אא

זולה, מפתיעה וידידותית במיוחד: עשינו גיחה לאזרבייג׳ן וחזרנו מוקסמים

שווקים תוססים, מוזיאונים, מרכזי קניות, קולינריה איכותית והמחירים מצחיקים: ברוכים הבאים לאזרבייג׳ן. אם אתם גם חובבי סקי, אז זה בדיוק היעד עבורכם, בזכות אתר הסקי בהרי שאהדאג שבמרחק כ-3 שעות מבאקו הבירה

באקו, אזרבייג׳ן. צילום: רואי אזולאי באקו, אזרבייג׳ן. צילום: רואי אזולאי

כשחושבים על טיסה קצרה ליעד קרוב בחורף, בדרך כלל נהוג לחשוב על יעדי אירופה הקלאסיים או על מדינות המפרץ שהפכו לא מכבר ללהיט בקרב הישראלים.

אז ככה, בחודש שעבר רגע לפני חגיגות השנה האזרחית החדשה, טסנו לאזרבייג׳ן הייחודית שמשלבת בין מזרח ומערב. טסנו ישיר כ-3 שעות בלבד באחת מטיסות חברת התעופה הלאומית של אזרבייג׳ן -״אזרבייג׳ן איירליינס״ ונחתנו בעיר הבירה של ארץ האש, באקו.

אמנם הביקור שלנו הסתכם בחמישה ימים בלבד בהם התמקדנו בבאקו ובהרי שאחדאג, אולם בהחלט מומלץ לשקול להגיע גם לשבוע לפחות ובחורף לשלב גם מספר ימים באתר הסקי הנמצא במרחק של כ-3 שעות ומציע חופשת סקי במחירים זולים במיוחד.

באקו – ימים 1-3

באקו מפתיעה. עיר הבירה של אזרבייג׳ן הינה מודרנית ומציעה מגוון חוויות החל משופינג עם מעל ל-10 קניונים עם שלל מותגים, בתי קפה, מסעדות, מלונות פאר, טיילת מסודרת ונקייה, עיר עתיקה מוקפת חומה, מזרקות בכל כיכר שניה, שווקים, מוזיאונים בעיצובם של אדריכלי על ומגוון אתרי תיירות ואטרקציות שהופכים אותה לעיר אירופאית מודרנית לחלוטין, המשלבת היסטוריה ותרבות עשירה ומרתקת.

באקו. צילום: רואי אזולאיבאקו. צילום: רואי אזולאי

על אף היותה של אזרבייג׳ן מדינה מוסלמית, היא מאוד פתוחה ומקבלת. ניתן למצוא בבאקו חיי לילה מגוונים, האלכוהול זורם חופשי, פאבים, מועדונים וברים בכל פינה. 

המקומיים אוהבים מאוד את הישראלים. הם חמים, מסבירי פנים ומשרים תחושת ביטחון בכל מקום בעיר, החל ממלצרים במסעדות ועד לאנשים ברחוב ששמעו שאנו מדברים בעברית וניגשו ללחוץ לנו את היד ולהגיד שלום. למרות זאת, חלק מהתושבים לא דוברי אנגלית כלל מה שהיווה לעיתים אתגר בתקשורת אך במסעדות ובמקומות התיירותיים רבים מהעובדים הינם דוברי השפה.

יום 1

נחתנו בבאקו לאחר השקיעה ונסענו למלון ״הולידיי אין״ בו לנו בשהייתנו בבאקו.

כבר בנחיתה בשדה התעופה של באקו ובדרכנו למלון ניתן להבחין במימדי הענק וביוקרה שניכרת במבני העתק המודרניים והמרשימים שמזכירים את דובאי. כל זאת, לצד הניגודיות המוחלטת שבאה לידי ביטוי כשיוצאים ממרכז העיר ורואים שכונות שמזכירות את עברה של אזרבייג׳ן כמדינה תחת ברית המועצות.

באקו. צילום: רואי אזולאיבאקו. צילום: רואי אזולאי

המלון כמו גם המלונות המוכרים בבאקו, נמצא במרכז העיר במרחק של כחצי שעה משדה התעופה והם ממוקמים במרחק הליכה לאתרי התיירות והקניונים השונים.

כשמזג האוויר מאפשר זאת מומלץ ללכת ברגל ולחסוך את הפקקים שבשעות העומס יכולים לגזול מכם זמן רב. מעבר לחיסכון בזמן, נעים ללכת ברחובות באקו: המדרכות רחבות, הטיילת מצוחצחת, מתפרשת על פני קילומטרים רבים וניתן להגיע ממנה למקומות רבים והכל פשוט, נקי, מסודר ונגיש. כשרוצים להתנייד במונית, ניתן להוריד את אפליקציית המוניות "Bolt" דרכה תשלמו כמה שקלים בודדים עבור נסיעות בעיר.

נוף מרהיב מפארק היילנד, באקו. צילום: רואי אזולאינוף מרהיב מפארק היילנד, באקו. צילום: רואי אזולאי

מיד לאחר ההתמקמות במלון פתחנו את הטיול בקבלת פנים אותנטית של חמאם טורקי. חוויה שהיא חלק מהיום יום של האזרים והם מגיעים לשם מספר פעמים בשבוע כדי לנוח ולהתרענן בדרך כלל לאחר יום העבודה.

ביקרנו ב-״קריסטל חמאם״ שממוקם כרבע שעה מהמרכז וכניסה אליו עולה כ-30 שקלים. בבאקו ישנם עשרות חמאמים מסוגים שונים וניתן למצוא אותם בשכונות רבות במרכז ומחוצה לו.

בחמאם תוכלו למצוא מגוון סאונות, עיסויים, בריכות ואף חדרי מנוחה עם שולחנות. ניתן להזמין אוכל ושתייה כשלרוב נהוג במעברים בין הסאונות לשבת ולנוח לצד כוס תה מקומי וריבת דובדבנים שנאכלת בכפית. חשוב לדעת כי הכניסה לחמאם היא בחלק מהימים לגברים ובחלקם לנשים כך שנדרש לבדוק מראש ומומלץ אף לתאם את הגעתכם.  

משם המשכנו לרחוב ניזאמי, שהוא לא רק רחוב הקניות המרכזי אלא גם לב ליבה הפועם של באקו. החל משופינג של כל המותגים המוכרים, חנויות רחוב מקומיות בהן תמצאו בגדים, נעליים, מזכרות, תכשיטים ואפילו חפצי אומנות ועד למאות מסעדות, בתי קפה, פאבים, פארקים ואפילו שוק כריסמס ענק כשהיינו בשיאו של החג. מרבית העסקים, מלבד הברים, פתוחים עד השעה 23:00.

שוק כריסמס ברחוב ניזאמי, באקו. צילום: רואי אזולאישוק כריסמס ברחוב ניזאמי, באקו. צילום: רואי אזולאי

גם חיי הלילה מתרכזים בעיקר באזור הניזאמי שם תמצאו עשרות פאבים וברים מקומיים שפתוחים עד השעות הקטנות של הלילה ובסביבתו נמצאים גם מספר מועדונים.

סיימנו את היום בארוחת ערב במסעדת ״דולמה״ שנתנה לנו פתיח קולינרי אותנטי לאוכל האזרי. מעיצוב המסעדה בתוך מנהרה עתיקה עם חדרים מעוצבים בתמונות, כלים ושטיחים שתלויים על הקיר, מלצרים בתלבושות מקומיות ועד לאוכל האזרי שהוגש לנו. מרקים ייחודיים, פלוב (אורז עם ירקות ובשר מטוגן), דולמה (בשר טחון עם אורז בתוך עלי גפן או כרוב), צלעות טלה ועוד. האוכל האזרי פשוט אך מלא בתבלינים ועשיר בטעמים כך שגם אם תאכלו את אותה המנה במספר מסעדות, בכל אחת מהן הטעם יהיה שונה לחלוטין.

מסעדת ״דולמה״, ניזאמי. צילום: רואי אזולאימסעדת ״דולמה״, ניזאמי. צילום: רואי אזולאי

יום 2

פתחנו את הבוקר בביקור בשוק הירוק ("Yashil Bazar"). הסדר המופתי ששרר שם היה מרשים במיוחד. ירקות ופירות מסודרים במגדלים, ממתקים מקומיים, סוגי תבלינים שונים שונים וייחודיים (לדוגמא זעפרן מקומי או מיובא מאיראן), בשרים, דגים, קוויאר והכל במחירים זולים במיוחד.

השוק הירוק, באקו. צילום: רואי אזולאיהשוק הירוק, באקו. צילום: רואי אזולאי

השוק הירוק, באקו. צילום: רואי אזולאיהשוק הירוק, באקו. צילום: רואי אזולאי

המשכנו למרכז התרבות היידר אלייב ("Heydar Aliyev Centre"). מוזיאון עצום על שמו של היידר אלייב שהיה הנשיא הראשון של אזרבייג׳ן העצמאית לאחר פירוקה של ברית המועצות ונחשב לגיבור לאומי במדינה (אביו של הנשיא המכהן). המוזיאון מרהיב בעיצובו והראשון בעולם שעוצב על ידי אישה. הוא עוצב על ידי הארכיטקטית המפורסמת זאהה חדיד וניתן למצוא בו 5 קומות של תערוכות נעות של אמנים מקומיים ובינלאומיים המתחלפות מדי שנה, מלבד הקומה הראשונה שמוקדשת כולה לנשיא ולהיסטוריה של המדינה. התערוכות מתרכזות בתרבות האזרית וכוללות פרטי לבוש מהעבר, תכשיטים, כלי נגינה ואפילו מיני אזרבייג׳ן עם דגמים של האתרים המרכזיים שבמדינה. הכניסה למרכז בעלות של כ-30 שקלים.

מרכז התרבות היידר אלייב, באקו. צילום: רואי אזולאימרכז התרבות היידר אלייב, באקו. צילום: רואי אזולאי

מרכז התרבות היידר אלייב, באקו. צילום: רואי אזולאימרכז התרבות היידר אלייב, באקו. צילום: רואי אזולאי

לאחר הביקור במרכז התרבות, נסענו לטיילת באקו המכונה גם שדרות באקו ("Baku Boulevard"). הטיילת הארוכה מצוחצחת, מסודרת באופן מופתי ומשקיפה לים הכספי וניתן למצוא לאורכה פארקים מדליקים, בתי קפה, מסעדות, דוכנים, גני שעשועים, קניונים ומגוון אטרקציות לילדים.

טיילת באקו. צילום: רואי אזולאיטיילת באקו. צילום: רואי אזולאי

הליכה קצרה על הטיילת הובילה אותנו למוזיאון השטיחים, המוקדש כולו להיסטוריה של אמנות השטיחים האזרית. המוזיאון מעוצב כשטיח מגולגל ובתוכו שלוש קומות בהן מוצגים אלפי שטיחים צבעוניים בגדלים שונים ומתקופות שונות, כשליד כל שטיח מוצג הסיפור שמאחורי אריגתו. כמו כן, במוזיאון מוצגים גם דגמים שונים של שטיחים ששימשו לצרכים שונים במהלך ההיסטוריה, החל ממושבים ועד להעברת סחורות ונפט על סוסים  ועוד. הכניסה למוזיאון בעלות של כ-20 שקלים.

מוזיאון השטיחים, באקו. צילום: רואי אזולאימוזיאון השטיחים, באקו. צילום: רואי אזולאי

מוזיאון השטיחים. צילום: רואי אזולאימוזיאון השטיחים. צילום: רואי אזולאי

מבין מגדלי העתק הפרושים ברחבי העיר, המרכזיים והבולטים הם שלושת ״מגדלי הלהבה״ ("Flame Towers"). שלושת המגדלים נישאים לגובה של כ-185 מטרים וניתן לראות אותם מכל מקום בעיר כשבלילה אף הם נצבעים במופע אורות מדליק ומתחלף.

עם היציאה ממוזיאון השטיחים נמצא רכבל ("Funicular") שבנסיעה קצרה של מספר דקות יעלה אתכם גבוה למרגלות מגדלי הלהבה. הרכבל יוצא בכל רבע שעות ובעלות של 2 שקלים לאדם.

למגדלי הלהבה אמנם לא ניתן להיכנס, שכן הם משמשים למשרדים ועסקים, אך עם היציאה מהרכבל מגיעים להיילנד פארק ("Highland Park"), שבו ישנה רחבה גדולה ותצפית מרהיבה על המגדלים, הים הכספי והעיר כולה. מומלץ להגיע בשעות החשיכה ולראות את העיר כולה מוארת ומנצנצת, מראה עוצר נשימה שאסור לפספס.

מגדלי הלהבה, באקו. צילום: רואי אזולאימגדלי הלהבה, באקו. צילום: רואי אזולאי

הנוף מההיילנד פארק, באקו. צילום: רואי אזולאיהנוף מההיילנד פארק, באקו. צילום: רואי אזולאי

יום 3

אזרבייג׳ן ידועה בעושרה כמובן הודות לתעשיית הנפט שהתפתחה שם בסוף המאה ה-19, כאשר מי שהובילו את הפיכת המדינה למעצמת נפט היו לא אחרים מאשר האחים נובל השוודים. הם הגיעו לאזרבייג׳ן בכלל למטרות סחר אחרות וכשהגיעו לאוזניהם השמועות על ה-״נוזל שחור״ באזורים בהם טרם גילו את הפוטנציאל הרווחי שבנפט, מיד הם הבינו, רכשו שטחים רחבים, הקימו את חברת הנפט הגדולה ״ברנובל״ ועברו להתגורר בבאקו. את היום השלישי פתחנו ב-״וילה פטרוליאה״ ("Villa Petrolea"), ששימשה כמקום מגוריהם של האחים נובל למשך כ-40 שנה והיום משמשת כמוזיאון פרטי ייחודי ומרתק להיסטוריית תעשיית הנפט המקומית ולאחים נובל. בסיור במוזיאון תוכלו לראות את מבנה מגוריהם כשפריטים רבים במבנה נותרו על כנם. רהיטים, ציורים, פסלים ועוד פריטים ייחודיים שיחזירו אתכם לרגע למאה ה-19. המוזיאון ממוקם בפאתי באקו, במרחק של כרבע שעה מהמרכז והכניסה אליו היא ללא עלות, בתיאום מראש. ניתן לשכור מדריך באנגלית שיעביר לכם את הסיור במבנה.

וילה פטרוליאה. צילום: רואי אזולאיוילה פטרוליאה. צילום: רואי אזולאי

וילה פטרוליאה. צילום: רואי אזולאיוילה פטרוליאה. צילום: רואי אזולאי

יצאנו מהמוזיאון לכיוון העיר העתיקה ובדרכנו עצרנו בטיילת באקו לביקור קצר בפארק הניצחון  ("Military Trophies Park"). ממש על הטיילת, לפני כשנתיים עם סיום המלחמה נגד ארמניה על חבל נגורנו קרבאך, הקימו האזרים מעין מוזיאון פתוח בו מוצגים טנקים, מטוסים ושלל כלי מלחמה ארמניים נוספים כסמל לניצחונם. לנגד כלי המלחמה ניצבים בנייני העתק במה שמדגיש שוב את הניגודיות הקיצונית בחלק מהמראות בבאקו. הכניסה לפארק בעלות של כ-40 שקלים.

פארק הניצחון, באקו. צילום: רואי אזולאיפארק הניצחון, באקו. צילום: רואי אזולאי

המשכנו בדרכנו לעיר העתיקה או בשמה השני העיר הפנימית של באקו. העיר העתיקה הוקמה במאה ה-12, מציגה סיפור עתיק ומרתק ואף הוכרזה לפני כ-20 שנה ע״י אונסקו כאתר מורשת עולמי. הרחובות הצרים, המרוצפים והציוריים אל מול הארמונות והמבנים העתיקים הנשקפים מכל פינה, מרגישים כמעין קפיצה במנהרת הזמן כמה מאות שנים אחורה והופכים את העיר הפנימית לאתר ביקור חובה נוסף בבאקו. בעיר מחכים לכם גם מוזיאונים, פסלים, אמנות בכל פינה, סיורים, חנויות מזכרות, שטיחים ותכשיטים ושלל בתי קפה ומסעדות יוקרה שחלקם פועלים מסביב לשעון. שימו לב שהמחירים בעיר העתיקה יקרים יותר מבאקו עצמה אך כמובן בהשוואה לארץ הם עדיין זולים.

העיר העתיקה של באקו. צילום: רואי אזולאיהעיר העתיקה של באקו. צילום: רואי אזולאי

העיר העתיקה של באקו. צילום: רואי אזולאיהעיר העתיקה של באקו. צילום: רואי אזולאי

את הזמן הפנוי שנותר ביום האחרון בבאקו ניצלנו כמובן לבדיקת מרכזי השופינג והקניות שמציעה העיר. מלבד רחוב ניזאמי, כפי שתיארתי בהתחלה, המציע מגוון מותגים, חנויות מקומיות ואף קניון גלריה קטן בן 3 קומות בו ישנן מספר קטן של רשתות בינלאומיות, תוכלו למצוא בבאקו גם מגוון קניונים מסוגים שונים, המרביתם נמצאים במרכז וניתן לעבור ביניהם בהליכה רגלית. המוכר והגדול מביניהם הוא Mall 28, בו תוכלו למצוא 5 קומות של מותגים בינלאומיים לצד מותגים מקומיים מפתיעים ומתחם מזון רחב. לאלו מכם המחפשים אחר מותגי יוקרה, ממש בסמוך למלון נמצא הקניון המרהיב Port Baku, המציע מתחם עצום ומרהיב של כל מותגי היוקרה המוכרים. לצד אלו ישנם קניונים המשלבים בתוכם שופינג ומגוון אטרקציות מיוחדות לילדים כגון הקניון Deniz Mall  והקניון Park Bulvar הנמצאים על הטיילת.

פורט מול, באקו. צילום: רואי אזולאיפורט מול, באקו. צילום: רואי אזולאי

יום 4-5 - הרי שאהדאג ("Shahdag Mountains")

את היום הרביעי פתחנו בנסיעה להרי שאהדאג הנמצאים במרחק של כ-3.5 שעות מבאקו ועל רכסם נמצא אתר הסקי הראשון והגדול ביותר באזרבייג׳ן עם כ-30 ק״מ של מסלולים שונים לכל הרמות.

העונה באתר הסקי מתחילה באמצע דצמבר ונמשכת עד לאפריל. תוכלו למצוא בו מלונות יוקרתיים, אתרי ספא, מסעדות, ברים ומגוון רחב של פעילויות לכל הגילאים, החל מסקי וסנובורד ועד למזחלות שלג ופעילויות מיוחדות לילדים.

אתר הסקי שאהדאג. צילום: רואי אזולאיאתר הסקי שאהדאג. צילום: רואי אזולאי

אנחנו שהינו במלון היוקרתי ביותר באתר הנקרא Shahdag Hotel & Spa שנמצא בגובה ההר ומציע מסעדות מעולות, מגוון מתקנים, חנויות סקי וציוד להשכרה וחדרים גדולים, מאובזרים ומפנקים המשקיפים על ההרים המושלגים.

מה שממשיך להוות יתרון משמעותי גם כאן הוא המחיר, החל מהסקי והפעילויות השונות, הסקי פס, המסעדות ועד המלון היוקרתי בו תוכלו למצוא מחירים של זולים במיוחד (למשל לילה בשיא העונה יעלה לכם החל מכ-400 שקלים לזוג).

הנוף מהחדר במלון. צילום: רואי אזולאיהנוף מהחדר במלון. צילום: רואי אזולאי

נסענו חזרה לבאקו לקראת הטיסה חזור, עייפים, מרוצים ונפעמים מכל מה שיש לאזרבייג׳ן להציע לתיירים. התרבות, ההיסטוריה, האנשים, הקולינריה ומגוון החוויות הבלתי נגמר שהמדינה מציעה בקיץ או בחורף, לצעירים, לזוגות או למשפחות עם ילדים.

הכותב היה אורח של לשכת התיירות של אזרביג׳ן 

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: אזרבייג׳ן

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: