לטייל כמו אסטרונאוט
המחירים עדיין אסטרונומיים, אבל מי שמוכן להשקיע כמה מאות אלפים, יכול כבר היום לזכות בחוויה יוצאת דופן בטיסת חלל תת-מסלולית, ומי שמסוגל ומוכן להשקיע עשרות מיליונים, יוכל אף לטייל במסע מקיף את כדור הארץ. העתיד כבר כאן
הרעיון של תיירות חלל מהווה אחד המאפיינים המרגשים ביותר של תעשיית התיירות העתידנית, וחברות מסחריות שונות כבר בונות תוכניות ומפתחות חלליות לסוגים שונים של טיסה מסחרית בחלל, שהנפוצה ביותר, בינתיים, היא טיסה תת-מסלולית קצרה.
בשלב מקדמי זה, אם אתם יכולים ומוכנים להשקיע סכום של מאות אלפים "בלבד", תוכלו להתנסות בטיסת חלל תת-מסלולית. הכוונה לטיסה קצרה, בת כשעה, בגובה של מעט יותר מ-100 ק"מ מעל פני הקרקע. בטיסה כזו החללית לא נכנסת למסלול סביב כדור הארץ, אבל ניתן לחוות היעדר משקל וכוח משיכה ולצפות בנוף מרהיב של כדור הארץ מלמעלה, כשמספר חברות כבר פיתחו וממשיכות לפתח חלליות לטיסות תת-מסלוליות מסחריות.
הרעיון של תיירות חלל עדיין נשמע עתידני, אבל למעשה כבר יש לו היסטוריה מבוססת. תיירות החלל החלה בסוף שנות ה-90, כאשר החברה הרוסית Mir מכרה טיסת חלל לאיש העסקים האמריקאי, דניס טיטו, למעשה כדי לייצר הכנסות לתחנת החלל שלה. טיטו שילם סכום של 20 מיליון דולר כדי לטוס בחללית הרוסית Soyuz-32 בטיסה מסלולית בחודש אפריל 2001 ובילה כמעט 8 ימים מלאים בחלל והקיף את כדור הארץ 128 פעמים.
תייר החלל הישראלי הראשון, כפי שזכור לכולנו, היה איתן סטיבה, שהמריא לחלל באפריל 2022 במשימת Axiom Mission 1 לטיסת מסלול פרטית של 10 ימים עם עוד 3 תיירי חלל, ובה גם ביצע ניסויים שונים. אגב, סטיבה שילם על הטיול בחלל 55 מיליון דולר.
כיום טיסות מסלוליות נדירות למדי וטיסות תת-מסלוליות הפכו לפופולריות ונגישות בסכום לא מבוטל.
טיסה תת-מסלולית היא טיסה במהירות רבה בכלי טיס מיוחד בגובה הנושק לחלל החיצון, אך מבלי להיכנס למסלול סביב כדור הארץ. מדובר בדרך כלל בטיסה קצרה של פחות משעה. הטיסה מתבצעת בכלי טיס, "ספינת חלל", המותקן על גבי מטוס ייעודי. בהגיע המטוס לגובה מסוים, ניתק כלי הטיס, מתרחק מהמטוס ומפעיל מנוע רקטי המוביל אותו לטיסה התת-מסלולית המהירה. לאחר מספר דקות יורד כלי הטיס לגובה של טיסה מסחרית ולאחר כשעה שב ונוחת בבסיס ממנו המריא.
כמה חברות מציעות שירותים של טיסות חלל תת-מסלוליות, שבמסגרתן יעלו התיירים לגובה של מעל ל-100 קילומטרים, יחוו דקות אחדות של חוסר משקל וישובו לכדור הארץ. מחירה של טיסה כזו מוערך ב-200 אלף דולר, רק אחוז אחד מהסכום ששילם דניס טיטו, תייר החלל הראשון.
המובילות בחלל
חברות תיירות חלל המובילות המציעות את הסיכוי הטוב ביותר להגשים את חלום הטיול בחלל הן:
Virgin Galactic
חלק מקבוצת Virgin הרחבה יותר בבעלותו של ריצ'רד ברנסון. לחברה יש כבר רשימת המתנה נרחבת של אנשים המעוניינים להפוך לתיירי חלל, כאשר הפקדה ראשונית של 200,000 ליש"ט נדרשת כדי להבטיח מקום ברשימה זו. עם זאת, לחברה היו בעיות שונות, כולל עיכובים מרובים ואובדן של ספינת חלל כבר ב-2014.
SpaceX
החברה של אילון מאסק, המנוסה בשיגור טיסות לחלל ומקווה להצטרף לתיירות החלל. בניגוד לרוב החברות האחרות הפועלות בתחום, המציעות טיסות תת-מסלוליות, היא נותנת עדיפות לתיירות הירח ומסלולים אחרים בחלל מעבר לכדור הארץ.
Blue Origin
החברה בבעלותו של ג'ף בזוס, הבעלים והמייסד של "אמזון", היא המתחרה העיקרית של Virgin Galactic בתיירות חלל תת-מסלולית. עם זאת, ההיצע שלהם מבוסס על רקטה מסורתית יותר, המכונה New Shepard, הממריא ונוחת אנכית, והמטרות של החברה להתקדם לכיוון טיסה מסלולית בחלל. כמו Virgin Galactic החברה ביצעה מספר טיסות מבחן ומתכננת לשלב בקרוב נוסעים משלמים לחלל.
Orion Span
חברת טיולי חלל אמריקאית, שהכריזה על הקמת תחנת החלל אורורה, שתפעל למעשה כמלון חלל, שיוכל לארח עד שישה תיירי חלל בו זמנית.
Space Adventures
מציעה סיורי שיגור ופעילויות אימון להליכה בחלל, וקיבלה הזמנות לטיסות תת-מסלוליות עתידיות מתוכננות, כמו גם למשימה שמתכוונת להקיף את הירח.
Zero 2 Infinity
חברת תעופה וחלל שבסיסה בברצלונה בספרד, בולטת בגישה הידידותית לסביבה ומערכות השיגור שלה משתמשות בטכנולוגיית בלונים על מנת להפחית את פליטת הפחמן.