אא

אבי תורת החילוץ: סיפורו של חיליק מגנוס

הוא נחשב למחלץ המפורסם ביותר בישראל ולאיש שבמו ידיו הקים אימפריית חילוץ בעלת מעמד בינלאומי יוצא דופן. היכרות עם חברת "מגנוס איתור וחילוץ" הנחשבת שלא בכדי לאורים ותומים בענף החילוץ, כולל מכשיר לווייני פורץ דרך המשווק על ידה ומסייע למטיילים לדווח על מצוקה מכל מקום בעולם וטכנולוגיות לבקרה, שליטה וניהול אירועי חירום

חיליק מגנוס. צילום: מגנוס איתור וחילוץ בינלאומי חיליק מגנוס. צילום: מגנוס איתור וחילוץ בינלאומי

ב-6 במרץ הקרוב יחגוג חיליק מגנוס יום הולדת 74. מדובר שלא בכדי על אחד האנשים היותר מעניינים שתפגשו במהלך חייכם, כזה ששמו הפך לשם נרדף למסעות חילוץ מטלטלים באזורים המורכבים ביותר בעולם, וכמי שאינו מפחד להסתכל גם למוות ולמצבים המסוכנים ביותר בעיניים.

סיפורו של חיליק מתחיל אי שם ב-1951 אז הגיע ארצה משוודיה, כשאת ילדותו העביר בכפר שמריהו, עוד בטרם הפכה למושבה אקסקלוסיבית. "בשנים שאני גדלתי שם, זה היה לא יותר מכפר מוזנח בלי תשתיות. חיינו ללא חשמל ועם עששיות נפט ששימשו אותנו לתאורה וחימום, ההפך המוחלט ממה שהמקום הזה הפך ומסמל כיום", הוא מספר בראיון ל-"פספורטניוז" בסגנון "חיים שכאלה".

את החיבה לטיולים פיתח חיליק, אשר זקנו הארוך והלבן הפך לסמל ההיכר הבלתי מעורער שלו, כבר מגיל מוקדם. "מאז שאני זוכר את עצמי תמיד חיפשתי איך לחרוג מעבר לגבולות הסבירים של היישוב. אם היה מישהו שקצת היה מתרחק לכיוון הביצות או גבעת כלניות, מיד הייתי חובר אליו. כמובן שזה עורר לא מעט חרדה ודאגה אצל ההורים שלי, אבל גם הם בשלב מסוים הבינו שזה אני. ב-1956 עברנו להתגורר ברחוב דובנוב בתל-אביב. אזור המשחקים שלנו הייתה באותם ימים 'גבעת האבטחה', אשר על שטחה כיום ממוקם בית החולים איכילוב. חיים פשוטים ואחרים לחלוטין", כך לדבריו.

בצבא שירת בגדוד 50 של הצנחנים בסוף שנות ה-60, לפני השירות, חבר לתנועה המאוחדת ומשם ללימודים בבית הספר להנדסאים. את תחילת הקריירה המקצועית שלו העביר ברשות שמורות הטבע כמפקח מטעמה על דרום הארץ, כשהוא מופקד על שטח גיאוגרפי ענק מבאר שבע ועד הרי אילת, דרך בקעת הערבה ותעלת סואץ. "אהבתי מאוד את העבודה, מהסיבה הפשוטה שיכולתי לטייל בכל השטחים הללו. הייתי מבצע בהם סקרים, מחקרים, תצפיות, מפלס דרכים. כל מה שהיה כרוך בהרפתקה היה נפלא בעיניי".

אחרי 11 שנים בתפקיד, שכלל לתקופה גם מגורים ביישוב אופירה (שארם א שייח' כיום) כמנהל רשות שמורות הטבע בחצי-האי סיני, סיים חיליק את עבודתו בשלהי שנות ה-80 על רקע שלבי הפינוי.  

אלא שגם טלטלה זו לא מנעה ממנו להמשיך במסלול חייו ההרפתקני, כשלאחר הקמת משק וחווה חקלאית ארעית במושב דקל בצפון מערב הנגב, החליט יחד עם חבר להקים יחידה פרטית לאיתור וחילוץ נעדרים.

הרעיון המקורי של הקמת היחידה נבע מרצון לצאת 'לטיול עד להודעה חדשה'. היוזמה אמנם לא צלחה, אבל היא זו שהניחה את היסודות להקמתה של חברת "מגנוס איתור וחילוץ" בשנת 1996, שנחשבת כיום לאורים ותומים בתחום ובעלת שם בינלאומי, עם למעלה מ-35 עובדים, 80 אנשי צוות הזמינים לכל קריאה בארץ ובעולם, בתוספת לרשת התקשרויות ענפה של אלפי אנשים המספקים מענה לאירועי חירום בכל רחבי הגלובוס, כולל באזורים הנידחים ביותר.

יכולות מצילות חיים

מגנוס איתור וחילוץ בינלאומי הפכה כאמור לשם דבר בתחום וכגורם המשתף פעולה עם ממשלות ורשויות מכל רחבי העולם, תוך מתן סיוע מציל חיים. לחברה נכון היום ארבעה מעגלים מרכזיים. הראשון מתרכז ברמה הלוקאלית, כולל מטה הנהלה ודסק מבצעי היושב בתל-אביב, בשיתוף עם מחלקה לוויינית ואפליקציה אליה ניתן להתחבר בקלות כמעט מכל מקום בעולם לטובת דיווח. במעגל הרחב יותר מופעלים אנשי ON CALL הזמינים לקריאה בכל רגע נתון. צוות מצומצם זה כולל רופאים, אנשי מודיעין, מתורגמנים, אנשי חילוץ במים זורמים, מטפסים ועוד. כל אלו מקצועות אותם ראה מגנוס צורך לפתח במרוצת השנים, תוך מציאת האנשים הנכונים שיהיו זמינים להזנקה באופן מיידי.

למעגלים אלו מתווספים אלפי אנשי קשר בכל העולם וכן שכבת מתנדבים ישראלים אחרי צבא (SPL), המקבלים הכשרה קצרה ומשמשים כמשואות ביטחון לטובת אספקת פעולות חילוץ מיידיות בשטחים מורכבים, תוך חיזוק מהותה של מגנוס הדוגלת בערבות הדדית. אל מחלקות אלו מתווספת גם מחלקה נפשית, תחום בו משקיעים בחברה משאבים גדולים, הכוללת צוות רב-מקצועי של עובדים סוציאליים, פסיכולוגים, פסיכיאטרים ומטפלים. כל אלו נועדו על מנת לתת מענה ראשוני בשטח גם מול מצבים נפשיים מורכבים.

סך הכל פועלים במגנוס כיום בממוצע במסגרת של כ-1500 אירועים בשנה המצליחים, פשוטו כמשמעו, להציל חיים של עשרות אנשים. "במבט לאחור אני מאוד גאה על הארגון שהצלחנו להקים כאן, סט של אנשים מקצועיים בכל רמ"ח איבריהם המציגים יכולות יוצאות דופן, לצד היותם הון אנושי שאין שני לו", אומר מגנוס.

מה כוללים מאמצי החילוץ שלכם בשוטף?

"ההגדרה של חילוץ מטבעה היא מסובכת, מאחר והנושא הזה לא באמת מוגדר. עם זאת, אומר כי חילוץ הוא מתן מענה למצוקה של אדם בשעת צרה. החל מאדם שדרך על קיפוד במרכז אמריקה, חילוץ על הר באזור שכוח אל ללא קליטה סלולארית ועוד. אנחנו כאן בשביל לפתור מצוקות ובעיות וכן על מנת לתת לאנשים את הביטחון שיש מי שיסייע להם ברגע האמת".

מה הכוונה?

"הליבה של חילוץ טמונה במודיעין, שהוא הערובה להצלחה המבוססת על מידע בשטח. כל אחד יכול לטוס בהליקופטר, אבל השאלה היא איך מאתרים את 'ידיעת הזהב', זו שתאפשר להגיע לאדם שנמצא במצוקה ולחלץ אותו. זהו סוד הקסם של הארגון שלנו, שמוכיח את עצמו בכל פעם מחדש.  אלו דברים שהם חלק משגרת העבודה שלנו".

פרט לאפליקציה ייעודית (Magnus Safety) הכוללת התראות בטיחות לאזורים ואפשרות פנייה ישירה לרופאים או אנשי צוות האונליין של החברה, מגנוס מספקת טכנולוגיות המאפשרות מתן מענה בחירום הן באזורים עם קליטה סלולרית והן באזורים מנותקים מתקשורת סלולרית על פלטפורמה אחת.

"המכשיר הזה מהווה עידן חדש ביכולות החילוץ של מגנוס ומהווה סוג של תעודת ביטוח עבור מטיילים ובני המשפחות שלהם, כך שיוכלו לישון בשקט ולדעת כי האנשים היקרים להם יוכלו לדווח חלילה בעת מצוקה באופן מיידי, גם מהמקומות המרוחקים והנידחים ביותר בעולם", והביטחון שיהיה מי שיענה לקריאת המצוקה ויביא את הפונה לחוף מבטחים. אומר טל טוסק, סמנכ"ל פיתוח עסקי מגנוס איתור וחילוץ.

לדברי טוסק, "מגנוס איתור וחילוץ בינלאומי צפויה להמשיך במגמת התרחבות אינטנסיבית בשנים הקרובות, בדגש על הגדלת מעטה השירותים ופתיחת סניפי חילוץ במדינות שונות.

ניכר כי במקביל לענף התיירות שחווה פריחה מחודשת לאחר משבר הקורונה, צפויה גם מגנוס איתור וחילוץ להמשיך לשמש כשחקן מרכזי, שתפקידו להעניק מענה מיידי למטיילים השונים בכל קצוות תבל.

צילום: מגנוס איתור וחילוץ בינלאומיצילום: מגנוס איתור וחילוץ בינלאומי

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: מגנוס איתור וחילוץמגנוס

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: