אא

"כ-5,000 בתי עסק יחוסלו מיד עם הטלת המע"מ על תיירים"

כך מזהיר מנכ"ל לשכת מארגני תיירות נכנסת בישראל שמוסיף ומתריע: "והנזקים הצפויים לתדמיתה של ישראל יהיו יקרים מהכסף שמקווים לחסוך"

צילום: Shutterstock צילום: Shutterstock

הכוונה של משרד האוצר לבטל את הפטור ממע"מ לתיירים המגיעים לישראל במסגרת חוק ההסדרים לתקציב 2023, גורמת לדאגה רבה בשוק התיירות בישראל.

יוסי פתאל, מנכ"ל לשכת מארגני תיירות נכנסת זועק וכותב בין השאר על כוונת הממשלה לחבריו בלשכה כי: "הטלת מע"מ על ענף יצוא (השישי בגודלו) היא חסרת תקדים, ולהערכת רבים הנזק גדול יותר מהתועלת. הענף האחרון עליו צריכים להטיל מע"מ הוא התיירות הנכנסת שטרם שבה להיקפי עבודה של 2019 בניגוד לכל ענפי היצוא האחרים".

עוד מוסיף פתאל: "אחת מהאמירות שנשמעות גם בתקשורת, היא שלצליינים העולים לרגל המחיר אולי חשוב, אבל "הם יגיעו בכל מקרה" (יש להם אלוהים בניגוד למערכת הביורוקרטיה בישראל). ההדים הצפויים "ממסחטת הלימון הדתי" לצרכי הכנסות למדינה עוד ישמעו, והנזקים הצפויים לתדמיתה של ישראל יהיו יקרים מהכסף שמקווים לחסוך".

מנכ"ל לשכת מארגני תיירות נכנסת אף מזהיר כי: "תיירים שמגיעים לישראל לצרכי נופש מהשוק המרכזי באירופה, שרויים במשבר כלכלי, בנוסף לחוזק יוצא הדופן של השקל. כמי שקרובים לשוק אנו יודעים כי הירידה בביקושים מאירופה תהיה בעשרות אחוזים. ההתאוששות של התיירות הנכנסת לישראל היא מהאיטיות ביותר בעולם בעיקר בגלל רמת המחירים שהיא מהגבוהות בעולם".

עוד תוהה פתאל: "אם הטלת מע"מ על תחום יצוא לא תפגע בביקושים מכיוון שהם קשיחים, כטענת האוצר, מדוע לא להתחיל בהייטק? למה דווקא על חשבון שכבות חלשות בפריפריה שתלויה ב-10% ממקומות העבודה בתיירות הנכנסת?

טענת האוצר שהפטור ממע"מ אינו "מתגלגל" לכיסם של התיירים נכונה או לא, אינה יכולה להיות מכריעה מכיוון שהוצאות התיירים על לינה בבתי מלון מהווה 22% בלבד מהוצאות התיירים בישראל. הפגיעה בשאר ה-78% בשביל לפתור בעיה, שלטענת האוצר קיימת במלונאות מהווה סוג של ענישה והרס קולקטיביים.

האוצר טועה בהנחה כי התיירים משלמים היום מע"מ על הסעות, כניסה לאתרים, הסעדות בסיורים מאורגנים, כניסה למוזיאונים, מורי דרך ועוד. הטלת המע"מ תפגע בכ-7,000 עסקים ישירות. במשרד התיירות רשומים כ-5,000 בתי עסק הרשאים לתת פטור מתשלום מע"מ לתיירים, שיחוסלו מיד עם הטלת המע"מ. מניעת הגעת התיירים בחסות דמי המע"מ לא תגרום לישראלים להחליף את התיירים. משרד האוצר טוען מצד אחד שהטלת מע"מ לא תשפיע על הביקושים ומצד שני טוען שהטלת המע"מ תטיב עם הישראלים בגלל שהביקושים ירוסנו. כיצד יתכן שהדבר והיפוכו נכונים באותה המידה".

צילום: Shutterstockצילום: Shutterstock

עוד מציין פתאל: "התיירות המאורגנת לבדה מייצרת 40,000 מקומות עבודה, לא השקעת המדינה, ובעיקר בפריפריה בקרב אוכלוסיות מוחלשות. העלות האלטרנטיבית של יצירת מקומות אלטרנטיביים (תיירות הפנים אינה רלוונטית למקומות עבודה אילו) גבוהה מכל תועלת".

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: יוסי פתאל

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: