אא

חלום הפטור מוויזה לארה״ב מתרחק?

היום (ב') נחשף בוועדת החוץ והביטחון כי קיים חשש כי האירופאים יסרבו להעביר לישראל נתוני נוסעים. כזכור, הדרישה האמריקנית לפטור מאשרות כניסה מחייבת איסוף ב-100% מהטיסות

קרדיט: דוברות הכנסת -דני שם טוב קרדיט: דוברות הכנסת -דני שם טוב

ועדת החוץ והביטחון, בראשות ח"כ יולי אדלשטיין, המשיכה היום (ב') את דיוני ההכנה לקריאות שנייה ושלישית של הצעת חוק סמכויות לאיסוף ואבחון של נתוני נוסעים הנכנסים לישראל או היוצאים ממנה, התשפ"ב-2022.

נראה כי אותות השמחה על הפטור מוויזה המתקרב היו מוקדמים מדי.

הצעת החוק מחייבת קבלת מידע אישי מחברות תעופה לגבי נוסעים בטיסות הנכנסות, היוצאות או העוברות במדינת ישראל. המידע האמור הינו נתוני API ו-PNR הכוללים פרטים המופיעים במסמכי נסיעה של נוסע בטיסה המונפקים על ידי מדינות וכן נתונים אודות הטיסה אשר נאספים על ידי חברות התעופה לצורכיהן.

על פי הצעת החוק, המידע האמור יתקבל במרכז הלאומי לאבחון נתוני נוסעים (מלא"ן), אשר צפוי להיות מוקם ברשות המסים. לפי ההצעה, הרשויות הרלוונטיות רשאיות לבקש לבצע הערכה או שאילתה לגבי מידע מהמאגר.

בהצעת החוק מוצא להסמיך שלוש רשויות – השב"כ, המוסד והמשטרה, להקים שלוחות של המאגר שינוהלו אצלן. חלק נרחב מהדיון היום עסק בסעיפי הצעת החוק לגבי הקמת שלוחות אלה.

נציגי שלוש הרשויות הנ"ל פירטו בקווים כלליים את הצורך שלהן בהקמת שלוחות של המרכז, ולא בפעילות מתוך המרכז עצמו, וביקשו כי אם יידרשו לפרט יותר על שיטות הפעולה שלהן, בשלוחות ובכלל, הדבר יתבצע בדלתיים סגורות.

עו"ד סיגלית ברקאי, מהלשכה המשפטית במשרד התחבורה: "חשוב להביא בפני הוועדה את הקושי הקיים שעלול להתעורר לגבי מנגנון השלוחות. הוא חריג ולא קיים בעולם בשום מסגרת דומה. יש אפשרות סבירה שמדינות שונות בעולם לא יראו את זה בחיוב, והם יכולות להנחות את חברות התעופה שלהן לא להעביר מידע. המנגנון בחוק נקבע בהסכמה, אבל חשוב לציין את הדברים."

ישי דון יחיא, מנהל אגף קשרי תעופה בינ"ל ברשות התעופה האזרחית: "בשביל שרשויות תעופה זרות יעבירו מידע לא מספיק חוק שישראל מחוקקת. מדינות האיחוד האירופי, לכל הפחות, ידרשו הסכם בינ"ל שמסדיר את העברת המידע והשמירה על הפרטיות. בגלל שהמודל השלוחות הוא חריג, בהחלט ייתכן שהאירופאים יגידו שהם לא מוכנים לדבר הזה, והם מהווים 60% מהתנועה האווירית לישראל. אי אפשר לומר כיום בוודאות, אבל זה חשש שכדאי להעלותו כבר כיום, ולומר שייתכן שנידרש לחזור לכאן בעתיד על כך."

עו"ד דרור גרנית, מחלקת ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים: "אנו ערים למורכבות, ונמצאים בשיח על כך עם האיחוד האירופי, וגם הם מבינים את זה. בשל מסוים גם תרגמנו להם את הצעת החוק לאנגלית על מנת שיבינו אותה טוב יותר. הם לא מוכנים לנהל איתנו מו"מ פורמלי עד לאחר השלמת החקיקה. רק אז הנציבות האירופית תפנה לפרלמנט האירופי לקבל אישור לנהל מו"מ על הסכם מולנו. זה הליך ממושך עם יותר מדי משתנים, ולכן קשה לתת תשובה ברורה. כן אציין כי ממילא בחקיקה ניסינו להתיישר ככל האפשר לסטנדרט האירופאי המחמיר, בכדי שיהיה יותר קל להגיע איתם להסכמות. בגלל הסטנדרט שלהם, יש להם בעיה עולמית בנושא – הם בקשיים גם מול היפנים, הקנדים, האמריקאים והבריטים על נושא העברת הנתונים של הנוסעים."

עו"ד עידו בן יצחק, מצוות הייעוץ המשפטי של ועדת החוץ והביטחון: "אנו נמצאים בהליך חקיקה מואץ, בגלל הדרישות האמריקאיות לפטור מאשרות כניסה לארה"ב. האם דרישתם היא רק להשלמת החקיקה והקמת המרכז? מה יהיה המצב מול האמריקאים ללא הסכמה של האירופאים להעביר נתונים?"

עו"ד גיל ברינגר, משנה למנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה: "הדרישה המנדטורית האמריקאית היא איסוף וניתוח מידע של PNR ו-API. הם לא מתעניינים במרכז כזה או אחר, רק בסמכות לאיסוף וניתוח המידע. הוסבר להם שעד סוף אפריל ישראל תבצע את זה ביחס לטיסות הישירות בין ישראל וארה"ב – 4 חברות בסה"כ טסות בקו זה. עד סוף ספטמבר הדרישה האמריקאית, כרגע, מדברת על מאה אחוז מהטיסות... אתה מזהה נכון שיש פער וחשוב שהוועדה תכיר את זה. אין כרגע פתרון לפער הזה אבל קבענו עוד פגישת התייעצות עם האמריקאים על הנושא האירופאי ומקווים שיהיו יותר תשובות בשבוע הבא. החקיקה הזו לא נולדה בגלל הפטור מאשרות הכניסה, אבל בלעדיה לא נוכל להיכנס לתכנית הפטור מהאשרות."

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: ויזה

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: