אא

למה להרוס כשאפשר לבנות?!

אם הסעיף המבקש לבטל את הפטור ממע"מ על התיירות הנכנסת, יוצא מחוק ההסדרים ביום חמישי הקרוב, יהיה זה ניצחון של שר התיירות במגרש הפוליטי, כי הניסיונות שלנו להסביר למה זו חשיבה מעוותת עם פוטנציאל נזק בלתי הפיך, לרוב לא נפלו על אוזניים קשובות באוצר. יעל דניאלי, דעה

2.7 מיליון תיירים בישראל בלבד ב-2022. צילום: shutterstock 2.7 מיליון תיירים בישראל בלבד ב-2022. צילום: shutterstock

בשעה שאני כותבת את הדברים, יש עדיין סימני שאלה מעל לעתיד התיירות הנכנסת לישראל. מצד אחד תקווה שחלום הבלהות שליווה אותנו בחודשיים האחרונים יימוג ומצד שני, ישנה גם האופציה הפסימית שהנושא ימשיך להתגלגל לכנסת במסגרת חוק ההסדרים והמלחמה שלנו תעבור כפי הנראה, לוועדת הכספים.
אם הסעיף המבקש לבטל את הפטור ממע"מ על התיירות הנכנסת, יוצא מחוק ההסדרים ביום חמישי הקרוב, יהיה זה ניצחון של שר התיירות במגרש הפוליטי.  

הניסיונות הלהוטים שלנו להסביר באופן מקצועי למה זו חשיבה מעוותת עם פוטנציאל נזק בלתי הפיך, לרוב לא נפלו על אוזניים קשובות באוצר. העובדות לא הצליחו לבלבל את הפקידים שם.  גם אם נצליח הפעם להסיר את האיום מעל ראשינו, הרי שאין ביטחון שלא יחזור בדיוני התקציב הבא. לשיטתו של האוצר יש כאן מדיניות מיסויית שמחייבת גביה. הם מתעלמים מכך שאין מע"מ על אף ענף יצוא אחר של ישראל.

על דבר אחד אנחנו והאוצר מסכימים: על הפגיעה הכוללת שתהיה בענף התיירות הנכנסת לישראל. כך למשל, בדברי ההסבר להצעת האוצר בחוק ההסדרים נאמר כי ביטול הפטור יביא לפגיעה בכמות התיירים שיכנסו לישראל ולירידה בתוצר הראלי של ענף התיירות. בחוות הדעת שפרסמה הכלכלנית הראשית של האוצר נכתב כי הדבר יפגע בעובדי הענף ויביא לפטורים.  

זה המקום להזכיר את מה שכולנו לא מצליחים לשכוח. הפגיעה הזו מגיעה, כשאנחנו עדיין בפער של 41% פחות תיירים לעומת 2019. אין עוד ענף במשק שמפגר ברמה כזו אחר שגרת העסקים של לפני 3 שנים. 

כל בר דעת מיד יבין, שיש כאן כוונה להרוס. אחרת, איך ניתן להסביר שענף שמנסה להרים את ראשו, חוטף מכת אגרוף שעלולה להפיל אותו אל הקרשים מבלי יכולת להתרומם עוד.   

ההחלטה הפזיזה הזו שתג מחיר של 2 מיליארד ₪ בצידה (זה המספר שהאוצר סבור שיכניס לכיסו כתוצאה מגביית מע"מ מתיירים), אין מאחוריה כלום. לא עבודה מעמיקה או נתונים עדכניים, אין הערכת נזקים ואף לא מדיניות סדורה בכל הקשור לאסטרטגיית התיירות של ישראל לשנים הבאות. 

אחרי הכול, בשנותיה הטובות, תעשיית התיירות הנכנסת הכניסה למדינת ישראל 26 מיליארד ₪ בשנה, נחשבה למנוע צמיחה משמעותי, הביאה תיירות עסקית למדינה, העסיקה כ-80 אלף עובדים. תרמה לתעסוקה בכל הארץ ובפרט בפריפריה והפכה כ-4.5 מיליון מבקרים לשגרירים ששיפרו את תדמיתה של ישראל בעולם. 

את 2022, סיימנו עם 2.7 מיליון תיירים בלבד ועם הכנסה של כ-16 מיליארד ₪. ההיגיון הבריא אומר שמכאן אפשר רק לעלות! שכנותינו ומדינות המערב כבר צמצמו את הפערים והתאוששו מפגיעת הקורונה באופן כמעט מוחלט. בנקודה הזו, סביר היה שמדינת ישראל תעביר הילוך ותשקיע בכל הכוח בשיווקה של ישראל בעולם. אחרי הכול, על כל שקל השקעה בשיווק, המדינה תקבל חזרה פי 58. כל תייר שנכנס לישראל שווה הכנסה של 1600 דולר למשק. לא צריך מחשבון כדי להבין שתוספת של מיליון תיירים שווה למשק 1.6 מיליארד דולר. 

נדמה לי שהמספרים מדברים בעד עצמם. התאוששות ענף התיירות הנכנסת תביא תוספת הכנסות למדינה שתג המחיר שלצידה יהיה גבוה הרבה יותר מזה שיכניס המע"מ, תגדיל את מספר המועסקים בכל הארץ ובפרט בפריפריה, תפתח את התשתיות התיירותיות ותשפר את מעמדה התדמיתי של ישראל בעולם. 

אז למה לכל הרוחות, מנסים כאן להרוס את מה שלא בטוח שניתן יהיה אח"כ שוב לבנות?!

  •  עו"ד יעל דניאלי היא מנכ"לית התאחדות המלונות בישראל

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: התאחדות המלונותיעל דניאלי

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: