרכבים. השאלה היא מי ישים את היד עלה רכבים החדשים שייכנסו לשוק מסוג זה".

באשר למגמות לקראת השנה הקרובה מוסיף יעקובי: "אנחנו מזהים יעדים קרובים כדוגמת יוון וקפריסין שגדלו דרמטית בשיעור של מאות אחוזים בהיקף הביקושים ביחס לתקופות קודמות. ביעדים הללו חשוב לציין כי אין מחסור, כאשר החברות אף מסוגלות לעמוד בהזמנות נוספות. גם היעדים המסורתיים באירופה, כדוגמת גרמניה ואיטליה, ממשיכים לגדול בהיקף הביקושים בצורה משמעותית למדי. ביחס לישראל, עיקר תנועת הלקוחות מגיעה מארצות הברית, יחד עם היעדים הקבועים, אנגליה, גרמניה וצרפת".

גם נמי צוקר, מנהל השיווק והמכירות של חברת "אוטו יורופ" מיישר קו עם עמיתיו לענף. "הסיפור הוא פשוט מאוד. אנחנו עדים למגמה של ביקוש שגובר על ההיצע. ההערכות מדברות על שיפור מסוים שיחול השנה, אבל עדיין לא כזה שיצליח להדביק את הפער הקיים ולהגיע לרמות זמינות רכבים בתקופת טרום הקורונה. ייקח עוד כמה שנים עד שהדברים יתאזנו, מה שמשפיע גם על רמות המחירים שנותרו יחסית גבוהות, בעיקר בעונה.

לדברי צוקר, שם המשחק הוא טיימינג. "הכול הוא שאלה של מתי מבצעים את ההזמנה. סביר להניח שהשנה כל חברות ההשכרה תגענה לתפוסה מלאה, מה גם שהצרכנים הפכו לחכמים יותר ומבצעים את ההזמנות מוקדם, מה שמאפשר להם שקט נפשי לתכנן את הטיול שלהם ברוגע. הרעיון הוא לעבוד עם כמה שיותר ספקים. כך למשל אנחנו עובדים באוטו יורופ עם 7 ספקים שונים ביוון ו-6 באיטליה. זה נותן לנו גמישות מול הלקוח. במקביל, כל הענף חייב להמשיך להשקיע משאבים גדולים בטכנולוגיה. כעסק שמוכר תיירות, אין לנו פריווילגיה לא להיות מעודכנים אונליין, החל מפיתוחים באתר ובממשקים השונים מול הספקים, כמו גם חיבורים כאלו ואחרים מול חברות השכרה וקולגות בחו"ל. רק כך נוכל להתייעל בענף ולשרת את הלקוחות על הצד הטוב ביותר".

צילום: פרטיצילום: פרטי

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: אופרןשלמה SIXTאוטו יורופהשכרות רכב

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: